Zavrieť

Porady

Garazove statia zapisane na liste vlastnictva ako nebytove priestory

Zdravim poradaci,

zaujima ma vas pohlad na vec. Ak nieco je oznacene ako garazove statie, teda na zemi vymalovane pruhy, nema sa to v katastri evidovat ako nebytovy priestor - garaz. Tu snad budete so mnou suhlasit.

Co ale v tom pripade, ak kataster naozaj eviduje garazove statie ako nebytovy priestor a pritom skutocnost je ina? A ze babo rad

Vdaka za kazdy postreh

EDIT: 17.2.2014 15:00

Geneza a zhrutie diskusie:

1. Na samom zaciatku nasej problematiky je bytovy, ktory ma na LV uvedenych 51 bytov a 44 garazi-nebytovych priestorov

2. Dalej v problematike vystupuje kolaudacne rozhodnutie z 03/2005, v ktorom pod nasim domom bola koladovana garaz so 44 garazovymi statiami. Dom ma stale 51 bytov a 44 NP zapisanych na LV.

3. Po oboznameni sa s rozsudkom NS SR č. č.10/Sžr/88/2011, ktorym sa sud stotozinil s nazorom zalovaneho (kataster), ze garazove statia nie su predmetom evidovania v katastri nehnutelnosti, sme podali ziadost o opravu chyb v katastralnom operate podla § 59 katastralneho zakona, ku ktorej sme prilozili kopiu koladucneho rozhodnutia (kuk kataster, bolo to inak skolaudovane)

4. Kataster nam oznamil, ze zacal konanie o oprave chyby, kde toho popisal vela, no podstata je ta, ze toto konanie zamietne ako neopodstatnene (oficialne este nevydal rozhodnutie k dnesnemu dnu), pretoze neexistuje chyba medzi zapisom v katastri a listinami predlozenymi na zapis. Cudujme sa spolu tvrdeniu katastra, ze kolaudacne rozhodnutie do katastra nikto nikdy nevlozil, preto nie je co opravovat. Kataster zaroven tvrdi, ze 44 NP bolo zapisanych na zaklade zmluvy o vystavbe nasho bytoveho domu, kde su naozaj takto aj uvedene, slovom, textom "nebytove priestory (garazove boxy v suterene domu)".

5. Kataster zaroven odporucil vlozit kolaudacne rozhodnutie do katastra zaznamom, tak sme podali navrh na zaznam, ku ktoremu sme opat prilozili kolaudacne rozhodnutie (o tomto kataster ku dnesnemu dnu nerozhodol)

6. V oznameni o zacati konania kataster tvrdi, ze ku kolaudacnemu rozhodnutiu na zapis zaznamom je nutne predlozit aj technicke podklady, na zaklade ktorych budu prepocitane spoluvlastnicke podiely (asi mal namysli iba garaze)
7. ..... cakame na zapis kolaudacneho k nasmu LV.
Naposledy upravil jefrey.mayer : 17.02.14 at 13:03
Usporiadat
Onko Onko

Onko je offline (nepripojený) Onko

Aj my máme garážové státia zapísané na liste vlastníctva každý ako samostatný priestor s vlastníckym podielom 1/1. Pokladám to za správne, nakoľko sme kupovali konkrétny jeden priestor s jeho konkrétnou rozlohou a polohou a takýto zápis v LV vystihuje správne skutkovú podstatu. V prípade dotazujúceho to však môže byť inak, obzvlášť, keď všetky garážové státia vlastní jedna osoba, teda zjavne nebolo cieľom rozpredať ich jednotlivo. Vychádzal by som z oficiálnej stavebnej dokumentácie, či garáž bola "rozparcelovaná" na jednotlivé státia a zvyšok ako spoločné priestory.
0 0
jefrey.mayer jefrey.mayer

jefrey.mayer je offline (nepripojený) jefrey.mayer

Onko
Aj my máme garážové státia zapísané na liste vlastníctva každý ako samostatný priestor s vlastníckym podielom 1/1. Pokladám to za správne, nakoľko sme kupovali konkrétny jeden priestor s jeho konkrétnou rozlohou a polohou a takýto zápis v LV vystihuje správne skutkovú podstatu. V prípade dotazujúceho to však môže byť inak, obzvlášť, keď všetky garážové státia vlastní jedna osoba, teda zjavne nebolo cieľom rozpredať ich jednotlivo. Vychádzal by som z oficiálnej stavebnej dokumentácie, či garáž bola "rozparcelovaná" na jednotlivé státia a zvyšok ako spoločné priestory.
Osobne si myslim, ze by ste to tak nemali mat zapisane, ale ked vam to ako domu nevadi...
V nasom pripade by si bol urcite za zmenu, najma ked jeden clovek s virtualnymi 44 hlasmi by chcel rozhodovat o vsetkom, o tvojich peniazoch a hlavne bez teba. No to je na samostatnu temu.
Je to take jednoduche, dostat sa k stavebnej dokumentacii, ze? Najma ak stavebnik po zrealizovani stavby zanikne ako je v tejto republike zvykom
Naposledy upravil jefrey.mayer : 15.02.14 at 10:50
0 0
luja5 luja5

