ekopo Ďakujem za reakcie a názory, musím priznať že som ich očakával. Veľmi dobre ich od každého poznám, aj tie linky. V diskusiách už bolo všetko nie raz rozoberané. "Pozorne" som si to prečítal.
V obsahu niektorých predchádzajúcich príspevkov resp. v iných príspevkoch na túto tému cítim len zbytočné komplikovanie jednoduchej veci. Ale nerozporujem ich. Je to o systéme.
Napr. tzv. súhrnný doklad. V jednom kroku sa musia jednotlivé doklady roztriediť, spočítať ..atď v pomocnej evidencii do súhrnného dokladu, potom sa má tento súhrnný doklad zaúčtovať do denníka. Ďaľšia pomocná evidencia - pokladničná kniha, tu sa tiež nezapisuje mesačná, ale denná tržba. Ďaľšia pomocná evidencia - DPH, majú sa viesť podrobné záznamy... Zase môže byť polemika, či podrobným záznamom je súhrnný doklad. Nezdá sa Vám to celé komplikované a v konečnom dôsledku pri vyhľadávaní jedného dokladu, ktorý je nebodaj začlenený do súhrnného dokladu aj ťažkopádne?
Preto, keď mám dennú uzávierku z ERP pred sebou, jediným zápisom si ju "nahodím" do účtovníctva a mám ju následne v PD, pokladničnej knihe, evidencii DPH, evidencii tržieb ..atď . To platí aj o iných jednotlivých dokladoch.
Na záver citát z príspevku J.A. (a nie je vytiahnutý z kontextu): Ak nemá iné súvisiace evidencie, tak podľa môjho názoru je potrebný denný zápis do peňažného denníka.
Tak vlastne načo mám mať kopu inej pomocnej prislúchajúcej evidencie (ktorú aj tak mám), keď môžem každý doklad jednotlivo zaúčtovať do PD (v prípade platcu DPH ešte musí byť vygenerovaná evidencia podľ § 70 zák. o DPH). Preto účtujem každý doklad jednotlivo. Ale každý si vyberie pre neho tú vhodnejšiu cestu.
P.s. nič som nevylučoval, to bolo skôr konštatovanie, keby som niečo vylučoval, tak to napíšem tak, že vylučujem také účtovanie
Ekopo, ja som Tvoju vetu pochopila ako vylučovanie /najmä pri porovnaní slov denník a mesačník
/, ale o.k.-beriem späť . Ja zas na druhej strane som napísala, že nič nesprávne si nenapísal....
Všetko je o systéme, ako si správne poznamenal. Táto diskusia ako aj tisíc iných neznamená presadzovanie svojho spôsobu a svojho názoru ako jediného správneho /aspoň u mňa určite nie a nie určite i u tých, ktorí tiež súhlasia s možnosťou aj mesačného účtovania tržieb ERP.../. Osobne sa svoje názory snažím opierať o zákon a veľakrát ak ich napíšem - nie vždy tak robím v účtovníctvach, ktoré ja vykonávam...uvediem príklad...len si myslím, že by sa mali práve písať , resp. rozoberať tieto veci s prihliadnutím na to, že nie len to a to je správne čo si myslí kontrolór, resp. ako to robím ja.
Uvediem ten príklad /a už som na Porade uvádzala nedávno v inej téme/. Napr. spôsob účtovania "súhrnným dokladom" nevyužívam, ale zároveň píšem, že je to v súlade zo zákonom a komu to vyhovuje môže to tak robiť. Ja to nerobím práve z dôvodov, ktoré opisuješ Ty. Vyrobiť pre mňa nejakú súhrnnú exelovú tabuľku napr. spotreby PHM je pre mňa 10000krát komplikovanejšie ako zaúčtovať každý doklad zvlášť pri možnostiach softu, ktoré mi poskytuje.
Ostatné pomocné evidencie, ktoré uvádzaš jednoducho sme povinní robiť, a preto využívam tie, ktoré sú povinné. V zmysle Vyhlášky o ERP musí daná jednotka robiť denné uzávierky a tie sú zachytené v Pokladničnej knihe pokladne a to musí robiť každý. Nakoľko klient nebude za mnou chodiť s dokladmi samozrejme každý deň a odovzdá mi ich vždy na konci mesiaca, nevidím žiadny dôvod /a zákon mi to dovoľuje/ aby som účtovala túto tržbu denne /mimochodom tu by sme možno mohli začať polemizovať, či by sme nemali účtovať každú tržbu-blok v rámci dňa
/. Klient by musel pofotiť zakaždým úplne zbytočne denné uzávierky, lebo zobrať mu na niekoľko dní pokladničnú knihu asi tiež nie je bohviečo...Teda volím spôsob účtovania mesačne a denné tržby mám krásne ja bez akéhokoľvek môjho pričinenia v knihe Pokladnice...
Všetko ostatné účtujem osobne zvlášť práve kvôli tomu, čo som povedala, počítač sa pri vyčíslení DPH a sume dokladu nepomýli , ja pri ich sčítavaní určite áno. To je teda môj systém, ktorý nemení nič na veci, že zákon o účtovníctve a prislúchajúce predpisy nám umožňujú účtovať na základe súhrnných účtovných dokladov a tržby ERP denne, týždenne,mesačne....t.j. ako je to pre každého vyhovujúce...