misomiso Duves, preco pozornejsie necitas???
Ja som napisal, ze v pripade ropnej krizy tam mozes liat aj olej, nikde som nepisal, ze by to bolo ekonomicky vyhodnejsie. Ak napr. Bush napadne Iran, .
To je celkom realne.
misomiso a PHM bude na pridel, tak ti bude srdecne jedno, ci ta stoji liter 40 alebo 50 Sk - navyse v takom pripade bude mozno nafta a benzin stat 120.
Cisty olej (bez riedeni as naftou) tam liat mozes, ale musel by si si na to nechat auto upravit. Uprava nie je narocne a spociva v predhreve olaja + v prepinani nafta/olej. startuje sa na naftu, po chvili sa prepne ne olej a posledne cca 2 km pred odstavenim auta sa robia opat na naftu. To samozrejme vyzaduje pridavnu malu nadrz na naftu, pretoze velka nadrz sa pouziva na olej. Jazdia na to niektori ludia, ja v tom momentalne nevidim ziadnu vyhodu a navyse poradakov urcite bude zaujimat danove hladisko - akym mechanizmom dodanit olej, aby clovek neporusoval zakon - v podstate to asi nejde. Napriek tomu si myslim, ze schopnost diesla spalit v pripade nudze aj olej je vyhodou. Ak sa miesa 1:1 s naftou, tak nie je problem (vynimku tvoria extremne nizke teploty v zime, kedy by mohol tuhnut)
Diesely uz dnes stratili prakticky vsetky svoje tradicne nevyhody. Mozno este nejake nevyhody maju (tyka sa niektorych vyrobcov) ale nizky vykon medzi ne rozhodne nepatri. Dnes uz zacinaju dosahovat diesle dokonca lepsie parametre "litroveho" vykonu, ako bezne osahuju benzinaky. Napr. ja mam na necele 2 litre obsahu 140 koni, a to nemem zdaleka najnovsi typ. Ked je vlhko, tak na dvojku ani nemozem pridat plny plyn, pretoze to hrabe a na trojku to hrabe, ked pod plnym plynom prejdem cez zebru. Su uz aj diesle. ktore dosahuju na ten isty objem aj 180 koni. Co je vsak dolezitejsie, diesel ma podstatne vysii krutiaci moment, inymi slovami, jeho vykon je podstatne lepsie vyuzitelny, pretoze je k dispozicii v otackach, v ktorych sa "bezne" motor pri normalnej jazde pohybuje a nie az niekde pri 5,500ot/min ako je to u vacsiny benzinakov.
Uvazujem aj nad dieslom. Ale vylucne koli tomu konfliktu. Zasa benzinaky sa daju prerobit na LPG, co je urcite alternativa ako pri diesloch jazdit na olej.
http://www.autogas.szm.sk/cojeLPG.html
KLADY
lacná prevádzka, cena LPG je o cca 60% nižšia ako cena benzínu,
návratnosť už od cca 15.000 najazdených km (závisí od ceny benzínu a plynu)
spotreba LPG je nepatrne vyššia (asi o 5%)
výrazne dlhšia životnosť motora a motorového oleja
nižšia hlučnosť a kľudnejší chod motora
možnosť prepínania za jazdy benzín/plyn, a tým zvýšenie dojazdu automobilu (výhodné pri cestách do zahraničia)
najmodernejšie zariadenia Landi Renzo a Lovato na trhu
vysoká výhrevnosť a vysoká antidetonačná odolnosť LPG a možnosť dosiahnutia lepšej homogenity zmesi, z menším množstvom elementárnej síry
ekologická prevádzka, zníženie exhalátov
hustá sieť čerpacích staníc LPG, ktorá naďalej rýchlo rastie
vysoká bezpečnosť, maximálny komfort obsluhy
ZÁPORY
zvýšenie celkovej hmotnosti automobilu (cca 50kg)
zmenšenie batožinového priestoru vozidla (LPG nádrž)