Predchádzajúce príspevky vyčerpali snáď všetky problémy.
Príklad s Jožkom a Ferkom je logický, ja som si to zhodne predstavoval a metodický pokyn potvrdil moju predstavu ako správnu.
V mojej predstave bolo, ešte NAVIAC že budem prefakturovávať aj vstupy bez DPH a aj mzdy. Desila ma predstava, že na tieto položky pôjde DPH pri prefakturácii. Metodický pokyn - Oznámenie o zmenách ... rieši iba delenie DPH na výstupe A odpočítanej dane. Teda v čom nie je DPH to nebudeme prefakturovávať.
Poučenie pre mňa: nákupy bez DPH, odpisy a mzdy budem deliť na konci roka v uzávierkových operáciách tak ako sme to robili do konca roku 2013.
NA ZÁVER:
Mám pocit, že tento zmätok v združeniach je motivovaný len KONTROLNÝM VÝKAZOM DPH. Ak by to malo mať hlbší zmysel museli by sme počas roka prefaktúrovať úplne všetko a ešte k tomu aj rovnako robiť úhrady, aby vznikol v každom účtovníctve člena združenia pomerový podiel príjmov a výdavkov, a museli by sme dosiahnuť podľa pomeru aj výkazy majetku a záväzkov. Ten kto to dokáže by si zaslúžil čosi ako Nobelovu cenu za ekonomiku.
Riešenie:
Účtovný softvér Pohoda má možnosť záväzky a pohľadávky likvidovať bez väzby. To znamená, že pre daň z príjmu ako keby neexistovali a nebudú zahrnuté ani do Výkazu majetku a záväzkov, ale budú v evidencii DPH. V hlavnom účtovníctve v oddelených číselných radoch vytvorím prefakturačné zápisy na vstupe a výstupe a zlikvidujem ich bez väzby. V druhom účtovníctve urobím zápisy záväzkov a pohľadávok tak, aby kontrolné výkazy DPH z obidvoch účtovníctiev boli fifty fifty a viac sa týmto účtovníctvom nebudem zaoberať. No a keďže toto združenie nemá registračnú pokladňu mám to vybavené.