Ing. Ľubomír Janoška
mairo69
Zoznam a subor je pre tento IS rovnocenny udaj, na tejto rovine diskusie nepodstatne, ci poviem ciselnik, zoznam, tabulka alebo databaza alebo subor. Je x roznych typov zoznamov, pisem tam aj ciselnik, zoznam, tabulku, databazu, ktore su konkretne typy zoznamov alebo jednym slovom subor, ktory zastresuje aj dalsie sposoby zbierania udajov.
1/ Rád s Vami budem ako posledný z porady pokračovať v diskusii, ak dokážete pristúpiť k problému analyticky, t. j. zaoberať sa otázkami po jednej. V prípade informačného systému podacích lístkov ste si nedali tú námahu.
Super, uz sa zacinate opravovat = pisali ste o informacnom systeme osobnych udajov podacich listkov a teraz uz iba o informacnom systeme podacich listkov.
Ja nejdem robit informacny system podacich listkov, podacie listky budu iba prilozene pri NIEKTORYCH fakturach teda nepojde o IS podacich listkov.
Ukazem velmi podrobne, co je informacny system (je jedno, ci na kompe alebo papierovy), a teda ze ja nejdem robit informacny system podacich listkov:
Saci ist 30 rokov dozadu:
Napriklad papierovy informacny system 'sklad' tovaru:
- papierova kartoteka
- vsetky karty su ROVNAKE - v hlavicke su kolonky na napr. nazov tovaru, EAN, interny kod
tovaru, aktualna skladova
cena za kus, aktualne mnozsvo skladom. Pod hlavickou su
riadky, na ktore sa zaznamenavaju pohyby tovarov v sklade (alebo obalka s prijemkami
a vydajkami)
- na kazdej karte sa zapisuje perom napriklad aktualne skladove mnozstvo, aktualna
skladova
cena, nazov tovaru, kod tovaru, EAN vyrobku, datumy prijatia novych kusov na sklad aj s cenou a poctom kusov, datumy vydania urciteho poctu kusov atd.
- aktualizuje sa aktualny pocet kusov a aktualna
cena za kus - skrata sa stara, napise sa
nova
- karty su zotriedene napriklad podla kodu tovaru, nazvu tovaru a podobne = podla
nejakeho udaju o konkretnom tovare (nie podla cisla niektorej
faktury)
- skrta sa na kartach, ked sa napriklad meni pocet kusov na sklade - je 10ks, vyda sa 5,
ostane 5, skrtne sa 10, namiesto nej sa vedla napise 5ks ako aktualny pocet kusov
skladom
- pridavaju sa udaje na kartu, ked sa prida tovar na sklad, ked sa vyda tovar zo skladu atd
- pocita sa pri kazdej zmene poctu kusov aktualna skladova
cena za kus - FIFO alebo
priemerna
cena, teda skrtne sa stara
cena za kus, napise sa nova
- teda entita je tu tovar s jeho aktualnou cenou a poctom kusov, nazov, kodom a pohybmi
Nic z tohto sa nerobi s podacimi listkami, ktore su ulozene pri fakturach ako som to popisal,
teda sanony s fakturami, ktore su zotriedene podla cisla
faktury, pri niektorych fakturch
je podaci listok (pri inych nic alebo AWB alebo sprievodka atd). a iba na niektorych podacich listkoch je adresa dorucenia na osobu:
- karty nie su rovnake (karta je tu faktura, nie podaci listok)
- zakladna entita v sanonoch je faktura, nie podaci listok
-
faktury su zotriedene podla datumu vystavenia
faktury a nie podla udaju na niekorych
podacich listkoch - neda sa to, kedze neexistuje vazba 1:1 faktura:podaci listok, ani sa o to
nikdy nikto nebude pokusat zotriedit
faktury v skriniach podla priezviska namiesto
datumov...
- nikdy sa neskrtaju nijake udaje na podacich listkoch, nie su to zive udaje !
- nikdy sa na podacich listkoch neaktualizuju nijake udaje, nie su to zive udaje !
