Zavrieť

Porady

Príjmové a výdavkové doklady

Ak mi vie niekto poradiť v tejto problematike a kde nájdem usmernenie ku kolobehu týchto dokladov. Konkrétne:
Ak niekto zaplatí v hotovosti pohľadávku, aký príjmový doklad by mal tento platiaci dostať? Niektorí moji známi účtovníci tvrdia že kópiu a niektorí že originál.
Aj kontrolóri na našom daňovom úrade mi vytkli, keď som mala ako platiaci subjekt priloženu kópiu príjmového dokladu. operovali s tým, že aj keď kúpim niečo v hotovosti a mám doklad z RP tak je originál. Aj mne sa to vidí logické, ale potrebovala by som si to uzrejmiť a taktiež, aby som sa mohla brániť v prípade násl. kontroly. Ďakujem
Usporiadat
McMarti McMarti

McMarti je offline (nepripojený) McMarti

može byt kopia.. ja si ju ale davam ešte podpisať originalne
ankap ankap

ankap je offline (nepripojený) ankap

Ja dávam originál
Beata Beata

Beata je offline (nepripojený) Beata

Milá Katarína, aj ja som sa už veľakrát dozlostila, keď mi manžel priniesol kópiu dokladu, kedy on zaplatil za nejakú službu. Tiež ma vie nazlostiť, keď mi niekto pošle dva doklady - príjmový aj výdavkový. Veď je to nezmysel. Ak ja prijímam peniaze, vystavujem príjmový doklad a ten kto peniaze vydal, si vystaví výdavkový doklad.

A čo sa týka toho, či to má byť originál alebo kópia, držím sa jedného: príjem musíte priznať, to vyplýva zo zákona, preto mi postačí kópia. Ale výdavok musíte vedieť preukázať a zdôvodniť, tu vyžadujem originál.
Keď sa na to logicky pozriete, ako sa budete brániť, ak niekomu zaplatíte, dostanete od predávajúceho kópiu príjmového dokladu a on od Vás po čase bude vymáhať úhradu s tvrdením, že ste mu nezaplatili. No s kópiou asi nikde neobstojíte. Ak zájdem do extrému, ani nedokážete, že podpis na príjmovom doklade je jeho, pretože aj pri expertíze musíte predložiť originálny podpis.

Príklad 1: Predám tovar, vystavím faktúru, odberateľ mi zaplatí. Ja mu vystavím príjmový doklad, pričom originál dám jemu a kópia príjmového dokladu zostane mne. On si vo svojom účtovníctve vystaví výdavkový doklad s odvolávkou na príjmový doklad.

Príklad 2: Kúpim tovar, obdržím faktúru, zaplatím. Vystavia mi príjmový doklad, originál dostanem ja a kópia zostáva u dodávateľa. (Presne ako v obchode, keď obdržím originál z ERP). Ja si vo svojom účtovníctve vystavím výdavkový doklad s odvolávkou na príjmový doklad.

S takýmto postupom obstojíte aj na DÚ. Môže sa stať, že daňovák bude mať iný názor, ale keď mu to vysvetlíte, určite Vám dá za pravdu.
Dúfam, že som vám pomohla.
Daniela Daniela

Daniela je offline (nepripojený) Daniela

je to celkom jedno či kópia alebo originál. Musí byť VŽDY originál podpis.
Čo mňa vytáča? Pokladničný doklad, úhrada fa č. .... a ešte rozpíše aj daň, základ dane atď. Mne, keď príde daňová kontrola musí byť všetko OK. Ako je to inde??? No, na pováženie.
Beáta ma pravdu.
Naposledy upravil Daniela : 13.05.04 at 09:46
elPi elPi

elPi je offline (nepripojený) elPi

Nesúhlasím s Beátou, podľa zákona o účtovníctve je to práve naopak!!! Dobre si to tam prečítajte, že účtovnými dokladmi sú originály dokladov!!!

Keď ja príjmem do pokladne z nejakého dôvodu peniaze, ja účtujem o príjme preto do môjho účtovníctva potrebujem originál dokladu, na ktorom je originálny podpis príjemcu a obch. partnerovi vydám kópiu s originálnym podpisom. Keď on príde domov a začne účtovať o svojom výdavku, sám si vystaví originálny výdavkový pokladničný doklad a namiesto podpisu príjemcu túto skutočnosť dokladuje mojou kópiou príjmového pokl. dokladu.

A naopak, keď vydávam peniaze, tak vystavujem výdavkový pokl. doklad, sám si nechám originál, na ktorom mi príjemca potvrdí podpisom príjem na zaúčtovanie, jemu dám kópiu výdavkového pokl. dokladu a on si doma pri účtovaní príjmu vystaví pre seba originál.

Pokiaľ si nosia obchodníci pokladničné doklady so sebou a hneď pri obchode si navzájom vystavia a vymenia oba doklady, sami si nechajú svoj originál a kópiu dajú partnerovi.
Beata Beata

Beata je offline (nepripojený) Beata

Prepáčte, ale podľa toho, čo ste napísali, všetci Vaši obchodní partneri obdržia kópiu a Vám vždy zostáva originál, či službu poskytujete, alebo prijímate. Ale ak budeme všetci takto robiť, tak potom nebude môcť byť originál a kópia, no iba originál, lebo všetci budeme chcieť originál.
Vôbec sa nechcem hádať, len diskutovať a podeliť sa o svoje skúsenosti. Ale žiadny zákon striktne neudáva kto, kedy má obdržať originál a kto kópiu. Práve preto má veľa ľudí v tom chaos. Zákon o účtovníctve veľmi dobre poznám naspamäť, no ani tam nie je povedané, že Vy musíte mať vždy originál, pretože to technicky nie je možné.
Trinásť rokov sa držím toho, čo som napísala vo svojom príspevku, čo ma naučil jeden starý pán - vynikajúci účtovník, a absolvovala som X kontrol na DÚ, no vždy to bolo správne, musím si poklopať :-)
McMarti McMarti

McMarti je offline (nepripojený) McMarti

Ahopj Bea však ked su dve faktury napriklad vystavene na pisacom stroji alebo ručne cez kopirak tak by mali byť originalne podpísane.To iste si platí aj o pokladnicných dokladoch.Ja vystavujem dva doklady vždz jeden je kopia ale podíšem sa originalne.Takže oba su originali tak ako pre mna tak pre druhu stranu a to tiež musí obstať daňovemu úradu.Pekný deň
Jozef Jozef

Jozef je offline (nepripojený) Jozef

Ahojte,
suhlasim eLPi. Uctujeme vzdy na zaklade originalnych dokladov. Zakladna zasada uctovanie.
ked sa budeme drzat tohoto pravidla, tak nam to vsetko pekne logicky bude sediet.

Vystavena vysla faktura :
Vystavim prijmovy doklad pri platbe pohladavky - original zostava u mna.
Druha strana si vystavi vydavkovy - original - a pripoji moju potvrdenku o prijati platby.

Dosla faktura :
Dodavatel mi vystavi prijmovy doklad a mne da kopiu,alebo potvrdenku a on si necha original.
Ja si vystavim vydavkovy - original - a pripojim kopiu alebo potvrdenku prijmoveho dokladu druhej strany.

A v obidvoch pripadoch uctuju obidve strany na zaklade originalnych dokladov.
Nepotrebujem originalne podpisovat kopie dokladov- nevidim v tom vyznam - tak ako pisal McMarti.

Nic na tom nie je zlozite, i ked viem o tom, ze DU si dokazu na takychto veciach zmlsnut.
Chudíková Katarína Chudíková Katarína
fajn baba
Súhlasím s Beatou, aj to, že daniari si vedia na tomto probléme zgustnúť . Ďakujem za ohlasy. Kaťa
Tomi Tomi

Tomi je offline (nepripojený) Tomi

Ja sa držím jednoduchej zásady, k tomu čo robým musím mať originál doklad. Čiže keď platím tak originál VPD, keď peniaze platia mne čiže príjmam tak originál PPD. Nieje pravda, že všetci by mali len origimáli ako píše Bea, pretože jeden plati (VPD) a druhý peniaze príjma (PPD). A je to tak aj podľa zákona o účtovníctve aok bolo už spomenuté.
MIRKA MIRKA

MIRKA je offline (nepripojený) MIRKA

proste ja
Ja si tiež myslím, že stačí, keď budú obidva doklady orig. podpísané...
ekin ekin

ekin je offline (nepripojený) ekin

uplne suhlasim s Jozefom - prijímam peniaze - original je môj, lebo uz ziaden iny doklad k nemu nevystavim, nehovoriac o tom, ze zodpovedam za spravnost a tak odovzdavam kopiu platiacemu (ten uz tak lahko nemôže upravit môj original, ktory mi bude sluzit aj pre pripadnu kontrolu), ak platim ja, dostanem kopiu prijm. dokladu a pre ucto vyhotovim original vydavkovy doklad. Nikomu ho vsak neodovzdam, lebo je to sucast môjho interneho ucto a nevidim logicky dôvod davat ho niekomu, aj ked mne ho nukaju a cuduju sa, ze nepotrebujem.
elPi elPi

elPi je offline (nepripojený) elPi

Tvrdím, že tak ako som písal skôr a ako píšu Tomi a ekin je to správne. Aj ja účtujem už 13 rokov a podľa nášho "systému" to robia aj moje účtovníčky a niekoľko desiatok klientov a s DÚ sme s týmto nemali nikdy problémy. § 10 zákona účtovníctve platného do r. 2002 to písal jednoznačne, a samozrejme že na všetkých dokladoch origináloch aj kópiách boli vždy originálne podpisy, príp. pečiatky!

Terajší zákon o účtovníctve v § 11 už "originál" výslovne nespomína, ale vyplýva to z podstaty veci, že o čom účtujem ja, to mám na origináli a kópie požívam ako prílohy k týmto mojim originálom.

Iné je to, keď sa vystavujú potvrdenky o príjme v hotovosti (napr. tam kde nie je povinnosť evidencie na ERP). Originál odovzdám klietovi a ja si na základe sumáru kópií potvrdeniek vystavím ORIGINÁL príjmový pokladničný doklad na dennú tržbu.
Janca Janca

Janca je offline (nepripojený) Janca

Pôvodne bol účtovný doklad definovaný ako "originálna písomnosť". Terajšie znenie § 10 hovorí, že účtovným dokladom je preukázateľný účtovný záznam, ktorý musí obsahovať .... . Pokiaľ tieto údaje sú aj na rovnopise, či kópii považujem to za účtovný doklad. Slovo "originál" sa už v novom zákone nevyskytuje. Mňa osobne však viac trápia doklady z ERP, ktoré už po pár mesiacoch vyblednú tak, že údaje na nich sú nezistiteľné. Podľa zistenia na našom DU neexistuje vykonávací predpis, ako tieto doklady archivovať bez zmeny, ani mi nevedeli povedať, ako zachovať na ňom údaje. Či prepísať originál, urobiť vedľa fotokópiu alebo ručný opis. Kto je za to zodpovedný ? Ak ja ako prijímateľ takéhoto dokladu by som odmietol prevziať takýto doklad od dodávateľa, asi by sme toho moc nenakúpila. A to, že používajú farbu v ERP do poslednej chvíle, že to neviem prečítať pomaly už vtedy, keď mi doklad vystaví, to ani nehovorím. Aké máte skúsenosti Vy ostatní ?
ANNA ANNA

ANNA je offline (nepripojený) ANNA

Súhlasím s elPi.
Môj príjmový originál. A pri výdaji vystavujem originál výdavkový, ktorý podložím kopiou primového.
Mala som už veľa král kontrolu s DU a to z rôznych a aj na rozne dane a nemali nikdy nič proti tomu.

Ale tiež viem, že môže sa stať to, že na jednu vec majú dvaje pracovníčky z DU iný názor.
dement dement

dement je offline (nepripojený) dement

suhlasim s beatou, aj mna neskutocne vytaca, ked niekto chce vystavovat nakriz doklady, v obchode si tiez nevypisujem vydavkovy doklad, ked za nieco platim tak chcem original dokladu (minimalne podpis), ved predavajuci si svojich originalov narobi kolkochce a kedychce. ked inkasujem davam zasadne original a nepotrebujem nejaku nezmyselnu kopiu od kupujuceho. robim to 11 rokov mali sme kontrolu, problemy neboli, jedine s niektorymi uctovnickami...
juko juko

juko je offline (nepripojený) juko

štátny zamestnanec
Dnes som bol na DU a tam majú na to výklad taký, že ten kto zaúčtováva doklad, musí mať originál.

Veľmi pekne to vyjadril v svojom príspevku ekin
jana991 jana991

jana991 je offline (nepripojený) jana991

Stretávam sa s tým, že si niektorí naši klienti pýtajú čísla mojich príjmových alebo výdavkových dokladov. Je niekde , že si ich musím mať. Napríklad ako mám VPD a k nemu pripojený PPD od klienta, musím od neho zistiť, aké má tento PPD číslo v jeho evidencii?
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

elPi
Tvrdím, že tak ako som písal skôr a ako píšu Tomi a ekin je to správne. Aj ja účtujem už 13 rokov a podľa nášho "systému" to robia aj moje účtovníčky a niekoľko desiatok klientov a s DÚ sme s týmto nemali nikdy problémy. § 10 zákona účtovníctve platného do r. 2002 to písal jednoznačne, a samozrejme že na všetkých dokladoch origináloch aj kópiách boli vždy originálne podpisy, príp. pečiatky!

Terajší zákon o účtovníctve v § 11 už "originál" výslovne nespomína, ale vyplýva to z podstaty veci, že o čom účtujem ja, to mám na origináli a kópie požívam ako prílohy k týmto mojim originálom.

Iné je to, keď sa vystavujú potvrdenky o príjme v hotovosti (napr. tam kde nie je povinnosť evidencie na ERP). Originál odovzdám klietovi a ja si na základe sumáru kópií potvrdeniek vystavím ORIGINÁL príjmový pokladničný doklad na dennú tržbu.
Prikláňnam sa k tomuto názoru /potvrdeného rokmi auditorom/ a pekne to vysvetlila vo svojom prísoevku 13 ekin prečo je to tak.
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
ekin
uplne suhlasim s Jozefom - prijímam peniaze - original je môj, lebo uz ziaden iny doklad k nemu nevystavim, nehovoriac o tom, ze zodpovedam za spravnost a tak odovzdavam kopiu platiacemu (ten uz tak lahko nemôže upravit môj original, ktory mi bude sluzit aj pre pripadnu kontrolu), ak platim ja, dostanem kopiu prijm. dokladu a pre ucto vyhotovim original vydavkovy doklad. Nikomu ho vsak neodovzdam, lebo je to sucast môjho interneho ucto a nevidim logicky dôvod davat ho niekomu, aj ked mne ho nukaju a cuduju sa, ze nepotrebujem.
Stotožňujem sa s týmto názorom a plne ho využívam . Hlavné je tam to " že nikto , ale nikto nemôže môj originál upraviť .

Pri takýchto dohadoch mi prídu na rozum príjmové doklady zo ŠEVTU kde originál je PPD a kópiu má za sebou s názvom POTVRDENKA . No nemyslím si, že potvrdenka je pre mňa čo peniaze príjmam ale pre toho kto platí .Originál musím mať v ruke vždy ja , pre prípad dákej vyrobenej zmeny . Niekde na súde by som stýmto tvrdením neobstála , aby som umožnila falšovať môj prípadný originálny doklad .

Na záver nie je problém dať na originál aj kópiu originálpodpis a pečiatku .
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať