Zavrieť

Porady

neopravnene cerpanie z fondu udrzby a oprav spravcom

zdravim

Mame spravcu bez spolocenstva vlastnikov. Pri kontrole cerpania z FUaO som zistil neopravnene cerpanie vo vyske niekolko desiatok tisic EUR. Faktury tykajuce sa tohto cerpania su podpisane zastupcom vlastnikov ale zastupca vlastnikov nema odsuhlasene disponovanie s peniazmi a uz vobec nie v tejto vyske. Cerpanie tychto prostriedkov taktiez nikdy nebolo prejednavane na schodzi. Spravca tvrdi ze z jeho strany je vsetko v poriadku, pretoze ma podpis zastupcu a tento vraj ma pravo rozhodnut o cerpani a je vecou zastupcu vlastnikov ci to prejedna na schodzi alebo nie. Zaroven spravca tvrdi, ze zastupca vlastnikov nema zodpovednost ale nie je schopny povedat kto je teda zodpovedny. Je mi jasne ze spravca konal protizakonne ale blafuje tak presvedcivo, ze by som rad poznal i nazor inych.

Vdaka
Usporiadat
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Ahoj. U Matiasa, áno. U verkaz, nie. Možmo ani u anonym222, nie. Správne píšeš, musí im to dôjsť, aspoň tá anuita.
0 0
Mária27 Mária27

Mária27 je offline (nepripojený) Mária27

Matias.S Pozri príspevok
To čo si vyznačil červenou farbou je OK no zástupca (UBD je aj vlastník) ... len ako si to mám vysvetlovať keďže vo vchode sme vlatníkmi 3 byty a zvyšok 13 bytov je UBD ....(čiže väčšinový vlastník) ... takže v podstate nás prehlasujú vo všetkom ... ... a účet potom ako je spravovaný aj keď nájomcovia platia a nie družstvo .... ? .... mne bolo povedané že daný FPUO bol prerozdelený na vlastníkov a na nájomcov ... keďže my ako vlastníci platíme zálohovú platbu o mesiac dopredu a nájomcovia o mesiac dozadu ?
Ten rozdelený fond: družstvo mohlo rozdeliť svoje pôvodné prostriedky (rezervu) na opravy a údržbu domu pri prevode bytov do vlastnítva tak, ako mu to hovorí § 16 ods. 6 bytzákona. Do fondu prevádzky, údržby a opráv domu prevedie zo svojej rezervy nevyčerpané prostriedky pripadajúce na prevedené byty a NP. Ostatné prostriedky si nechá. Všetci vlastníci v dome začali tvoriť fond vtedy, keď sa stali vlastníkmi. Družstvo sa stalo vlastníkom bytov po prevode prvého bytu (dovtedy bolo vlastníkom domu) a od tohto momentu je povinné prispievať do fondu domu za društevné byty tak, ako aj ostatní vlastníci.
Nájomcovia družstevných bytov môžu družstvu do jeho rezervy na opravu prispievať aj inú sumu, lebo sa v rámci stanov môžu dohodnúť, že si napr. budú financovať aj opravy priamo v družstevných bytoch - to je ich záležitosť a dohovor. Ale družstvo nemôže deliť váš fond opráv v dome na fond družstevných bytov (jedného vlastníka) a fond ostatných bytov. Takú evidenciu nech si láskavo upraví.