luja5 je offline (nepripojený) luja5

Onko
Aj my máme garážové státia zapísané na liste vlastníctva každý ako samostatný priestor s vlastníckym podielom 1/1. Pokladám to za správne, nakoľko sme kupovali konkrétny jeden priestor s jeho konkrétnou rozlohou a polohou a takýto zápis v LV vystihuje správne skutkovú podstatu. V prípade dotazujúceho to však môže byť inak, obzvlášť, keď všetky garážové státia vlastní jedna osoba, teda zjavne nebolo cieľom rozpredať ich jednotlivo. Vychádzal by som z oficiálnej stavebnej dokumentácie, či garáž bola "rozparcelovaná" na jednotlivé státia a zvyšok ako spoločné priestory.
Zaujímali by ma spomenuté spoločné priestory v podzemnej garáži, napríklad príjazdové cesty ku garážam. Aspoň ja pod spoločnými priestormi garáže rozparcelovanej na jednotlivé státiá rozumiem napríklad príjazdové cesty k státiám. Kto tieto cesty odkupuje a ako sú zapísané na LV (pod čím sú na LV "schované")? Obvykle počet bytov a počet garážových státí v podzemných garážach je rozdielny, nie vždy sú všetky na cm2 presne rovnaké, okrajové môžu byť väčšie, zvyknú sa ponúkať v inom rozmere pre vozíčkárov... Sú vlastníci bytov, ktorí neboli povinní odkúpiť si s bytom aj garážové státie, alebo nemohli, lebo státiá boli určené len pre určité byty... A ako je to, keď napríklad treba opraviť rampu či bránu-vjazd do podzemnej garáže? Kto sa na úhradách podieľa a v akom pomere? Podieľajú sa na oprave len garážnici a bez ohľadu na veľkosť garážového státia (náklady deleno počet státí)? Z čoho to vyplýva, ak z LV sa o spoločných priestoroch a spoločných zariadeniach rozparcelovanej garáže ako NP nedá nič zistiť a z LV viem vyvodiť len toľko, že niekto vlastí garážové státie v rozparcelovanej garáži v podiele 1/1? Alebo sa podieľajú na takýchto nákladoch aj vlastníci bytov, ktorí tam ani nemôžu garážovať a ak áno, na základe čoho?
Veľmi ma to zaujíma, lebo v našej rodine sa uvažuje nad kúpou bytu, ale nepotrebujeme garážové státie/garáž v podzemí BD, tak či nemáme radšej taký BD pri hľadaní ponúk radšej vylúčiť.
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

luja5
Onko
Aj my máme garážové státia zapísané na liste vlastníctva každý ako samostatný priestor s vlastníckym podielom 1/1. Pokladám to za správne, nakoľko sme kupovali konkrétny jeden priestor s jeho konkrétnou rozlohou a polohou a takýto zápis v LV vystihuje správne skutkovú podstatu. V prípade dotazujúceho to však môže byť inak, obzvlášť, keď všetky garážové státia vlastní jedna osoba, teda zjavne nebolo cieľom rozpredať ich jednotlivo. Vychádzal by som z oficiálnej stavebnej dokumentácie, či garáž bola "rozparcelovaná" na jednotlivé státia a zvyšok ako spoločné priestory.
Zaujímali by ma spomenuté spoločné priestory v podzemnej garáži, napríklad príjazdové cesty ku garážam. Aspoň ja pod spoločnými priestormi garáže rozparcelovanej na jednotlivé státiá rozumiem napríklad príjazdové cesty k státiám. Kto tieto cesty odkupuje a ako sú zapísané na LV (pod čím sú na LV "schované")? Obvykle počet bytov a počet garážových státí v podzemných garážach je rozdielny, nie vždy sú všetky na cm2 presne rovnaké, okrajové môžu byť väčšie, zvyknú sa ponúkať v inom rozmere pre vozíčkárov... Sú vlastníci bytov, ktorí neboli povinní odkúpiť si s bytom aj garážové státie, alebo nemohli, lebo státiá boli určené len pre určité byty... A ako je to, keď napríklad treba opraviť rampu či bránu-vjazd do podzemnej garáže? Kto sa na úhradách podieľa a v akom pomere? Podieľajú sa na oprave len garážnici a bez ohľadu na veľkosť garážového státia (náklady deleno počet státí)? Z čoho to vyplýva, ak z LV sa o spoločných priestoroch a spoločných zariadeniach rozparcelovanej garáže ako NP nedá nič zistiť a z LV viem vyvodiť len toľko, že niekto vlastí garážové státie v rozparcelovanej garáži v podiele 1/1? Alebo sa podieľajú na takýchto nákladoch aj vlastníci bytov, ktorí tam ani nemôžu garážovať a ak áno, na základe čoho?
Veľmi ma to zaujíma, lebo v našej rodine sa uvažuje nad kúpou bytu, ale nepotrebujeme garážové státie/garáž v podzemí BD, tak či nemáme radšej taký BD pri hľadaní ponúk radšej vylúčiť.
Nehnuteľnosť je stavba pevne spojená so zemou, pozemkom. Dnes sa stavajú aj také domy so suterénom, niekedy aj dve podlažia, ktoré sa využívajú ako spoločná garáž, miesta na státie aut. Na úrovni zeme sú zvyčajne ešte nebytové priestory, obchody, kancelárie, atď. Nad nimi byty.

Zo zákona na opravy domu prispievajú všetci podľa plochy ich priestoru v dome.

Služby uhrádzajú podľa miery využívania spoločných zariadení v dome, prípadne podľa dohody všetkých spoluvlastníkov domu.

Problém nastavil jef...

Ak je miest na státie v suteréne viac ako bytov a nebytových priestorov nad úrovňou zeme, vlastne tí môžu byť vždy prehlasovaní vlastníkmi miest na státie.

Majitelia miest na státie by sa mali dohodnúť na jednom hlase ako ich spoluvlastníci, tak ako spoluvlastníci bytu, či nebytového priestoru. To má na mysli.

