cloe
Buďme už konečne hrdí na to kto sme a akí sme!
Turizmus na Slovensku - Skapal pes
Do cestovného ruchu vráža štát ročne desiatky miliónov eur, no
dovolenka na Slovensku je pre väčšinu turistov stále viac stresom než oddychom. Často nefungujúce predražené služby ponúka neochotný zamračený personál. Slovensko má pritom turistov čím zaujať, no nedokáže to predať. Krajina s nádhernou prírodou a bohatými kultúrnymi pamiatkami tak už dlhé roky zostáva v cestovnom ruchu spiacou princeznou. Kde je chyba?
Slovensko miluje, no predsa len si uľahčene vydýchla, keď konečne vystúpila z vlaku na stanici v Prahe. Dva týždne dovolenky na východe Gabriele Bachárovej, Slovenke žijúcej v Čechách, priniesli viaceré nepríjemné zážitky. V Bardejove s priateľom čakali pätnásť minút na polievku, aby im čašníčka oznámila, že ju neprinesie, lebo je pokazená. V Starom Smokovci zasa zaplatili v prepočte 400 českých korún za cestoviny, ktoré si vôbec neobjednali. Čašníčka poplietla objednávky, a
namiesto ospravedlnenia im vyhodila na oči, že asi svoje požiadavky zle sformulovali, keď „ona to tak pochopila“. Nehovoriac o vlakovej stanici v Poprade, vstupnej bráne do Tatier. „Fuj. Lepkavé lavičky, na zemi vyliata nejaká tekutina, nafetovaní výrastkovia a pred stanicou rómske deti, ktoré žobrali. Vo všeobecnosti bolo
všetko drahé, ale nekvalitné, k tomu tá neochota, nikto sa neusmieva, všetci najedovaní. Bola som šťastná, keď sme už odchádzali.
Ak to porovnám s prístupom ľudí v Česku, bolo mi do plaču, akí my Slováci vlastne sme.“ Na nekvalitné služby, ktoré turistov skôr odpudzujú, ako priťahujú, počuť sťažnosti už roky. Rovnako už roky platí, že stačí zájsť k susedom, kde funguje všetko, čo u nás nie. Prečo to teda za hranicami ide?
Dôvodov slovenského zaostávania je viac. Zlyhávajú v podstate všetky články reťazca – od štátu, ktorý sa orientuje skôr na propagáciu než zlepšovanie kvality, až po samotných podnikateľov, ktorí sa často snažia len vytrieskať čo najviac peňazí za čo najmenšiu námahu.
Nefunguje nič
Štát je ten, ktorý by mal vytvárať základné pravidlá pre podnikanie v cestovnom ruchu. To znamená napríklad zabezpečiť potrebnú infraštruktúru, jednotné a prehľadné značenie ciest, dostupné cestovné poriadky aj v cudzích jazykoch. Rovnako pútače najvýznamnejších atrakcií,
aby sa nestalo, že turista hodinu hľadá zrúcaninu stredovekého hradu a keď ju napokon svojpomocne nájde, objaví pred ním tabuľku „Hrad“. Tak je to napríklad s hradom Gýmeš z 13. storočia pri Nitre.
K cestovnému ruchu patrí aj bezpečnosť ľudí, starostlivosť o prírodné a kultúrne dedičstvo. Štát by mal zabraňovať devastácii prírody, ktorá dopláca na staviteľský boom. Pretože, ak sa stále bude ustupovať developerom, je možné, že o pár rokov už turistom nebude čo ponúknuť.
Čo urobil Slota a jeho celá Slovenská národná strana pre Slovensko počas celého obdobia čo sú pri kormidle? Iba bojovali na neexistujúcich frontoch a nič naozaj rozumné pre Slovensko neurobili. V nijakom smere... ešte ho dokonca aj okradli.
Realita je však dnes taká, že pri spore developer versus príroda úrady dajú väčšinou zelenú podnikateľom. A čo sa týka bezpečnosti,
zahraniční návštevníci sú neraz atraktívnym objektom nielen pre zlodejov, ale aj pre samotných policajtov, ktorí im s obľubou účtujú vysoké pokuty, dokonca bez bločkov.
Po páde železnej opony sa situácia menila len pomaly. Alpy či Dolomity boli pre mnohých stále drahé a naše hory, hoci s menej kvalitnými službami, si stále našli svojich klientov, ktorí vedeli, že si vyššiu úroveň v zahraničí skrátka nemôžu dovoliť. Pred časom však nastal zvrat – porástli platy aj ceny.
A Tatry dnes už cenami konkurujú Alpám. Pochopiteľne, službami zaostávajú, čo je dôvod, že sú poloprázdne. Rakúsky turizmus je založený zväčša na malých rodinných podnikoch, budovaných desaťročia, pričom tam funguje aj spolupráca s obcou. A zákazník to cíti.
Na rozdiel od Slovenska, kde situáciu ešte zhoršila aj divoká privatizácia.
K lukratívnym zariadeniam, či už v horách, alebo kúpeľoch, sa často dostali ľudia, ktorí k tejto forme podnikania nemali vzťah, iba konexie na vysokých miestach. A čakali, že turisti sa prihrnú sami. „Naši privatizéri často sídlia mimo svojej prevádzky, ktorej chod zveria v lepšom prípade výnimočne profesionálom, v horšom kamarátom alebo príbuzným, ktorí v tejto činnosti vidia predovšetkým šancu rýchlo zbohatnúť. Čo je, samozrejme, obrovský omyl,“ konštatuje aj generálny riaditeľ sekcie turizmu na ministerstve hospodárstva Gabriel Kuliffay. Ako dodal, mnohým navyše vôbec nezáleží na tom, či budú mať klientelu aj o rok, ide im len o súčasné zisky. „Viacerí pracujú s nekvalitným a odborne nevyškoleným personálom, ktorý je zle platený, a potom má aj taký prístup k hosťovi.“
Milióny na propagáciu
Spory, či by Slovensku pomohla lepšia propagácia, sú vedľajšie. Na tento účel vlani štát vynaložil 380 miliónov korún
(12,6 milióna eur). Za posledných päť rokov je to dohromady viac než miliarda korún (35 miliónov eur). Veľa či málo? Podstatné je, že úroveň mnohých stredísk zostala vo väčšine prípadov rovnako slabá.
„Mediálne kampane sú účinný a vo veľkej miere využívaný marketingový nástroj mnohých krajín. V minulom roku zrealizovala SACR veľmi úspešnú mediálnu kampaň s propagačným spotom Rozprávková krajina vo významných celosvetových médiách, ako sú Eurosport a CNN,“ obhajuje Nemcová.
„Propagovať má zmysel najmä atraktívny a konkurencieschopný produkt. Tu treba hľadať kľúč k problému aj k možnému úspechu,“ upozorňuje Hasala. Podľa predsedu Asociácie podpory cestovného ruchu Jozefa Čajka sa dokonca niekedy investuje dosť pomýlene. „Pýtal sa ma známy zo Švajčiarska, prečo u nich inzerujeme slovenské wellnes centrá. Je to zbytočné, lebo Švajčiar ich má, obrazne povedané, na ulici päť, ktorých dlhoročnú kvalitu tie slovenské určite nedosiahnu. Mali by sme propagovať to, čo je len skutočne naše, za čím by sem Švajčiari prišli. A postarať sa o to, aby na vybrané miesto dokázali trafiť, aby ich cestou neokradli a obsluhoval ich príjemný personál – tieto požiadavky nie sú predsa prehnané.“
Tatry – stále je čo doháňať V Tatrách sa niektorí stále nenaučili, že personál má slúžiť hosťom, a nie naopak. Bufetárov v Jasnej koncom zimy neprinútil k skoršiemu otvoreniu stánku ani plný autobus lyžiarov, ktorí si ráno o pol deviatej pýtali občerstvenie. „Otvárame až o deviatej,“ zaznela odpoveď, ako keby o peniaze 45 čakajúcich zákazníkov nikto nestál.
Zvyk, že sa tu za všetko platí už len preto, že sú to Tatry, však zostáva stále. Bez ohľadu na kvalitu, niekedy ide o zarážajúce sumy. Mnohí sa nepoučili z prázdnych hotelov a ubytovní, akoby sa držali hesla – radšej menej hostí, len nech platia, koľko si zapýtam. Nájdu sa však už aj takí, ktorí sa uspokoja s menším ziskom a radšej vsadia na spokojnosť klientov.
Tatry však majú stále čo doháňať. Časy, keď v bufete v Starom Smokovci podávali jedlo na použitých plastových tanieroch, sú našťastie preč. Aj tie, keď hotel v Tatranskej Lomnici ponúkal na večeru s neošúpanými zemiakmi aj hlinu. Aj dnes sa však stane, že človek na Štrbskom Plese zaplatí 6 eur za obed v samoobslužnej jedálni, kde mu knedle na tanier naservírujú rukami.
Ceny doplnkových služieb, napríklad v požičovniach, sú stále dosť nadsadené. Rovnako je to aj s parkoviskami, za ktoré musia neraz platiť aj ubytovaní hostia.
Niektoré parkoviská si dodnes zachovali socialistické špecifiká, ako napríklad rad turistov, čakajúci na WC, kde im toaletárka za 50 centov strčí do ruky poskladaný kúsok obchytaného toaletného papiera. Najmä cudzinci nevychádzajú z údivu.
Podnikatelia pri honbe za zákazníkmi v Tatrách navyše niekedy zabúdajú, že hory, to je predovšetkým ticho a príroda. Niekedy ťažko povedať, či jej viac dala zabrať víchrica, alebo staviteľský boom, ktorý prišiel po nej. O tichu ani nehovoriac. Napríklad, keď cez Veľkú noc začali na Štrbskom Plese vyhrávať ľudoví umelci typu Robo Kazík či Karol Konárik, prebúdzajúce sa svište sa mohli zblázniť.
Domaša, miesto, kde sa zastavil čas
Dovolenkárovi na Domaši sa vynára otázka, koľko rokov či desaťročí pozadu zostal tento kus východného Slovenska.
Kto tento kraj nepozná, vodnú nádrž nájde skôr pomocou mapy než reklamných tabúľ. O rozbitej ceste škoda slov, nie je na Slovensku jediná. Zatvorené ubytovne síce hlásajú „Zimmer frei“, ťažko však nájsť niekoho, s kým sa dá dohodnúť na prenájme izby.
Lepšie na tom nie sú ani reštaurácie. Aj nenáročného turistu zarazí, keď dostane vyprážaný syr v strede úplne tvrdý a studený. ,,
Prehrieva sa fritéza,“ tlmočí odkaz z kuchyne čašníčka. Keď sa prehrieva už na začiatku sezóny, čo bude na konci? To nie je všetko – ďalšiemu
zákazníkovi, ktorý si želá kapučíno, vysvetlia, že síce majú dobrý stroj, ktorý „spení mliečko“, ale ešte nie je nahodená cena v pokladni. Takže kapučíno je, ale vlastne nie je, lebo nevedia, koľko zaňx pýtať.
Ani konkurenčné zariadenia nepôsobia, že im ide o klientelu.
„Ta aj vam som mal dačo priniesť?“![Smile](https://www.porada.sk/images/smilies/smile.gif)
![Smile](https://www.porada.sk/images/smilies/smile.gif)
prekvapí otázkou mladý, zjavne brigádujúci, čašník hostí, ktorí už dobrú polhodinu čakajú na objednaný obed. A keď sa zdvihnú na odchod, nik ich ani nezdržiava.
Ak by sa rozhodli, že si namiesto obeda dajú niečo rýchle na pláži, majú tiež smolu. V bufete síce napolitánka stojí 18 korún, hranolčeky tam však nespravia.
„Je málo ľudí, ešte sa neoplatí variť.“ Nanuky? Tiež sa neoplatia, lebo ich predávajú v obchode o 200 metrov ďalej.
Pláž skrýva aj ďalšie prekvapenia. Kým sa tam človek dostane, zaplatí tri eurá – dve za parkovanie, tretie za prístup k vode.
Chlap na dámskych toaletách je bežná vec, na mužských totiž visí tabuľka „Nepoužívať“. Samozrejmosti ako toaletný papier či mydlo na ruky na Domašu ešte nedorazili. Zaostalý obraz dopĺňajú vedrá pod umývadlami. Nevedno, či majú nahrádzať odpadkové koše, alebo zachytávať pretekajúce odtoky.
Spoplatnené na Domaši je takmer všetko. Zákazník však za peniaze nedostane takmer nič. Nečudo, že dovolenkovať tam chodia zväčša ľudia, ktorí nemajú čas alebo peniaze na niečo lepšie. Kým podnikatelia nezmenia prístup, môžu si ešte ďalších dvadsať rokov ťažkať na biedny život na východe. A závidieť ,,bohatšiemu“ západu.
Bude viac lastovičiek?
Kopec zvaný Ahoj neďaleko Piešťan bol donedávna mŕtvy. Dnes mu vdychujú život rôzne domáce zvieratká, ktoré pobehujú okolo novopostavenej drevenej koliby a robia jej návštevníkom šou. Majiteľmi sú manželia v stredných rokoch. Na slovenské pomery hosť zažije takmer neuveriteľne milé privítanie a usadenie. V ponuke sú typické jedlá, grilované rebierka s bohatou a vkusne naservírovanou oblohou. Porcie prekvapia svojou veľkosťou, špecialitou je zemiak v alobale plnený bryndzou. Samozrejmosťou je aj úsmev na tvári personálu pri opakovaných objednávkach. Napriek tomu, že koliba je otvorená do 23. hodiny, majiteľ pripomína, že je tu pre svojich hostí a keď sa cítia dobre, je preňho cťou zostať aj dlhšie. Nerobí mu problém obsluhovať ani do jednej v noci. Že je to na slovenské pomery až zarážajúci prístup? Majiteľ pracoval takmer dvadsať rokov v Nemecku a zrejme tam na rozdiel od mnohých slovenských poskytovateľov služieb pochopil, že prežije len v prípade, keď zákazník bude spokojný a s radosťou sa opäť vráti.
Svetlým príkladom sú aj Poloniny, konkrétne hotel Armales v obci Stakčín. Ten bez problémov ubytoval skupinu hostí, ktorí náhodne prišli tesne pred 22. hodinou. A to napriek tomu, že nemali rezervované izby a sprevádzali ich dva psy. Hotel má na dverách nálepku Zákaz vstupu so psami, v tomto prípade však urobil výnimku. Personál sa navyše ešte aj spýtal ostatných návštevníkov, či im psy v jedálni nebudú prekážať. V ústrety vychádzal aj neskôr. Čašníci sa napríklad zaujímali, kedy prídu hostia z túry, aby večera bola na stole čo najrýchlejšie a čo najčerstvejšia.
![](http://www.izurnal.sk/components/com_akocomment/images/quotetop.gif)
Komentáre (5)
Autor Viera Grajciarová, dátum 31-07-2009 14:19
Zaspal pes je slabé slovo pre Slovensko. Ja by som povedala (bez urážky prosím) Slovensko je žiaľ stále -Ako u sprostých na dvore.
Pred pár dňami som sa vrátila z dovolenky v Prahe a okolia ČR. A dovolím si povedať, že
Česi sa zdali pre môjho syna srdeční, milí a tolerantní.A že si to všimol 13 roční-to už je čo povedať. Celou cestou domov sa ma pýtal, ako je možné, že Česi sú takí slušní a dobre vychovaní? No, bude to asi tým, že sú omnoho asi vzdelanejší ako my Slováci a možno aj tým, že na rozdiel od Slovákov sú Česi v prvom rade vlastenci a hrdí na svoj národ, poznajú lepšie svoju históriu a oveľa viacej čítajú knihy. Hádam, že pravda je aj to, že lepšie zarábajú a dokážu si vážiť prácu iných. Ale... všimla som si, že na „špinavú“ robotu si zadovažujú Ukrajincov, Poliakov, Slovákov a iných cudzincov a to hlavne preto, že im bez výčitiek svedomia platia len minimum a takto ich nepriamo nútia- žiť tak povediac z ruky do úst na okraji spoločnosti. Keďže v Prahe sa rekonštruuje takmer na každom kroku nedalo sa nevšimnúť, že robotníci na Karlovom moste, Hrade atd... sú viac - menej cudzinci samozrejme, okrem šéfov tí sú ako inak - Česi. Už ma ani neprekvapilo, že chyžná v hoteli nevedela ani slovo po česky, ani anglicky a ani pán boh nerozumel, v akej reči sa rozprávali medzi sebou. Usúdila som, že sú to mamy od rodiny - niekde ďaleko od svojich detí -prezrádzali to ich smutné a inteligentné oči. Ale čo ma zaskočilo najviac český - obchodný duch hlavne pri mene z eura na ich menu to ste mali vidieť to rýchle kalkulovanie od buka do buka, veď oni sa pripravili len a len pre tých „lepších“ Západoeurópanov. Čeština akoby zmizla z povrchu zemského a nahradila ju angličtina na všetky spôsoby. (Až na malé výnimky). Nevadilo mi to, ale cnelo sa mi, lebo sa mi zdalo, že Praha sa až príliš začína podobať na tuctové západné mestá, akoby začala strácať svoju históriu a nahrádza ju – gýčmi z celého sveta a to je škoda.
Pochodili sme všetky historické pamiatky, povozili sme sa metrom - bolo nám výborne. Bola som spokojná so službami, čistotou - až mi bolo do plaču, keď sme sa zastavili za hranicami ČR na prvom Slovenskom odpočívadle. „Ach bože, povzdychla som si už sme doma - nič sa nezmenilo, všetko po starom. Veľký nádych, pevné nervy, pripútať sa, ideme cez Bratislavu - môžu sa začať preteky na ceste s bezohľadnými šoférmi BMW. Chvalabohu, ešteže nebol v tom čase na ceste - náš vtipný minister poľnohospodárstva, ktorý sa rozhodol znepríjemňovať ľudom mizériu všedného slovenského dňa s jeho výmyslami. Neviem, čím to je, že Slováci sú takí - lakomí na renovovanie, nechápem, prečo ľudia hádžu- smeti mimo smetného koša, prečo toalety tak neskutočne zapáchajú a o zachmúrených tvárach predavačiek radšej pomlčím -je to naozaj vzdelaním?, alebo v platoch?
Obávam sa, že ani rovnaké platy zo západom nám nepomôže zmeniť myslenie ľudí. Tak akí sme? Naozaj si myslíte aj po prečítaní týchto slov, že máme byť na čo hrdí? Ano Tatry a prírodu tu máme nádhernú...