Zavrieť

Porady

Faktury - vzor faktury, vysvetlenie

Faktury, Vzor faktury, vysvetlenie


Použitie
Faktúry sú daňové a účtovné doklady, ktoré sa vystavujú na základe zákona o DPH (§71 - §74 zákona č. 222/2004 z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov), na základe zákona o účtovníctve ( §10, nepriamo §15 ods. 1 písm b-c)) a zákona o dani z príjmov (nepriamo §3-§4 a §19).
Faktúry sa vyhotovujú buď za
  • službu alebo
  • tovar


a na uvedené nadväzuje i obsah daného dokladu a jeho formálne usporiadanie


v nepriamej nadväznosti sa obsah a forma dokladu mení aj na základe zákona o DPH.
Zákon o DPH definuje faktúry podľa jednotlivých typov zdaniteľných plnení:
-§ 71 faktúra pri dodaní tovaru a služby v tuzemsku,
- §72 faktúra pri dodaní tovaru do iného členského štátu
-§ 73 faktúra pri dodaní služby do iného členského štátu
- §74 faktúra pri nadobudnutí tovaru alebo prijatí služby zo zahraničia.


Okrem týchto faktúr zákon definuje aj doklad pri dovoze a vývoze tovaru, písomné colné vyhlásenie.
Z uvedeného teda vyplýva rozmanitosť a pestrosť účtovných a daňových dokladov a inakosť obsahu a formy.


Termíny vyhotovovania:


Podľa zákona o účtovníctve:
  • §10 ods. 2 hovorí, že účtovná jednotka je povinná vyhotoviť účtovný doklad bez zbytočného odkladu po zistení skutočnosti, ktorá sa ním preukazuje, a to tak, aby bolo možno určiť obsah každého jednotlivého účtovného prípadu spôsobom podľa§ 8 ods. 5


Podľa zákona o DPH:
  • -§ 71 faktúra pri dodaní tovaru a služby v tuzemsku – zákonom stanovená lehota na vyhotovenie faktúry je najneskôr do 15 dní od vzniku daňovej povinnosti a vzťahuje sa aj na prijatie platby pre dodaním tovaru alebo pred tým, ako je poskytovanie služby skončené. Postup pri vyhotovovaní faktúry pred vznikom daňovej povinnosti zákon osobitne neuvádza, v praxi teda neplatí zákaz vyhotoviť faktúru pred tým, ako bol tovar alebo služba dodaná.
Osobitne je v zákone upravený postup v prípade vzniku daňovej povinnosti prijatím jednej alebo viacerých platieb a súčasne aj dodaním tovaru alebo služby, na ktoré platiteľ prijal jednu alebo viac platieb v jednom kalendárnom mesiaci. Platiteľ môže v takomto prípade vyhotoviť jednu faktúru, a to najneskôr do 15 dní od vzniku poslednej daňovej povinnosti.


Pri dodaní tovaru v tuzemsku sa za faktúru považuje aj:
  • dohoda o platbách nájomného, ktorá je súčasťou nájomnej zmluvy, a dohoda o platbách, ktorá je súčasťou zmluvy o dodaní elektrickej energie, plynu, vody, tepla, ak dohoda o platbách pokrýva obdobie najviac 12 kalendárnych mesiacov, ak obsahujú náležitosti podľa § 71 ods.2
  • cestovný lístok vydaný prevádzkovateľom hromadnej dopravy osôb, ktorý je platiteľom, ak cestovný lístok obsahuje jeho obchodné meno, dátum vyhotovenia a cenu vrátane dane,
  • doklad vyhotovený ERP, ak cena tovaru alebo služby nie je viac ako 50 000 Sk, takýto doklad nemusí obsahovať náležitosti uvedené v §71 ods. 2 písm. b) (identifikačné údaje odberateľa) a jednotkovú cenu podľa ods. 2 písm. g),
  • od 1.1.2006 sa za faktúru považuje aj podkladová časť nálepky, ktorou sa preukazuje zaplatenie úhrady za užívanie diaľníc, ciest pre motorové vozidlá a ciest I. triedy v tuzemsku, ktorá ostane príjemcovi služby po oddelení nalepovacej časti náplepky, ak podkladová časť nálepky obsahuje obchodné meno dodávateľa služby, cenu vrátane dane a sumu dane (Národná diaľničná spoločnosť je od 1.3.2005 platiteľom dane a diaľničné nálepky predáva v cene s uplatnením DPH).


Zákon §71 ukladá platiteľovi v súvislosti s vyhotovovaním faktúr ďalšie povinnosti:
  • faktúru s náležitosťami podľa §71 ods. 2 je povinný vyhotoviť aj platiteľ, ktorý realizuje zásielkový predaj
  • pri dodaní tovaru podľa §8 ods. 3 a pri dodaní služby podľa §9 ods. 2 a 3 (na osobnú spotrebu, bezodplatne), je platiteľ povinný vyhotoviť doklad do 15 dní odo dňa vzniku daňovej povinnosti. Tento doklad musí obsahovať primerane náležitosti podľa §71 ods.2 a na účely zákona sa považuje za faktúru. Údaje uvedené v tomto doklade by mali preukazovať, kedy vznikla daňová povinnosť, určiť množstvo dodaného tovaru, príp. rozsah poskytnutej služby, základ dane, sadzbu dane a výšku dane.




  • §72 faktúra pri dodaní tovaru do iného členského štátu – kópiou faktúry vyhotovenou podĺa §72 preukazuje platiteľ (okrem ďalšieho dokladu podľa toho, kto obstará prepravu) splnenie podmienok na oslobodenie od dane pri dodaní tovaru do iného členského štátu. Povinnosť vyhotoviť faktúru sa vzťahuje aj na prípady, ak je platba prijatá pred dodaním tovaru. Lehota na vyhotovenie faktúry je najneskôr 15 dní od dodania tovaru (podľa §19 ods. 8) alebo prijatia platby.
  • v prípad premiestnenia tovaru, ktorý je vo vlastníctve zdaniteľnej osoby, z tuzemska do iného členského štátu a ktoré sa podľa §8 ods. 4 považuje za dodanie tovaru, je platiteĺ dane povinný vyhotoviť bezodkladne doklad o premiestnení tovaru, ktorý musí obsahovať náležitosti podľa §72 ods. 2 na účely zákona o DPH a považuje sa za faktúru
  • pri dodaní nového dopravného prostriedku do iného členského štátu je povinná do 15 dní od dodania nového dopravného prostriedku vyhotoviť faktúru každá osoba. Táto povinnosť sa vzťahuje aj na prípady, ak je platba prijatá pred dodaním nového dopravného prostriedku


-§ 73 faktúra pri dodaní služby do iného členského štátu –faktúru vyhotoví platiteľ najneskôr do 15 dní od dodania služby alebo prijatia platby.



-§74 faktúra pri nadobudnutí tovaru alebo prijatí služby zo zahraničia. V tomto prípade ide o faktúru, ktorú vyhotoví dodávateľ tovaru z iného členského štátu alebo zahraničný dodávateľ služby, príp. dodávateľ tovaru s montážou a inštaláciou. Pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu je podĺa §69 ods.6 povinný platiť daň v tuzemsku nadobúdateľ, rovnako ako zdaniteľná osoba alebo platiteľ pri prijatí služby, príp. tovaru s montážou a inštaláciou podľa § 69 ods. 2-4. Na základe údajov uvedených v tejto faktúre osoba povinná platiť daň vypočíta základ dane a daň. Ak je táto osoba platiteľom dane, touto faktúrou preukazuje právo na odpočítanie dane pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu. Osoba povinná platiť daň môže vo faktúre doplniť prepočet ceny bez dane na slovenské koruny, sadzbu dane, prípadne oslobodenie od dane a výšku dane v slovenských korunách.


-Dovozné a vývozné doklady.
Dokladom, ktorým platiteľ preukazuje podľa §47 ods. 3 vývoz tovaru do tretích krajín, je písomné colné vyhlásenie o prepustení tovaru do colného režimu vývoz, v ktorom je potvrdený colným orgánom výstup tovaru tovaru z územia Európskych spoločenstiev. Okrem tohto dokladu je platiteľ povinný mať aj doklad o odoslaní alebo preprave tovaru.


Dovozný doklad je písomné colné vyhlásenie, ktorým platiteľ preukazuje podľa § 51 ods. 1 písm. d) nárok na odpočítanie dane zaplatenej pri dovoze tovaru. Dovozný doklad musí byť potvrdený colným orgánom, v ktorom je platiteľ uvedený ako príjemca alebo dovozca.


