Zavrieť

Porady

Daň z príjmu za prenájom nehnuteľnosti za rok 2011

Dobrý deň,
potrebovala by som poradiť ako si mám urobiť daňové priznanie k dani z príjmu za rok 2011, keď som zamestnanec a dávam do prenájmu byt. Som zaregistrovaná na daňovom úrade a mám pridelené DIČ. Nájomná zmluva bola od 01.01.2011 do 31.12.2011. Podľa zmluvy je nájomné 50 eur + 20 eur záloha pre bytové družstvo + 30 eur záloha za elektrinu. Koľko mám uviesť ročný príjem do daňového priznania 600eur, alebo 1200eur? Aké výdavky si mám odrátať - paušálne 40%, alebo skutočné vo výške 50%? Nájomca mal na elektrine nedoplatok 120 eur, ktoré mi teraz pošle, aby som to mohla uhradiť. Zarátava sa tam aj to do príjmu? Minulý rok som bola aj 11 dní evidovaná na úrade práce a poberala som podporu v nezamestnanosti. Môžete mi, prosím, poslať úplný návod ako to mám všetko vyrátať?
Ešte by som sa chcela spýtať ako je to so zdravotnou poisťovňou. Minulý rok som sa tam zaregistrovala ako SZČO. Niekde som čítala, že to už nie je potrebné. Mám sa teda zase odhlásiť? Mám podať ročné zúčtovanie zdravotného poistenia za rok 2011.
Usporiadat
Mila123 Mila123

Mila123 je offline (nepripojený) Mila123

tinaro Pozri príspevok
keď ani na daňovom mi nevedia poradiť, to je systém...
sformuluj si otázku, napíš rozhodujúce skutočnosti a napíš, keď systém bude fungovať....pripájam link....http://drsr.sk/wps/portal/!ut/p/kcxm...82XzBfMlFTM1M!
2 0
Katy a R Katy a R

Katy a R je offline (nepripojený) Katy a R

a doplním, že ak by išlo o skutočné výdavky - tak si takisto odpočítaš 93,9939% z tých skutočných
Konkrétne napíšem Napr by boli výdavky 4200 tak do DP idú výdavky 3947,75

a k tým paušálnym ... ak vypočítaš 40% zo 7825 - je to to isté
2 0
Katarina Katarina

Katarina je offline (nepripojený) Katarina

bredikova Pozri príspevok
Prvý krát mi vyšla stara pri nájme. Príjmy 4788 a výdaje 7850. Ako teraz budem pokračovať? Od príjmov odpočítam 500 a v pomere sktátim výdaje.Ano V daňovom zapíšem príslušné hodnoty. A čo stou stratov vykáže sa na r.52 tlačiva B Môžem ju použiť na poníženie zisku z podnikania? ano V zákone sa píše , že ak sú výdaje vyššie ako príjem na ich rozdiel sa neprihliada toto ustanovenie zákona sa netýka § 6 ods. 3 Čo to vlastne znamená? A ako to zapíšem v daňové priznanie ťa pekne vedie riadok za riadkom, len treba pozorne čítať Keď je zisk, nemám z tým problém, ale pri strate som aj ja stratená. Prosím poraďte.
Ale pozor, ak aj v roku 2012 vykážete stratu z prenájmu túto si už nebudete môcť uplatňovať.Od 1.1.2012 sa dá uplatňovať strata len z aktívnych príjmov a prenájom nie je aktívny príjem.
2 0
cloe cloe

cloe je offline (nepripojený) cloe

Som najskôr človek až potom účtovník! ...viac
Jana Motyčková Pozri príspevok
Výdavky na rekonštrukciu si môžeš dať, len ak máš byt v obchodnom majetku. Pritom ak tie výdavky sú vyśšie ako 1700 €, zvyšujú ti vstupnú a zostatkovú cenu bytu - odpisuješ ich. Ak boli nižšie ako 1700 za rok, môžeš si ich celé dať do výdavkov (samozrejme ak máš byt v obchodnom majetku).
Vyradiť byt z obchodného majetku môžeš kedykoľvek sa rozhodneš - administratívne. Ak ale byt budeš predávať do 5 rokov po roku kedy bol naposledy evidovaný v obchodnom majetku, tak príjem z predaja sa zdaňuje (mínus myslím neodpísaná cena bytu).
Ak neplánuješ v blízkej budúcnosti byt predať (chceš tam potom bývať), a cheš uplatniť skutočné náklady, je zvyčajne vhodné dať byt do obchodného majetku - jednak pri noromálnej cene bytu sú odpisy dosť vysoké a jednak nemusíš rozdeľovať a rozmýšlať, ktoré platby za byt môžeš dať do nákladov a ktoré nie. Tiež tie náklady do 1700 ročne na rekonštrukciu, ktoré si môžeš dať do nákladov, sú zaujímavé.
Pri odpisovaní sa ale postupuje tak, že počítaš odpisy tak, že prvým rokom počítania odpisov je rok, kedy si byt nadobudla, vypočítaš za všetky roky odpisy, ale uplatníš až odpis za rok, kedy si byt vložila do majetku. Ak náklady na rekonštrukciu boli vyššie ako 1700, to v príslušnom roku zvyšuje cenu a zostatkovú cenu pri odpisovaní - ale to by som nechala na nejakú účtovníčku, aby ti to spočítala.

Ak nedáš byt do majetku, podľa mňa výmenu okien do nákladov dať nemôžeš, ale napr. elektrospotrebiče a nábytok by som do nákladov dala.
Možno ma niekto opraví - tiež som to len teraz zisťovala.
V tomto príspevku, je to v kocke zhrnuté, ako to funguje pri prenájme nehnuteľnosti.
Ak sa byt alebo dom, ktorý sa využíva na prenájom zahrnie do obchodného majetku, tak aj fyzická osoba - nepodnikateľ, sa správa ako účtovná jednotka a teda môže uplatňovať aj odpisy.
Do 31. 12. 2011 sa mohla pri príjmoch z prenájmu nehnuteľnosti uplatňovať aj strata, ktorá vznikla v predchádzajúcich obdobiach.
Od 1. 1. 2012 platí / podľa nového ustanovenia § 4 ods. 2 zákona o dani z príjmov/, že vykázať daňovú stratu možno len z príjmov z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti.
Takže, pri prenájme nehnuteľnosti sa už strata vykázať nemôže.
2 0
Katy a R Katy a R

Katy a R je offline (nepripojený) Katy a R

anik - a manžel si chce uplatniť aj NČZD na manželku (neviem, či má aj iné príjmy)? Ale ak áno .. tak by bol opačný pomer výhodnejší. alebo manželka len 500 a on zvyšok .
2 0
Katy a R Katy a R

Katy a R je offline (nepripojený) Katy a R

barbinka333 Pozri príspevok
Ďakujem, ale ujo mal dôchodok, na strane B DP sa uvedie výška dôchodku, v časti tabuľky 1 oddiel VI dám už sumu príjmy o 500 nižšiu, potom mi ešte dá v odpoč. položke rozdiel medzi dôchodkom a sumou 3559,30, čO JE 195,70, nepodniká, iba priznáva daň, a do výdavkov si môže dať phm - to vraj mu dal nejaký známy, čo mu robil DP, ako si jazdil po úhradu z prenájmu, plus už neviem čo, ale stále mi to vychádza dosť. Minulý rok mu vyšla daň cca 47 eur, tak čo tam napočítali, neviem. Bola síce vyššia odp. pol. aj výdavky z pren. boli vyššie, ale ďalej neviem. Keď mu to robil cudzí na dedinke a za peniažky a vedel mu tú sumu tak znížiť (papiere nikde :pozn), tak mne ako vlastnej odtrhne hlavu :-) a to neviem, či nemal byť aj ako dôchodca prihlásený ešte do ZP :-) Ďakujem za odpoveď.
Barbinka - a čo tak nakuknúť do zákona o DzP Čo bolo vlani - nie je tohto roku . Ten dôchodok tam zbytočne uvádzaš, nepomôže ani ten rozdiel.
Platí, to čo som už napísala. Aké mal výdavky - to už fakt
A keď sa to tak vezme - mal byť prihlásený aj do ZP - len sa to v máji zrušilo ... hádam sankcia nembude (aj keď u nás je všeličo možné). Neviem, či by nebolo veru lepšie pre teba - aby si to dal spraviť ako vlani
doplním:
žiadne zázračné DP mu nespravil !! Vlani bol oveľa vyšší oslobodený príjem a dala sa ešte uplatniť aj tá maličká NČZD - to sa ti celý čas snažím našepkať !!!
Naposledy upravil Katy a R : 16.03.12 at 15:39
2 0
Katy a R Katy a R

Katy a R je offline (nepripojený) Katy a R

pt7834 Pozri príspevok
Dobrý deň,
chcem poprosiť o radu, lebo už som si nie vôbec istý.
Mám príjem zo zamestnania 236,37. /tomu rozumiem/, príjem zo sprostredkovania poistenia nie na živnosť 2559.14. tu si uplatňujem paušálne výdavky, a príjem z prenájmu 2257,5 + platby za energie 735,00 (musí byť zarátané do príjmu obidve platby?), náklady 161,80 (poistenie, smeti, daň), prenajímam od 25.7.2011 do konca roka. Chcem sa opýtať, či môžem v prípade, že to bude lepšie ako paušál, započítať do nákladov celé poplatky za energie a vodu (inkaso) alebo len za tú časť roka počas prenájmu a či môžem sem zarátať aj odvody do zdrav. poisť., alebo musia ísť do výdavkov súvisiacich so sprostredkovaním
DP si povinný spraviť zo všetkých zdaniteľných (aj celosvetových) príjmov.

Môžeš v tomto prípade použiť rôzny spôsob uplatňovania výdavkov pre tie dva druhy príjmov podľa § 6 - sprav tak, ako je pre teba výhodnejšie
2 0
Katy a R Katy a R

Katy a R je offline (nepripojený) Katy a R

agripina1 Pozri príspevok
dobrý deň, prosím poraďte mi. Bola som počas celého roka 2011 zamestnaná na trvalý pracovný pomer a k tomu som od 1.1. 2011 do 31.3.2011 prenajímala byt v osobnom vlastníctve. Môj hrubý príjem z prenájmu bol cca 1000 eur. Mala som aj výdavky. Akú odpočítateľnú položku si môžem na príjem z prenájmu odpočítať, keď som prenajímala iba 3 mesiace? Ďakujem za každú radu, robím to prvý krát.
"odpočítateľnú" žiadnu ... ale čítaj aj predchádzajúce príspevky v tejto téme - nájdeš čo treba
2 0
Katarina Katarina

Katarina je offline (nepripojený) Katarina

Je to všetko príjem roku 2011. Časovo sa rozlišuje len platené nájomné FO.
2 0
Katy a R Katy a R

Katy a R je offline (nepripojený) Katy a R

eevvaa Pozri príspevok
Re: 316

Reagujem síce neskôr, sorry, ale ak má platiť to čo je v zákone, máš pravdu "Ekonomka-SK". Registrovať sa musí len ten kto byt prenajal, príjem si potom môže v rámci BSM deliť s manželom (ktorý byt neprenajal) a zahrňujú si svoj podiel z príjmu obaja do svojho základu dane pomerne. Nehovorí sa o spoločnom prenájme, teda že obaja sú zastúpený v zmluvnom vzťahu, ale o spoločnom vlastníctve v rámci BSM. To je môj názor.
Ale veď toto ani nikto nespochybňuje ... ja sa už opakujem - vôbec nie je problém delenie príjmov !! Ak majú BSM môžu si deliť ako uznajú za vhodné. A povinne sa registruje ten, kto je na zmluve.

Lenže - a Janka A je od fachu http://www.porada.sk/t184035-p2-dan-...ml#post1947299
.........
Takže ja si myslím, že tá dobrovoľná registrácia nikoho veru nezabije .. platiť sa za to neplatí, či už niečo bude dávať do DP,alebo nebude - to už záleží, ako sa podelia
nedajbože nejaké sankcie - a to mi ozaj ku šťstiu nechýba
2 0
Kvaka Kvaka

Kvaka je offline (nepripojený) Kvaka

Daňové priznanie typ B podáš sama, príjmy sú 1200€, a výdavky tak, ako ich preukážeš, ak je to pre teba výhodnejšie. Príjem za nedoplatok bude ešte len teraz vyplatený, takže nepôjde do príjmov za rok 2011. Do DP uvedieš ale príjem znížený o oslobodenú sumu 500€. Takže 700€. Výdavky potom primerane upravíš k zdaniteľnému príjmu, pomerom 700/1200.
1 0
Mila123 Mila123

Mila123 je offline (nepripojený) Mila123

pivko Pozri príspevok
Musím podať DP ak som nehnutelnosť v roku 2011 neprenajímal ,alebo to stačí oznámiť na DÚ listom.
nemusíš, dokonca ani oznámenie nie je povinnosťou.....ale ja to tiež tak robím, zašlem oznámenie....
1 0
Kvaka Kvaka

Kvaka je offline (nepripojený) Kvaka

Machuľka Pozri príspevok
Ďakujem za super rýchlu odpoveď :-)

Ešte jedna otázočka. Môže si manžel na mňa uplatniť celú nezdaniteľnú časť? Alebo treba dajako prenájom odpočítať?

Ešte raz vďaka za pomoc.
Prenájom si musí odpočítať vo výške 2100.
1 0
Kvaka Kvaka

Kvaka je offline (nepripojený) Kvaka

akodalej12 Pozri príspevok
Ďakujem Vám krásne za skoru odpoveď,
len by som sa ešte chcela opýtať, či si môžem uplatniť tie skutočné náklady aj keď ja si nevediem učtovníctvo ani ten byt nieje obchodný majetok (lebo som to tam troška blbo uviedla prvykrat) a ešte ako sa upravujú výdavky, ktoré si môžem uplatniť? Ešte raz srdečná vďaka.
Skutočné výdavky si môžeš uplatniť, aj keď to nie je obchodný majetok.
Výdavky za rok sú napr. 12x160=1920.
Príjem spolu 12x285=3420
Manžel príjem 500, tvoj príjem 2920.
Výdavky na teba sú 2920/3420 x 1920=1639,3
Zdaniteľný príjem, ktorý dáš do DPP bude 2920-500=2420.
Uplatniteľné výdavky budú 2420/2920 x 1639,3= 1358,6.
Základ dane = 2420-1358,6=1061,4.
Daň bude 1061,4x0,19=201,66.
Snáď som sa nepomýlila.
1 0
Kvaka Kvaka

Kvaka je offline (nepripojený) Kvaka

tinaro Pozri príspevok
ahojte, chcem sa opýtať, či musím podať daňové priznanie z prenájmu nehnuteľností, som zaregistr. na daňovom úrade, pracujem a prenajímam byt, nie som živnostník, ďakujem
Ak si mal príjem zo zamestnania za rok 2011 vyšší ako 1/2 NČZD a zároveň príjem z prenájmu viac ako 500€, tak musíš podať DP.
1 0
Kvaka Kvaka

Kvaka je offline (nepripojený) Kvaka

pivko Pozri príspevok
Ale ja som nevedel že dojde k zmene nakoľko som stále dúfal že nájdem nájomcu ,ale do 31.12.2011 som nikoho nenašiel.
Tak že ako dať nulové DP? alebo len to oznámiť DÚ že som nemal príjem z prenájmu.
Nemusíš podať nijaké DP, príjem si nemal, ale oznám správcovi dane, že si v roku 2011 nepoberal príjmy z prenájmu. Ak už nechceš byt ďalej prenajímať, oznámiš ukončenie činnosti, správca dane ti zruší registráciu a ty mu vrátiš osvedčenie o registrácii.
1 0
Kvaka Kvaka

Kvaka je offline (nepripojený) Kvaka

akodalej12 Pozri príspevok
Ďakujem veľmi pekne aj za príklad výpočtu - manžela asi do toho nebudem ťahať, lebo tým, že on je zamestnancom, tak potom neviem ako by som mala jemu urobiť DP, lebo potom by mu ho už asi neurobil jeho zamestnavateľ.
Ešte by som potrebovala vedieť,že či do skutočných nákladov môžem uviesť zálohove platby čo platíme spravcovi, plus elektrinu - alebo čo iné by tam malo byť? (byt bol zrekonštruovaný keď sme ho dávali do prenájmu takže iné náklady sme nemali).
A ešte keď sa nám zálohové platby počas roka menili treba ich všetky rozpočítať?
Je potrebné k DP priložiť aj nejake papiere o tych skutočných nákladoch napr. inkasný lístok - kópiu (resp. všetky z celého roka) alebo nejaké iné doklady?
Ďakujem
Manžela do toho ani nebudeš ťahať, stačí, že do tvojho DP uvedieš, že ste si rozdelili príjmy z prenájmu tak, že on má 500€ a ty máš ten zvyšok. On má celú sumu oslobodenú, a nemusí teda podávať žiadne DP, zúčtovanie dane mu urobí zamestnávateľ. Ty si potom uvedieš v DP len svoj zdaniteľný príjem, teda tebe prislúchajúcu časť príjmu, ale len tú, ktorá presahuje 500€, aj ty máš nárok na oslobodených 500€. Je to výhodnejšie. Výdavky sú výdavky na energie, vodu, teplo, ktoré sú spojené výlučne s prenájmom. Nemôžeš tam dať výdavky, ktorými sú poplatok za správu bytov, príspevok do fondu opráv, tie nemajú nič spoločné s prenájmom, tie platíš aj vtedy, keď máš byt neprenajatý. Dobre si to vypočítaj, možno paušálnych 40% bude viac.
1 0
Katy a R Katy a R

Katy a R je offline (nepripojený) Katy a R

K 1. môže (označí to v DP)
a k 2. v príspevku 33 je odpoveď
1 0
Kvaka Kvaka

Kvaka je offline (nepripojený) Kvaka

apo Pozri príspevok
Dobrá téma.

Prispejem tabuľkou v ktorej sa vypočíta daň.

V tabuľke sú nasledovné výpočty:

1. Zdanenie príjmu z nájmu s preukázanými výdavkami
2. Zdanenie príjmu z nájmu s paušálnymi výdavkami
3. Zdanenie príjmu z nájmu s paušálnymi výdavkami rozdelené na manželov 50 : 50
4. Rozdiel zaplatenej dane manželov a iba jedného.

Otázka:
Pri delení 50 : 50 druhý z manželov tiež musí byť registrovaný na DÚ ako osoba s príjmom z nájmu z nehnuteľností?

Prímam reklamácie na výpočet v tabuľke. Tabuľka je zabezpečená bez hesla.

apo
Ok, len by som namiesto zdanený príjem napísala zdaniteľný príjem. Ak môžeš, doplň o príklad, kde jeden manžel má príjem zo zamestnania vyšší ako 1/2 NČZD, druhý nemá nijaký príjem, vtedy sa dá rozdeliť príjem iným pomerom, ako 50:50, príjem druhého bude 2279,65, nemusí podať DP a zvyšok na toho zamestnaného, úspora na dani bude vyššia.
1 0
Načítať ďalšie