Zavrieť

Porady

Uctovanie trzby z ERP v JU

Dobry den, chcela by som vediet ako spravne uctovat mesacnu trzbu z ERP,ktora sa sklada - cast z hotovosti a cast z platby z postterminalu t.j. kredit v JU. Neuctujeme trzby denne, ale mesacne.

Prosim o radu, a za vsetky prispevky dakujem.

enyma
Usporiadat
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

ekopo Pozri príspevok
Ďakujem za reakcie a názory, musím priznať že som ich očakával. Veľmi dobre ich od každého poznám, aj tie linky. V diskusiách už bolo všetko nie raz rozoberané. "Pozorne" som si to prečítal.
V obsahu niektorých predchádzajúcich príspevkov resp. v iných príspevkoch na túto tému cítim len zbytočné komplikovanie jednoduchej veci. Ale nerozporujem ich. Je to o systéme.
Napr. tzv. súhrnný doklad. V jednom kroku sa musia jednotlivé doklady roztriediť, spočítať ..atď v pomocnej evidencii do súhrnného dokladu, potom sa má tento súhrnný doklad zaúčtovať do denníka. Ďaľšia pomocná evidencia - pokladničná kniha, tu sa tiež nezapisuje mesačná, ale denná tržba. Ďaľšia pomocná evidencia - DPH, majú sa viesť podrobné záznamy... Zase môže byť polemika, či podrobným záznamom je súhrnný doklad. Nezdá sa Vám to celé komplikované a v konečnom dôsledku pri vyhľadávaní jedného dokladu, ktorý je nebodaj začlenený do súhrnného dokladu aj ťažkopádne?
Preto, keď mám dennú uzávierku z ERP pred sebou, jediným zápisom si ju "nahodím" do účtovníctva a mám ju následne v PD, pokladničnej knihe, evidencii DPH, evidencii tržieb ..atď . To platí aj o iných jednotlivých dokladoch.
Na záver citát z príspevku J.A. (a nie je vytiahnutý z kontextu): Ak nemá iné súvisiace evidencie, tak podľa môjho názoru je potrebný denný zápis do peňažného denníka.
Tak vlastne načo mám mať kopu inej pomocnej prislúchajúcej evidencie (ktorú aj tak mám), keď môžem každý doklad jednotlivo zaúčtovať do PD (v prípade platcu DPH ešte musí byť vygenerovaná evidencia podľ § 70 zák. o DPH). Preto účtujem každý doklad jednotlivo. Ale každý si vyberie pre neho tú vhodnejšiu cestu.

P.s. nič som nevylučoval, to bolo skôr konštatovanie, keby som niečo vylučoval, tak to napíšem tak, že vylučujem také účtovanie
Ekopo, ja som Tvoju vetu pochopila ako vylučovanie /najmä pri porovnaní slov denník a mesačník /, ale o.k.-beriem späť . Ja zas na druhej strane som napísala, že nič nesprávne si nenapísal....

Všetko je o systéme, ako si správne poznamenal. Táto diskusia ako aj tisíc iných neznamená presadzovanie svojho spôsobu a svojho názoru ako jediného správneho /aspoň u mňa určite nie a nie určite i u tých, ktorí tiež súhlasia s možnosťou aj mesačného účtovania tržieb ERP.../. Osobne sa svoje názory snažím opierať o zákon a veľakrát ak ich napíšem - nie vždy tak robím v účtovníctvach, ktoré ja vykonávam...uvediem príklad...len si myslím, že by sa mali práve písať , resp. rozoberať tieto veci s prihliadnutím na to, že nie len to a to je správne čo si myslí kontrolór, resp. ako to robím ja.