(6) Súčasťou zmluvy o prevode vlastníctva bytu alebo nebytového priestoru v dome z vlastníctva bytového družstva je vzájomné vyrovnanie prostriedkov určených na financovanie údržby a opráv domu pripadajúcich na bytový a nebytový priestor v dome, ktorý je predmetom prevodu vlastníctva. Vzájomným vyrovnaním sa rozumie vyrovnanie nevyčerpaných zostatkov a vyrovnanie nedoplatkov na obytný dom zo strany budúceho vlastníka bytu alebo nebytového priestoru v dome. Nevyčerpané prostriedky určené na údržbu a opravu domu, bytu a nebytového priestoru v dome prevedie bytové družstvo na fond prevádzky, údržby a opráv vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome (§ 10). Na použitie uvedených prostriedkov platia ustanovenia § 10.
1 0
jarecko jarecko

jarecko je offline (nepripojený) jarecko

Mária27! ja som tiez toho nazoru, ze fond FPUO zo zakona o vlastnictve bytov ma byt iba jeden a druzstvo ako jeden z vlastnikov bytov bude do neho prispievat za svojich najomcov dohodnutu sumu schvalenu na schodzi vlastnikov a dalsich fondov pre najomcov si moze urobit kolko chce a vyberat do nich dalsie sumy. V nasich stanovach je tak ako som pisal v inom prispevku, pise sa tam o dvoch fondch hoci ten zo zakona tam nemal byt vobec spominany. Ten je vecou zmluvy o vykone spravy. Velmi dobre vies, ked mas druzstevny byt ako to na druzstvach bezi. U nas ked bolo iba zopar bytov vo vlastnictve spociatku v dome tak ani neexistovali nejake zmluvy o vykone spravy. Druzstvo si stale robilo svojim stylom ako keby sa nic nemenilo a bolo stale vlastnikom vsetkych bytov. V nasom dome sa zacali zmluvy o vykone spravy davat vlastnikom prvy raz len pred 3 rokmi, ked bola prva historicka schodza vlastnikov na ktorej sa schvalila zmluva o vykone spravy hoci prvi vlastnici v dome boli hned po schvaleni zakona o vlastnictve bytov. Ked si dobre pametam tak asi v roku 1995 bol odkupeny prvy byt.
0 0
anonym222 anonym222

anonym222 je offline (nepripojený) anonym222

To Jarecko, Maria: Bývam na tom istom sídlisku ako Matias, a môj dom spravuje ten istý správca, tak viem o čom hovorím.
Družstvo ako správca nesmie viesť financie vlastníkov bytov na svojich účtoch v banke. Vedie ich v mene vlastníkov na samostatnom účte. Už iba preto, aby sa napr. nemohli stať predmetom exekúcie družstva. Keďže však vykonáva správu domu kde sú aj byty v jeho vlastníctve musí vyberať peniaze aj od nájomcov, Tieto peniaze nemôže viesť spolu s peniazmi vlastníkov, preto ich vedie na svojom účte v banke. Účtovne je však všetko v poriadku. Pri realizácii oprav v dome sú čerpané prostriedky z oboch účtov úmerne k pomeru vlastníckeho podielu. Správca nám pravidelne raz ročne zasiela podrobné informácie o čerpaní fondu, kde je uvedené samostatne čerpanie z jednotlivých účtov. Nevidím na tom nič zle. Samozrejme, že sa potom účtovne na konci vedie aj celkový stav účtu od nájomcov aj od vlastníkov.
Pri prevode každého bytu do OV sa samozrejme taktiež prevedie zodpovedajúca čiastka z fondu nájomcov do fondu vlastníkov podľa stavu v čase prevodu bytu. Je to presne tak ako píšeš Mária v odst.6 dole.
Jarečko, neviem ako fungoval váš správca, ale ja som previedol byt do OV skoro pred 10 rokmi a zmluvu o výkone správy som podpisoval ihneď pri prevode bytu.
0 0
Mária27 Mária27

