sopkula Akosi ste sa odklonili od základnej témy - pojem OSOBOMESIACE - konkrétne nepozná ani nedefinuje žiadny súčasný zákon a najmä nie zákon č.182/1993 Z.z. v z.n.p.
Tak to máš 100 % pravdu, že žiaden nedefinuje osoby, osobomesiace, týždňoosoby dňoosoby, hodinoosoby, Bakolataosoby, polpsieosoby. Ale najmä v zákone č. 182/1993 v § 10, odsek 6 si môžeš prečítať.
(6) Úhrady za plnenia sú vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome povinní mesačne vopred uhrádzať na účet domu v banke. Pri rozúčtovaní úhrad za plnenia sa zohľadňuje miera využívania spoločných častí domu a spoločných zariadení domu vlastníkmi bytov alebo nebytových priestorov v dome. Okrem služieb a prác, ktoré vlastník bytu a nebytového priestoru v dome uhrádza priamo dodávateľovi, sa za plnenie spojené s užívaním bytu alebo nebytového priestoru považuje najmä osvetlenie spoločných častí domu, odvoz odpadov, čistenie žúmp, užívanie výťahov, upratovanie, dodávka tepla a teplej vody, dodávka vody od vodárenských spoločností a odvádzanie odpadových vôd.
Neviem koľko si pamätáš? Ale, ak sa náklady za služby nerozpočítavali podľa plochy bytu v m2, tak sa rozpočítavali podľa trvalého počtu osôb, ak nájomník doniesol vlastníkovi domu potvrdenie z ktorého bolo zrejme, že osoba sa počas roka, alebo časti roka v dome nezdržovala vlastník domu mú ro pri rozpočítaní nákladov za služby zohľadnil.
V súčasnosti, ak dom je v spoluvlastníctve vlastníkov bytov o tom rozhodujú všetci vlastníci bytov, spoluvlastníci domu.
V tých najdrahších službách zákon 182 ukladá povinnosť vlastníkom v ich byte umožniť namontovať meracie zariadenia na meranie tepla a vody v byte.
(3) Vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome je povinný umožniť na požiadanie na nevyhnutný čas a v nevyhnutnej miere vstup do bytu alebo nebytového priestoru zástupcovi spoločenstva, správcovi a osobe oprávnenej vykonávať opravu a údržbu za účelom vykonania obhliadky alebo opravy, ak opravu nezabezpečí sám alebo ak ide o opravu spoločných častí domu alebo spoločných zariadení domu prístupných z jeho bytu alebo montáž a údržbu zariadení na meranie spotreby tepla a vody v byte a nebytovom priestore a odpočet nameraných hodnôt; ak vlastník bytu alebo nebytového priestoru neumožní na požiadanie vstup do bytu, zodpovedá za škody vzniknuté takýmto konaním.
Tým je počet osôb, atď. bezpredmetný pri službách dodané teplo na vykurovanie domu, dodaného tepla v teplej vode, dodanie vody na ohrev, dodanie vody do domu. Rozpočítavajú sa na základe nameraných hodnôt na meracích zariadeniach, spoločných v bytoch sú to PRT, prípadné určené meradlá na teplo, vodomery na prietok teplej vody a vody v dome.
- novela tohto zákona z apríla 2010 jednoznačne zadala stanovenie výšky príspevkov do FPUO na základe spoluvlastníckeho podielu bez možnosti ,,ak sa vlastníci dohodnú inak".
Áno, tak to káže zákon. Má to istú logiku, aby vlastníci, dve tretiny nezneužívali to, že sa môžu dvojtretinovou väčšinou dohodnúť inak.
Aj napriek tomu poznám domy kde používajú okrem osobomesiacov aj tzv. psomesiace, alebo pes je pokladaný za 1/2 osobu. Nuž vynachádzavosť slovenská nemá obdoby.
No, ale tá 182 im to dovoľuje sa tak dohodnúť, čo im ostáva, aké služby? Výťah, elektrina a elektrina za osvetlenie spoločných priestorov. Je to vecou vlastníkov každého konkrétneho domu, aké podmienky si dajú na rozpočítavanie nákladov za služby, a akou mierou sa budú prípadne zohľadňovať vlastníkom, ktorí si požiadajú o zohľadnenie využívania služby, nie spoločného zariadenia.
Čo sa týka spoločných zariadení, aj meracích spoločné teplo a vodu v byte?
§ 10
(1) Vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome sú povinní v súlade so zmluvou o spoločenstve alebo so zmluvou o výkone správy poukazovať preddavky mesačne vopred do fondu prevádzky, údržby a opráv, a to od prvého dňa mesiaca nasledujúceho po vklade10) vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností. Výšku preddavku do fondu prevádzky, údržby a opráv určia vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome spravidla vždy na jeden rok vopred tak, aby sa pokryli predpokladané náklady na prevádzku, údržbu a opravy spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, spoločných nebytových priestorov, príslušenstva a priľahlého pozemku, ako aj výdavky na obnovu, modernizáciu a rekonštrukciu domu. Vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome vykonávajú úhrady do fondu prevádzky, údržby a opráv podľa veľkosti spoluvlastníckeho podielu;ak je súčasťou bytu balkón, lodžia alebo terasa, pre účely tvorby fondu prevádzky, údržby a opráv domu sa zarátava do veľkosti spoluvlastníckeho podielu 25 % z podlahovej plochy balkóna, lodžie alebo terasy.
(2) Príjmom fondu prevádzky, údržby a opráv domu sú
a) mesačné preddavky vlastníkov bytov a nebytových priestorov,
b) príjem za prenájom spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, spoločných nebytových priestorov, príslušenstva a priľahlého pozemku,
c) výnosy z účtu domu vedeného v banke,
d) príjmy z výťažku exekúcie bytu alebo nebytového priestoru alebo z dobrovoľnej dražby bytu alebo nebytového priestoru, vo výške pohľadávok voči vlastníkovi bytu zo zákonného záložného práva, ktoré vzniklo podľa tohto zákona,
e) zmluvné pokuty a úroky z omeškania vzniknuté použitím prostriedkov fondu prevádzky, údržby a opráv domu,
f) príjmy z predaja spoločných nebytových priestorov, spoločných častí domu alebo spoločných zariadení domu, ak sa vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome nedohodli inak.
(3) Z fondu prevádzky, údržby a opráv sa financujú výdavky spojené s nákladmi na prevádzku, údržbu a opravy spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, spoločných nebytových priestorov, príslušenstva a priľahlého pozemku, ako aj výdavky na obnovu, modernizáciu a rekonštrukciu domu. Z fondu prevádzky, údržby a opráv sa financujú aj opravy balkónov a lodžií. Prostriedky fondu prevádzky, údržby a opráv možno prechodne použiť na úhradu za plnenia spojené s užívaním bytov a nebytových priestorov v dome v prípade ich dočasného nedostatku. Po preklenutí nedostatku prostriedkov na úhradu tohto plnenia, sa uvedené prostriedky vrátia do fondu prevádzky, údržby a opráv.