- teda nepracuje sa s podacimi listkami systematicky (netriedi sa podla udajov
na podacich listkoch, nehlada sa podla udajov na podacich listkoch, nejde o subor
podacich listkov, ale o subor faktur a podacie listky nie su zotriedene napr podla cisla
zasielky, triedia sa
faktury podla datumu vystavenia)
Priklad na informacny system osob - zdravotne karty:
- znova - kartoteka
- kazdy obal na papiere je rovnaky s menom, r.c., cislom poistovne atd
- obaly su zotriedene podla priezviska
- do obalov sa davaju papiere, meni sa ich obsah, pridava sa datum kontroly a diagnoza
- pridavaju sa papiere - vysledky z odbornych vysetreni, RTG, USG atd atd.
- menia sa udaje na obaloch (zmena r.c., poistovne, mena,,,,)
Ani tento priklad nepopisuje archiv faktur, teda skrine so sanonmi s fakturami, kde
iba pri niektorych je podaci listok s adresou dorucenia na osobu.
Vidite ten obrovsky rozdiel ? Medzi skrinami s kartami pacientov a skrinami so sanonmi
a fakturami ?
dalsi priklad evidencne listy dochodkoveho zabezpecenia
- menia sa tam udaje o osobach-zamestnancoch
dalsi priklad kartoteka zamestnancov
- menia sa tam udaje o osobach-zamestnancoch
dalsi priklad evidencia obyvatelstva
- menia sa tam udaje o osobach-obyvateloch
Toto vsetko su kartoteky osob, teda zakladny objekt je osoba (nie faktura)
a systematicky sa s nimi pracuje (=zbieraju a aktualizuju sa udaje o osobach),
a zaroven su to zotriedene subory (je uplne jedno, ci tu poviem subor alebo subory, funguje to na oba pojmy) osobnych udajov, akurat nie automatizovane,
ale v papierovej podobe. A teda mozme sa o tychto bavit ako o ISOU, lebo zbieraju
udaje o osobach, systemticky s nimi pracuju a su zotriedene podla udaju, ktory sa
tyka osoby (odhliadnuc od definicie, ci sa bude/nebude s nimi pracovat na vopred
urceny ucel).
Ale ISOU nebude sklad, ani
faktury, ani uctovne knihy, ani podacie listky a
ine
doklady o odoslani prilozene k fakturam, pricom iba niektore maju adresu dorucenia
na osobu.
Aby to bol papierovy IS, tak tam musi byt:
- kartoteka s papierovymi kartami, kazda karta vyzera presne rovnako
- pre kazdu evidovanu entitu je prave jedna karta
- na karty sa zbieraju rovnake udaje - napr. nazov tovaru, EAN, aktualna skladova
cena,
aktualny pocet
- karty su zotridene podla niekoreho z tych udajov, ktore sa tam zbieraju, aby sa dali karty
rychlo najst
- su to ZIVE udaje, teda aktualizuju sa udaje na kartach (teda pracuje sa s nimi
systematicky)
Ked toto nie je splnene, tak zrejme nejde o informacny system, moze ist o archiv
nejakych udajov a podobne, ale nie o informacny system (ktory je nie automatizovany, ale
papierovy).
Pricom ked zakladna entita je faktura, tak v tomto pripade nemozem takyto
achiv vyhlasit za archiv udajov o osobach, aj ked tam niekde mozu byt udaje,
ktore by sa mohli podobat na osobne udaje.
A teda toto zrejme bude platit pre informacny system osobnych udajov (bez ohladu
na to, ci to bude automatizovane alebo na paieri):
- entita by musela byt osoba
- su rovnake karty(zaznamy), na kazdej sa vypise napr. meno, priezvisko, r.c., datum
narodenia, adresa trvaleho pobytu, dorucovacia adresa, zoznam
deti, c. obcianskeho
preukazu atd.
- teda udaje na kartach/zaznamoch sa zbieraju take, ktore sa tykaju osoby (meno,
prizvisko,,,)
- karty/zaznamy by museli byt zotriedene podla niektoreho z udajov, ktore sa tykaju osoby
(priezvisko)
- museli by tam byt zive udaje, s ktorymi sa systematicky pracuje:
- niekto zomrie, zaznaci sa na jeho karte/zazname, ze nezije a datum umrtia
- niekto si zmeni meno, zmeni sa mu meno na karte/zaname, pripadne aj datum zmeny
- niekto porodi dieta, doplni sa meno dietata, datum narodenia, rodne cislo na
kartu/zanam
- niektore dieta vyrastie a uz na neho zamestnanec nema danovu ulavu, skrtne sa toto
dieta na karte/zaname
- niekto zmeni cislo obcianskeho preukazu, skrtne sa stare a zapise sa nove, pripadne
datum zmeny na karte/zazname
- niekomu sa zmeni rodne cislo, skrtne sa stare a zapise sa nove pripadne s datumom
zmeny na jeho karte/zazname
- niekomu sa zmeni adresa trvaleho pobytu, stara sa skrtne a zapise sa nova pripadne aj
s datumom zmeny na jeho karte/zazname
Keby to takto nebolo, tak zakon by prikazoval registrovat vsetky IS, kde je
v akejkolvek podobe nejaky udaj podobny osobnemu udaju.
Ale zakon toto nehovori, hovori o registracii iba IS, ktore systematicky pracuju
so zotriedenym suborom udajov a to konkretne osobnych. Ani jedna z tychto dvoch
podmienok zrejme v tomto konkretnom IS nebude splnena, kedze na webe vobec nebudu
nijake udaje ktore by sa mohli podobat na osobne udaje, jedine miesto, kde mozno budu
taketo udaje, budu podacie listky (a
ine podobne doklady - AWB, sprievodky, nakladove lisy,,), pricom nebudu v nijakej kartoteke, ale budu prilozene k fakturam v skriniach s fakturami zotriedenymi podla datumu vystavenia (nie podla udaju, ktory by sa podobal osobnemu).
Teda istotne sa da vyrobit informacny system podacich listkov, ale v tomto konkretnom pripade nebude existovat.
Ing. Ľubomír Janoška
2/ Dokážete akceptovať, že v zákone sa používa pojem súbor tak, že nevyhovuje Vášmu pohľadu? Myslíte si, že zákon sa prispôsobí Vášmu výkladu? A spolu s ním celý svet?
§ 4 ods. 3 písm. h
Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
... adresou súbor údajov o pobyte fyzickej osoby, do ktorého patria názov ulice, orientačné, prípadne súpisné číslo domu, názov obce, prípadne názov časti obce, poštové smerovacie číslo, názov okresu, názov štátu...
Žiaden číselník, žiaden zoznam, žiadna tabuľka, žiadna databáza.
Už viete, ako ste mimo?
To ste ale dali 'subor udajov', a nie 'subor osobnych udajov'. Nevidim definiciu tohto pojmu v zakone, a teda ze by sa subor pouzival ako meno+priezvisko+telefon v topanke. A rovnako nevidim v zakone to, ze subor NIE JE ciselnik/tabulka/databaza/zoznam.
Subor udajov, ako ich tu spominate v par4(3)h neodporuje tomu, co pisem ja - subor, to je zoznam nejakych udajov. Priklad s topankami ste potom napisali zle, lebo odporuje zakonu, ktory hovori o zotriedenom suborE udajov, nie zotriedenych suboroCH udajov. Alebo je ten priklad OK, ale v zakone to tak nie je - je tam zotriedeny subor udajov, nie subory udajov v par4(3)b.
Nejakych 25 rokov komercne navrhnujem a implementujem informacne systemy, takze nejaky zakon, ktory je tu mozno rok, ma nebude ucit, co je informacny system. Alebo tento zakon zrazu pouziva tento pojem na nieco uplne
ine, nez to, co sa desatrocia pouziva v nasej praci ???
Pricom par4(3)b hovori:
informačným systémom sa na účely tohto zákona rozumie aj súbor osobných údajov
Takze podla Vas je informacnym systemom aj papierik v topanke alebo nadiktovane meno+adresa, lebo toto ste nazvali subor udajov a podla par4(3)b je takyto subor zaroven aj informacnym stystemom. Proste zopar udajov o adrese dorucenia ako takych tu ma byt informacny system ? Asi blbost nie ? Zle prelozili smernicu 46/1995 ? Pouzili pojem informacny system na nieco celkom
ine, nez to, co sa desatrocia pouziva ?
Ale ked je subor = zoznam viacerych osob, uz tato veta v zakone zacina mat zmysel = databaza/zoznam udajov o x osobach, s ktorym sa systematicky pracuje, teda filtruje, triedi, prehladava = par3 a)
Takze ja mam problem, aby som suhlasil s tym, ze subor osobnych udajov je to, co pisete, lebo potom podla tohto par4(3)b je podaci listok zaroven informacny system, co je totalna kravina, aby udaje boli informacnym systemom, kedze informacnym systemom je system, v KTOROM sa pracuje s udajmi, nie ze informacny system su UDAJE.
Aj keby suborom udajov bolo ozaj ze meno+priezvisko+telefon, kde je ta identifikacia osoby ? Teda par 4(1) ? Ta je iba v systemoch, ktore su ciselniky/zoznamy/databazy osob/odberatelov typu osoba atd.:
Osobnými údajmi sú údaje týkajúce sa určenej alebo určiteľnej fyzickej osoby, pričom takou osobou je osoba, ktorú možno určiť priamo alebo nepriamo, najmä na základe všeobecne použiteľného identifikátora alebo na základe jednej či viacerých charakteristík
Tu sa VYSLOVENE pise o osobe, nie o adrese dorucenia. Tvrdite, ze adresa dorucenia je osobny udaj ? Zakon pise o pobyte osobe, pricom ja si necham nieco poslat na hotel, ale som na chate o 300m dalej, ale pride to na recepciu hotela, kde je 24 hodin nejaka sluzba a ja tam pridem po zasielku. Ja v zakone vidim, ze adresa je subor udajov, nie subor osobnych udajov. Dal som tu priklad moja adresa dorucenia a synova adresa dorucenia, obe su presne rovnake - polozka po polozke. Adresa sa NETYKA osoby, ale osoba MOZE byt na nejakej adrese - adresa dorucenia - dam svoje meno a meno hotela, kde prave som ja alebo syn, ten udaje neidentifikuje presne osobu, ale zasielka sa doruci spravne, lebo mne alebo synovi.
Keby sa to malo interpretovat, ako to pisete Vy, tak tu nevidim tu zasadne veci, ake su v smernici 46/1995:
(15) Vzhľadom k tomu, že táto smernica upravuje spracovanie týchto údajov len ak je automatizované alebo ak spracovávané údaje sú alebo sa majú
stať súčasťou informačného systému, usporiadaného podľa špecifických kritérií vzťahujúcich sa na jednotlivcov - tak, aby bol možný ľahký prístup k príslušným osobným údajom,
To je to, co ja stale hovorim - zoznam ludi, zotriedeny. Udaje sa maju
stat sucastou informacneho systemu...
Vidite dobre, ze USPORIADNEHO podla kriterii VZTAHUJUCICH sa na JEDNOTLIVCOV ?? A teda, aby bol JEDNODUCHY pristup k prislusnym odobnym udajom ? Ked budu zotriedene, ako to malu lakari a dalsi, viz priklady, tak sa k nim JEDNODUCHO dostaneme, ale ked v skrinciah v sanonoch budu
faktury a iba pri niektoych budu podacie listky s adresami dorucenia na osbu, tak toto to teda nebude.
Skuste teraz Vy popisat, ako urobit system predaja tak, aby to nebol ISOU, teda kedze zrejme nijaky zakon predajcovi nepredpisuje zbierat osobne udaje, tak ich nechce a nebude zbierat.