FYDKO
Len teda neviem ako to zaúčtovať, asi dáko spätne, alebo by som sa mala ísť spýtať na daňové.Ale budem rada aj ked tu mi niekto poradí, ak by s tým mal niekto skúsenosti, alebo teraz nejaké skúsenosti získal. čo viem, nie som sama, bolo nás na Úp viacerí, ktorí dostávali peniaze, a viem, že Úp ich naháňal, aby to všetko vybavili do konca tohto roku.
No, to je naozaj dosť zamotané. Ja by som postupoval asi nasledovne:
- po obdržaní živnostenského oprávnenia by som si ineď otvoril podnikateľský účet a vložil naň (okrem základného vkladu pri otvorení účtu) všetky nevyčerpané prostriedky z obdržanej dotácie (čiže 40300 Sk mínus dokladovaná suma za nakúpené veci)
- otvoriť účtovné knihy t.j. začať viesť účtovníctvo si povinná v zmysle § 16 ods. 3 písm. a) zákona o účtovníctve ku dňu začatia podnikania alebo inej zárobkovej činnosti. Nejaké účtovanie nákupov v r. 2005 resp. do dňa začatia podnikania podľa mňa neprichádza do úvahy
- vypracoval by som súpis všetkých predmetov, ktoré boli pre účely podnikania nakúpené do dňa začatia podnikania s názvom "Súpis zásob obstaraných pred začatím podnikania", v samostatnom členení na predmety zakúpené z dotácie a predmety zakúpené z vlastných prostriedkov
- rovnako by som urobil súpis všetkých tzv. režijných výdavkov súvisiacich so začiatkom podnikania (kolky na ŽL a výpis z registra trestov, notárske poplatky, reklama, inzercia a nájomné do dňa začatia živnosti a pod.) Pokiaľ si časť z týchto výdavkov v súlade s dohodou z úradom práce hradila z dotácie, tak tiež v členení na dotované a nedotované výdavky. K obom súpisom treba pripnúť originály dokladov (bločkov, faktúr, potvrdení...)
- v zmysle § 4 ods. 4 ZDP sa výdavky vynaložené na zásoby a iné nevyhnutne vynaložené výdavky spojené so začatím činnosti zahrnú do základu dane v roku začatia podnikania. Zásobami sú v tomto prípade všetky predmety (dotované i nedotované) nakúpené pred začatím podnikania. Dňom začatia podnikania ich zaradíš do spotreby - zaeviduješ do operatívnej evidencie (stačí aj zošit
)
- samotné premietnutie do základu dane by sa malo uskutočniť pri uzávierkovýc operáciách súvisiacich so zdaňovacím obdobím 2006. Na internom doklade si dáš do zdaniteľného príjmu tú časť dotácie, ktorú si minula pred dňom začatia živnosti, do výdavkov ovplyvňujúcich daň zase celú sumu nakúpených zásob (dotovaných i nedotovaných spolu) a sumu ostatných výdavkov súvisiacich so začatím živnosti - všetko ako tzv. nepeňažnú operáciu. Dotáciu do kolónky iné zdaniteľné príjmy, zásoby do materiálu a zriaďovacie výdavky do prevádzkovej réžie
- časť dotácie nevyčerpanej do začatia živnosti vloženú na podnikateľský účet zaúčtuješ ako iná zdaniteľný príjem. Všetky nákupy z nej zase v priebehu roka ako daňový výdavok.
S daňovým priznaním to nie je úplne jednoznačné, ale ja by som ho za rok 2005 nepodával. Dotácia je v zmysle § 17 ods. 3 písm. h) ZDP zdaniteľným príjmom v tom období, keď sa použije na úhradu výdavkov. Je pravda, že ty si časť tých peňazí fyzicky minula v roku 2005, ale daňovým výdavkom sa v súlade s § 4 ods. 4 ZDP stali (resp. stanú) až v roku 2006 po zahrnutí výdavkov na nakúpené zásoby a preto celá dotácia bude podľa môjho názoru zdaniteľným príjmom až v roku 2006. Tento postup by bolo však dobré odkonzultovať so svojím správcom dane - na DÚ majú pracovníka pre styk s verejnosťou.
Poznamenávam, že naozaj ide len o môj pohľad na tento problém, ktorý nemusí byť celkom alebo vôbec správny. Možno ma niekto doplní alebo príde s iným názorom.