Mária27 je offline (nepripojený) Mária27

anonym222, podľa toho čo píšeš, by sa mohla byť časť fondu vášho domu, tvorená družstvom ako vlastníkom, stať predmetom exekúcie družstva.
Prečo to nemôže družstvo poukázať na fond domu každý mesiac? Pozor, ale nielen tú sumu čo nájomcovia zaplatia, ale predpísanú sumu za družstevné byty! Veď ak niektorý nájomca neplatí, to je problém medzi vlastníkom bytu a nájomcom, nie medzi domom a vlastníkom. Nebolo by takto prehľadnejšie, kto je komu čo dlžný, aká je výška fondu a pod.?
Prakticky družstvo hospodári s jednou časťou fondu, až kým neprevedie byt? To by som si vyprosila - môže hospodáriť len s tým, čo má prípadne naviac, nie s tým, čo vám má prispievať do fondu. Pozri zákon - § 10: "(1) Vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome sú povinní v súlade so zmluvou o spoločenstve alebo so zmluvou o výkone správy poukazovať preddavky mesačne vopred do fondu prevádzky, údržby a opráv, a to od prvého dňa mesiaca nasledujúceho po vklade10) vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností." Vklad bol urobený družstvu vtedy, keď sa dom rozpadol na byty a NP.
Okrem uvedeného, úroky z uložených peňazí vo fonde idú na účet majiteľa účtu, teda družstva - mali by ísť na účet domu.
Naposledy upravil Mária27 : 11.09.10 at 14:50
3 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Mária, to je len muška. Nič v zlom.

"Vklad bol urobený družstvu vtedy, keď sa dom rozpadol na byty a NP".

Hádam sa oň tak špatne nestarali, že by sa rozpadol. Ak si niektorý člen družstva, čo len jeden, previedol byt do osobného vlastníctva, vtedy muselo družstvo dať spraviť zápis na katastre. Automatický boli v dome dvaja vlastníci, prípadne počet vlastníkov, plus družstvo, vlastník neprevedených bytov. Vlastníci mohli podpísať zmluvu o SVB, alebo s družstvom podpísať zmluvu o výkone správy. Lepšie to bolo pre väčšinových vlastníkov, prípadne vlastníka, začala rozhodovať väčšina.

Ale inak správne! Aj u nás to bolo tak, že účtovne boli peniaze družstva, nájomníkov evidované zvlášť. Aj čerpanie, ale súčet na konci musel sedieť na halier ako jednému domu. Na vlastný účet domu idú peniaze takých päť - šesť rokov, od kedy to je pre správcu, ak spravuje viac domov, povinnosť.
0 0
jarecko jarecko

jarecko je offline (nepripojený) jarecko

Jarečko, neviem ako fungoval váš správca, ale ja som previedol byt do OV skoro pred 10 rokmi a zmluvu o výkone správy som podpisoval ihneď pri prevode bytu.

anonym222!
Spravca-druzstvo fungoval tak, ako keby nadalej vlastnil vsetky byty. Inac povedane, nerobil si problem z toho, ze v dome su napr. 4 byty v osobnom vlastnictve, ked on vlastni absolutnu vecsinu ostatnych 60 bytov. Zo zaciatku platnosti zakona o vlastnictve bytov, neboli az tak niektore veci upresnene. To prislo az novelami zakona mozno za poslednych 5 rokov. Napr. ze ucet domu ma byt odeleny od uctov spravcu a dalsie veci na ktore si momentalne nespominam. A nase druzstvo donutila davat zmluvy tiez len taka jedna novela v zakone, ktora hovorila, ze ked nebude mat do urciteho casu ich schvalene na schodzi vlastnikov tak nebude moct vyberat uhrady od jednotlivych vlastnikov. Myslim, ze to bolo niekedy v roku 2007 lebo vtedy sme prvy krat mali schodzu iba vlastnikov v dome (do toho casu boli len schodze samsprav druzstva) a formalne s vecsinou hlasov druzstva sa zmluvy odklepli a prvy raz zacali davat vlastnikom na podpis.
Naposledy upravil jarecko : 12.09.10 at 07:54
0 0
anonym222 anonym222

anonym222 je offline (nepripojený) anonym222

Maria, §10 hovorí iba o všeobecnej povinnosti vlastníkov bytov. Samozrejme ak by existovalo SVB, tak by družstvo ako vlastník muselo prispievať do tohto fondu. Teraz však družstvo ako vlastník časti bytov prispieva tiež, ale keďže tieto fondy spravuje, tak vlastne platí samo sebe na svoje účty.
Asi je rozdiel iba v tom, že s peniazmi od členov-nájomcov môže narábať ináč ako s peniazmi od vlastníkov. Možno to nie je celkom kosher, ale môžem ja vôbec praktický overiť, koľko je na účte správcu v banke peňazí? Ak áno tak ako?
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

anonym222 Pozri príspevok
Maria, §10 hovorí iba o všeobecnej povinnosti vlastníkov bytov. Samozrejme ak by existovalo SVB, tak by družstvo ako vlastník muselo prispievať do tohto fondu. Teraz však družstvo ako vlastník časti bytov prispieva tiež, ale keďže tieto fondy spravuje, tak vlastne platí samo sebe na svoje účty.
Asi je rozdiel iba v tom, že s peniazmi od členov-nájomcov môže narábať ináč ako s peniazmi od vlastníkov. Možno to nie je celkom kosher, ale môžem ja vôbec praktický overiť, koľko je na účte správcu v banke peňazí? Ak áno tak ako?
Nikde v zákone 182/1993 som nečítal samo sebe. Zákon hovorí len o vlastníkov bytov, SVB, pripadne o Správe domu, bytoch , spoločných častiach a zariadeniach.

Ak si správca robí s peniazmi vlastníkov, teda aj tých ktoré jemu uhrádzajú nájomcovia bytov v jeho dočasnom vlastníctve, nie je to vôbec košer! Ba je to trestné. Správca je povinný predložiť všetky doklady týkajúce sa domu každému vlastníkovi bytu v dome, ktorý len spravuje.

ale môžem ja vôbec praktický overiť, koľko je na účte správcu v banke peňazí?

Áno! Na základe § 14 si zvolíš, zvolíte človeka, ktorý to je povinný robiť a vlastníkov informovať, predložiť doklady, Rada vlastníkov, zástupca vlastníkov, ktorých tiež volia vlastníci majú kontrolovať prededu SVB, Správcu domu a tých kontrolujete vy, vlastníci.

Ak niečo nesedí máš právo požiadať o zvolanie schôdze vlastníkov, prípadne presvedčiť štvrtinu vlastníkov a zvolať schôdzu sami. Ak sa zúčastní len štvrtina vlastníkov, schôdza je bezpredmetná, rozhoduje sa nadpolovičnou väčšinou v niektorých prípadoch dvoma tretinami hlasov vlastníkov.

Pokiaľ Predseda SVB, Správca domu zneužije vlastníkmi dané právomoci a nikto to nekontroluje, až keď je prúser sa začnú zaujímať, ale to už na účte chýba kopec peňazí!!! Nečítaš PORADU?

Čia je to chyba??? Ak na našom účte, tak aj moja. Ak na vašom, tvoja, tak ty si zodpovedný!!! Alebo nezodpovedný???

0 0
anonym222 anonym222

anonym222 je offline (nepripojený) anonym222

Sito, všetko čo tu opisuješ sú pre mňa známe informácie. Správca si plní svoje povinnosti a samozrejme každého vlastníka pravidelne informuje o čerpaní fondu oprav a jeho zostatku, a to naozaj do haliera. Účtovne nám nechýba ani cent. Máme samozrejme aj svojho zástupcu vlastníkov. Ja som mal na mysli iba to, či môžem skontrolovať aj to či skutočne sú na účte peniaze, ktoré by účtovne mali byť v poriadku. Napr. či mi správca môže ukázať napr. aj výpisy z účtu z banky.
A to, že na FO domu musia byť peniaze od vlastníkov bytov aj od Správcu ako ďalšieho vlastníka mi jednoznačne zo zákona nevyplýva. Myslím že zákon to jednoznačne neošetril. Ty to tam niekde vidíš priamo takto uvedené?
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

anonym222 Pozri príspevok
Sito, všetko čo tu opisuješ sú pre mňa známe informácie. Správca si plní svoje povinnosti a samozrejme každého vlastníka pravidelne informuje o čerpaní fondu oprav a jeho zostatku, a to naozaj do haliera. Účtovne nám nechýba ani cent. Máme samozrejme aj svojho zástupcu vlastníkov. Ja som mal na mysli iba to, či môžem skontrolovať aj to či skutočne sú na účte peniaze, ktoré by účtovne mali byť v poriadku. Napr. či mi správca môže ukázať napr. aj výpisy z účtu z banky.
A to, že na FO domu musia byť peniaze od vlastníkov bytov aj od Správcu ako ďalšieho vlastníka mi jednoznačne zo zákona nevyplýva. Myslím že zákon to jednoznačne neošetril. Ty to tam niekde vidíš priamo takto uvedené?
Takže keď všetko vieš, kde je problém???

Nie môže, ale musí! Je to tvoj majetok, teda podiel. Záleží od vymáhania práva, prípadne vymožiteľnosti práva. Hodne rozhoduje obsah zmluvy o ...

§ 8b

(1) Správca je povinný vykonávať správu domu samostatne v mene vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome a na ich účet a je oprávnený konať pri správe domu za vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome pred súdom.

Čítaš niekde to, čo si napísal???

Ústa, čítajú, mozog rozmýšľa, človek rozhoduje.

O rozhodovaní v dome, rieši sa to v § 14, teda vlastníci rozhodujú. Ak, majú list vlastníctva a nerozhodujú, čo sú to za vlastníci, že by rukojemníci???

A je jedno, čí je v dome SVB, alebo je dom pod Správou.

Vlastník je vlastník!
0 0
Deganova Deganova

Deganova je offline (nepripojený) Deganova

U nás v SVB tiež došlo k neoprávnenému čerpaniu FO a to z dôvodu nesprávnych vyúčtovaní. Kedže bývalý predseda neviedol osobitne účet FO a účet služieb, preplatky sa vyplácali aj z FO. Pri kontrole bolo všetko OK ( čo sa týka zaplatených faktúr), prišlo sa na to až po trestnom oznámení na bývalého predsedu ( odmietal vydať účtovné doklady) a až v znaleckom posudku bol vyčíslený rozdiel vo FO.
1 0
anonym222 anonym222

anonym222 je offline (nepripojený) anonym222

sito Pozri príspevok
Takže keď všetko vieš, kde je problém???
Možno si si nevšimol, ale ja nemám žiadny problém. Ja som sa iba vyjadril k príspevku Marias.S, že správca vedie dva fondy oprav, čo tu však bolo viackrát napadnuté, resp. spochybnené.
sito Pozri príspevok
§ 8b
(1) Správca je povinný vykonávať správu domu samostatne v mene vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome a na ich účet a je oprávnený konať pri správe domu za vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome pred súdom.
Teda keďže správca je aj vlastník, vykonáva teda správu domu samostatne aj za seba a na svoj účet. U nás to teda funguje presne v súlade s tým čo si tu napísal. Neviem teda prečo by to nemohlo takto fungovať?
0 0
Matias.S Matias.S

Matias.S je offline (nepripojený) Matias.S

anonym222 Pozri príspevok
Možno si si nevšimol, ale ja nemám žiadny problém. Ja som sa iba vyjadril k príspevku Marias.S, že správca vedie dva fondy oprav, čo tu však bolo viackrát napadnuté, resp. spochybnené.

Teda keďže správca je aj vlastník, vykonáva teda správu domu samostatne aj za seba a na svoj účet. U nás to teda funguje presne v súlade s tým čo si tu napísal. Neviem teda prečo by to nemohlo takto fungovať?
Mne osobne nevadí, že UBD spravuje alebo vedie 2 alebo jeden účet, pokiaľ položky sedia. Doposiaľ mi však nebolo vysvetlené ako sa budú robiť opravy spoločných priestorov ako je strecha alebo obvodový plášť pre 2 vchody, keď evidencia je pre každý vchod samostatne ... a nemalo by sa šetriť aj na tieto opravy samostatne ? ... a ako sa potom bude brať napr. pôžička na zatepľovanie ?
Naposledy upravil Matias.S : 12.09.10 at 21:57
0 0
Matias.S Matias.S

Matias.S je offline (nepripojený) Matias.S

sito Pozri príspevok
Nikde v zákone 182/1993 som nečítal samo sebe. Zákon hovorí len o vlastníkov bytov, SVB, pripadne o Správe domu, bytoch , spoločných častiach a zariadeniach.

Ak si správca robí s peniazmi vlastníkov, teda aj tých ktoré jemu uhrádzajú nájomcovia bytov v jeho dočasnom vlastníctve, nie je to vôbec košer! Ba je to trestné. Správca je povinný predložiť všetky doklady týkajúce sa domu každému vlastníkovi bytu v dome, ktorý len spravuje.

ale môžem ja vôbec praktický overiť, koľko je na účte správcu v banke peňazí?

Áno! Na základe § 14 si zvolíš, zvolíte človeka, ktorý to je povinný robiť a vlastníkov informovať, predložiť doklady, Rada vlastníkov, zástupca vlastníkov, ktorých tiež volia vlastníci majú kontrolovať prededu SVB, Správcu domu a tých kontrolujete vy, vlastníci.

Ak niečo nesedí máš právo požiadať o zvolanie schôdze vlastníkov, prípadne presvedčiť štvrtinu vlastníkov a zvolať schôdzu sami. Ak sa zúčastní len štvrtina vlastníkov, schôdza je bezpredmetná, rozhoduje sa nadpolovičnou väčšinou v niektorých prípadoch dvoma tretinami hlasov vlastníkov.

Pokiaľ Predseda SVB, Správca domu zneužije vlastníkmi dané právomoci a nikto to nekontroluje, až keď je prúser sa začnú zaujímať, ale to už na účte chýba kopec peňazí!!! Nečítaš PORADU?

Čia je to chyba??? Ak na našom účte, tak aj moja. Ak na vašom, tvoja, tak ty si zodpovedný!!! Alebo nezodpovedný???

Sito máš pravdu a súhlasím s tebou, no ako sa máme správať v prípade, keď družstvo je aj väčšinový vlastník a zvolať schôdzu vlastníkov keď nebudeme mať väčšinu ? ... Veď družstvo sa v našom prípade správa ako väčšinový vlastník ... a je vôbec povinné svojim nájomcom predkladať stav na účte ?
0 0
Matias.S Matias.S

Matias.S je offline (nepripojený) Matias.S

jarecko Pozri príspevok
Matias.S!
Na to ti rychlu univerzalnu radu nedam. Ja to tiez nechavam na volny priebeh dozitia anuity, uz tie styri roky co mame nejako zbehnu. Nemam chut na taku iniciativu aby som siel do stvrteho vchodu niekoho koho ani nepoznam presviecat aby si odkupil byt, niekto to pochopi, ze mu chcem tymto poskodit. My mame celkom dvakrat viac bytov ako vy. Ti najomnici by sa v podstate spametali vtedy, keby druzstvo skrachovalo a zacala natahovacka spravcu konkurznej podstaty ci byty prevedie najomcom a za kolko, hoci teoreticky by ich mal previest za zostatok anuity. Lenze teoria na Slovensku je jedna vec a prax druha.

