ahojte, rada by som si ujasnila jednu vec. Odcitujem z usmernenia DRSR : Do daňových výdavkov si v takomto prípade daňovník môže uplatniť len výdavky na riadnu prevádzku prenajímanej nehnuteľnosti, ako sú napr. výdavky na energie vrátane výdavkov na ostatné služby. Do daňových výdavkov nemôže v takomto prípade zahrnúť, napr. ani výdavky na poistenie nehnuteľnosti, daň z nehnuteľností.
Mám dve otázky: Stále tam vidím slovíčko "Napríklad" a slovné spojenie "výdavky na riadnu prevádzku prenajímanej nehnuteľnosti"
1) čo sa považuje za výdavok nevyhnutný na riadnu prevádzku prenajímanej nehnutelnosti ? (odpoviem si-no ked mi počas prenájmu vytopí plávajúcu podlahu a treba ju vymeniť, vymenáím ju za rovnako kvalitnú, žiadnu luxusnú a mám v zmluve uvedené že som povinná odstraniť podobné závady a v prípade neodstránenia mi môžu vypovedať zmluvu ...tak si myslím že je to oprávnené, rovnako nepovažujem vymalovanie izby po predchádzajúcom ufúlaní za neopodstatnený výdavok.... ak kúpim plazmový TV a predtým tam bol klasický LCD, uvažovala by som o neuznaní, ale pokial preberá nájomca byt s chladničkou a riadne za ten byt vrátane chladničky platí nájomné...tá chladnička rupne počas trvania nájmu a treba ju vymeniť alebo dať opraviť....považujem to za oprávnené....
2) čo je technické zhodnotenie a oprava na prenajatej nehnutelnosti:
V litere citovaného sa totiž nejedná ani o technické zhodnotenie nehnuteľnosti ani nevykonám opravu na prenajatej nehnuteľnosti (mením zariadenie, nemením ani stešnú krytinu, ani okná, ktoré sú jej súčasťou, otázkou je ked chcem vymeniť sanitu, trebárs rozbité umývadlo alebo batérie...tie však nie sú podla mna súčasťou budovy, takže ?....za súčasť nehnutelnosti považujem-okná, vchodové dvere, strešnú krytinu, okapy, pevnú dlažbu, elektrioinštaláciu (nie však koncovú lampu, tú považujem za zariadenie, rovnako ako sedačkua lebo koberec), vodoinštaláciu, odpad, stupačky a pod....Umývadlo, WC a baterie nepovažujem za súčasť vodoinsštalácie ani odpadu....schránka je tiež podla mna len zariadenie nie súčasť nehnutelnosti....verím že zákony a najmä usmernenia sú postavené v prospech daňových orgánov a štátu
aby boli nejasné a zavádzajúce
....
Ked už sa odvolávajú na technické zhodnotenie, tu je definícia :
Podľa § 29 zákona o dani z príjmov sa na účely tohto zákona technickým zhodnotením hmotného a nehmotného majetku rozumejú výdavky na:
- dokončené nadstavby, prístavby, stavebné úpravy,
- rekonštrukcie,
- modernizácie,
prevyšujúce pri jednotlivom hmotnom majetku a nehmotnom majetku v úhrne 1 700 € za zdaňovacie obdobie.
Zákon o dani z príjmov nedefinuje dokončené nadstavby, prístavby a stavebné úpravy, ale odvoláva sa na stavebný zákon. Podľa § 139b ods. 5 stavebného zákona ide o zmeny dokončených stavieb, ktoré podľa § 55 stavebného zákona spravidla vyžadujú vydanie stavebného povolenia.
Nadstavbami sa podľa stavebného zákona rozumejú zmeny dokončených stavieb, ktorými sa stavby zvyšujú.
Prístavbami podľa stavebného zákona sú zmeny dokončených stavieb, ktorými sa stavby pôdorysne rozširujú a ktoré sú navzájom prevádzkovo spojené s doterajšou stavbou.
Stavebné úpravy charakterizuje stavebný zákon ako zmeny dokončených stavieb, pri ktorých sa zachováva vonkajšie pôdorysné a výškové ohraničenie stavby. Pri stavebných úpravách, ktorými sa podstatne nemení vzhľad stavby, nezasahuje sa do nosných konštrukcií stavby, nemení sa spôsob užívania stavby a neohrozujú sa záujmy spoločnosti, sa nevyžaduje stavebné povolenie, ale postačuje ohlásenie stavebnému úradu. Stavebný úrad však môže určiť, že ohlásenú stavebnú úpravu možno uskutočniť len na základe stavebného povolenia (§ 57 stavebného zákona).
Nadstavby, prístavby a stavebné úpravy sú formy technického zhodnotenia, ktoré sa viažu iba k stavbám.
Rekonštrukciu definuje zákon o dani z príjmov v § 29 ods. 4 ako také zásahy do hmotného majetku, ktoré majú za následok zmenu jeho účelu použitia, kvalitatívnu zmenu jeho výkonnosti alebo technických parametrov. Rekonštrukcia sa viaže k stavbám, ale aj k hnuteľným veciam.
Zmena s užívaním stavieb je spojená s vydaním príslušného rozhodnutia stavebného úradu podľa § 85 stavebného zákona. V súvislosti s rekonštrukciou stavieb možno hovoriť o technickom zhodnotení hlavne v prípadoch, keď je zmena v užívaní stavby spojená so stavebno-technickými zmenami stavby, ktoré si vyžadujú stavebné povolenie.
Rekonštrukciou sú tiež také zásahy do hmotného majetku, ktoré majú za následok kvalitatívnu zmenu jeho výkonnosti alebo technických parametrov, pričom za zmenu technických parametrov nemožno považovať zámenu použitého materiálu pri dodržaní jeho porovnateľných vlastností.
Modernizáciou sa podľa § 29 ods. 5 zákona o dani z príjmov na účely tohto zákona rozumie rozšírenie vybavenosti alebo použiteľnosti hmotného majetku a nehmotného majetku o také súčasti, ktoré pôvodný majetok neobsahoval, pričom tvoria neoddeliteľnú súčasť majetku. Za neoddeliteľnú súčasť tohto majetku sa považujú samostatné veci, ktoré sú určené na spoločné použitie s hlavnou vecou a spolu s ňou tvoria jeden majetkový celok. Modernizácia ako forma technického zhodnotenia sa vzťahuje tak k stavbám, ako aj k hnuteľným veciam a k nehmotnému majetku.
Od technického zhodnotenia, ktoré nie je uznaným daňovým výdavkom priamo, ale prostredníctvom odpisov, je potrebné odlíšiť výdavky na opravy a udržiavanie, ktoré sú priamym daňovým výdavkom.