Zavrieť

Porady

opakované dodania - vznik daňovej povinnosti od 1.1.2010

Ahojte,
mám takúto otázočku:
podľa pripravovanej novely zákona o dph platnej od 1.1.2010 sa v § 19 ods. 3 píše, že pri opakovanom alebo čiastkovom dodaní sa tovar alebo služba považujú za dodané posledným dňom obdobia, na ktoré sa platba vzťahuje - vypustilo sa slovko "najneskôr". mám tomu rozumieť tak, že už sa nemôžeme rozhodnúť, že dátum dodania tovaru a teda vznik daňovej povinnosti bude napríklad deň vystavenia faktúry? lebo nie je tam vyslovene napísané, že to musí byť ten posledný deň.
príklad - naša firma fakturuje za opakované dodanie za obdobie 1.1.-31.3.
dátum vystavenia fa - 5.1.
dátum splatnosti - 20.1.
môže byť po novom dátum dodania 5.1. alebo to musí byť 31.3.?
vďaka
Usporiadat
nika.sum nika.sum

nika.sum je offline (nepripojený) nika.sum

Monika Kováčová Pozri príspevok
ja si myslím, že už to nejako moc motáte... pre faktúry vystavené v roku 2009 platili iné pravidlá, pre faktúry vystavené v roku 2010 platí zas iné, ale pre prípad nika.sum platí:

r. 2009:
§ 19(3) Ak sa dodanie tovaru alebo služby uskutočňuje čiastkovo alebo opakovane počas trvania zmluvy, považuje sa tovar alebo služba za dodaný najneskôr posledným dňom obdobia, na ktoré sa platba za opakovane alebo čiastkovo dodávaný tovar alebo službu vzťahuje, a ak je dohodnutá platba za obdobie dlhšie ako 12 kalendárnych mesiacov, považuje sa tovar alebo služba za dodaný najneskôr posledným dňom 12. mesiaca.Ak platiteľ požaduje za každé obdobie opakovane poskytovaného nájmu nehnuteľnosti popri nájomnom osobitne úhradu za presne dodané množstvo elektriny, plynu, vody a tepla, vzniká daňová povinnosť pri týchto tovaroch dňom vyhotovenia faktúry, ktorou platiteľ požaduje platbu za tieto tovary. dohodnutých lehotách.

r. 2010:
§19
(3) Ak sa dodanie tovaru alebo služby uskutočňuje čiastkovo alebo opakovane, považuje sa tovar alebo služba za dodanú posledným dňom obdobia, na ktoré sa platba za opakovane alebo čiastkovo dodávaný tovar alebo službu vzťahuje s výnimkou podľa písmen a) až d). Za čiastkové dodanie tovaru alebo služby sa považuje také dodanie tovaru alebo služby, ktoré predstavuje časť celkového plnenia, na ktoré je uzavretá zmluva. Za opakované dodanie tovaru alebo služby sa považuje dodanie rovnakého druhu tovaru alebo služby v opakovaných dohodnutých lehotách. Ak

c) platiteľ požaduje za každé obdobie opakovane poskytovaného nájmu nehnuteľnosti popri nájomnom osobitne úhradu za presne dodané množstvo elektriny, plynu, vody a tepla, považujú sa tieto tovary za dodané dňom vyhotovenia faktúry, ktorou platiteľ požaduje platbu za tieto tovary,
Takze ked som to spravne pochopila tak DPH si mozem uplatnit v 12/2009, zaklad zauctujem 381/321 nakolko je to naklad r. 2010.
0 0
azla azla

azla je offline (nepripojený) azla

nika.sum Pozri príspevok
Ja mam teraz v rukach fakturu za najom a energie a sluzby 01/2010:
vyst. 01.12.2009
spl. 15.12
dat.dodania : 31.12.09 (co je uplna hlupost)
na sluzby je riadne vycislena DPH
uhrada bola 29.12.09
mam pravo ziadat opravu faktury? Ako to teraz na prelome zauctujem? Zaklad dane je 381/321 ale co s DPH? Tiez si mame narok odpisat az v 01/2010 nie?
Monika, nemotáme, len chceme správne popísať a zaradiť situáciu ktorá nastala .....