§ 75 Súhrnná faktúra. Túto faktúru môže vyhotoviť platiteľ za viac samostatných dodaní tovaru alebo služby alebo za viac platieb prijatých pred dodaním tovaru alebo služby. Súhrnná faktúra môže pokrývať najviac obdobie kalendárneho mesiaca. Súhrnnú faktúru môže platiteľ vyhotoviť najneskôr do 15 dní od skončenia kalendárneho mesiaca.




Platiteľ môže zabezpečiť vyhotovenie faktúry aj prostredníctvom inej osoby, pričom platí, že faktúra musí byť vyhotovená v mene a na účet platiteľa, ktorý tovar alebo službu dodáva. Touto osobou môže byť podľa §75 ods. 3 aj zákazník za podmienky, že medzi platiteľom a zákazníkom existuje uzatvorená písomná dohoda o vyhotovovaní faktúr. Písomná dohoda musí obsahovať podmienky, ktoré musia byť dodržané, aby dodávateľ akceptoval faktúry vyhotovené zákazníkom.


Náležitosti faktúry
Podľa zákona o účtovníctve (§10)
- označenie účtovného dokladu,
- obsah účtovného prípadu a označenie jeho účastníkov,
- peňažnú sumu alebo údaj o cene za mernú jednotku a vyjadrenie množstva,
- dátum vyhotovenia účtovného dokladu,
- dátum uskutočnenia účtovného prípadu, ak nie je zhodný s dátumom vyhotovenia,
- podpisový záznam osoby (§32 ods. 3 zákona o účtovníctve) zodpovednej za účtovný prípad v účtovnej jednotke a podpisový záznam osoby zodpovednej za jeho zaúčtovanie,
- označenie účtov, na ktorých sa účtovný prípad zaúčtuje v účtovných jednotkách účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, ak to nevyplýva z programového vybavenia.


Podľa zákona o DPH:
  • -§ 71 faktúra pri dodaní tovaru a služby v tuzemsku
<table border="1" bordercolor="#000000" cellpadding="1" cellspacing="0" width="861"> <col width="190"> <col width="61"> <col width="79"> <col width="81"> <col width="81"> <col width="70"> <col width="95"> <col width="82"> <col width="102"> <tbody><tr valign="bottom"> <td bgcolor="#c0c0c0" height="117" width="190"> Náležitosti
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="61"> Faktúra
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="79"> Splátkový kalendár
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="81"> Dohoda o platbách
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="81"> Doklad z ERP
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="70"> Cestovný lístok
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="95"> Podkladová časť dialničnej nálepky
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="82"> Doklad pri dodaní T a S podľa §65 a § 66
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="102"> Doklad pri dodaní T alebo S na osobnú spotrebu, bezodplatne
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="78" width="190"> meno, adresa, sídlo platiteľa, ktorý T alebo S dodáva, IČDPH
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> áno obchodné meno
</td> <td width="95"> áno obchodné meno
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="58" width="190"> meno, adresa, sídla príjemcu T alebo S, IČDPH, ak má pridelené
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> nie
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="18" width="190"> Poradové číslo faktúry
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="98" width="190"> Dátum, kedy bol T alebo S dodaná, platba prijatá, ak tento dátum možno určiť a ak sa odlišuje od dátumu vyhotovenia faktúry
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="18" width="190"> Dátum vyhotovenia faktúry
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> áno
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="38" width="190"> množstvo a druh dodaného T alebo druh a rozsah služby
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="98" width="190"> základ dane, jednotková cena bez dane a zľavy a rabaty, ak nie sú obsiahnuté v jendotkovej cene
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno, okrem jednotkovej ceny
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="38" width="190"> sadzba dane, údaj o oslobodení od dane
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="38" width="190"> výška dane celkom
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> áno
</td> <td width="82"> áno (§65) nie (§66)
</td> <td width="102"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="18" width="190"> cena vrátane dane
</td> <td width="61"> nie
</td> <td width="79"> nie
</td> <td width="81"> nie
</td> <td width="81"> nie
</td> <td width="70"> áno
</td> <td width="95"> áno
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> nie
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="17" width="190"> odkaz na §65 a §66
</td> <td width="61"> nie
</td> <td width="79"> nie
</td> <td width="81"> nie
</td> <td width="81"> nie
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> nie
</td> </tr> </tbody></table>

Vysvetlivky:
T – tovar
S – služba
Ak platiteľ dane uplatňuje postup podľa §66 (osobitná úprava dane pri umeleckých dielach, zberateľských predmetoch, starožitnostiach a použitom tovare), nesmie na faktúre uviesť samostatne sumu dane


Zákon bližšie nešpecifikuje pojem „primerane“. Avšak predpokladáme, že pri dodaní tovaru podľa §8 ods. 3 alebo služby podľa §9 ods. 2 a 3 by mala byť v tomto zmysle správne vyčíslená daň


§72 faktúra pri dodaní tovaru do iného členského štátu


<table border="1" bordercolor="#000000" cellpadding="1" cellspacing="0" width="632"> <col width="180"> <col width="155"> <col width="141"> <col width="146"> <tbody><tr valign="bottom"> <td bgcolor="#c0c0c0" height="77" width="180"> Náležitosti
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="155"> Faktúra pri dodaní tovaru do iného ČŠ
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="141"> Faktúra pri premiestnení tovaru podľa § 8 ods. 4
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="146"> Faktúra pri dodaní nového dopravného prostriedku do iného ČŠ
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="78" width="180"> meno, adresa sídla, miesto podnikania, platiteľ, ktorý T dodáva, jeho IČDPH
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="98" width="180"> meno, adresa sídla, miesto podnikania, nedobúdateľa T jeho IČDPH, pod ktorým T objednal
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="38" width="180"> ČŠ, do ktorého sa T dodáva
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="18" width="180"> Poradové číslo faktúry
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="98" width="180"> Dátum dodania T, dátum prijatia platby, ak ho možno určiť a ak sa odlišuje od dátumu vyhotovenia faktúry
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="38" width="180"> Dátum vyhotovenia faktúry
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="38" width="180"> Množstvo a druh dodaného tovaru
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="98" width="180"> cenu tovaru, jednotková cena bez dane a zľavy a rabaty, ak nie sú obsiahnuté v jednotkovej cene
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="58" width="180"> odkaz na §43, podľa ktorého platiteľ uplatňuje oslobodenie od dane
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="77" width="180"> údaje o dodanom novom dopravnom prostriedku podľa §11 ods. 12
</td> <td width="155"> nie
</td> <td width="141"> nie
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> </tbody></table>

Táto faktúra musí primerane obsahovať náležitosti podľa §72 ods. 2 a súčasne aj údaje o novom dopravnom prostriedku podľa §11 ods. 12, .t.j. počet ubehnutých kilometrov, prípadne dátum uvedenia do prevádzky, pre účely preukázania, že v danom prípade bol dodaný nový dopravný prostriedok, ktorý podlieha osobitnému režimu podľa zákona o DPH.


  • § 73 faktúra pri dodaní služby do iného členského štátu


  • meno, adresa sídla, miesta podnikania, príp. prevádzkarne platiteľa, ktorý dodáva službu a jeho IČDPH,


  • meno, adresa sídla, miesta podnikania, príp. prevádzkarne príjemcu služby a jeho IČDPH, pod ktorým službu objednal, ak mu bolo pridelené,


  • členský štát, do ktorého sa služba dodáva,


  • poradové číslo faktúry,


  • dátum, kedy bola služba dodaná alebo dátum, kedy bola platba podľa odseku 1 prijatá, ak tento dátum možno určiť a ak sa odlišuje od dátumu vyhotovenia faktúry,


  • dátum vyhotovenia faktúry,


  • rozsah a druh dodanej služby,


  • cena služby,


  • odkaz na §15 alebo §16, podľa ktorého je miestom dodania služby iný členský štát




Poznámky
Bez ohľadu na to, kto faktúru vyhotovuje (platiteľ, iná osoba, zákazník) za údaje uvedené vo faktúre a za včasnosť jej vyhotovenia zodpovedá vždy platiteľ dane.
Ak je faktúra vyhotovená v cudzom jazyku, je platiteľ dane povinný na požiadanie daňového úradu zabezpečiť aj preklad do slovenského jazyka.
Faktúra môže byť vyhotovená písomne alebo elektronicky, so súhlasom zákazníka. Vierohodnosť pôvodu a neporušenosť obsahu elektronicky vyhotovenej faktúry musí byť zaručená elektronickým podpisom podľa osobitného predpisu, zákona č. 215/2002 Z.Z. o elekronickom podpise.


Za faktúru sa považuje aj každý doklad, ktorý mení alebo dopĺňa pôvodnú faktúru a výslovne a jednoznačne sa k nej vzťahuje. Povinnou náležitosťou tohto dokladu je aj poradové číslo pôvodnej faktúry. Do tejto kategórie patria predovšetkým opravné faktúry, t.j. dobropisy a ťarchopisy, ktoré platiteľ vyhotovuje pri oprave základu dane podľa §25. Dokladom, ktorý mení a dopĺňa pôvodnú faktúru, môže byť aj súhrnná faktúra.


Archivovanie dokladov
Platiteľ je povinný po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú, uchovávať:
  • kópie faktúr, ktoré vyhotovil,
  • kópie faktúr, ktoré boli vyhotovené v jeho mene zákazníkom alebo inou osobou,
  • originály všetkých prijatých faktúr,
  • originály faktúr podĺa §71 ods. 9 (pri dodaní tovaru alebo služby na osobnú spotrebu alebo bezodplatne) a doklad o premiestnení tovaru podĺa § 72 ods. 3
  • dovozné a vývozné doklady potvrdené colným orgánom.


Uchovávať faktúry po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú, je povinná aj:
  • zdaniteľná osoba a právnická osoba, ktorá nie je zdaniteľnou osobou, prijaté faktúry,
  • každá osoba, ktorá dodá nový dopravný prostriedok do iného členského štátu, doklad o predaji,
  • každá osoba, ktorá kúpi nový dopravný prostriedok z iného členského štátu, doklad o kúpe.
Usporiadat
mpca mpca

mpca je offline (nepripojený) mpca

bla bla.. koho to zaujíma?
http://www.rksoft.sk/faktplus.htm
0 0
Príroda Príroda

Príroda je offline (nepripojený) Príroda

Ahoj! Chcem si overiť správnosť v dátume zdaniteľného plnenia na fa - platca DPH. Ide o službu- nájom traktora na základe nájomnej zmluvy na dlhšie obdobie. Fakturujem do 15. dňa v mesiaci, ktorého sa nájom týka, splatnosť je 14 dní. Robím v alfe. Teda za mesiac marec som dala:
dátum vyhotovenia: 9.3.09
dátum dodania: 31.3.09
dátum splatnost: 23.3.09
V evidencii DPH mi dátum 31.3.09 dalo ako dátum zdaniteľného plnenia. Je to takto správne? Vďaka vopred a pekný večer. Elena
0 0
zlatica76 zlatica76

zlatica76 je offline (nepripojený) zlatica76

Johanka Pozri príspevok
Povinnosť uvádzať na obchodných dokumentoch IČO vyplýva z Obchodného zákonníka:
§ 3a

(1) Každý podnikateľ je povinný na svojich obchodných listoch a objednávkach vyhotovených v písomnej alebo elektronickej forme (ďalej len "obchodné dokumenty") uvádzať obchodné meno, sídlo alebo miesto podnikania, právnu formu právnickej osoby a identifikačné číslo, ak je pridelené. Podnikatelia zapísaní v obchodnom registri alebo v inej evidencii podnikateľov uvádzajú aj označenie registra, ktorý podnikateľa zapísal, a číslo zápisu. Ak podnikateľ na svojich obchodných dokumentoch uvádza výšku základného imania, musí uviesť aj rozsah jeho splatenia.

(2) Údaje podľa odseku 1 je podnikateľ povinný uvádzať aj v písomnom úradnom styku.

Myslím, že plnenie tejto povinnosti je veľmi jednoduché ...

Dovolim si polemizovat - tento § hovori o tom, ze dodavatel (t.j. ten, ktory vystavuje fakturu) je povinny uviest svoje ICO.

Kde inde sa pise o tom, ze som povinna (ako vystavovatel faktury) uviest aj ICO svojho odberatela? Je to povinnou sucastou?
0 0
skuba skuba

skuba je offline (nepripojený) skuba

Ahojte, mam otázku musím vždy vystavovať faktúru aj pri pravidelnych platbach na základe zmluvy napr. o právnej pomoci, dakujem
0 0
zlatica76 zlatica76

zlatica76 je offline (nepripojený) zlatica76

posuvam
0 0
majo3737 majo3737

majo3737 je offline (nepripojený) majo3737

Dobrý deň,
Chcel som sa opýtať, už dva roky som mal zmluvu s jedným prešovským poskytovateľom internetu...Po skončení viazanosti bol môj otec predĺžiť zmluvu o ďalšie 2 roky....Keďže pri prvej zmluve sme dostali od štátu študentský príplatok mali sme zľavu a platili iba 306,-SK/mesačne......no pri predĺžení zmluvy sa s otcom dohodli že ešte pol roka (tj. do januára 2009) budeme mať internet za tú istú cenu avšak potom ďalší rok a pol za plnú cenu 499,-SK...

Toľko na úvod teraz k pointe:
Do januára 2009 sme dostávali pravidelne faktúru mailom a na základe faktúry sme v banke vložili peniaze na účet poskytovateľa....Problém je v tom, že odvtedy už žiadna faktúra neprišla a keď sa bol otec pýtať, či vôbec pošlú, odpovedali slovami: "Naša účtovníčka mala veľa práce asi to nestihla ale už vám faktúry nebudeme posielať, iba budete pravidelne platiť tak ako doteraz ibaže tú zmenenú sumu, prepočítajte si koľko je to v €."

A týmto sa chcem opýtať, či to nieje z nejakého zákona povinné pre poskytovateľa vystaviť faktúru, nakoľko ak zaplatím za tú službu (internet) tak to platím bez faktúry na ktorej by bol dátum splatnosti a presná cena. A ak nezaplatíme, či môžu tú sumu nejakým spôsobom vymáhať, aj keď podľa zmluvy áno, ale faktúru neposlali.

Za odpoveď vopred ďakujem....Marián
0 0
michelle84 michelle84

michelle84 je offline (nepripojený) michelle84

majo3737 Pozri príspevok
Dobrý deň,
Chcel som sa opýtať, už dva roky som mal zmluvu s jedným prešovským poskytovateľom internetu...Po skončení viazanosti bol môj otec predĺžiť zmluvu o ďalšie 2 roky....Keďže pri prvej zmluve sme dostali od štátu študentský príplatok mali sme zľavu a platili iba 306,-SK/mesačne......no pri predĺžení zmluvy sa s otcom dohodli že ešte pol roka (tj. do januára 2009) budeme mať internet za tú istú cenu avšak potom ďalší rok a pol za plnú cenu 499,-SK...

Toľko na úvod teraz k pointe:
Do januára 2009 sme dostávali pravidelne faktúru mailom a na základe faktúry sme v banke vložili peniaze na účet poskytovateľa....Problém je v tom, že odvtedy už žiadna faktúra neprišla a keď sa bol otec pýtať, či vôbec pošlú, odpovedali slovami: "Naša účtovníčka mala veľa práce asi to nestihla ale už vám faktúry nebudeme posielať, iba budete pravidelne platiť tak ako doteraz ibaže tú zmenenú sumu, prepočítajte si koľko je to v €."

A týmto sa chcem opýtať, či to nieje z nejakého zákona povinné pre poskytovateľa vystaviť faktúru, nakoľko ak zaplatím za tú službu (internet) tak to platím bez faktúry na ktorej by bol dátum splatnosti a presná cena. A ak nezaplatíme, či môžu tú sumu nejakým spôsobom vymáhať, aj keď podľa zmluvy áno, ale faktúru neposlali.

Za odpoveď vopred ďakujem....Marián
V zmluve musí byť určené, či sa budú vystavovať faktúry každý mesiac a na základe týchto faktúr sa budú uskutočňovať aj úhrady. Ale v zmluve sa môže dohodnúť, že budete pravidelne napr. ku 15. dňu v mesiaci platiť za internet priamo na ich účet. Môže sa určiť aj nejaký VS, aby ten poskytovateľ internetu vedel, od koho mu peniaze prišli. Takže pozrite si riadne zmluvu, ako to máte v nej uvedené.
0 0
genko genko

genko je offline (nepripojený) genko

Zdravim Vas, som zacinajuca tlmocnicka - prekladatelka, ktora dodava prekladatelske sluzby do Madarska. Idem prave vystavit svoju prvu fakturu, mam vsak dilemu, aku odvolavku a na aky zakon ci § treba pouzit, kedze dodavam sluzbu do zahranicia a NIE SOM PLATCOM DPH. Spominane odvolavky sa myslim tykaju len platcov DPH alebo sa mylim ? Vdaka za odpoved, pripadne i za prilozenie vzorovej faktury
0 0
DankaP DankaP

DankaP je offline (nepripojený) DankaP

prosim vas, ked vratim fakturu, je povinny ten fakturujuci na to nejak reagovat (ak ano dokedy) alebo tym padom pada nutnost fakturu platit???
0 0
adi11 adi11

adi11 je offline (nepripojený) adi11

Keď Vám prišla faktúra, tak asi ste si niečo od toho dodávateľa objednali, buď nejaký tovar alebo službu.
0 0
jozky001 jozky001

jozky001 je offline (nepripojený) jozky001

Vedel by mi niekto poradit prosim ako sa prelozi do anglictiny "<link rel="File-List" href="file:///C:%5CDOCUME%7E1%5CJozky%5CLOCALS%7E1%5CTemp%5Cmsoh tml1%5C01%5Cclip_filelist.xml"><!--[if gte mso 9]><xml> <w:WordDocument> <w:View>Normal</w:View> <w:Zoom>0</w:Zoom> <w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone> <w:Compatibility> <w:BreakWrappedTables/> <w:SnapToGridInCell/> <w:WrapTextWithPunct/> <w:UseAsianBreakRules/> </w:Compatibility> <w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel> </w:WordDocument> </xml><![endif]--><style> <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Franklin Gothic Medium"; panose-1:2 11 6 3 2 1 2 2 2 4; mso-font-charset:238; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:647 0 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-GB; mso-fareast-language:EN-US;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> </style><!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman";} </style> <![endif]-->Dátum vzniku daňovej povinnosti" ? Google translator to preklada ako "date of charge", je to spravne? Potrebujem uviest na fakture.
0 0
Jomarko Jomarko

Jomarko je offline (nepripojený) Jomarko

Začíname s hospodárskou činnosťou - pozemkové (lesné) spoločenstvo, ideme ťažiť a predávať drevo. Ako máme vystavovať faktúry - uvedieme cenu dreva a k tomu máme pripočítať 19 % ? A potom týchto 19 % máme nejako odviesť štátu ?
V súvislosti s týmto ale neviem a ani mi to nikto nevie vysvetliť, či sme spoločenstvo s právnou subjektivitou, alebo bez. A ani neviem čo to znamená v súvislosti s daňami.
Sme registrovaný na OLÚ, máme IČO, máme DIČ, máme rozhodnutie OLÚ o štatutárnom zástupcovi.
0 0
Timka1 Timka1

Timka1 je offline (nepripojený) Timka1

Poprosím vás o radu. Dostal sa mi do rúk PPD od istej spoločnosti plátcu dph za váženie kovového odpadu, nakoľko som nemala k tomu prijatú faktúru s rozpisom dphačky, kontaktovala som ich, aby mi ju vystavili.

Ich odpoveď bola, že oni nikdy nevystavujú faktúry k váženiu iba dávajú príjmové doklady ..... ja som prvá a jediná čo to chcem.
Tak som sa spýtala akým spôsobom mám zaúčtovať tento doklad a dph, ktorá vôbec nie je uvedená ani rozpísaná na PPD a pritom viem, že sú plátci dhp aj mi to potvrdili.

Podľa mňa sú povinný vystaviť faktúru podľa § 71 ZoDPH. Tak ma domotali, že už si nie som istá ničím, vyveďte ma prosím z toho, ďakujem.
0 0
Erika Ch. Erika Ch.

Erika Ch. je offline (nepripojený) Erika Ch.

Prosím o radu: Dátum dodania fa č. 100 je 31.03.2010, dátum dodania fa č. 101 je 01.04.2010, dátum dodania fa č. 102 je 31.03.2010. Týka sa to vystavených faktúr. Je to v poriadku?
0 0
Black Black

Black je offline (nepripojený) Black

Zdravím

Mam takú menšiu dilemu:

V zmysle § 51, (1), a, zákona o DPH môžem odpočítať daň len v prípade ak mám vystavenú faktúru v zmysle §71. V § 71 sa uvádza ako povinná náležitosť faktúry v ods. 2 písm. b. aj sídlo a DIČ odberateľa (čiže mňa ako platcu DPH). Moje otázky sú:
- čo v prípade ak na faktúre niektorá z týchto náležitostí chýba?
- môžem si aj napriek tomu uplatniť DPH do nákladov?
- prípadne môžem tieto náležitosti dopísať ručne?
- alebo vystavovať opravu účtovného dokladu interným dokladom v zmysle zákona o účtovníctve (takýmto spôsobom asi nedosiahnem, že z toho bude daňový doklad v zmysle zákona o DPH).

Viem, že do budúcnosti môžeme odberateľov informovať aby to upravili a niektorých menších dodávateľov vieme aj poprosiť o znovuposlanie s doplnením náležitostí spätne, no faktúry za Orange, T-mobile a iné väčšie spoločnosti nám už spätne faktúry neprerobia.

Prosím, skúste sa vyjadriť ako to riešite vy. Vďaka.
0 0
dajen dajen

dajen je offline (nepripojený) dajen

pomôže mi niekto??? ako mam zauctovat fa, ktorá je za el.en. nájomných bytov??? podľa mňa by asi nemala ovplyvňovať naše náklady??!!!
0 0
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
Black Pozri príspevok
Zdravím

Mam takú menšiu dilemu:

V zmysle § 51, (1), a, zákona o DPH môžem odpočítať daň len v prípade ak mám vystavenú faktúru v zmysle §71. V § 71 sa uvádza ako povinná náležitosť faktúry v ods. 2 písm. b. aj sídlo a DIČ odberateľa (čiže mňa ako platcu DPH). Moje otázky sú:
- čo v prípade ak na faktúre niektorá z týchto náležitostí chýba? - treba osloviť dodávateľa, aby vystavil faktúru s potrebnými údajmi
- môžem si aj napriek tomu uplatniť DPH do nákladov? - ak fa nespĺňa náležitosti podľa uvedeného §, tak si DPH uplatniť nemôžeš.
- prípadne môžem tieto náležitosti dopísať ručne? - nie
- alebo vystavovať opravu účtovného dokladu interným dokladom v zmysle zákona o účtovníctve (takýmto spôsobom asi nedosiahnem, že z toho bude daňový doklad v zmysle zákona o DPH). - nie. Stále platí, že treba osloviť dodávateľa.

Viem, že do budúcnosti môžeme odberateľov informovať aby to upravili a niektorých menších dodávateľov vieme aj poprosiť o znovuposlanie s doplnením náležitostí spätne, no faktúry za Orange, T-mobile a iné väčšie spoločnosti nám už spätne faktúry neprerobia.- existuje možnosť zájsť osobne a poprosiť ich o doplnenie. My sme tak dali opraviť faktúry (napíšu rukou potrebné údaje a dajú ich pečiatku). Potom už takto opravenú faktúru môžeš použiť na odpočet DPH.

Prosím, skúste sa vyjadriť ako to riešite vy. Vďaka.
v texte
0 0
duricaj duricaj

duricaj je offline (nepripojený) duricaj

Nevedel by mi niekto poradiť, či faktúra za dodávku el. energie za určitý mesiac musí obsahovať aj údaj o počiatočnom a konečnom stave určeného meradla? Ďakujem
0 0
Príroda Príroda

Príroda je offline (nepripojený) Príroda

Zdravím. SZČO vykonáva služby pre štátny podnik na základe zmluvy o dodaní služieb. V tomto roku vystavil dohodu o vyhotovovaní faktúr- samofakturácia. Teraz obdržal za máj prvú faktúru, ktorú vystavil odberateľ so svojím čislom. Fa je v poriadku,no mám problém, ako ju nahodiť do účtovníctva. Môžem ju dať pod jeho číslom fa, teda normálne pokračovať v číslovaní faktúr od začiatku roka , číslo odberateľa uviesť len v poznámke a normálne ju vytlačiť a založiť spolu s pôvodnou fa, vystavenou odberateľom? Robím v alfe, poraďte, ako to vyriešiť. Ďakujem za každú odpoveď. Pekný deň všetkým a málo dažďa!
0 0
mysimis mysimis

mysimis je offline (nepripojený) mysimis

obyčajný človiečik
Ja to riešim tak, že uvedenú fa zaevidujem pod číslom, ktorý nasleduje v mojom účtovníctve a číslo fa uvedené od odberateľa si dávam do poznámky.
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať