Zavrieť

Porady

Kto financuje únik vody?

Dobrý deň, chcela by som požiadať o radu niekoho, kto má skúsenosti s únikom vody v šachte po nekvalitne vykonanej oprave. Pred troma mesiacmi vykonali pracovníci vodární opravu vodovodnej prípojky v šachte pred našim bytovým domom. Bola zrejme vykonaná nedostatočne, pretože minulý týždeň sme náhodou (vytekajúcu vodu nebolo vidieť, všetka ostávala v šachte) zistili, že v šachte znova uniká voda. V pondelok 25. 9. 06 sme poruchu vodárňam oznámili. Informovali nás, že momentálne ju nemá kto odstrániť, ale sľúbili, že prídu na ďalší deň. Prišli však až vo štvrtok a medzi tým voda naďalej unikala. Teraz nám chcú fakturovať 2 000 kubíkov vody, ktorá vytiekla. Majú na to právo? Nezdá sa mi, že by sme mali my znášať náklady na vodu, ktorú sme neodobrali, navyše po nekvalitne vykonanej oprave a napriek tomu, že sme poruchu nahlásili sa o ňu 4 dni nikto nezaujímal.
Veľmi pekne ďakujem za odbornú radu prípadne skúsenosť s podobným problémom.
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času

    peton je offline (nepripojený) peton

    peton
    Nie som odborník, ale skúsim povedať svoj názor. Som trochu prekvapený, že ste to zistili až minulý týždeň. Tri mesiace je predsa len dosť dlhá doba, aby sa zistilo, že niečo nie je v poriadku. Ja osobne mám taký možno dobrý, možno zlý zlozvyk, ale po takýchto opravách, vždy všetko ešte nejaký čas kontrolovať, lebo ako sa hovorí: "dôveruj, ale preveruj." Ale ak mám byť úprimný, netýka sa to ani tak domu (na to sú iní poverení ľudia), ako skôr môjho bytu (asi ako všetci vlastníci ).
    Byť Tebou, tak ako si to uviedla tu, toto všetko skoncipujem do krásneho dlhého listu s podrobnejšími faktami, dátumami, prípadne svedkami s tým, že odmietate niesť zodpovednosť za uvedený stav. V tejto súvislosti ma zaujíma, či u jestvuje nejaký protokol o oprave a prevzatí, ktorý by mal byť vami podpísaný (aspoň si myslím, že by také niečo malo byť). Ak také niečo nejestvuje, tým lepšie pre vás. V tom prípade neostáva nič iné len ako som vyššie uviedol - písať, písať a písať. A netreba to vzdať. Niekedy treba nebáť sa buchnúť po stole: "a dosť".
    Ber to ako názor laika. Odborníci sa iste vyjadria čoskoro. Pekný deň prajem.
    Elena Navrátilová
    Vodomer patrí dodávateľovi. Teda nejakej miestnej vodárenskej spoločnosti. Tam bude vystavený montážny list. Asi nebolo potrebné podpisovať od vlastníka, resp. správcu. Ale tiež som v tom ako písal peton, že tu pomôže jedine reklamácia. V žiadnom prípade to nenechať na úhradu. Podľa všetkého bol únik vody za meračom. Teda jedine odmietnuť uhradiť a reklamovať.

    guard je offline (nepripojený) guard

    guard
    Ďakujem za odpovede a Vaše názory. Napísla som list vodárňam, kde som celý problém vysvetlila (teda z nášho pohľadu). Väčšina vlastníkov bytov je však skeptických. No uvidíme. Ešte raz vďaka.
    Elena Navrátilová
    Dodávateľ, teda vodárne majú nárok na odpis straty a tak. Ak neodpustia všetko, žiadaj do výšky 100% strát. Veď ste si ju nevyužili, to že prišli neskoro /v prípade havárie musí platiť časový interval na odstránenie poruchy/ treba apelovať neskorým odstránením. Poprosím daj vedieť ako ste dopadli?

    Orim je offline (nepripojený) Orim

    Orim
    Ten únik bol až za vodomerom alebo pred ním. ????
    Ja to vidím tak,že všetko by mali zaplatiť vodárne. Vy by ste mali zaplatiť len to čo ste spotrebovali,. Ak je zistený únik pred vodomerom nie je o čom hovoriť, vás sa to netýka, ak je únik za vodomerom a je jasné, že za to môžu vodárne, pretože to zle namontovali treba reklamovať nadspotrebu, vy by ste mohli zaplatiť tak maximálne 10% naviac ako ste namerali na vašich meračoch čo máte v byte.

    guard je offline (nepripojený) guard

    guard
    Chcela by som dať vedieť Elenke Navrátilovej ako to dopadlo s tými vodárňami. My sme s nimi vlastne nekomunikovali, lebo to chcelo urobiť bytové družstvo, ktoré nás spravuje. Oznámili nám teda výsledok ich rokovaní a to, že nám odpúšťajú stočné, ale vodné nie(je to asi polovica sumy). Právnik nám odporúčal (aj pracovník bytového družstva), aby sme zvyšnú sumu uhradili, lebo nás budú vodárne penalizovať a potom sa môžme sťažovať. Veľmi sa mi to nevidí, lebo ak raz zaplatíme, potom tie peniaze už neuvidíme. Ešte rozmýšľame, čo ďalej, lebo keď odpustili jednu časť sumy, potom asi nie sú až takí nevinní.
    Elena Navrátilová
    Ďakujem, že si si na mňa spomenula. To vieš, oni neodpustili, ale nakoľko tá voda je z havárie, tak stočné k nemu nedali. To máš ako keď polievaš záhradu a namontuješ si pomerový merač na potrubie na záhradku, tiež Ti stočné odpustia. To znamená, nešla voda do kanála a oni nemali ďalšie výdavky. Ja by som sa odvolala a nezaplatila. Síce v reklamáciach platí najprv zaplať potom sa súď ale pozri akú splatnosť máte na faktúre. Jednoducho zober faktúru, všetko čo máš k tomu úniku a osobne na vodárne. Neverím, že bytové jednalo ako budeš jednať Ty, hlavne s úmyslom neplatiť čo ste nevyužili. Predsa nebudeš hneď platiť lebo Ti to správca poradí a pritom vieš že to bol únik vody a sú nejaké prípustné % na odpis. Držím palčeky. Ešte sa skús obrátiť na Obchodnú inšpekciu. Myslím že majú k tomu čo dodať.

    Marti.ka je offline (nepripojený) Marti.ka

    Marti.ka
    My sme mali v bytovom dome podobný problém. Akurát, že nešlo o nijakú haváriu. Proste voda sa "niekde vyparila". Koeficient prepočtu studenej vody sme mali 1,6. Takže sme zaplatili o 60 % ako sme spotrebovali. Žiadna porucha sa nezistila a podľa môjho názoru nás nemohol ani nikto zo susedov "okradnúť", pretože by desať bytov nemohlo mať za rok žiadnu spotrebu vody. Správca sa vyhováral na vodárne, vodárne zas na správcu. A ako to dopadlo? My sme zaplatili a nič viac sa už na prešetrenie tejto záležitosti neurobilo.

    Marti.ka je offline (nepripojený) Marti.ka

    Marti.ka
    Elena Navrátilová
    Kde máte fakturačný merač?
    Fakturačný merač je v kanáli pred vchodom pre dve vchody.
    Elena Navrátilová
    Tie dva vchody sú jedno SVB? Aj keď je merač v kanály pred vchodom ešte nemusí byť fakturačný. Na vodárňach povedia, či je resp. nie je fakturačný.

    Kolenčík je offline (nepripojený) Kolenčík

    Kolenčík
    Súhlasím s Elenkou, treba však podotknúť, že dodávateľ /vodári/ zodpovedajú len za poruchy po meranie vody /vodomerú, to podľa zákona musí spĺňať určité podmienky /vzdialenosť od hlavného vedenia, potrebný rozmer čachty a pod/. Mal som sám problémy, keď pri mraze roztrhlo vodomer v šachte a tiež sme hľadali zodpovednosť kto bol za to zodpovedný /stred/, ani vodári ani ja ale mráz. Je samozrejme, že vodári pri poruche neučtujú stočné, veď to zostalo v šachte, alebo zamoklo do zeminy, neišlo do kanalizácie, treba brať do úvahy čo poradila Elena, dá sa dohodnúť, alebo súdiť, dá sa vyhrať, alebo prehrať. Mám s tým skúsenosti - najlepšia je dohoda so šéfom a ide to. A čo tak opýtať sa ešte na dážďove vody?

    Julian je offline (nepripojený) Julian

    Julian
    Marti.ka Pozri príspevok
    My sme mali v bytovom dome podobný problém. Akurát, že nešlo o nijakú haváriu. Proste voda sa "niekde vyparila". Koeficient prepočtu studenej vody sme mali 1,6. Takže sme zaplatili o 60 % ako sme spotrebovali. Žiadna porucha sa nezistila a podľa môjho názoru nás nemohol ani nikto zo susedov "okradnúť", pretože by desať bytov nemohlo mať za rok žiadnu spotrebu vody. Správca sa vyhováral na vodárne, vodárne zas na správcu. A ako to dopadlo? My sme zaplatili a nič viac sa už na prešetrenie tejto záležitosti neurobilo.
    K tomuto problému by som pripojil svoj názor: Majetok vodárni končí vodomerom. Straty pred vodomerom hradí dodávateľ, za vodomerom odberateľ. Nedočítal som sa, kde vlastne voda unikala, ale je jasné, že vodárne môžu účtovať iba to, čo odčítajú z určeného meradla (vodomera). Obávam sa, že ak spotreba vody bola odčítaná z vodomera, tak niet inej možnosti ako to zaplatiť, ale najprv by som sa presvedčil, či pri tej havárii nebol náhodou vymenený vodomer, ak áno tak by som sa presvedčil ďalej, či pri výmene bola prítomná aj druhá stránka.Ak nie tak začal by som bojovať.

    Ak sa vyskytne pri dodávke SV vysoký koeficient, tak začnite konať. Podľa mňa je koeficient do 1,2 celkom prijateľný. Ak je vyšší, tak preverte, či niekde neuniká voda za vodomerom. Ak je všetko v poriadku tak využite §19, ods.5, Zák. č. 142/2000 a žiadajte vodomer preskúšať. Dbajte o to, aby boli pri demontáži obidve stránky. Keď Vám doručia výsledok skúšky (protokol skušajúceho), skontrolujte si či meradlo preskúšala oprávnená osoba (SMÚ, alebo ním poverená osoba). Ak meradlo vyhovie skúšku platí sťažovateľ, ak nie tak dodávateľ.
    Ja som to dvakrát uplatnil a v oboch prípadoch nevyhovel vodomer. Ten poplatok za preskúšanie nie je tak vysoký, aby to nestalo za to.

    Julian je offline (nepripojený) Julian

    Julian
    slavica Pozri príspevok
    kedy to bolo a aký bol prosím ťa ten poplatok? dík
    Prvýkrat to bolo niekedy v roku 1995 a druhýkrat v roku 2004, alebo 05. Neviem aký je to poplatok presne, lebo nikdy sme to nemuseli platit. V oboch prípadoch náklady znášali vodárne, ale domnievam sa, že samotné overenie môže stáť okolo 300 Sk max.500 Sk + montáž a demontáž tipujem okolo 500 Sk. Ak si porovnaš napríklad koeficient 1,6 pri spotrebe 3000 m3/rok, tak v takom prípade niet čo váhať. V našom druhom prípade dodávateľ nás chcel dobehnúť tým,že skúšku dal urobiť v metrologickom pracovisku, ktoré nebolo oprávnené túto skúšku vykonať, a argumentoval že v jednom parametri vodomer meral v náš prospech (vodomer sa skúša pri troch prietokoch- minimálny, nominálny a ten tretí mi vypadol- vyplýva to z typového schválenia). Pri overovaní má vodomer dovolenú odchýlku +- 2% (pri minimálnom prietoku myslím 0,5%- nie som si istý). Pri úradných skúškach je táto hodnota zdvojnásobená (UNMS vyhovel dodávateľovi, lebo prakticky všetko čo išlo na skúšku nevyhovelo prvotnému overeniu 2%). Odvolal som sa voči výsledku a vodárne dostali ešte pokutu. Samozrejme peniaze nám nevrátili, ale podstatné bolo, že po výmene vodomera klesol koeficien z 1,5 na 1,07 v prvom prípade a v druhom dokonca na 0,9..Vzapäti ho znova vymenili (okamžite zistili,že je to v ich neprospech).
    Ak vám pri výmene vodomera narobia všelijaké slučky, tak si overte či sú dodržané ukľudňujúce dĺžky pred a za vodomerom. Jednoznačné to ešte donedávna nebolo metodicky usmernené (zo strany SMÚ- treba dať dotaz) aké tie dlžky majú byť. Sú uvedené v typovkách meradiel, ale chce to veľa námahy zistiť.( Pokúsim sa ešte zistiť, či je už vydaný nejaký záväzný predpis). Donedávna platilo že pred vodomerom by malo byť 5D a za vodomerom 3D (D-priemer potrubia). Treba si uvedomiť, že STN-ky nie sú záväzný predpis, takými sa stávajú vtedy ak sa na nich odvoláva záväzný predpis t.j. zákon, vyhláška, výmer, nariadenie (vlády) atď.
    Každý kto montuje určené meradlo má na to registráciu a všetko toto musí ovládať, ak nie riskuje, že bude postihnutý. Zákon č. 142/2000 Z.z. o metrológii tieto veci rieši.
    Ale kvôli ojektívnosti, treba počítať aj s ľudskou vynaliezavosťou. Pri odpise stavu vodomerov som našiel vodomer obalený veľkými magnetmi, tenkou ihlou prepichnutý kryt cíferníka, alebo dokonca naopak namontovaný vodomer (vopred som neoznámil,že sa budú odpisovať stavy). Tu by som chcel upozorniť na to, aby vodomer bol riadne zabezpečený montážnymi plombami.

    Je veľa faktorov, ktoré ovplývňujú TEN KOEFICIENT.

    Julian je offline (nepripojený) Julian

    Julian
    slavica Pozri príspevok
    kedy to bolo a aký bol prosím ťa ten poplatok? dík
    Sľúbil som odpoveď.
    Slovenská legálna metrológia si účtuje za úradné preskúšanie domového vodomera v súčasnosti cca 680 Sk +- niečo podľa veľkosti. Koľko si účtuje dodávateľ za montáž a demontáž to si treba zistiť u konkretného dodávateľa.

    Kušnierik je offline (nepripojený) Kušnierik

    Kušnierik
    Unas bol podobny prípad, a za uvedené spoločenstvo predseda odmietnul zaplatit fakturu a vlastníkov o tom neinformova. Vodarne ich dali na súd a prehrali, vodomeri nie su na vstupe naše ale sme ich povinny kontrolovať a prípojka k domu spada na starosť až po odbočku z hlavného rozvodu SV. Nikde som sa nedočital na čom bola porucha a kde bola opakovaná porucha a kto prevzial vykonanie oprav.

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.