Vebi34 Ahoj Peťo,
čítala som link k téme náhradného voľna. Trochu ma to splietlo. U nás rozlišujeme náhradné voľná. Buď ide o zástup kolegu na vyučovaní, vtedy rátame hodinu za hodinu, čiže ak učíme v ten deň 5 hodín, vyčerpám si 5hodín NV, ale všetky ostatné aktivity napr.karneval, tam musíme nazbierať až 7,5hod.na voľno celého dňa, lebo to ,,vraj" nie je priama práca s deťmi.Je to tak správne?
No, ako by to malo byť, aj v zmysle metod. usmernenia:
Učiteľ môže vykonať prácu nadčas:
1. podľa §3 odst.5 zákona 317 z hodín prevyšujúcich základný úväzok, pričom vykonávaš priamu činnosť, sem sa počíta aj zastupovanie. (45 min = 1 hod. práce nadčas)
2. podľa §97 ods. 1 a 2 Zákonníka práce nad rámec určeného týždenného pracovného času ak nevykonávaš priamu činnosť (karneval, výlet...napr. výlet, o 7.00 začínaš nepriamu činnosť v dennej prac. dobe, skončíš o 15.00. Vtedy začínaš nepriamu činnosť nad rámec určeného prac. času. Napr. do 22.00. Čiže máš 7 hodín práce nadčas. (1 hod. = 1 hod. práce nadčas)
Ale čo obe možnosti spája, je fakt, že za 1 hodinu práce nadčas patrí zamestnancovi 1 hodina náhradného voľna, ak samozrejme nepožiadaš o preplatenie. A usmernenie hovorí, že ak chceš čerpať NV a v uvedený deň máš odučiť 3 hodiny, potrebuješ 3 hodiny náhradného voľna, bez toho aby sa špecifikovalo o aké náhradné voľno ide (či je z priamej, či nepriamej činnosti). Ide o 3 hodiny NV.
Je ale pravda, že vzhľadom k "mzdovému zaťaženiu" pri dodržiavaní tohoto usmernenia mnohí riaditelia postupujú inak, viem o školách, kde napr. zrušili šk. výlety, ak ich učiteľ chce absolvovať, riaditeľ ich umožní, ale bez náhrad pre učiteľa. Jednoducho sa šetrí, kde sa dá.