Neviem ako dopadli druzstevnici v Ziline kde mali taky problem, ze druzstvo narobilo dlhy s tym, ze zobralo zalohy od ludi v Martine, ktorym slubovalo pridelit byty, tento slub nedodrzalo, ti to dali na sud a potom nastupil exekutor, ktory bral najomne byty druzstva v Ziline ako majetok na uspokojenie pohladavok. Bolo to pred par rokmi aj v TV, myslim, ze aj byvaly minister za SNS Janusek bol tymto postihnuty ako najomca bytu.
Verím, že ľudia si to uvedomia sami, že kým sa nebudú starať o svoje tak to ich nikdy nebude ... snaha je .... ... avšak nikomu nebudem vnucovať svoj názor a ani niekoho presviedčať, aby niečo urobil ... ... akurát nech sa vo vedľajšom vchode nečudujú prečo mi meníme okná, brány ... a oni nemajú urobené vo vchode nič ...
Naposledy upravil Matias.S : 12.09.10 at 21:55
0 0
Mária27 Mária27

Mária27 je offline (nepripojený) Mária27

anonym222 Pozri príspevok
Sito, všetko čo tu opisuješ sú pre mňa známe informácie. Správca si plní svoje povinnosti a samozrejme každého vlastníka pravidelne informuje o čerpaní fondu oprav a jeho zostatku, a to naozaj do haliera. Účtovne nám nechýba ani cent. Máme samozrejme aj svojho zástupcu vlastníkov. Ja som mal na mysli iba to, či môžem skontrolovať aj to či skutočne sú na účte peniaze, ktoré by účtovne mali byť v poriadku. Napr. či mi správca môže ukázať napr. aj výpisy z účtu z banky.
A to, že na FO domu musia byť peniaze od vlastníkov bytov aj od Správcu ako ďalšieho vlastníka mi jednoznačne zo zákona nevyplýva. Myslím že zákon to jednoznačne neošetril. Ty to tam niekde vidíš priamo takto uvedené?

Keby ste mali osobitný účet v banke, môžete dostávať kópie výpisov z neho.
O tých účtoch domu sa veľa diskutovalo: či majú byť oddelené od správcu (správca s nimi disponuje), či má byť jeden pre dom, alebo dva (na fond a na úhrady - vlastníci zasielajú jednu sumu).
Správcovia teraz najčastejšie vedú pre každý dom jeden účet v banke (úspora) a analyticky rozúčtovávajú fond a plnenia.
Pýtal si sa na toto?V zákone to fakt nie je úplne jasne, ale myslím, že sa to dá pochopiť.

§ 8
(3) Správca je povinný viesť samostatné analytické účty osobitne za každý dom, ktorý spravuje. Prostriedky získané z úhrad za plnenia od vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome a prostriedky fondu prevádzky, údržby a opráv (ďalej len "majetok vlastníkov") musí správca viesť oddelene od účtov správcu v banke, a to osobitne pre každý spravovaný dom. Majiteľom účtu domu zriadeného správcom v banke sú vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome; správca je príslušný disponovať s finančnými prostriedkami na účte domu a vykonávať k tomuto účtu práva a povinnosti vkladateľa podľa osobitného zákona o ochrane vkladov12aaa).
§ 8a ods. 2 - Zároveň je povinný previesť zostatok majetku vlastníkov na účtoch v banke na účty nového správcu alebo spoločenstva.

§ 10
(4) Spoločenstvo a správca vedie prostriedky vo fonde prevádzky, údržby a opráv oddelene od prostriedkov zhromaždených od vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome na úhrady za plnenia, pričom sa musí zachovať účel použitia týchto prostriedkov. Ak spoločenstvo tvorí viac domov, zriaďuje sa fond prevádzky, údržby a opráv osobitne pre každý dom.
(6) Úhrady za plnenia sú vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome povinní mesačne vopred uhrádzať na účet domu v banke.
2 0
anonym222 anonym222

anonym222 je offline (nepripojený) anonym222

Matias.S Pozri príspevok
Mne osobne nevadí, že UBD spravuje alebo vedie 2 alebo jeden účet, pokiaľ položky sedia. Doposiaľ mi však nebolo vysvetlené ako sa budú robiť opravy spoločných priestorov ako je strecha alebo obvodový plášť pre 2 vchody, keď evidencia je pre každý vchod samostatne ... a nemalo by sa šetriť aj na tieto opravy samostatne ?
Matias, je to veľmi jednoduché. Opravy ktoré sa týkajú iba vášho vchodu, sú financované iba z vášho účtu. Oprava strechy sa rozpočíta na obidva vchody, teda bude rovnomerne čerpaná z obidvoch účtov. Aj preto sa účty analyticky vedú pre každý vchod, aj keď to je jeden spoločný dom. Ak si vymenite bránu vo vchode, nemôžeš predsa chcieť, aby ti ju financoval susedný vchod.
0 0
Matias.S Matias.S

Matias.S je offline (nepripojený) Matias.S

Mária27 Pozri príspevok
Keby ste mali osobitný účet v banke, môžete dostávať kópie výpisov z neho.
O tých účtoch domu sa veľa diskutovalo: či majú byť oddelené od správcu (správca s nimi disponuje), či má byť jeden pre dom, alebo dva (na fond a na úhrady - vlastníci zasielajú jednu sumu).
Správcovia teraz najčastejšie vedú pre každý dom jeden účet v banke (úspora) a analyticky rozúčtovávajú fond a plnenia.
Pýtal si sa na toto?V zákone to fakt nie je úplne jasne, ale myslím, že sa to dá pochopiť.

§ 8
(3) Správca je povinný viesť samostatné analytické účty osobitne za každý dom, ktorý spravuje. Prostriedky získané z úhrad za plnenia od vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome a prostriedky fondu prevádzky, údržby a opráv (ďalej len "majetok vlastníkov") musí správca viesť oddelene od účtov správcu v banke, a to osobitne pre každý spravovaný dom. Majiteľom účtu domu zriadeného správcom v banke sú vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome; správca je príslušný disponovať s finančnými prostriedkami na účte domu a vykonávať k tomuto účtu práva a povinnosti vkladateľa podľa osobitného zákona o ochrane vkladov12aaa).
§ 8a ods. 2 - Zároveň je povinný previesť zostatok majetku vlastníkov na účtoch v banke na účty nového správcu alebo spoločenstva.

§ 10
(4) Spoločenstvo a správca vedie prostriedky vo fonde prevádzky, údržby a opráv oddelene od prostriedkov zhromaždených od vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome na úhrady za plnenia, pričom sa musí zachovať účel použitia týchto prostriedkov. Ak spoločenstvo tvorí viac domov, zriaďuje sa fond prevádzky, údržby a opráv osobitne pre každý dom.
(6) Úhrady za plnenia sú vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome povinní mesačne vopred uhrádzať na účet domu v banke.
Avšak toto sa začalo robiť iba pred 2 rokmi ... a stav predtým alebo prostriedky boli ponechané po prevode družstevného bytu kde ? ... ostali v prospech družstva ?
0 0
Matias.S Matias.S

Matias.S je offline (nepripojený) Matias.S

jarecko Pozri príspevok
Marcel vsetko sedi, len my teraz s Matiasom.S akademicky debatujeme v rovine, ze druzstvo ma vecsinu a nic sa zmenit co sa tyka formy spravy neda. Vedenie druzstva sa samo spravy domu nezbavi. Keby tak dobrovolne urobili, mozno za kratky cas by nemali co spravovat. Casom prirodzenou cestou aj k tomu dojde u niektorych bytovych domoch, kde budu mat veci znalych adeptov a ti sa rozhodnu spravovat dom vo vlastnej rezii a niekde, kde aj uz budu mat moznost z pohladu legislativy, ostanu nadalej z vlastnej pohodlnosti v sprave pod starym systemom. Jedna vec je teoretizovat a nadavat s poza bucka a druha prevziat zodpovednost za spravu.
Presne tak, ide tu o to ako povedať ľudom, že už nie sme v komunizme ... no prichádzajú na to pomaly ... a družstvo žije stále ďalej
0 0
Načítať ďalšie