Ťažko poradiť, developer potrebuje predať celý dom, aj tie miesta na státie, že?
0 0
Onko Onko

Onko je offline (nepripojený) Onko

luja5
Onko
Aj my máme garážové státia zapísané na liste vlastníctva každý ako samostatný priestor s vlastníckym podielom 1/1. Pokladám to za správne, nakoľko sme kupovali konkrétny jeden priestor s jeho konkrétnou rozlohou a polohou a takýto zápis v LV vystihuje správne skutkovú podstatu. V prípade dotazujúceho to však môže byť inak, obzvlášť, keď všetky garážové státia vlastní jedna osoba, teda zjavne nebolo cieľom rozpredať ich jednotlivo. Vychádzal by som z oficiálnej stavebnej dokumentácie, či garáž bola "rozparcelovaná" na jednotlivé státia a zvyšok ako spoločné priestory.
Zaujímali by ma spomenuté spoločné priestory v podzemnej garáži, napríklad príjazdové cesty ku garážam. Aspoň ja pod spoločnými priestormi garáže rozparcelovanej na jednotlivé státiá rozumiem napríklad príjazdové cesty k státiám. Kto tieto cesty odkupuje a ako sú zapísané na LV (pod čím sú na LV "schované")? Obvykle počet bytov a počet garážových státí v podzemných garážach je rozdielny, nie vždy sú všetky na cm2 presne rovnaké, okrajové môžu byť väčšie, zvyknú sa ponúkať v inom rozmere pre vozíčkárov... Sú vlastníci bytov, ktorí neboli povinní odkúpiť si s bytom aj garážové státie, alebo nemohli, lebo státiá boli určené len pre určité byty... A ako je to, keď napríklad treba opraviť rampu či bránu-vjazd do podzemnej garáže? Kto sa na úhradách podieľa a v akom pomere? Podieľajú sa na oprave len garážnici a bez ohľadu na veľkosť garážového státia (náklady deleno počet státí)? Z čoho to vyplýva, ak z LV sa o spoločných priestoroch a spoločných zariadeniach rozparcelovanej garáže ako NP nedá nič zistiť a z LV viem vyvodiť len toľko, že niekto vlastí garážové státie v rozparcelovanej garáži v podiele 1/1? Alebo sa podieľajú na takýchto nákladoch aj vlastníci bytov, ktorí tam ani nemôžu garážovať a ak áno, na základe čoho?
Veľmi ma to zaujíma, lebo v našej rodine sa uvažuje nad kúpou bytu, ale nepotrebujeme garážové státie/garáž v podzemí BD, tak či nemáme radšej taký BD pri hľadaní ponúk radšej vylúčiť.
No ako som písal, nemáme garáže, ale garážové státia. Jedna veľká garáž je rozdelená čiarami na zemi na jednotlivé státia (každý má svoje uvedené na LV), a zvyšok sú spoločné priestory, ktorými sa k svojim státiam dostaneme. Na LV nie sú nijako špeciálne uvedené, sú to spoločné priestory v rámci celého domu, ako chodby, ktorými sa dostaneme k svojim bytom. Opravy spoločných priestorov v garáži (brána, osvetlenie, ...) sú riešené z fondu opráv rovnako ako akékoľvek iné opravy spoločných priestorov. Do fondu opráv vlastníci garážových státí prispievajú samozrejme viac (na základe plochy státia), ale teoreticky sa môže stať, že budú čerpať na garáž viac než prispeli a ostatní vlastníci bytov budú na nich doplácať. Úplná spravodlivosť nie je ale nikdy aj bez garáže. Ja z prízemia doplácam na výťah, ktorý nepoužívam, na osvetlenie a upratovanie poschodí, na ktoré nechodím, atď. Je potom v zodpovednosti správcu domu ustriehnuť, aby to doplácanie nebolo prehnané, teda aby sa osvetlením nepreháňalo, aby sa dokola neopravovala chybová brána, ale kúpila sa spoľahlivá a podobne. Zamerať sa na kúpu bytu v dome bez garáže nemusí byť výhra, v takom dome môže byť kľudne plytvanie väčšie a doplácanie na iných vlastníkov než pri dome s garážou.

Čo sa týka problémov zadávateľa témy, tak ako sa presne rieši hlasovanie u nás, kto má koľko hlasov, to neviem, ale státí je menej než bytov, takže garážisti ostatných neprehlasujú... Nejaký konflikt sme riešiť ešte nemuseli.
0 0
luja5 luja5

luja5 je offline (nepripojený) luja5

Onko
No ako som písal, nemáme garáže, ale garážové státia. Jedna veľká garáž je rozdelená čiarami na zemi na jednotlivé státia (každý má svoje uvedené na LV), a zvyšok sú spoločné priestory, ktorými sa k svojim státiam dostaneme. Na LV nie sú nijako špeciálne uvedené, sú to spoločné priestory v rámci celého domu, ako chodby, ktorými sa dostaneme k svojim bytom. Opravy spoločných priestorov v garáži (brána, osvetlenie, ...) sú riešené z fondu opráv rovnako ako akékoľvek iné opravy spoločných priestorov. Do fondu opráv vlastníci garážových státí prispievajú samozrejme viac (na základe plochy státia), ale teoreticky sa môže stať, že budú čerpať na garáž viac než prispeli a ostatní vlastníci bytov budú na nich doplácať. Úplná spravodlivosť nie je ale nikdy aj bez garáže. Ja z prízemia doplácam na výťah, ktorý nepoužívam, na osvetlenie a upratovanie poschodí, na ktoré nechodím, atď. Je potom v zodpovednosti správcu domu ustriehnuť, aby to doplácanie nebolo prehnané, teda aby sa osvetlením nepreháňalo, aby sa dokola neopravovala chybová brána, ale kúpila sa spoľahlivá a podobne. Zamerať sa na kúpu bytu v dome bez garáže nemusí byť výhra, v takom dome môže byť kľudne plytvanie väčšie a doplácanie na iných vlastníkov než pri dome s garážou.

