Zdieľajte s nami link na články z iných webov. Komentáre k linku budú zoradené podľa počtu hlasov, môžete využiť aj filter komentárov a zobraziť len komentáre od členov ktorých na Porade sledujete.
Ahojte, mam hned niekolko podnetov na diskusiu ktore som tu vobec nenasiel.
Zacnem po poriadku ako som sa postupne dopracoval ku roznym konfliktnym situaciam. Aj napriek tomu, ze som stal pri prvom zavadzani ERP v 95, ako servisny technik som stal pri vyvoji prvych fiskalov, komunikacii, programovani az po mnozstvo instalacii u zakaznikov, az po druhu stranu kedy uz desatrocie vo vlastnych obchodoch kasy prevadzkujem. Aj napriek tomu, ze vtedy zavedene zakony neboli dokonale, najnovsie sa namiesto vyriesenia dier, zamerali opat klasicky slovensky, hlavne na restrikcie, penalizacie, kontrolu a abnormalne nelogicke zamiesanie vsetkych procesov a postupov.
Takze od zaciatku
1. REGISTRACIA NA DU a KOLAPS
Viac ako 1,5 roka schvaleny zakon o ERP kory dosiel do platnosti po rocnom odklade. Nedostatok fiskalov, pokladni sposobil mohutny napor na nepripravene danove urady. Uradnici a urady asi chapu nestrankove dni ako dni dovolenky, preco by mali nam podnikatelom vyjst v ustrety a pracovat posledne dni v roku ? 31. nestrankovy den. Po takom dlhom case odkladu danovy urad BA I, II, VI, (+ neviem ake v petrzalke sidlia) ukazkovo nezvladol situaciu ! 2.2. fungovalo a prihlasovalo ERP jedno pracovisko a asi po 2 hod cakani zacali riesit ITckari pocitace a stare tlaciarne na dalsie pracovisko, medzitym sa priamo v prevadzke zaskolovali pracovnici ktory mali byt v styku s klientami, teda prihlasovatelmi. Ostatne danove urady posielali ludi odhlasovat ERP na DU petrzalka aj ked sa podla noveho znenia mali kasy odhlasit v mieste ich prihlasenia. Zaver: KOLAPS - CHAOS - TOTALNE NEZVLADNUTIE A ZANEDBANIE - NIEKOLKO HODIN CAKANIA. (Argumenty ako mali ste na to dost casu neprijimam, pretoze kazdy kto musel do 1 pokladne investovat 400 az 700 eur si to odkladal na poslednu chvilu, taketo darceky povinnosti od statu kazdy vita s otvorenou narucou)
2. PRIHLASENIE
Prva otazka pracovnicky: Mate fiskalizovanu pokladnicu ? Odpoved: Ano mam, uz od 1995. Ano je to tak, uz prve pokladnice zavadzane v 1995 mali fiskalny modul, to co prebehlo teraz nebola fiskalizacia registracnej pokladnice. Bola to fiskalizacia tlaciarne, ktore je dolezitejsia ako samotny pocitac, ci "kalkulackova kasa", podtsta je v tom ze co sa vytlaci sa zaznamena, data tecu cez fiskalny modul, ktory vsetko zaznamenava a kde sa daju data dohladat.
3. ODHLASENIE
Pani na DU hned navigovala, odhlasenie tam, prihlasenie sem. Hovorim jej ze my kasy este nedohlasujeme. Hned ma zvozila, ze je to moja povinnost do 1 dna od skoncenia prevadzky.
- Otazka 01: OK, pytam sa teda, co mozem robit z tou pokladnou navyse ked mi za jej pouzivanie po termine zavedenia novych resp, upgradu hrozia sankcie, ci uz priamo pri predaji alebo dodatocne ?
- Otazka 02: Ako mam postupovat, ked predavam vyrobky na ktore poskytujem aj 10 rokov zaruku a zakaznik ich pride reklamovat, medzitym produkt vypadne z vyroby a parametrami sa mu nepodoba ziadna nahrada, zakaznik teda nesuhlasi s vymenou, riesi sa to vratenim penazi, musim teda urobit storno. Ak sa kasa nesmie pouzivat, musite urobit dobropis a peniaze poslat zakaznikovy na ucet, ako samy viete s tymto ma mnozstvo zakaznikov problem aj dnes, nemaju ucty nechapu preco nemozu dostat peniaze spat cache ked ich cache zaplatili.
4. BLOKOVANIE
Kazdy den sa musi otvorit, uzavriet. ked sa urobi denna uzavierka nesmie sa uz blokovat. Zatvorim predajnu o 18.00, 18.10 mi bucha zakaznik na dvere ze potrebuje nutne napr. kosacku za 800 eur. Co teraz aby to bolo legalne :
Otazka 03: Poslem ho konkurencii ? (ktory blazon to urobi). Nablokovat ju nemozem, pretoze si otvorim dalsi den, dalsi den ked nie je uzavierka nemozem blokovat, musim urobit uzavierku. Ked ju urobim nemozem blokovat lebo ten den uz bol uzavrety !!! Co je to za nezmysel ?!?! Jedine legalne riesenie je vystavit fakturu, prehovorit zakaznika aby si prisiel dalsi den vyzdvihnut doklad o zaplateni a tiez aby tovar zaplatil vopred... Cize... asi najskor aj tak pojde niekde kde je otvorene dlhsie !
5. KONTROLA HOTOVOSTI
Alebo inak povedane, "hladajme kde ich mozeme este viacej buzerovat". Aby sme si boli vsetci na cistom. Pohlad majitela: Priestor je moj alebo si ho prenajim a platim za neho. Tovar je moj a su v nom moje peniaze. Kasu (kasy, siete, servery systemy) mi tento stat nedaroval, musel som si ju/ich kupit aj ked som nechcel. Cize vsetko na co siahne cudzia osoba v predajni podniku, siaha na cudzi majetok.
Zakon a jeho vyklad smeruje jasne k tomu ze co je navyse je cierne, kde je presumpcia neviny a ako vas moze hned niekto radit medzi okradacov ci zlodejov ?! a pritom nie je vyriesena evidenia vyberov a ine formy manipulacie s hotovostou, ktora je apriori stale moja ako majitela lebo vyplynula z nejakej prvotnej investicie ci uspor !!!
Takze seria prikaldov a otazok:
Otazka 04: Ziadny zakon vam neprikazuje pouzivat, mat, suflik na peniaze... (to je skor poznamka)
Otazka 05: Co v pripade ak hotovost nesedi a je minusova ? Priklad, mam eshop a predavam po celom slovensku na dobierku, cize spolu s tovarom posielam DL + doklad z ERP, cize pri dennej uzavierke chyba hotovost v pokladni, ide o pomerne velke sumy ktore zase posiela v sumarnych balikoch prepravca bankou. Toto zakon neriesi, chybajuce stovky tisice im nevadia. Ako odlisit skutocne prijatu hotovost, od blokov ktore sa posielaju na dobierku ? Su tri moznosti zaplatenia : 1 - hotovost za tovar sluzby, 2 - platba faktury v hotovosti, 3 - zaplatenie kartou, thats all... co teraz ?
Otazka 06 / priklad: Co robit a aka bude prax v restauracii kde je jedna kasa na pulte, k nej pristupuju 3-5 casnici a kartou si prepinaju seba ako uzivatela, kazdy ma svoju cast svoje stoly ktore obsluhuje, hotovost ma v casnickej penazenke - (bugse/bukse ci ako je to spisovne). restauracia je plna, nabehne tam danova kontrola hotovosti, vytiahnu stav pokladne a 5 casnikov nastupi do radu za pult a budu rata hotovost a odstavia na 20-30 min restauraciu ?
Konkretne pripady sa uz staly, zopar znamych znamych a zakaznikov dostalo 30 eurove pokuty za presah hotovosti.
6. POVINNOSTI ERP NIE JE PRE KAZDEHO
Otazka 07: kde sa beru vynimky ako su napriklad zubari, stomatologicke ambulancie ktore pracuju s hotovostou (a nie malou !!!) predavaju tovar, sluzby na prijmove bloky ?!
7. CO VIETE O NOVEJ NOVELE
Ktora ma smerovat tak ako v Slovinsku k online pripojeniu vsetkych pokladni do centralizovaneho systemu ? To nie je blud, to je realita a ja verim ze ju tu opat schvalia, Slovensko je narod prekopnikov, sme taka bielo modro cervena plastelina do ktore si kazdy nieco vyryje, nejak ju vytvaruje. Medzi prvymi sme zaviedli 24 mes zaruky, nase kasy predbiehaju uz teraz standarty v 9 z 10 statov. Stali sme sa policajnym statom, sme kontrolovani sankcionovani a zdanovani viacej ako obcania v usa. Predpokladam, ze do dvoch rokov si treba opat pripravit balik na novy upgrade. Pripojenie vam stat asi tiez nedaruje.
Da sa tu vobec este slobodne podnikat ? Slobodne teraz nechapem ze ma tu nenechaju kradnut ! Slobodne znamena ze nebudem pracovat 31 dni ale 20-22 ako bezny uradnik. Ze si budem moct dovolit z tychto 22 dni mat pracobnych iba 8 a ostatne budem mat nestrankove takze budem mat dalsich 14 fraj. (sorka, ale vacsina z vas uradnikov co to tu budete citaj, prilozte si ruku na srdce a skor ako sa vyjadrite si napiste sumar na biely papier s cervenou fixkou kolko v skutocnosti travite casu v praci pracou !) Kedy budem moct z 22 prac dni, venovat sa 22 tomu v com podnikam, a nebudem musiet riesit uz viac ako 50% casu, prevadzkovymi povinostami, ktore mi uklada stat pod podmienkou sankcii ?!?!
Dakujem ak ste sa dostali az sem a napisete k tomu aj svoj nazor a postrehy.
Prosím o informáciu, ako je to s úhradou fa v hotovosti, keď musí byť pre zákazníka vystavený doklad z ERP. Pre firmu je potrebné vytlačiť taktiež doklad z ERP? Zákazník stratil doklad z registračky a žiada kópiu, je možnosť vytlačiť ešte raz takýto doklad? Ďakujem.
Pri úhrade Fa vystavím doklad z RP pre zákazníka a vytlačím si kópiu pre seba, ktorú si priložím k pokladničnému dokladu, keď po uzávierke dávam peniaze z RP do pokladne.
Myslím, že sa kópia dá vytlačiť zo žurnálu.
Podnikateľ musí vymeniť fiskálnu pamäť v prípade, ak:
• bola vyčerpaná jej kapacita a pokladnica je funkčná,
• kvôli poruche neplní svoju funkciu,
• zmenili sa údaje uložené do fiskálnej pamäte (ochranný znak, daňový kód a pod.) alebo
• ak sa zmenil vlastník pokladnice.
Výmenu fiskálnej pamäte vykonáva servisná organizácia, ktorá zaznamená dôvod a dátum jej výmeny do knihy pokladnice. Prevzatie pôvodnej fiskálnej pamäte podnikateľ potvrdí podpisom do knihy pokladnice. Pôvodnú fiskálnu pamäť je podnikateľ povinný uchovávať do uplynutia lehoty na zánik práva vyrubiť daň alebo rozdiel dane.
ešte by som poprosila nutne informáciu, je RP jeden majiteľ si ju zobral lebo druhý majiteľ mu ju neuhradil, ten prvý si z nej vybral fiškálny modul a nechce mu dať papiere k RP, nebude sa týmto pádom považovať RP za poškodenú? keď si z nej vybral zrejme fiškálny modul?? bude môcť teraz ten druhý, ktorý si RP zobral a ktorému patrí RP predať?
ďakujem
ešte by som poprosila nutne informáciu, je RP jeden majiteľ si ju zobral lebo druhý majiteľ mu ju neuhradil, ten prvý si z nej vybral fiškálny modul a nechce mu dať papiere k RP, nebude sa týmto pádom považovať RP za poškodenú? keď si z nej vybral zrejme fiškálny modul?? bude môcť teraz ten druhý, ktorý si RP zobral a ktorému patrí RP predať?
ďakujem
Fiškálny modul môže meniť len servisný technik a nesmie byť ani poškodená plomba
takže som zistila, nesmie si fiškálny modul len tak vyberať, veď preto je tam tá blomba, no ale to sú taliani, majú všetko na háku, ale porušenie fiškálneho modulu je protizákonné, čiže je to trestný čín