Uvediem ten príklad /a už som na Porade uvádzala nedávno v inej téme/. Napr. spôsob účtovania "súhrnným dokladom" nevyužívam, ale zároveň píšem, že je to v súlade zo zákonom a komu to vyhovuje môže to tak robiť. Ja to nerobím práve z dôvodov, ktoré opisuješ Ty. Vyrobiť pre mňa nejakú súhrnnú exelovú tabuľku napr. spotreby PHM je pre mňa 10000krát komplikovanejšie ako zaúčtovať každý doklad zvlášť pri možnostiach softu, ktoré mi poskytuje.
Ostatné pomocné evidencie, ktoré uvádzaš jednoducho sme povinní robiť, a preto využívam tie, ktoré sú povinné. V zmysle Vyhlášky o ERP musí daná jednotka robiť denné uzávierky a tie sú zachytené v Pokladničnej knihe pokladne a to musí robiť každý. Nakoľko klient nebude za mnou chodiť s dokladmi samozrejme každý deň a odovzdá mi ich vždy na konci mesiaca, nevidím žiadny dôvod /a zákon mi to dovoľuje/ aby som účtovala túto tržbu denne /mimochodom tu by sme možno mohli začať polemizovať, či by sme nemali účtovať každú tržbu-blok v rámci dňa/. Klient by musel pofotiť zakaždým úplne zbytočne denné uzávierky, lebo zobrať mu na niekoľko dní pokladničnú knihu asi tiež nie je bohviečo...Teda volím spôsob účtovania mesačne a denné tržby mám krásne ja bez akéhokoľvek môjho pričinenia v knihe Pokladnice...
Všetko ostatné účtujem osobne zvlášť práve kvôli tomu, čo som povedala, počítač sa pri vyčíslení DPH a sume dokladu nepomýli , ja pri ich sčítavaní určite áno. To je teda môj systém, ktorý nemení nič na veci, že zákon o účtovníctve a prislúchajúce predpisy nám umožňujú účtovať na základe súhrnných účtovných dokladov a tržby ERP denne, týždenne,mesačne....t.j. ako je to pre každého vyhovujúce...
0 0
ekopo ekopo

ekopo je offline (nepripojený) ekopo

JA
Evina OK, len ešte mám malú poznámku ku knihe pokladne - spomenul aj BEPO. Nemal som na mysli tú k ERP, ale pokladničnú knihu - ako pomocnú evidenciu, kde sú zachytené jednotlivé príjmy ale aj výdaje podľa dokladov.
Ja mám nadväznosť pri dennom účtovaní tržieb na evidenciu DPH, tak v tom vidím zmysel.
0 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

ekopo Pozri príspevok
Evina OK, len ešte mám malú poznámku ku knihe pokladne - spomenul aj BEPO. Nemal som na mysli tú k ERP, ale pokladničnú knihu - ako pomocnú evidenciu, kde sú zachytené jednotlivé príjmy ale aj výdaje podľa dokladov.
Ja mám nadväznosť pri dennom účtovaní tržieb na evidenciu DPH, tak v tom vidím zmysel.
Ja mám celý čas na mysli knihu Pokladnice ERP a myslím, že i ostatní, lebo do pokladničnej knihy/ktorú si viem vytlačiť samostatne z denníka/ a do pokladničného denníka účtujem tú tržbu 30, resp. 31.

Čo sa týka DPH, trošku Ti nerozumiem, ale , ak som napr. mesačný platiteľ DPH, tak páska z knihy Pokladnice ERP aj mesačná mi je dostatočným podkladom pre odvod DPH v danom mesiaci...
0 0
ekopo ekopo

ekopo je offline (nepripojený) ekopo

JA
evina Pozri príspevok
Ja mám celý čas na mysli knihu Pokladnice ERP a myslím, že i ostatní, lebo do pokladničnej knihy/ktorú si viem vytlačiť samostatne z denníka/ a do pokladničného denníka účtujem tú tržbu 30, resp. 31.

Čo sa týka DPH, trošku Ti nerozumiem, ale , ak som napr. mesačný platiteľ DPH, tak páska z knihy Pokladnice ERP aj mesačná mi je dostatočným podkladom pre odvod DPH v danom mesiaci...
Sama si uviedla tento citát:
Pôvodca textu príspevku: Jana Acsová
....
Takže môj názor ... nestotožňujem účtovanie iba so zápisom do peňažného denníka. Účtovná jednotka má viesť aj pokladničnú knihu (prípadne súvisiace operatívne evidencie vyplývajúce aj z iných predpisov) a mala by byť pripravená kedykoľvek preukázať stav peňažných prostriedkov v hotovosti. Ak má súvisiace evidencie, nie je potrebný denný príjem účtovať do peňažného denníka. Ak nemá iné súvisiace evidencie, tak podľa môjho názoru je potrebný denný zápis do peňažného denníka.
0 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

ekopo Pozri príspevok
Sama si uviedla tento citát:
Pôvodca textu príspevku: Jana Acsová
....
Takže môj názor ... nestotožňujem účtovanie iba so zápisom do peňažného denníka. Účtovná jednotka má viesť aj pokladničnú knihu (prípadne súvisiace operatívne evidencie vyplývajúce aj z iných predpisov) a mala by byť pripravená kedykoľvek preukázať stav peňažných prostriedkov v hotovosti. Ak má súvisiace evidencie, nie je potrebný denný príjem účtovať do peňažného denníka. Ak nemá iné súvisiace evidencie, tak podľa môjho názoru je potrebný denný zápis do peňažného denníka.
To je však len časť príspevku, čo som aj pred citáciu napísla a dala tri bodky, že niečo bolo písané aj predtým a predpokladala, že v linku si ho každý môže prečítať celý-to bol teda záver, ale v úvode toho istého príspevku Jana Acsová aj píše citujem:
..."Ale máme aj pomocné a operatívne evidencie. A čo je napríklad kniha pokladnice? Evidencia dennej a mesačnej uzávierky, na základe ktorej sa odvádzajú tržby a to minimálne denne. Také sú povinnosti vyplývajúce z vyhlášky o ERP. A čo je kniha pokladnice? Podľa môjho názoru súvisiaca operatívna (pomocná) účtovná evidencia"...
0 0
Denda Denda

Denda je offline (nepripojený) Denda

Túto tému sledujem od začiatku a pýtam sa:
- čo má denné a mesačné účtovavanie tržieb z hľadisla DPH,
- aký je rozdiel medzi platiteľom a neplatiteľom dane z pridanej hodnoty
z hľadiska zákona o účtovníctve a postupov účtovania v JU,

A teraz som už naozaj mimo a prosím o vysvetlenie pojmu systém a smernica
0 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

Denda Pozri príspevok
Túto tému sledujem od začiatku a pýtam sa:
- čo má denné a mesačné účtovavanie tržieb z hľadisla DPH,
- aký je rozdiel medzi platiteľom a neplatiteľom dane z pridanej hodnoty
z hľadiska zákona o účtovníctve a postupov účtovania v JU,

A teraz som už naozaj mimo a prosím o vysvetlenie pojmu systém a smernica
Systém = spôsob je to čo si "vymyslím" a premietnem do smernice..alebo žeby naopak?...
0 0
ekopo ekopo

ekopo je offline (nepripojený) ekopo

JA
Ešte sa vrátim k téme. Jedno mi vŕta v hlave a okolo toho som sa motal celý čas: Nahrám mesačnú tržbu do PD jedným zápisom, k poslednému dňu mesiaca. Ako zistím účtovný stav pokladne napr. k 20-temu daného mesiaca. Či napr. nejdem do mínusu v hotovosti....atď. evina spomenula, že pokladničnú knihu t.j. pomocnú evidenciu vytlačí samostatne z denníka. OK aj ja. Lenže ja tam mám skutočný denný stav t.j. príjmy aj výdavky priebežne za deň, ale evina len príjem na konci mesiaca. Alebo sa mýlim? Ak viem doložiť "pokladničnú knihu" ako pomocnú evidenciu t.j. denné obraty a zostatky v hotovosti s členením na príjmy aj výdaje, tak potom účtovanie tržieb do peňažného denníka napr. mesačným zápisom je OK. Nehovorím o knihe pokladnice ERP.
0 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

ekopo Pozri príspevok
Ešte sa vrátim k téme. Jedno mi vŕta v hlave a okolo toho som sa motal celý čas: Nahrám mesačnú tržbu do PD jedným zápisom, k poslednému dňu mesiaca. Ako zistím účtovný stav pokladne napr. k 20-temu daného mesiaca. Či napr. nejdem do mínusu v hotovosti....atď. evina spomenula, že pokladničnú knihu t.j. pomocnú evidenciu vytlačí samostatne z denníka. OK aj ja. Lenže ja tam mám skutočný denný stav t.j. príjmy aj výdavky priebežne za deň, ale evina len príjem na konci mesiaca. Alebo sa mýlim? Ak viem doložiť "pokladničnú knihu" ako pomocnú evidenciu t.j. denné obraty a zostatky v hotovosti s členením na príjmy aj výdaje, tak potom účtovanie tržieb do peňažného denníka napr. mesačným zápisom je OK. Nehovorím o knihe pokladnice ERP.
Najprv prvá otázka. Čo je to skutočný stav pokladne v danom mesiaci v danom dni, v danom okamžiku? Myslím teraz na pokladničnú knihu. Keby som chcela rozpitvávať úplne podrobne-je mi podnikateľ povinný odovzdať peniaze-tržbu každý deň do koruny? Nemôže tieto peniaze, ktoré si zoberie z kasy pri uzávierke o 22.00 hod vzápätí ráno použiť na nákup materiálu, tovaru napr. ráno v Metre?

A teraz prakticky-dostanem doklady za mesiac. Zoradím si ich podľa dní v mesiaci a účtujem. Do pokladne okrem príjmov z tržieb mám príjem za odberateľské faktúry, dotáciu pokladne /prevod z účtu/. Pri účtovaní si priebežne kontrolujem stav pokladne a keď by mi hrozila mínusová položka riešim ju vkladom podnikateľa a po prevzatí tržieb do pokladne mu celý alebo časť vkladu vrátim alebo aj nie...Nič z toho nie je v rozpore s predpismi. V priloženom nicku písla Jana Acsová myslím aj o tom-viem predsa v každom okamžiku stav pokladne v pokladničnej knihe a samozrejme aj v knihe pokladnice ERP....a x-vecí kupujú podnikatelia, konatelia zo svojich peňazí a dozvieš sa to až na základe predložených blokov...

P.s. viem vytlačiť pokladničnú knihu ku každému dňu v mesiaci
Naposledy upravil evina : 11.05.07 at 16:43
0 0
ekopo ekopo

ekopo je offline (nepripojený) ekopo

JA
evina k p.s. : pokladničnú knihu si vieš vytlačiť aj s denným príjmom z ERP ?
Pretože ak áno, tak musíš do softu niekde nahodiť dennú tržbu.
0 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

ekopo Pozri príspevok
evina k p.s. : pokladničnú knihu si vieš vytlačiť aj s denným príjmom z ERP ?
Pretože ak áno, tak musíš do softu niekde nahodiť dennú tržbu.
Nerozumieme sa-príklad
stav pokladne/teraz myslím peňažnej hotovosti v peňažnom denníku, resp. ja mám aj modul Pokadne, aby som si mohla vytláčať PPD a VPD/ k 1.12007 35 000,-
Účtujem podľa dokladov 2.1 nákup materálu 10 000,-
3.1. úhrada fa-príjem 10000,-
Vytlačím si pokladňu k 3.1.2007 a mám tam stav 35 000,- atď. Tržbu z ERP tu nemôžem mať, lebo o nej účtujem až 31.1.

Viem však podľa uzávierok zároveň aj aký mám stav v pokladni ERP k danému dňu.

Keď urobím mesačnú uzávierku tak mi všetko sedí podľa výdajov príjmov a aj príjmu tržieb za celý mesiac...
Naposledy upravil evina : 11.05.07 at 17:11
0 0
betka betka

betka je offline (nepripojený) betka

Ekopo, Evina máte pravdu obaja. Všetko má svoje výhody aj nevýhody. Tou nevýhodou je, že to naozaj nezistím z PD hneď toho 20., ako píše Ekopo..
0 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

Ešte k tomu dodám, že trocha odlišný pohľad, myslenie budú mať účtovníci, ktorí vykonávajú účtovnícvo v HPP, t.j. sú denodenne vo firme a oni sú Tí, ktorí "vládnu" nad pokladňami a ináč Tí, ktorí vykonávajú účtovníctvo externou formou a spracovávajú ho vlastne po predložení dokladov za jeden mesiac po tomto mesiaci....
0 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

betka Pozri príspevok
Ekopo, Evina máte pravdu obaja. Všetko má svoje výhody aj nevýhody. Tou nevýhodou je, že to naozaj nezistím z PD hneď toho 20., ako píše Ekopo..
Zistím to, s pomocou oboch kníh...ale skutočnosť je niekde inde, aj tak nepôjde presne o skutočný stav v pokladni napr. pri externom účtovaní a v prípadoch ako som popísala - nákup tovaru priamo z tržieb hneď na druhý deň. Preto moja básnická otázka čo je skučoný stav v pokladni???
Dúfam, že všetci rozumejú ako to myslím /neviem to ináč popísať/, aby to nepochopili nezainteresovaní, že je v tom guláš
0 0
Monikov Monikov

Monikov je offline (nepripojený) Monikov

SZČO účtovník
evina Pozri príspevok
A teraz prakticky-dostanem doklady za mesiac. Zoradím si ich podľa dní v mesiaci a účtujem. Do pokladne okrem príjmov z tržieb mám príjem za odberateľské faktúry, dotáciu pokladne /prevod z účtu/. Pri účtovaní si priebežne kontrolujem stav pokladne a keď by mi hrozila mínusová položka riešim ju vkladom podnikateľa a po prevzatí tržieb do pokladne mu celý alebo časť vkladu vrátim alebo aj nie...Nič z toho nie je v rozpore s predpismi. V priloženom nicku písla Jana Acsová myslím aj o tom-viem predsa v každom okamžiku stav pokladne v pokladničnej knihe a samozrejme aj v knihe pokladnice ERP....a x-vecí kupujú podnikatelia, konatelia zo svojich peňazí a dozvieš sa to až na základe predložených blokov...
Takto sa do dá podľa mňa riešiť len pri firmách, ktoré majú v hotovosti malé príjmy. Pri mesačnom obrate niekoľko miliónov by som si netrúfla riešiť mínusovú položku vkladom podnikateľa. Napr. PS v pokladni k 1.1. 80 tis., k 28.1.stav - 2,8 mil. Vklad podnikateľa 2,8 mil.? Alebo keď firma odvádza denne tržbu do banky - celý mesiac nebude sedieť priebežná položka pretože výpisy sa neúčtujú k poslednému dňu, ale priebežne podľa dátumu, ako sú uvedené na výpise. Uznám, pri firmách s malým obratom nie je problém zaúčtovať len mesačnú tržbu. Prikláňam sa k názoru, že tržba sa má zaúčtovať denne.
0 0
ekopo ekopo

ekopo je offline (nepripojený) ekopo

JA
Vytlačím si pokladňu k 3.1.2007 a mám tam stav 35 000,- atď. Tržbu z ERP tu nemôžem mať, lebo o nej účtujem až 31.1.

Práve tu je ten problém, na ktorý od začiatku poukazujem. Osobne sa mi nezdá dostatočne preukazné, keď musím stav pokladne (rozumej hotovosti) za jednotlivé dni dokladovať z niekoľkých pomocných kníh, v Tvojom prípade knihy pokladnice ERP a pokladne a to len s pomocou kalkulačky. Malo by to byť jasné z jednej evidencie , ak to nie je zrejmé z PD (ako to mimochodom bolo spomenuté v jednom príspevku). Alebo je korektné mať jednu evidenciu (povinnú) - tržby ERP, druhú evidenciu o výdavkoch a príjmoch za hotovostné platby? Tretiu evidenciu neviem o čom.....Stále bude nastupovať kalkulačka.
0 0
betka betka

betka je offline (nepripojený) betka

evina Pozri príspevok
Zistím to, s pomocou oboch kníh...ale skutočnosť je niekde inde, aj tak nepôjde presne o skutočný stav v pokladni napr. pri externom účtovaní a v prípadoch ako som popísala - nákup tovaru priamo z tržieb hneď na druhý deň. Preto moja básnická otázka čo je skučoný stav v pokladni???
Dúfam, že všetci rozumejú ako to myslím /neviem to ináč popísať/, aby to nepochopili nezainteresovaní, že je v tom guláš
Evina to sa fakt nedá, aj keď účtujem denne, a donesie mi zamestnanec bloček, kt. je z pred dvoch týždňov ....a peniaze som mu dala pred 2 týžd. (osobne neúčtujem toto v JU ako preddavok.., načmáram si, že som dala tomu toľko korún, to by sme sa niekedy nedoúčtovali). Myslím si, že pokladna sedí iba v bankách ale v UJ podnik. tam vysoké % skutočného stavu pokl. nedávam ...
0 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

Monikov Pozri príspevok
Takto sa do dá podľa mňa riešiť len pri firmách, ktoré majú v hotovosti malé príjmy. Pri mesačnom obrate niekoľko miliónov by som si netrúfla riešiť mínusovú položku vkladom podnikateľa. Napr. PS v pokladni k 1.1. 80 tis., k 28.1.stav - 2,8 mil. Vklad podnikateľa 2,8 mil.? Alebo keď firma odvádza denne tržbu do banky - celý mesiac nebude sedieť priebežná položka pretože výpisy sa neúčtujú k poslednému dňu, ale priebežne podľa dátumu, ako sú uvedené na výpise. Uznám, pri firmách s malým obratom nie je problém zaúčtovať len mesačnú tržbu. Prikláňam sa k názoru, že tržba sa má zaúčtovať denne.
No to je teoretický príklad veľmi. Neviem prečo by som mala mať v pokladni -2,8 mil. ?? o.i. nevkladajú všetci dennú tržbu na účet, ale robia to čo som 2x popísala vyššie-robia za tie peniaze okamžite nákup tovaru, resp. materiálu...
Systém, ktorým to robím je prehľadný, presne podľa dokladov a stavy v pokladni a na účte mám o.k.
Tu nejde o názor ku ktorému sa prikláňame- tu ide o to, že zákon povoľuje účtovanie tak aj tak...
A každý to urobí spôsobom, ktorý považuje za správnejší, jemu viac vyhovuje atď. , teda niektorí denne, niektorí mesačne a nikto nič neporuší
0 0
ekopo ekopo

ekopo je offline (nepripojený) ekopo

JA
Mne je jasné, že obaja máme svoju časť pravdy. A na konkrétny daňový základ celá debata nemá význam. Ide o priebežné účtovanie. Aj keď názory na priebežné účtovanie sú rôzne. Účtujem externe, dostanem doklady po ukončení mesiaca, ale účtujem ich do dňa, kedy účtovný prípad nastal, t.j. aj tržba z ERP.
0 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

ekopo Pozri príspevok
Vytlačím si pokladňu k 3.1.2007 a mám tam stav 35 000,- atď. Tržbu z ERP tu nemôžem mať, lebo o nej účtujem až 31.1.

Práve tu je ten problém, na ktorý od začiatku poukazujem. Osobne sa mi nezdá dostatočne preukazné, keď musím stav pokladne (rozumej hotovosti) za jednotlivé dni dokladovať z niekoľkých pomocných kníh, v Tvojom prípade knihy pokladnice ERP a pokladne a to len s pomocou kalkulačky. Malo by to byť jasné z jednej evidencie , ak to nie je zrejmé z PD (ako to mimochodom bolo spomenuté v jednom príspevku). Alebo je korektné mať jednu evidenciu (povinnú) - tržby ERP, druhú evidenciu o výdavkoch a príjmoch za hotovostné platby? Tretiu evidenciu neviem o čom.....Stále bude nastupovať kalkulačka.
Ekopo musíme sa dohodnúť na tom, že Ty budeš účtovať denne a ja mesačne a obaja to budeme mať dobre
Ja osobne ten denný skutočný stav nepoznám nikdy a nemôže ho poznať nikto kto účtuje externe. Pozná ho /mal by/ majiteľ, konateľ, skrátka ten, ktorý s tými peniazmi narába.
A ešte otázka komu preukazuješ denne stav pokladne? Ako ju preukážeš ak zaúčtuješ dennú tržbu, ale v skutočnosti ten podnikateľ tie peniaze do pokladne nevloží, lebo cestou do roboty napr. z 50 000 tržby nakúpi tovar za 35 000 a bločky Ti dá napr. za 5 dní a pod.? Ako preukážem stav pokladne k 3.1.2007 v deň 3.1.,keď tú pokladňu účtujem 10.02.2007?-len dokladovo , a to je o.k.
Naposledy upravil evina : 11.05.07 at 17:42
0 0
Načítať ďalšie