Čo sa týka problémov zadávateľa témy, tak ako sa presne rieši hlasovanie u nás, kto má koľko hlasov, to neviem, ale státí je menej než bytov, takže garážisti ostatných neprehlasujú... Nejaký konflikt sme riešiť ešte nemuseli.
1. Ďakujem za informácie o tom, ako to u Vás funguje, pomohlo mi to zorientovať sa. Pri popísanom postupe by teda tí, ktorí majú kúpené garáž. státiá, ale nevlastnia v dome byt, mali mať tiež prístup do domu (čipy, kľúče) aj z vchodu, ktorým vchádzajú do domu vlastníci bytov a mali by mať právo využívať schodisko, osvetlenie, pivničné priestory, ktoré netvoria príslušenstvá bytov... Určite teda vylúčime z ponúk byty v BD s garáž. státiami pri spôsobe riešenia spolu/vlastníctva, ako je to u Vás, lebo za správnejšie považujem iné riešenie. Ťažko ma totižto niekto presvedčí, že spoločné priestory a zariadenia podz. garáže slúžia celému BD, všetkým v BD, že to BD ako stavba určená na bývanie musí mať, že BD by prestal byť BD, keby nemal garáže, rampu... a že preto musím aj ja prispievať v prospech garážnikov a možno podstatne viac, ako oni sami sebe. Pritom zostáva pre mňa záhadou, prečo v jednom BD sú príjazdové cesty (a iné veci, zariadenia) v spoločnej podz. garáži posudzované ako súčasť NP a v inom BD sú to už spoločné časti a spoločné zariadenia BD (je to podstatný rozdiel).
2. K výťahu - často spomínané; ak by som však chcela byt na prízemí, z dôvodu pre mňa zbytočných výdavkov na výťah by som hľadala ponuky v BD
bez výťahu.
3. K hlasovaniu a počtu hlasov - to, že u Vás je garáž. státí menej než bytov, takže garážisti ostatných neprehlasujú, nemusí byť pravda, pokiaľ vlastníci bytov vlastnia aj státiá. Vlastník bytu bez státia má jeden hlas (za byt), vlastník bytu s vlastníctvom aj státia ako NP by mal mať dva hlasy (jeden za byt a jeden za NP=státie). Takže tí, ktorí vlastnia aj státie, môžu prehlasovať ostatných vo svoj individuálny "garážový" prospech.
4. K dohľadu, zodpovednosti a ustriehnutiu správcu domu - myslím si, že doplácanie, dookola opravovanie, zbytočné svietenie, výber dodávateľa... nie je vecou správcu. Správca neurčuje, kto je čoho vlastníkom alebo spoluvlastníkom, aká je veľkosť spoluvlastníckeho podielu a teda kto sa akou mierou musí podieľať na úhradách. Bývam dlho v BD bez garáží, garáž mám mimo BD a som veľmi spokojná. Nikto nedopláca na moju garáž a ja nedoplácam na nikoho v tom, čoho nie som spolu/vlastníkom. A na takejto rokmi overenej situácii by sme nechceli nič meniť.
1 0
Kvaka Kvaka

Kvaka je offline (nepripojený) Kvaka

Tu sa to riešilo http://www.porada.sk/t230919-ako-vyp...ky-podiel.html, sú tam aj konkrétne údaje a podiely.
1 0
jefrey.mayer jefrey.mayer

jefrey.mayer je offline (nepripojený) jefrey.mayer

Onko
luja5
Onko
Aj my máme garážové státia zapísané na liste vlastníctva každý ako samostatný priestor s vlastníckym podielom 1/1. Pokladám to za správne, nakoľko sme kupovali konkrétny jeden priestor s jeho konkrétnou rozlohou a polohou a takýto zápis v LV vystihuje správne skutkovú podstatu. V prípade dotazujúceho to však môže byť inak, obzvlášť, keď všetky garážové státia vlastní jedna osoba, teda zjavne nebolo cieľom rozpredať ich jednotlivo. Vychádzal by som z oficiálnej stavebnej dokumentácie, či garáž bola "rozparcelovaná" na jednotlivé státia a zvyšok ako spoločné priestory.
Zaujímali by ma spomenuté spoločné priestory v podzemnej garáži, napríklad príjazdové cesty ku garážam. Aspoň ja pod spoločnými priestormi garáže rozparcelovanej na jednotlivé státiá rozumiem napríklad príjazdové cesty k státiám. Kto tieto cesty odkupuje a ako sú zapísané na LV (pod čím sú na LV "schované")? Obvykle počet bytov a počet garážových státí v podzemných garážach je rozdielny, nie vždy sú všetky na cm2 presne rovnaké, okrajové môžu byť väčšie, zvyknú sa ponúkať v inom rozmere pre vozíčkárov... Sú vlastníci bytov, ktorí neboli povinní odkúpiť si s bytom aj garážové státie, alebo nemohli, lebo státiá boli určené len pre určité byty... A ako je to, keď napríklad treba opraviť rampu či bránu-vjazd do podzemnej garáže? Kto sa na úhradách podieľa a v akom pomere? Podieľajú sa na oprave len garážnici a bez ohľadu na veľkosť garážového státia (náklady deleno počet státí)? Z čoho to vyplýva, ak z LV sa o spoločných priestoroch a spoločných zariadeniach rozparcelovanej garáže ako NP nedá nič zistiť a z LV viem vyvodiť len toľko, že niekto vlastí garážové státie v rozparcelovanej garáži v podiele 1/1? Alebo sa podieľajú na takýchto nákladoch aj vlastníci bytov, ktorí tam ani nemôžu garážovať a ak áno, na základe čoho?
Veľmi ma to zaujíma, lebo v našej rodine sa uvažuje nad kúpou bytu, ale nepotrebujeme garážové státie/garáž v podzemí BD, tak či nemáme radšej taký BD pri hľadaní ponúk radšej vylúčiť.
No ako som písal, nemáme garáže, ale garážové státia. Jedna veľká garáž je rozdelená čiarami na zemi na jednotlivé státia (každý má svoje uvedené na LV), a zvyšok sú spoločné priestory, ktorými sa k svojim státiam dostaneme. Na LV nie sú nijako špeciálne uvedené, sú to spoločné priestory v rámci celého domu, ako chodby, ktorými sa dostaneme k svojim bytom. Opravy spoločných priestorov v garáži (brána, osvetlenie, ...) sú riešené z fondu opráv rovnako ako akékoľvek iné opravy spoločných priestorov. Do fondu opráv vlastníci garážových státí prispievajú samozrejme viac (na základe plochy státia), ale teoreticky sa môže stať, že budú čerpať na garáž viac než prispeli a ostatní vlastníci bytov budú na nich doplácať. Úplná spravodlivosť nie je ale nikdy aj bez garáže. Ja z prízemia doplácam na výťah, ktorý nepoužívam, na osvetlenie a upratovanie poschodí, na ktoré nechodím, atď. Je potom v zodpovednosti správcu domu ustriehnuť, aby to doplácanie nebolo prehnané, teda aby sa osvetlením nepreháňalo, aby sa dokola neopravovala chybová brána, ale kúpila sa spoľahlivá a podobne. Zamerať sa na kúpu bytu v dome bez garáže nemusí byť výhra, v takom dome môže byť kľudne plytvanie väčšie a doplácanie na iných vlastníkov než pri dome s garážou.

Čo sa týka problémov zadávateľa témy, tak ako sa presne rieši hlasovanie u nás, kto má koľko hlasov, to neviem, ale státí je menej než bytov, takže garážisti ostatných neprehlasujú... Nejaký konflikt sme riešiť ešte nemuseli.
Tiez ma velmi zaujima, ako sa chape spolocna "cesta" v ramci tohto NP, ktoru sa v principe dostanes ku svojmu statiu. V nasom pripade vojdes do podzemnej garaze prijazdovou cestou, cez el. ovladanu branu a "cestou" v ramci NP sa dostanes ku svojmu stojisku. Takze cez celu garaz sa tiahne od brany az po koniec tato cesta a v lavo a v pravo su statia, zrejme 22 vlavo, 22 v pravo.
Nie som si isty, ci sa ta cesta da nazvat "spolocna cast". A je to spolocna cas domu? Ved je to predsa v ramci tohto NP, nemoze to byt sppolocna cast domu. Ani v byte nikto nema spolocnu cast domu, tak preco ju mat v NP. Okrem ineho, museli by k nej mat vsetci vlastnici pristup "na spolocne uzivanie" a za zavretou garazovou branou sa to akosi neda.
Takze ak tato cesta nikde na LV nefiguruje, je poziadavka katastra opodstatnena na dolozenie technickej dokumentacie, ktorou by prepocitali spoluvlastnicke podiely?
A ak ano, co to ma byt a kde to ziskat?
0 0
jefrey.mayer jefrey.mayer

jefrey.mayer je offline (nepripojený) jefrey.mayer

luja5
Onko
No ako som písal, nemáme garáže, ale garážové státia. Jedna veľká garáž je rozdelená čiarami na zemi na jednotlivé státia (každý má svoje uvedené na LV), a zvyšok sú spoločné priestory, ktorými sa k svojim státiam dostaneme. Na LV nie sú nijako špeciálne uvedené, sú to spoločné priestory v rámci celého domu, ako chodby, ktorými sa dostaneme k svojim bytom. Opravy spoločných priestorov v garáži (brána, osvetlenie, ...) sú riešené z fondu opráv rovnako ako akékoľvek iné opravy spoločných priestorov. Do fondu opráv vlastníci garážových státí prispievajú samozrejme viac (na základe plochy státia), ale teoreticky sa môže stať, že budú čerpať na garáž viac než prispeli a ostatní vlastníci bytov budú na nich doplácať. Úplná spravodlivosť nie je ale nikdy aj bez garáže. Ja z prízemia doplácam na výťah, ktorý nepoužívam, na osvetlenie a upratovanie poschodí, na ktoré nechodím, atď. Je potom v zodpovednosti správcu domu ustriehnuť, aby to doplácanie nebolo prehnané, teda aby sa osvetlením nepreháňalo, aby sa dokola neopravovala chybová brána, ale kúpila sa spoľahlivá a podobne. Zamerať sa na kúpu bytu v dome bez garáže nemusí byť výhra, v takom dome môže byť kľudne plytvanie väčšie a doplácanie na iných vlastníkov než pri dome s garážou.

Čo sa týka problémov zadávateľa témy, tak ako sa presne rieši hlasovanie u nás, kto má koľko hlasov, to neviem, ale státí je menej než bytov, takže garážisti ostatných neprehlasujú... Nejaký konflikt sme riešiť ešte nemuseli.
1. Ďakujem za informácie o tom, ako to u Vás funguje, pomohlo mi to zorientovať sa. Pri popísanom postupe by teda tí, ktorí majú kúpené garáž. státiá, ale nevlastnia v dome byt, mali mať tiež prístup do domu (čipy, kľúče) aj z vchodu, ktorým vchádzajú do domu vlastníci bytov a mali by mať právo využívať schodisko, osvetlenie, pivničné priestory, ktoré netvoria príslušenstvá bytov... Určite teda vylúčime z ponúk byty v BD s garáž. státiami pri spôsobe riešenia spolu/vlastníctva, ako je to u Vás, lebo za správnejšie považujem iné riešenie. Ťažko ma totižto niekto presvedčí, že spoločné priestory a zariadenia podz. garáže slúžia celému BD, všetkým v BD, že to BD ako stavba určená na bývanie musí mať, že BD by prestal byť BD, keby nemal garáže, rampu... a že preto musím aj ja prispievať v prospech garážnikov a možno podstatne viac, ako oni sami sebe. Pritom zostáva pre mňa záhadou, prečo v jednom BD sú príjazdové cesty (a iné veci, zariadenia) v spoločnej podz. garáži posudzované ako súčasť NP a v inom BD sú to už spoločné časti a spoločné zariadenia BD (je to podstatný rozdiel).
2. K výťahu - často spomínané; ak by som však chcela byt na prízemí, z dôvodu pre mňa zbytočných výdavkov na výťah by som hľadala ponuky v BD
bez výťahu.
3. K hlasovaniu a počtu hlasov - to, že u Vás je garáž. státí menej než bytov, takže garážisti ostatných neprehlasujú, nemusí byť pravda, pokiaľ vlastníci bytov vlastnia aj státiá. Vlastník bytu bez státia má jeden hlas (za byt), vlastník bytu s vlastníctvom aj státia ako NP by mal mať dva hlasy (jeden za byt a jeden za NP=státie). Takže tí, ktorí vlastnia aj státie, môžu prehlasovať ostatných vo svoj individuálny "garážový" prospech.
4. K dohľadu, zodpovednosti a ustriehnutiu správcu domu - myslím si, že doplácanie, dookola opravovanie, zbytočné svietenie, výber dodávateľa... nie je vecou správcu. Správca neurčuje, kto je čoho vlastníkom alebo spoluvlastníkom, aká je veľkosť spoluvlastníckeho podielu a teda kto sa akou mierou musí podieľať na úhradách. Bývam dlho v BD bez garáží, garáž mám mimo BD a som veľmi spokojná. Nikto nedopláca na moju garáž a ja nedoplácam na nikoho v tom, čoho nie som spolu/vlastníkom. A na takejto rokmi overenej situácii by sme nechceli nič meniť.
Vlastnik statia by nemal mat a ani nemoze mat hlas za toto statie. Onko to ma na LV zapisane ako my, to uz spominal, co vsak nepovazujem za spravne.
Tak ako to je v sucasnosti zapisane, naozaj, aj ked proti zdravemu rozumu za to statie naozaj patri vlastnikovi hlas. Podla zakona mu patri za NP, nie za statie, ale pravda, ked je statie zapisane ako NP
A tiez myslim, ze maju vsetky statia zapisane ako NP a "cesta", ktorou sa v ramci garaze dostane vlastnik ku svojmu statiu lieta vo vzduchoprazdne.
0 0
Chobot Chobot

Chobot je teraz online Chobot

jefrey.mayer
Tiez ma velmi zaujima, ako sa chape spolocna "cesta" v ramci tohto NP, ktoru sa v principe dostanes ku svojmu statiu. V nasom pripade vojdes do podzemnej garaze prijazdovou cestou, cez el. ovladanu branu a "cestou" v ramci NP sa dostanes ku svojmu stojisku. Takze cez celu garaz sa tiahne od brany az po koniec tato cesta a v lavo a v pravo su statia, zrejme 22 vlavo, 22 v pravo.
Nie som si isty, ci sa ta cesta da nazvat "spolocna cast". A je to spolocna cas domu? Ved je to predsa v ramci tohto NP, nemoze to byt sppolocna cast domu. Ani v byte nikto nema spolocnu cast domu, tak preco ju mat v NP. Okrem ineho, museli by k nej mat vsetci vlastnici pristup "na spolocne uzivanie" a za zavretou garazovou branou sa to akosi neda.
Takze ak tato cesta nikde na LV nefiguruje, je poziadavka katastra opodstatnena na dolozenie technickej dokumentacie, ktorou by prepocitali spoluvlastnicke podiely?
A ak ano, co to ma byt a kde to ziskat?
Namáš tak úplne pravdu. Môže to byť spoločná časť alebo spoločný priestor domu - aj byty majú spoločné priestory - schodiská, chodby, zádveria a pod. Pokiaľ má dom spoločný priestov, neznamená to, že automaticky musí tam mať prístup každý. Napr. takým spoločným priestorom sú výťahové šachty, miestnosti, kde sú umiestnené rozvody tepla, vody, merače elektriny, prípadne miestnosť pre upratovačku (my takú máme).
0 0
Mária27 Mária27

Mária27 je offline (nepripojený) Mária27

jefrey.mayer
Onko
Aj my máme garážové státia zapísané na liste vlastníctva každý ako samostatný priestor s vlastníckym podielom 1/1. Pokladám to za správne, nakoľko sme kupovali konkrétny jeden priestor s jeho konkrétnou rozlohou a polohou a takýto zápis v LV vystihuje správne skutkovú podstatu. V prípade dotazujúceho to však môže byť inak, obzvlášť, keď všetky garážové státia vlastní jedna osoba, teda zjavne nebolo cieľom rozpredať ich jednotlivo. Vychádzal by som z oficiálnej stavebnej dokumentácie, či garáž bola "rozparcelovaná" na jednotlivé státia a zvyšok ako spoločné priestory.
Osobne si myslim, ze by ste to tak nemali mat zapisane, ale ked vam to ako domu nevadi...
V nasom pripade by si bol urcite za zmenu, najma ked jeden clovek s virtualnymi 44 hlasmi by chcel rozhodovat o vsetkom, o tvojich peniazoch a hlavne bez teba. No to je na samostatnu temu.
Je to take jednoduche, dostat sa k stavebnej dokumentacii, ze? Najma ak stavebnik po zrealizovani stavby zanikne ako je v tejto republike zvykom
Akou zmluvou získal ten vlastník garážové státia? Bola to zmluva o výstavbe alebo o prevode ? Dokumentácia sa dá na kataster aj nakresliť. Kataster však zmení zápis len na základe nejakého rozhodnutia.
0 0
jefrey.mayer jefrey.mayer

jefrey.mayer je offline (nepripojený) jefrey.mayer

Chobot
jefrey.mayer
Tiez ma velmi zaujima, ako sa chape spolocna "cesta" v ramci tohto NP, ktoru sa v principe dostanes ku svojmu statiu. V nasom pripade vojdes do podzemnej garaze prijazdovou cestou, cez el. ovladanu branu a "cestou" v ramci NP sa dostanes ku svojmu stojisku. Takze cez celu garaz sa tiahne od brany az po koniec tato cesta a v lavo a v pravo su statia, zrejme 22 vlavo, 22 v pravo.
Nie som si isty, ci sa ta cesta da nazvat "spolocna cast". A je to spolocna cas domu? Ved je to predsa v ramci tohto NP, nemoze to byt sppolocna cast domu. Ani v byte nikto nema spolocnu cast domu, tak preco ju mat v NP. Okrem ineho, museli by k nej mat vsetci vlastnici pristup "na spolocne uzivanie" a za zavretou garazovou branou sa to akosi neda.
Takze ak tato cesta nikde na LV nefiguruje, je poziadavka katastra opodstatnena na dolozenie technickej dokumentacie, ktorou by prepocitali spoluvlastnicke podiely?
A ak ano, co to ma byt a kde to ziskat?
Namáš tak úplne pravdu. Môže to byť spoločná časť alebo spoločný priestor domu - aj byty majú spoločné priestory - schodiská, chodby, zádveria a pod. Pokiaľ má dom spoločný priestov, neznamená to, že automaticky musí tam mať prístup každý. Napr. takým spoločným priestorom sú výťahové šachty, miestnosti, kde sú umiestnené rozvody tepla, vody, merače elektriny, prípadne miestnosť pre upratovačku (my takú máme).
Mam rozpor prave v tom, ze vo vnutri NP (ja tu podzemnu garaz chapem ako jeden NP) ma byt spolocna cast domu. Vo vnutri NP snad nemoze byt spolocna cast domu. Ci?
0 0
jefrey.mayer jefrey.mayer

jefrey.mayer je offline (nepripojený) jefrey.mayer

Mária27
jefrey.mayer
Onko
Aj my máme garážové státia zapísané na liste vlastníctva každý ako samostatný priestor s vlastníckym podielom 1/1. Pokladám to za správne, nakoľko sme kupovali konkrétny jeden priestor s jeho konkrétnou rozlohou a polohou a takýto zápis v LV vystihuje správne skutkovú podstatu. V prípade dotazujúceho to však môže byť inak, obzvlášť, keď všetky garážové státia vlastní jedna osoba, teda zjavne nebolo cieľom rozpredať ich jednotlivo. Vychádzal by som z oficiálnej stavebnej dokumentácie, či garáž bola "rozparcelovaná" na jednotlivé státia a zvyšok ako spoločné priestory.
Osobne si myslim, ze by ste to tak nemali mat zapisane, ale ked vam to ako domu nevadi...
V nasom pripade by si bol urcite za zmenu, najma ked jeden clovek s virtualnymi 44 hlasmi by chcel rozhodovat o vsetkom, o tvojich peniazoch a hlavne bez teba. No to je na samostatnu temu.
Je to take jednoduche, dostat sa k stavebnej dokumentacii, ze? Najma ak stavebnik po zrealizovani stavby zanikne ako je v tejto republike zvykom
Akou zmluvou získal ten vlastník garážové státia? Bola to zmluva o výstavbe alebo o prevode ? Dokumentácia sa dá na kataster aj nakresliť. Kataster však zmení zápis len na základe nejakého rozhodnutia.
Sucasny vlastnik - fyzicka osoba ich ziskala prevodom od istej pravnickej osoby, ktora ich zas ziskala na zaklade zmluvy o vystavbe bytoveho domu.
Ja mam rozpor v tom, preco my - vlastnici bytov ako navrhovatelia na zmenu mame katastru dokladat technicku dokumentaciu. Ved nou nedisponujeme. Ale velmi rad ju niekde zozeniem a dolozim. Najvhodnejsia bude asi dokumentacia skutocneho vyhotovenia stavby.
Rozhodnutie je aj kolaudacne rozhodnutie, nie? Mal by zmenit
Naposledy upravil jefrey.mayer : 17.02.14 at 09:32
0 0
Onko Onko

Onko je offline (nepripojený) Onko

jefrey.mayer
Tiez ma velmi zaujima, ako sa chape spolocna "cesta" v ramci tohto NP, ktoru sa v principe dostanes ku svojmu statiu. V nasom pripade vojdes do podzemnej garaze prijazdovou cestou, cez el. ovladanu branu a "cestou" v ramci NP sa dostanes ku svojmu stojisku. Takze cez celu garaz sa tiahne od brany az po koniec tato cesta a v lavo a v pravo su statia, zrejme 22 vlavo, 22 v pravo.
Nie som si isty, ci sa ta cesta da nazvat "spolocna cast". A je to spolocna cas domu? Ved je to predsa v ramci tohto NP, nemoze to byt sppolocna cast domu. Ani v byte nikto nema spolocnu cast domu, tak preco ju mat v NP. Okrem ineho, museli by k nej mat vsetci vlastnici pristup "na spolocne uzivanie" a za zavretou garazovou branou sa to akosi neda.
Takze ak tato cesta nikde na LV nefiguruje, je poziadavka katastra opodstatnena na dolozenie technickej dokumentacie, ktorou by prepocitali spoluvlastnicke podiely?
A ak ano, co to ma byt a kde to ziskat?
Spoločná časť garáže - "cesta" - na LV nefiguruje rovnako ako nefigurujú chodby a schodiská, atď. Ono to nie je spoločná časť v NP, lebo podľa LV tá miestnosť garáže nie je jeden NP. Každé garážové státie je jeden NP + zvyšok je spoločná časť na LV nezapísaná. Keďže je to spoločná časť domu, tak teoreticky právo prechodu majú všetci vlastníci domu, ale prakticky k tomu nebola nikdy potreba, vchod do garáže je hneď vedľa vchodu osobného, takže ju nemá prečo niekto iný využívať, len keby sa hlavný vchod rekonštruoval alebo niečo také, malo by to zmysel.

To, či je ok, že jedna miestnosť je rozdelená na viac priestorov zapísaných v LV, neviem povedať a ani necítim potrebu to v zákonoch skúmať, ale inak to, ako to u nás funguje, dáva celkom logiku.
0 0
luja5 luja5

luja5 je offline (nepripojený) luja5

Jefrey.mayer, skús si pozrieť judikát Najvyššieho súdu SR sp. zn. 10Sžr/88/2011 (http://www.supcourt.gov.sk/data/att/22033_subor.pdf), možno v ňom nájdeš odpovede na niektoré Tvoje otázky.
0 0
Mária27 Mária27

Mária27 je offline (nepripojený) Mária27

Ako spoluvlastník by si mal mať právo nahliadnuť do dokladov na katastri. Pri prevode prvého bytu alebo NP by malo byť všetko v katastri doložené. Ak by to nechceli dať, môže rozhodnúť súd, ktorému to musia zaslať.
Prečo ste si neodkupovali garážové státia vy?
1 0
Kvaka Kvaka

Kvaka je offline (nepripojený) Kvaka

jefrey.mayer
Chobot
jefrey.mayer
Tiez ma velmi zaujima, ako sa chape spolocna "cesta" v ramci tohto NP, ktoru sa v principe dostanes ku svojmu statiu. V nasom pripade vojdes do podzemnej garaze prijazdovou cestou, cez el. ovladanu branu a "cestou" v ramci NP sa dostanes ku svojmu stojisku. Takze cez celu garaz sa tiahne od brany az po koniec tato cesta a v lavo a v pravo su statia, zrejme 22 vlavo, 22 v pravo.
Nie som si isty, ci sa ta cesta da nazvat "spolocna cast". A je to spolocna cas domu? Ved je to predsa v ramci tohto NP, nemoze to byt sppolocna cast domu. Ani v byte nikto nema spolocnu cast domu, tak preco ju mat v NP. Okrem ineho, museli by k nej mat vsetci vlastnici pristup "na spolocne uzivanie" a za zavretou garazovou branou sa to akosi neda.
Takze ak tato cesta nikde na LV nefiguruje, je poziadavka katastra opodstatnena na dolozenie technickej dokumentacie, ktorou by prepocitali spoluvlastnicke podiely?
A ak ano, co to ma byt a kde to ziskat?
Namáš tak úplne pravdu. Môže to byť spoločná časť alebo spoločný priestor domu - aj byty majú spoločné priestory - schodiská, chodby, zádveria a pod. Pokiaľ má dom spoločný priestov, neznamená to, že automaticky musí tam mať prístup každý. Napr. takým spoločným priestorom sú výťahové šachty, miestnosti, kde sú umiestnené rozvody tepla, vody, merače elektriny, prípadne miestnosť pre upratovačku (my takú máme).
Mam rozpor prave v tom, ze vo vnutri NP (ja tu podzemnu garaz chapem ako jeden NP) ma byt spolocna cast domu. Vo vnutri NP snad nemoze byt spolocna cast domu. Ci?
Pozri sa na kolaudačné rozhodnutie, ak bol celý NP skolaudovaný ako jedna garáž, tak jeden vlastník vlastní všetky státia aj priestory v garáži. Dala by som opätovne požiadavku na vykonanie zmeny na kataster aj s dodatočne vyhotovenou technickou dokumentáciou, prepočítavať podiely vám vlastníkom bytov nebudú, ale vlastníkovi garáže namiesto 44xplocha státia + 44x podiel spoločných garážových priestorov zapíšu 1/1 celá plocha NP-Garáže. Ak by odpredal neskôr garážové státie, potom by sa musel urobiť prepočet podielu vlastníka garáže a nového vlastníka garážového státia (časť NP- Garaže).
2 0
Mária27 Mária27

Mária27 je offline (nepripojený) Mária27

i?[/QUOTE]
Pozri sa na kolaudačné rozhodnutie, ak bol celý NP skolaudovaný ako jedna garáž, tak jeden vlastník vlastní všetky státia aj priestory v garáži. Dala by som opätovne požiadavku na vykonanie zmeny na kataster aj s dodatočne vyhotovenou technickou dokumentáciou, prepočítavať podiely vám vlastníkom bytov nebudú, ale vlastníkovi garáže namiesto 44xplocha státia + 44x podiel spoločných garážových priestorov zapíšu 1/1 celá plocha NP-Garáže. Ak by odpredal neskôr garážové státie, potom by sa musel urobiť prepočet podielu vlastníka garáže a nového vlastníka garážového státia (časť NP- Garaže).[/QUOTE]

Pri dome to platí, že až po prevode prvého sa dom rozpadá. Ak však vyčlenil už staviteľ samostatné státia ako NP, bude to ťažšie. Kolaudačné asi nemá, žiadnu dokumentáciu.
1 0
luja5 luja5

luja5 je offline (nepripojený) luja5

Mária27
i?
Pozri sa na kolaudačné rozhodnutie, ak bol celý NP skolaudovaný ako jedna garáž, tak jeden vlastník vlastní všetky státia aj priestory v garáži. Dala by som opätovne požiadavku na vykonanie zmeny na kataster aj s dodatočne vyhotovenou technickou dokumentáciou, prepočítavať podiely vám vlastníkom bytov nebudú, ale vlastníkovi garáže namiesto 44xplocha státia + 44x podiel spoločných garážových priestorov zapíšu 1/1 celá plocha NP-Garáže. Ak by odpredal neskôr garážové státie, potom by sa musel urobiť prepočet podielu vlastníka garáže a nového vlastníka garážového státia (časť NP- Garaže).[/QUOTE]

Pri dome to platí, že až po prevode prvého sa dom rozpadá. Ak však vyčlenil už staviteľ samostatné státia ako NP, bude to ťažšie. Kolaudačné asi nemá, žiadnu dokumentáciu.[/QUOTE]

K vyznačenému by som mala otázku, ak môžem - v takom prípade na základe čoho by mohol kataster na LV zapísať 44 garáž. státí ako 44 NP?
1 0
Kvaka Kvaka

Kvaka je offline (nepripojený) Kvaka

Zadávateľ napísal, citujem

Kataster sam navrhol, aby sme kolaudacne rozhodnutie vlozili do KN zaznamom. Tak sme urobili. No chce k nemu aj "technicke podklady", na zaklade ktorych pride k prepocitaniu spoluvlastnickych podielov.

K tomu ja dovod nevidim, pretoze sme ziadali, aby boli podiely 44 garazi v sucasnosti spocitane a uvedene k jednej garazi, teda tej, ktora fyzicky existuje.
K tomu ja dôvod vidím, kataster potrebuje mať podklady, vy mu to spočítate, ako má byť zapísaný jeden NP jednému vlastníkovi, vrátane spoluvlastníckeho podielu na spoločných častiach. Výsledný podiel bude rovnaký, akurát vyjadrený jedným zlomkom.
1 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať