Zavrieť

Porady

Prevzatie účtovníctva po niekom - chaos a chýbajúce doklady! Čo ďalej?

Mám na vás otázku kolegovia a kolegyne, ktorí účtujú v jednoduchom,alebo podvojnom účtovníctve. Stala sa mi situácia,že som prevzala jednoduché účtovníctvo SZČO, platcu DPH počas roka, od 1.8.2014. Ked mi klient doniesol doklady, tak boli iba zoradené chronologicky po sebe bez akéhokoľvek výstupu, alebo dokladu o zaúčtovaní, iba ceruzkou popísané čísla. Zostala som prekvapená z takéhoto prístupu, pretože štandartne pri odovzdávaní účtovníctva sa vždy všetky výstupy dávajú v tlačenej forme /ja to tak na komplet robím/ ale zmierila som sa so skutočnosťou,že si to vytlačím na vlastné náklady!
Nakoniec mi bolo zaslané : účtovný denník k 31.7.2014, kniha pohľadávok, záväzkov, pokladničná kniha a kniha bankových výpisov. Dovolím si pripomenúť,že pani účtovníčka neúčtovala vôbec mesačný bankový výpis na komplet,ale nechávala si od klienta dokladať iba prevodné príkazy o úhrade záväzkov a DPH, ostatné pohyby, ako poplatky a podobne neúčtovala!!!!
Ale problém nastal v momente, ked som začala žiadať o zaslanie príjmových a výdavkových pokladničných dokladov + DPH evidenciu k jednotlivým podaným daňovým priznaniam a tak som si to chcela skompletizovať a podokladať,
bývalé účtovníčky ma sarkasticky obvinili z amatérizmu a neschopnosti, že som zaspala dobu, že manipulujem klienta v ich neprospech, že poslané výstupy elektronicky mi plne postačujú a že si mám pokladničné doklady “vytlačiť” z peňažného denníka, lebo tam sú a to mi údajne úplne stačí! Konkrétne ich odpovede viem zaslať....
Keď som začala vysvetľovať, že databázou nedisponujem a že nemám si ako pokladničné doklady dotlačiť a doložiť, akonáhle som sa pýtala na interné smernice,alebo na spôsob uplatňovania pohonných hmôt do nákladov, tak odpoveďou mi bolo,že si interné smernice mám si urobiť sama, že oni sa na knihe jázd nedohodli a strhla sa z ich strany vlna urážok a útokov na mňa, že keď sa budem údajne vyhrážať a ich obťažovať emailami, tak ma povedú pred právnika a že sa bavia iba so slušnými ľuďmi. Nakoľko je medzi nami značný vekový rozdiel, bola som sarkasticky vyzvaná, aby som popracovala na skúsenostiach a znalostiach v účtovaní, pretože bývalá pani účtovníčka je renomovaná účtovníčka, o ktorej znalostiach sa mi môže iba snívať.....
Definitíva je taká, že nemám stále doklady od nich, za ktoré klient riadne zaplatil, okrem toho klienta presviedčali, že ako živnostník si musí viesť skladovú evidenciu /obrat má cca 58tis. Eur ročne/ a za čo aj platil 100 Eur mesačne extra naviac!!! A ešte ho prinútili im kúpiť licenciu na software. Toto síce odovzdali, ale samozrejme bez vytlačených výstupov!!!!
Cítim sa dotknutá z takéhoto výstupu, pretože si nemyslím, že by som si pýtala niečo, čo je podla mna úplne samozrejmá súčasť zúčtovaných dokladov podľa zákona o účtovníctve.
Čo mám robiť, alebo čo by ste robili vy na mojom mieste???
Naposledy upravil Ekonomka74 : 16.10.14 at 08:02
Usporiadat
kukučka kukučka

kukučka je offline (nepripojený) kukučka

Ekonomka74
.
Stala sa mi situácia,že som prevzala jednoduché účtovníctvo SZČO, platcu DPH počas roka, od 1.8.2014. Ked mi klient doniesol doklady, tak boli iba zoradené chronologicky po sebe bez akéhokoľvek výstupu, alebo dokladu o zaúčtovaní, iba ceruzkou popísané čísla.
Ako dlho bol ich zákazníkom? Má komplet minuloročné doklady a uzávierku?
Ak nemáš pokl. doklady, to ti odovzdali očíslované bločky z obchodu? Doplň prosím ťa - rozumiem tomu dobre?
Nuž toto by si zrejme mal vybaviť pán podnikateľ, aby dostal to, začo platil. Mal vôbec s nimi zmluvu? Máš ju s ním ty?
Nechcela by som byť na tvojom mieste v prípade daňovej kontroly.
Prajem pevné nervy a držím ti palce.
0 0
Tweety Tweety

Tweety je offline (nepripojený) Tweety

Byť na tvojom mieste, vzdám sa takéhoto klienta.
0 0
ekopo ekopo

ekopo je offline (nepripojený) ekopo

JA
Tweety
Byť na tvojom mieste, vzdám sa takéhoto klienta.
myslím si že klient nemôže za danú situáciu tak prečo to vzdávanie. Dohodol by som sa s klientom, vysvetlil situáciu a spätne skúsil urobiť účto od 1.1.2014...........
0 0
Tweety Tweety

Tweety je offline (nepripojený) Tweety

ekopo
Tweety
Byť na tvojom mieste, vzdám sa takéhoto klienta.
myslím si že klient nemôže za danú situáciu tak prečo to vzdávanie. Dohodol by som sa s klientom, vysvetlil situáciu a spätne skúsil urobiť účto od 1.1.2014...........
No nie je to také jednoznačné, že nemôže, za vedenie účtovníctva stále zodpovedá účtovná jednotka. Teda je na ňom, akú kvalitnú účtovníčku zamestnáva.
2 0
fortunka fortunka

fortunka je offline (nepripojený) fortunka

No odhliadnuc od faktov ako "spravne viest uctovnictvo", by som to so starymi uctovnickami ja vobec neriesila a myslim si o tom strucne toto:
1) preberanie dokladov od "byvalych" uctovnikov byva tazke vzdy, kazdy ma iny system, kazdy si to robi inak. Poznam takych co uctuju pocas roka vsetko "na oko" a v uzavierke do douctuju. Nemozes vediet aku disciplinu v noseni dokladov mal klient / alebo ma vacsina ich klientov a teda maju vsetko nastavene tak, ze "co ak".
2) riesit veci poburovanim sa nie je na mieste, nakolko nikto nevie aky mali s podnikatelom vztah, na com sa naozaj dohodli/nedohodli a preco sa rozhodol uctovnika zmenit atd. Ty sa s nim dohodni ako to urobite a ako to budete robit, co ti ma dodat a zohnat, pripadne co ho bude stat douctovanie starych mesiacov a hotovo. Podla tych dokladov co dali, by si mohla vidiet ako to uctovali...
3) K vytlacaniu doklad mam rovnaky postoj ako oni... ked mam maleho podnikatela, tlacim to naraz v ramci uzavierky (nemusim precislovavat, prepisovat, prehadzovat) a vobec nikdy netlacim ziadne vystupy typu penazny dennik, zoznamy zavazkov a pod (maximalne pre odsuhlasenie zostatkov a uhrad, kontroly... potom idu do smetneho kosa). Na konci roka to s vykazmi a danovym davam na CDcko v pdfkach vsetko.

A este jedna vec... ja poznam aj take uctovnicky co tie uctovne dokumenty zlikviduju, nedaju s papiermi nic... cize mozete byt radi, ze aspon nieco mate. A zlost tu nepomoze, iba praca... A nevzrusovat sa...
3 0
Ekonomka74 Ekonomka74

Ekonomka74 je offline (nepripojený) Ekonomka74

Fortunka beriem tvoje slová, ale ked odovzdávam v priebehu roka účtovníctvo a viem,že bude niekto po mne pokračuje, tak podľa mňa odovzdám účtovníctvo čitateľné a vytlačím čo treba. Nie? Chalanisko nemal toho veľa mesačne a pravidelne platil a nosil doklady.
0 0
fortunka fortunka

fortunka je offline (nepripojený) fortunka

Ekonomka74
Fortunka beriem tvoje slová, ale ked odovzdávam v priebehu roka účtovníctvo a viem,že bude niekto po mne pokračuje, tak podľa mňa odovzdám účtovníctvo čitateľné a vytlačím čo treba. Nie? Chalanisko nemal toho veľa mesačne a pravidelne platil a nosil doklady.
Podla mna treba brat do uvahy aj nieco ako "urazeny uctovnik", cize ja by som z ich strany neriesila uz nic. Nepomozu. A dalsia vec... mozno uctuju len na oko a potom ozajstnu pracu si vyuctuju ako "uzavierkovu fakturu" po ukonceni zdanovacieho obdobia... ako hovorim, kazdy ma iny system a netreba sa vzrusovat nad tym Ked tak nech si to riesi podnikatel, ak jemu nic nechyba (ze by postracali napr. doklady)... tak douctovanie tych par dokladov nemoze byt problem a nech si napr. to dotlacenie zaplati ak je to problem.
1 0
Dáša_ Dáša_

Dáša_ je offline (nepripojený) Dáša_

a bola predchádzajúca účtovníčka vyplatená?
0 0
Ekonomka74 Ekonomka74

Ekonomka74 je offline (nepripojený) Ekonomka74

Ano, všetko im vždy platil hned po DPH priznaní....viem,že každý má svoj systém, ale mne už ide o princíp skôr....a presne toto napadlo aj mna, takto sa správa účtovník, ktorému klient neplatí.....
0 0
Dáša_ Dáša_

Dáša_ je offline (nepripojený) Dáša_

Inak, ja za klientov zásadne nerobím knihy jázd ani cesťáky - to si musia sami, to si predsa nebudem vymýšľať... Aj ked napríklad podľa tankovania viem aspon niektore body...
3 0
Liptáčik Liptáčik

Liptáčik je offline (nepripojený) Liptáčik

Zaráža ma postup predchádzajúcich účtovníkov - ale to je môj názor. Ja - ak náhodou odovzdávam účtovníctvo v priebehu roka, urobím kompletnú uzávierku ako keby bol koniec roka so všetkými výstupmi a aj keď mi je ľúto za klientom - poviem si - moja práca je moja vizitka. A tak by som si predstavovala preberať účtovníctvo po niekom. Ale to sú tiež moje predstavy. Tebe držím palce a želám kopu trpezlivosti. Na záver rada: Keďže sa pod ročnú uzávierku podpíšeš Ty, asi by som radšej zúčtovala doklady podľa seba od začiatku roku. A ak nie, veľmi by som zvažovala, či sa pod ročnú uzávierku v tomto roku podpíšem.
4 0
uctovnicka12 uctovnicka12

uctovnicka12 je offline (nepripojený) uctovnicka12

Najlepšie je preberať účtovníctvo na začiatku roka. Ja som raz preberala v strede a tým, že klient sa pohádal s účtovníčkou, nedal mi na ňu ani kontakt. Nakoniec som si celý rok urobila sama.Neskôr som pochopila, prečo sa pohádal s bývalou účtovníčkou a ja s ním končím tiež. S niektorými ľuďmi je totiž veľmi ťažká komunikácia. Nemám rada arogantné panie, ktoré si myslia, že nikto im nič nemôže, ale zase niekedy je problém aj na strane klienta a účtovníčka možno iba stratila nervy. A ani nemám rada ak niekto preberá účtovníctvo a snaží sa zvýšiť svoju cenu okydaním predchádzajúceho účtovníka. To sa mi stalo dávnejšie a pani čo to urobila ma raz videla a bez toho aby si pozrela výstupy z účtovníctva, zhodila ma pred riaditeľom , ktorý nerozumel ani základom účtovníctva úplne bez argumentov, ako nejakú chuderu. Pointa bola, že chcela oveľa vyšší plat ako som mala ja čo som odchádzala. Nepovažujem, takéto jednanie za profesionálne a nikdy by som sa k takému neznížila. A ďalšia skúsenosť ako začiatočníčka som prerábala komplet celý rok po pani , ktorá má doteraz renomovanú účtovnú agentúru. Mala som chvíľami pocit, že postupy účtovania tá pani nikdy nečítala. Ľudia sme rôzni aj účtovníci aj klienti a niekedy si zbytočne robíme problémy .Pri jednaní s bývalým alebo budúcim účtovníkom radšej zaujímam kolegiálny postoj a všetko je jednoduchšie. Kto má čisté svedomie nemá problém s komunikáciou. Chyby robíme všetci a verím, že väčšina neúmyselne. Stačí keď nás trestá štát neustálymi a niekedy nezmyselnými legislatívnymi zmenami a nemali by sme sa trestať sami tým že spolu škaredo jednáme alebo odmietame komunikovať.
4 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
Túto tému považujem za neserióznu, nakoľko chýba mi tu vyjadrenie bývalej účtovníčky a klienta (ako si aj on plnil svoje povinnosti). Toto je celé o jednostrannom pohľade novej účtovníčky .Je neseriózne sem prilepiť niekoho email a celkovo ako komunikáciu.Beriem to ako ohováranie .Dúfam, že sa zadávateľka neurazí, ale ak ste komunikovali týmto tónom s bývalou účtovníčkou , možno sa ani nečudujem, že to takto dopadlo .Vo VPD a PPD vidím ten najmenší problém.Čo sa týka pracovných ciest ....ja osobne im ich nebudem vyrábať Podnikateľ si musí vedieť viesť evidenciu a spracovať cestovný príkaz .Ja som tu na zaúčtovanie a prepočet CP.Taktiež aj skladové hospodárstvo , to je vec podnikateľa.Ja keby som prebrala v strede roka účtovníctvo, aj tak si ho musím nahodiť od 1.januára ....veľa vecí sa dalo riešiť s kľudom , veľa vecí je vo Vašich rukách. Aj klienti nemajú prístup k účtovníctvu rovnaký , jeden Vám odovzdá všetko načas a v poriadku , odovzdá Vám aj denné uzávierky z ERP či mesačné a celkovo všetko čo potrebujete k uzatvoreniu mesiaca k DPH ....ale sú aj takí , že všetko odovzdávajú na viac krát .A veľa krát to stojí naozaj námahu, aby ste niečo dostali do rúk .Čiže toto všetko sa dalo vybaviť s kľudom a ohľaduplnosťou pre obe strany .

Takže veľa trpezlivosti Vám želám a možno ak začnete s kľudom tak všetko sa bude odvíjať lepšie .
Možno sa Vám moja odpoveď nebude zdať celkom férová , ale aj mňa Váš úvodný príspevok zarazil, lebo takto vykrikovať do sveta sa nepatrí Treba si to interne vyriešiť.
Reakciu účtovnej kancelárie nemôžem inak komentovať , možno to jednanie bolo od začiatku vedené nesprávnym tónom a potom to možno vyvrcholilo odvetou aj z druhej strany.Neviem, to si len myslím.
Želám Vám veľa úspechov v práci .
Naposledy upravil Zita5 : 16.10.14 at 06:33
6 0
Ekonomka74 Ekonomka74

Ekonomka74 je offline (nepripojený) Ekonomka74

Beriem váš názor, ale ja vychádzam z toho, čo mi bolo odovzdané a v akom stave. Nikoho neposudzujem, mne ide iba o stav odovzdaných dokladov o čom si myslím,že takto by to asi nemalo vyzerať. Klient bol mladý chalanisko, ktorý sa spoľahol a všetko doniesol na čas a zaplatil....
Ale už túto tému uzatváram, budem si predsa musieť všetky tie výdavkové a príjmové pokladničné doklady vystaviť sama spätne, alebo asi nahodiť všetko znova, dotlačiť a uložiť.
Dakujem za váš názor.
0 0
Ing. Ľubomír Janoška Ing. Ľubomír Janoška
Zita5
Túto tému považujem za neserióznu, nakoľko chýba mi tu vyjadrenie bývalej účtovníčky a klienta (ako si aj on plnil svoje povinnosti). Toto je celé o jednostrannom pohľade novej účtovníčky .Je neseriózne sem prilepiť niekoho email a celkovo ako komunikáciu.Beriem to ako ohováranie .Dúfam, že sa zadávateľka neurazí, ale ak ste komunikovali týmto tónom s bývalou účtovníčkou , možno sa ani nečudujem, že to takto dopadlo .Vo VPD a PPD vidím ten najmenší problém.Čo sa týka pracovných ciest ....ja osobne im ich nebudem vyrábať Podnikateľ si musí vedieť viesť evidenciu a spracovať cestovný príkaz .Ja som tu na zaúčtovanie a prepočet CP.Taktiež aj skladové hospodárstvo , to je vec podnikateľa.Ja keby som prebrala v strede roka účtovníctvo, aj tak si ho musím nahodiť od 1.januára ....veľa vecí sa dalo riešiť s kľudom , veľa vecí je vo Vašich rukách. Aj klienti nemajú prístup k účtovníctvu rovnaký , jeden Vám odovzdá všetko načas a v poriadku , odovzdá Vám aj denné uzávierky z ERP či mesačné a celkovo všetko čo potrebujete k uzatvoreniu mesiaca k DPH ....ale sú aj takí , že všetko odovzdávajú na viac krát .A veľa krát to stojí naozaj námahu, aby ste niečo dostali do rúk .Čiže toto všetko sa dalo vybaviť s kľudom a ohľaduplnosťou pre obe strany .

Takže veľa trpezlivosti Vám želám a možno ak začnete s kľudom tak všetko sa bude odvíjať lepšie .
Možno sa Vám moja odpoveď nebude zdať celkom férová , ale aj mňa Váš úvodný príspevok zarazil, lebo takto vykrikovať do sveta sa nepatrí Treba si to interne vyriešiť.
Reakciu účtovnej kancelárie nemôžem inak komentovať , možno to jednanie bolo od začiatku vedené nesprávnym tónom a potom to možno vyvrcholilo odvetou aj z druhej strany.Neviem, to si len myslím.
Želám Vám veľa úspechov v práci .
Dá sa o tom polemizovať. Keby som vymieňal účtovníčku, trval by som na tom, že pre potrebu delimitácie sa musí urobiť predbežná uzávierka (podpísaná klientom a končiacou účtovníčkou), aby vo všetkom bolo jasno. Ak vo všetkom nie je jasno, môžeme riešiť neporiadok na strane odovzdávajúceho alebo na strane klienta.
1 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
Ing. Ľubomír Janoška
Zita5
Túto tému považujem za neserióznu, nakoľko chýba mi tu vyjadrenie bývalej účtovníčky a klienta (ako si aj on plnil svoje povinnosti). Toto je celé o jednostrannom pohľade novej účtovníčky .Je neseriózne sem prilepiť niekoho email a celkovo ako komunikáciu.Beriem to ako ohováranie .Dúfam, že sa zadávateľka neurazí, ale ak ste komunikovali týmto tónom s bývalou účtovníčkou , možno sa ani nečudujem, že to takto dopadlo .Vo VPD a PPD vidím ten najmenší problém.Čo sa týka pracovných ciest ....ja osobne im ich nebudem vyrábať Podnikateľ si musí vedieť viesť evidenciu a spracovať cestovný príkaz .Ja som tu na zaúčtovanie a prepočet CP.Taktiež aj skladové hospodárstvo , to je vec podnikateľa.Ja keby som prebrala v strede roka účtovníctvo, aj tak si ho musím nahodiť od 1.januára ....veľa vecí sa dalo riešiť s kľudom , veľa vecí je vo Vašich rukách. Aj klienti nemajú prístup k účtovníctvu rovnaký , jeden Vám odovzdá všetko načas a v poriadku , odovzdá Vám aj denné uzávierky z ERP či mesačné a celkovo všetko čo potrebujete k uzatvoreniu mesiaca k DPH ....ale sú aj takí , že všetko odovzdávajú na viac krát .A veľa krát to stojí naozaj námahu, aby ste niečo dostali do rúk .Čiže toto všetko sa dalo vybaviť s kľudom a ohľaduplnosťou pre obe strany .

Takže veľa trpezlivosti Vám želám a možno ak začnete s kľudom tak všetko sa bude odvíjať lepšie .
Možno sa Vám moja odpoveď nebude zdať celkom férová , ale aj mňa Váš úvodný príspevok zarazil, lebo takto vykrikovať do sveta sa nepatrí Treba si to interne vyriešiť.
Reakciu účtovnej kancelárie nemôžem inak komentovať , možno to jednanie bolo od začiatku vedené nesprávnym tónom a potom to možno vyvrcholilo odvetou aj z druhej strany.Neviem, to si len myslím.
Želám Vám veľa úspechov v práci .
Dá sa o tom polemizovať. Keby som vymieňal účtovníčku, trval by som na tom, že pre potrebu delimitácie sa musí urobiť predbežná uzávierka (podpísaná klientom a končiacou účtovníčkou), aby vo všetkom bolo jasno. Ak vo všetkom nie je jasno, môžeme riešiť neporiadok na strane odovzdávajúceho alebo na strane klienta.
Ja s Vami súhlasím .Moje vyjadrenie neznamená , že som za neporiadok .Ja som sa zmienila, že chyba musela byť v komunikácii a že sa mi to tu popísané celé nepáči.Je to len ohováranie , kde nie je daná možnosť obrany druhej strany .To je celé.Neprikláňam sa ani na stranu starej účtovníčky, ani na stranu novej účtovníčky.Ale Vy ako právnik viete posúdiť , že ak nemá druhá strana sa ako obhájiť , takéto verejné vykrikovanie je ohováranie .Aspoň ja mám taký názor.
Naposledy upravil Zita5 : 16.10.14 at 07:50
1 0
Ekonomka74 Ekonomka74

Ekonomka74 je offline (nepripojený) Ekonomka74

Na základe čoho máte dojem,že je to ohováranie prosím? Ja osobne si myslím,že takto doklady sa v priebehu roka neodovzdávajú. Pokladničné doklady nemám doteraz... A to prosím bola moja otázka.
0 0
Žabinka Žabinka

Žabinka je offline (nepripojený) Žabinka

Ekonomka74
Na základe čoho máte dojem,že je to ohováranie prosím? Ja osobne si myslím,že takto doklady sa v priebehu roka neodovzdávajú. Pokladničné doklady nemám doteraz... A to prosím bola moja otázka.
súhlasím so Zita5, je to ohováranie... a prečo si toto všetko nerieši klient s jeho bývalou účtovníčkou?? je to hlavne v jeho záujme mať účtovníctvo v poriadku.. on má komunikovať s účtovníčkou..
1 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
Vy ste prebrali účtovníctvo . Klienta ste mali poučiť , však aj on je zodpovedný za svoje účtovníctvo .Treba ich k tomu viesť .Všetky nedostatky, ktoré boli podľa Vás, ste mali spísať na papier a posunúť klientovi . Na základe toho, si mal klient všetko dožiadať .A nie to riešiť takouto verejnou formou. Verím, že on by bol pochodil.Ja sa nezabijem, ja tam stále vidím aroganciu ...
1 0
Ekonomka74 Ekonomka74

Ekonomka74 je offline (nepripojený) Ekonomka74

Zita5 nemyslela som to takto....mňa skôr po slušnom požiadaní zarazili ich odpovede...ale po tej komunikácii s nimi je dosť možné, že už sú v tom emócie..pripúšťam.
1 0
Načítať ďalšie