Zavrieť

Porady

Na aké príspevky mám nárok po narodení dieťaťa?

Ahojte,


rada by som si ujasnila zopar veci ohladom prispevkov po narodeni dietata.
Narok na matersku mi nevznika (pracujem ako autor - slobodne povolanie), dobrovolne si socialne poistenie neplatim, zo zakona mi povinnost zatial nevznikla.


Mam narok na rodicovsky prispevok? O ten ziadam az po narodeni dietata?
Zdravotne poistenie bude za mna platit stat alebo ja?
Ako je to s dochodkovym poistenim? Mozem poziadat soc. poistovnu aby mi ho platil?
Nasla som totiz tuto informaciu, neviem ci sa to vztahuje aj na mna:
Mamičky, opatrovatelia, asistenti – na dôchodkové poistenie vás zaeviduje Sociálna poisťovňa

30.10.2017
Menej povinností čaká od 1. januára 2018 štyri kategórie osôb, tzv. poistencov štátu. Ich doterajšiu povinnosť prihlasovať a odhlasovať sa na dôchodkové poistenie štátu preberie od nového roka automaticky Sociálna poisťovňa na základe údajov, ktoré bude dostávať z Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Ide najmä o mamičky, resp. ďalšie osoby starajúce sa o deti do šiestich rokov veku a majú nárok na rodičovský príspevok; ďalej ide o tých, ktorí sa starajú o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom od 6 do 18 rokov veku; ale aj o skupinu opatrovateľov, ktorí z úradov práce poberajú peňažný príspevok na opatrovanie. Poslednou kategóriou sú asistenti, ktorí majú má podľa zmluvy vykonávať osobnú asistenciu osobe s ťažkým zdravotným postihnutím najmenej 140 hodín mesačne.
Sociálna poisťovňa bude tieto kategórie osôb sama evidovať na dôchodkové poistenie a vznik a zánik obdobia plateného štátom im bude po 1. januári 2018 oznamovať. Zároveň však odporúča tým, ktorí sa nazdávajú, že tiež patria do spomínaných kategórií a oznámenie nedostanú, aby sa obrátili na pobočku Sociálnej poisťovne a preverili si svoju situáciu.


Mam pripadne narok este na nejaky prispevok?
​Ďakujem.
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.