nika.sum rieši prípad :

opakovane dodaného nájmu a služieb

nie prípad, kde platiteľ požaduje za každé obdobie opakovane poskytovaného nájmu nehnuteľnosti popri nájomnom osobitne úhradu za presne dodané množstvo elektriny, plynu, vody a tepla,
(predsa v decembri nemôže vedieť presnú spotrebu za január)

a pri opakovane dodanej službe a tovare je:

v r.2009 - deň dodania najneskôr posledný deň obdobia na ktoré sa platba vzťahuje
(čiže mohlo to byť od 1.1. -31.1.).
ale, na takéto dodanie už platí nový zákon
r. 2010 - deň dodania je posledný deň obdobia, na ktoré sa platba vzťahuje
(čiže nemôže to byť pri vystavení faktúry deň 31.12.21009)

nika.sum však, uhradila a tu sa už mení dátum dodania podľa dátumu úhrady, avšak doklad na odpočet by mal byť po správnosti vystavený až ku prijatej platbe, ktorá nastala 29.12.2009
0 0
Monika Kováčová Monika Kováčová

Monika Kováčová je offline (nepripojený) Monika Kováčová

azla Pozri príspevok
Monika, nemotáme, len chceme správne popísať a zaradiť situáciu ktorá nastala .....

nika.sum rieši prípad :

opakovane dodaného nájmu a služieb

nie prípad, kde platiteľ požaduje za každé obdobie opakovane poskytovaného nájmu nehnuteľnosti popri nájomnom osobitne úhradu za presne dodané množstvo elektriny, plynu, vody a tepla,
(predsa v decembri nemôže vedieť presnú spotrebu za január)

a pri opakovane dodanej službe a tovare je:

v r.2009 - deň dodania najneskôr posledný deň obdobia na ktoré sa platba vzťahuje
(čiže mohlo to byť od 1.1. -31.1.).
ale, na takéto dodanie už platí nový zákon
r. 2010 - deň dodania je posledný deň obdobia, na ktoré sa platba vzťahuje
(čiže nemôže to byť pri vystavení faktúry deň 31.12.21009)

nika.sum však, uhradila a tu sa už mení dátum dodania podľa dátumu úhrady, avšak doklad na odpočet by mal byť po správnosti vystavený až ku prijatej platbe, ktorá nastala 29.12.2009
Ja rozumiem § 19 ods. 3 tak, že pokiaľ mám na jednej faktúre nájom aj tovar (presne dodané množstvo energie) je dátum dodania deň vystavenia faktúry. Mýlim sa?
l
0 0
azla azla

azla je offline (nepripojený) azla

§19
3) Ak sa dodanie tovaru alebo služby uskutočňuje čiastkovo alebo opakovane, považuje sa tovar alebo služba za dodanú posledným dňom obdobia, na ktoré sa platba za opakovane alebo čiastkovo dodávaný tovar alebo službu vzťahuje s výnimkou podľa písmen a) až d). Za čiastkové dodanie tovaru alebo služby sa považuje také dodanie tovaru alebo služby, ktoré predstavuje časť celkového plnenia, na ktoré je uzavretá zmluva. Za opakované dodanie tovaru alebo služby sa považuje dodanie rovnakého druhu tovaru alebo služby v opakovaných dohodnutých lehotách. Ak ...
....
c) platiteľ požaduje za každé obdobie opakovane poskytovaného nájmu nehnuteľnosti popri nájomnom osobitne úhradu za presne dodané množstvo elektriny, plynu, vody a tepla, považujú sa tieto tovary za dodané dňom vyhotovenia faktúry, ktorou platiteľ požaduje platbu za tieto tovary,
služieb je povinný platiť príjemca služby.

Riešme už iba r.2010

Predstavme si situáciu, že každý mesiac požadujeme od nájomcu nájom a
presne zmerané množstvo elektriny podľa merača.
3. 2. 2010 vystavujem faktúru za január 2010.

- nájom fakturujem podľa § 19,odst. 3, prvej vety a - deň dodania služby je posledný deň obdobia........31.1.2010
- elektrinu fakturujem podľa § 19 , odst. 3 písm. c) - deň dodania tovaru je deň vystavenia faktúry........3.2.2010

Ak mám rozdielné dátumy dodania , potom mi to vychádza, že musím vystaviť dve faktúry.
Jednou faktúrou by sa to mohlo vystaviť v prípade, ak dátum vystavenia by bol 31.1.2010.
0 0
77Miriam 77Miriam

77Miriam je offline (nepripojený) 77Miriam

No a čo v prípade, ak prenajímame reklamné plochy na stene hotela, budovy. V roku 2009 sme vystavili fa za prenájom v januári za obdobie prenájmu napr. 1-12, 1-6, 1-3, po novele zákona musím odb.vystaviť zálohovú platbu, DD k prijatej úhrade podľa § 71 ods. 1 (v prípade, že odb. zaplatí) a DD z titulu dodania služby, čo je posledný deň obdobia prenájmu t.j. 31.12., 30.6., 31.3. U mňa by to taký problém nebol, len neviem, či sa nebudú búriť odb. a taktiež by som sa chcela vyhnúť prepracovávaniu zmlúv. Nenájde sa schodnejšia cesta?
0 0
77Miriam 77Miriam

77Miriam je offline (nepripojený) 77Miriam

Voči zálohovkám majú výhrady, nechcú účtovať, neviem z akého dôvodu, či to nevedia, alebo pracnosť...A majiteľa bude horko-ťažko presvedčiť, že inak to nejde.
0 0
JM1968 JM1968

JM1968 je offline (nepripojený) JM1968

Zdravím, prosím ak sme už rozposlali faktúry za aktualizácie sofvéru za 2010/1-3, s dátumom zd.plnenia 13.1.zhodným s dátumom vystavenia, prerobiť? Alebo stačí len tým, ktorý do konca januára nezaplatia, aby sme v januári ako mesačný platca nemuseli odviesť dph? A ani oni odpočítať... Ďakujem.
Naposledy upravil JM1968 : 21.01.10 at 19:37
0 0
analytika analytika

analytika je offline (nepripojený) analytika

Ahojte,
už dlhšie chodím na poradu, no zatiaľ som tu vždy iba nasávala vedomosti a nepotrebovala som konkrétnu radu. Teraz som však v koncoch a vyzerá to, že zmenou § 19 a konkrétne vypustením slovíčka "najneskôr" pri opakovanom dodaní tovaru mi naši skvelý zákonodarcovia pripravili neskutočné problémy.
Poskytujeme opakované dodanie tovaru odberateľom, ktorí platia preddavky mesačné, štvrťročné, polročné alebo ročné podľa zmluvy, ktorú majú s nami uzatvorenú. Vystavujeme preddavkové faktúry na tieto obdobia vopred s vyčíslením DPH a uvedením fakturovaného obdobia, dátum dodania bol doteraz zhodný s dátumom vystavenia faktúry, DPH sme odviedli za mesiac, v ktorom bola fa vystavená. Jedná sa mesačne o cca 500 faktúr.
A čo teraz s tým??? Prečítala som všetky príspevky a rady, ale ani jedna neprichádza pre nás do úvahy. Zmluvy nezmeníme, je ich vyše tisíc. Zálohové platby a následne ostré faktúry po úhrade by vyžadovalo zmenu fakturačného softvéru, ktorý máme vyvinutý na objednávku a s takouto alternatívou nepočítal, čiže by sa musel prakticky tvoriť nový softvér a to neviem, ako dlho by trvalo, nehovoriac o tom, koľko by to stálo... Poberať platby až po skončení obdobia by bolo pre spoločnosť v tejto chvíli likvidačné. A to nehovorím o tom, že začiatkom januára už všetky faktúry odišli s dátumom dodania zhodným s vystavením faktúry....
V tejto chvíli neviem s tým nič urobiť....môže nás vlastne daňový úrad postihnúť za to, že mu odvedieme DPH skôr, ako podľa zákona máme?
0 0
JM1968 JM1968

JM1968 je offline (nepripojený) JM1968

analytika Pozri príspevok
Ahojte,
už dlhšie chodím na poradu, no zatiaľ som tu vždy iba nasávala vedomosti a nepotrebovala som konkrétnu radu. Teraz som však v koncoch a vyzerá to, že zmenou § 19 a konkrétne vypustením slovíčka "najneskôr" pri opakovanom dodaní tovaru mi naši skvelý zákonodarcovia pripravili neskutočné problémy.
Poskytujeme opakované dodanie tovaru odberateľom, ktorí platia preddavky mesačné, štvrťročné, polročné alebo ročné podľa zmluvy, ktorú majú s nami uzatvorenú. Vystavujeme preddavkové faktúry na tieto obdobia vopred s vyčíslením DPH a uvedením fakturovaného obdobia, dátum dodania bol doteraz zhodný s dátumom vystavenia faktúry, DPH sme odviedli za mesiac, v ktorom bola fa vystavená. Jedná sa mesačne o cca 500 faktúr.
A čo teraz s tým??? Prečítala som všetky príspevky a rady, ale ani jedna neprichádza pre nás do úvahy. Zmluvy nezmeníme, je ich vyše tisíc. Zálohové platby a následne ostré faktúry po úhrade by vyžadovalo zmenu fakturačného softvéru, ktorý máme vyvinutý na objednávku a s takouto alternatívou nepočítal, čiže by sa musel prakticky tvoriť nový softvér a to neviem, ako dlho by trvalo, nehovoriac o tom, koľko by to stálo... Poberať platby až po skončení obdobia by bolo pre spoločnosť v tejto chvíli likvidačné. A to nehovorím o tom, že začiatkom januára už všetky faktúry odišli s dátumom dodania zhodným s vystavením faktúry....
V tejto chvíli neviem s tým nič urobiť....môže nás vlastne daňový úrad postihnúť za to, že mu odvedieme DPH skôr, ako podľa zákona máme?
Ja si myslím, že nejde ani tak o to, že vy ho odvediete skôr, ako im bude vadiť, že tie firmy si dph odpočítajú nesprávne na základe zle vystavenej faktúry- čiže skôr ako napr.zaplatia.
0 0
analytika analytika

analytika je offline (nepripojený) analytika

JM1968 Pozri príspevok
Ja si myslím, že nejde ani tak o to, že vy ho odvediete skôr, ako im bude vadiť, že tie firmy si dph odpočítajú nesprávne na základe zle vystavenej faktúry- čiže skôr ako napr.zaplatia.
Veď ja viem...aj keď našimi odberateľmi sú väčšinou fyzické osoby - nepodnikatelia.
Ako mám ale z tohto vykľučkovať??? Poradí mi niekto???
0 0
JM1968 JM1968

JM1968 je offline (nepripojený) JM1968

analytika Pozri príspevok
Veď ja viem...aj keď našimi odberateľmi sú väčšinou fyzické osoby - nepodnikatelia.
Ako mám ale z tohto vykľučkovať??? Poradí mi niekto???
Ja mám ten istý problém...žiaľ zákon platí a mám dojem, že to budeme musieť prerobiť. Daňovákov sofvér na účt.nezaujíma.
0 0
analytika analytika

analytika je offline (nepripojený) analytika

JM1968 Pozri príspevok
Ja mám ten istý problém...žiaľ zákon platí a mám dojem, že to budeme musieť prerobiť. Daňovákov sofvér na účt.nezaujíma.
Nejde len o daňovákov, ale hlavne o tých odberateľov. Veľa z nich sú starší ľudia. Sú zvyknutí, že platia, keď im príde preddavková faktúra, majú to tak aj v zmluve. Bez faktúry nezaplatia, čiže nejakú poslať musím. Ak pošlem zálohovú, oni ju uhradia a po nej pošlem ostrú - budú zmätení, uhradia druhý krát.... A každý deň na základe množstva úhrad vystavovať ostré faktúry bude strašne prácne, systém na to nie je uspôsobený, automaticky vystavil faktúry na začiatku preddavkového obdobia.
0 0
pefu pefu

pefu je offline (nepripojený) pefu

jednou z možností na zjednodušenie práce pri množstve odberateľov by mohli byť dodatky k zmluve, ktorými sa odberatelia zaviažu zložiť zábezpeku-kauciu + odteraz sa im nájomné bude fakturovať pozadu, tj. po skončení mesiaca, čím sa vyhneme 3-faktúrovej tortúre.
Vlastne by takto peniaze chodili ako doteraz, ale kaucia vo výške mesačnej platby/nájomného by bola niečo akože nájomným inkasovaným vopred, aby sa vykryl ten výpadok jedného mesiaca a od ďalšieho mesiaca už by sa fakturovalo pozadu.
Tj
- napr. 20.1.2010 zloží odberateľ kauciu (ak bude v zmluve klasifikovaná, že sa vzťahuje na plnenia, ktoré sa nestali, ale stať môžu, tak z nej nejde DPH)
-táto kaucia vykryje v "skutkovej podstate" nájomné na január
-začiatkom februára, napr. 5.1.2010 (so splatnoťou napr. toho 20.-eho) sa jedinou ostrou faktúou vyfakturuje nájomné za január s dátumom dodania 31.1.2010
0 0
nika.sum nika.sum

nika.sum je offline (nepripojený) nika.sum

Ja som teraz riesila faktury s dodavatelom najmu. Stale vystavuju faktury za najom a sluzby za 02/2010 v januari s datumom dodania 31.01.2010. Zatial maju problem aby pri tom mnozstve faktur kt. vystavuju riesit to zalohovymi platbami, tiez ich obmedzuju zmluvy. Je pre mna velky problem, ak takto vystavenu fakturu uhradim v januari, ze si ju dam do DPH v januari? (Je to ten isty problem, co som mala na prelome roka) Snazia sa to riesit, ale zial je statna sprava ide to pomaly....
0 0
azla azla

azla je offline (nepripojený) azla

Nika, nekomplikuj si to. Stane sa, že napr. nezaplatíš a budeš mať zlý doklad.

Ak sa neurobí rázny krok, budeš ten problém ťahať pred sebou stále.

Zabaľa fa do obálky, pripoj list so sprievodným slovom (odvolávka na zákon) ...s dovetkom, že úhradu uskutočnite až po obdržaní správneho dokladu. Uvidíš, že sa rozhybú.
S ostatnými nech si robia čo chcú. Ty si rieš svoj problém.
0 0
nika.sum nika.sum

nika.sum je offline (nepripojený) nika.sum

azla Pozri príspevok
Nika, nekomplikuj si to. Stane sa, že napr. nezaplatíš a budeš mať zlý doklad.

Ak sa neurobí rázny krok, budeš ten problém ťahať pred sebou stále.

Zabaľa fa do obálky, pripoj list so sprievodným slovom (odvolávka na zákon) ...s dovetkom, že úhradu uskutočnite až po obdržaní správneho dokladu. Uvidíš, že sa rozhybú.
S ostatnými nech si robia čo chcú. Ty si rieš svoj problém.
Ja uplne suhlasim, problem je ze klient uz faktury uhradil, ale urcite to budem riesit tak pri nasledujucej fakture. Dakujem velmi pekne
Naposledy upravil nika.sum : 27.01.10 at 11:38
0 0
JANAKU JANAKU

JANAKU je offline (nepripojený) JANAKU

Potrebujem aj ja radu. Ako mám postupovať.
Naša firma prevádzkuje káblov.televíziu a internet pre cca 1500 občanov. Je to opakované dodanie služby. Zákazníci platia len na základe zmluvy buď na účet alebo v hotovosti cez reg.pokladňu. Platí sa dopredu napr. do 31.01.2010 zaplatia za 02/2010 a môže sa aj na viac mesiacov. Nemáme zatiaľ na evidenciu špeciálny program, ale to máme v tabuľkách. Účtujem to ako výnosy bud.období a z platieb ktoré mi prídu za daný mesiac zaplatím DPH. Väčšinou si zákaz. platia vopred, ale je zopár takých ( 40 ), ktorí platia aj 3 mesiace pozadu a 3 mesiace dopredu. Ako riešiť DPH ?
0 0
Rozalka Rozalka

Rozalka je offline (nepripojený) Rozalka

Spoluvlastníčka "Prvého nitrianskeho medveďária" ...viac
Z hľadiska DPH daňová povinnosť vzniká dňom prijatia platby.
Ak nezaplatia ani do konca obdobia, za ktoré sa platí, tak vzniká posledným dňom obdobia, to asi nie je váš prípad, veď už by ste ich odpojili, však?

Teraz mi napadá: aj my platíme za káblovku na rok vopred.
0 0
Bambi23 Bambi23

Bambi23 je offline (nepripojený) Bambi23

JANAKU Pozri príspevok
Potrebujem aj ja radu. Ako mám postupovať.
Naša firma prevádzkuje káblov.televíziu a internet pre cca 1500 občanov. Je to opakované dodanie služby. Zákazníci platia len na základe zmluvy buď na účet alebo v hotovosti cez reg.pokladňu. Platí sa dopredu napr. do 31.01.2010 zaplatia za 02/2010 a môže sa aj na viac mesiacov. Nemáme zatiaľ na evidenciu špeciálny program, ale to máme v tabuľkách. Účtujem to ako výnosy bud.období a z platieb ktoré mi prídu za daný mesiac zaplatím DPH. Väčšinou si zákaz. platia vopred, ale je zopár takých ( 40 ), ktorí platia aj 3 mesiace pozadu a 3 mesiace dopredu. Ako riešiť DPH ?
Netyka sa vas nahodou vynimka? Podla mna ano, tusim tu uz niekto riesil, ze internet a telekomunikacne sluzby spadaju pod vynimku a ich sa to netyka ... Ak sa mylim, tak ma opravte
Pekne nam to skomplikovali, ze?
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
ako by ste riešili nesúlad zmluvných období s kalendárnymi mesiacmi? :

LZ spoločnosť zmenila splátkový kalendár tak, že platbu požaduje 28.1.na obdobie 28.1.-27.2. a obdobne sú nastavené nasledujúce obdobia. Tedaprvú platbu chce ešte v januári.....
Dopísala vetu, že dátum dodania je posledným dňom obdobia na ktoré sa platba vzťahuje.....teda 27.2:
Podľa splátkového kalendára teda nárok na odpočítanie máme až 27.2.,potom 27.3., 27.4., atď.....
ak LZ spoločnosť dostane platbu ešte v januári, tak je povinná odviesť DPH na základe prijatej platby ešte za január a mala by vystaviť aj pre nás na to doklad, nie?
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať