Jozef Mihál Ehm, vziať si ako porovnávací "etalón" práve Kiu ceed... Veď to je historicky prvé skutočné auto tejto automobilky...
Na druhej strane Citroen skutočne nepriniesol na automobilový trh za posledných 10 rokov nič nové, pričom voľakedy to bol líder...Ak za novinky nepovažujem zásobník vôni na palubke či volant s pevným stredom...
Za skutočným pokrokom sa treba obzrieť inde.
Ano, presne tak, Citroen svojim modelom DS ua v 60 rokoch vyrazil svetu dych (poznate z filmu Fantomas), okrem toho, ze mal hydraulicky podvozok, a automaticku korekciu vysky, mal aj posilovace na vsetko (neviem, ci dokonca nie aj na spojku) a svetla, ktore sa otacali do zakruty spolu s volantom (teraz je to novinka po 50 rokoch znova).
Ale ja si nemyslim, ze by bolo az tak co vycitat mojmu Citroenu spred 10 rokov, ked si uvedomime, ze ma dazdovy senzor, 4 airbagy, klimu, nast. volant, a mnozstvo dalsich veci (niektore Xantie mali aj tempomat, automaticku zmenu praveho spatneho zrkadla pri zaradeni spiatocky, aby ste videli na obrubnik pri parkovani a pod). Skutocne mi chybaju iba xenony.
Ja ani nejaky zasadny pokrok neocakavam, skor mi vadia take tie marketingove ulety a "pokrok", ktory nakoniec pre zakaznika neznamena nic ine, ako hlbsie do penazenky a vacsiu poruchovost. Citroen sa napr. v tomto smere neslavne preslavil vynalezom nejakej multiplexnej kabelaze (vsade ide namiesto 50 kablov iba 1 a namiesto toho je v aute 100 miniaturnych pocitacov) a napr. Mercedes si spravil obrovsku hanbu systemom "brake by wire" - teda brzdenie cez kabel, ktory museli nakoniec opustit. Keby tento trend razil iba Citroen, vobec by ma to netrapilo, som ochotny hned dnes zabudnut na tuto znacku, nie som zasa az taky fanusik. Viac mi vadi, ze je to vseobecny trend. Vselijake tie pevne volanty, a podobne nezmysly, zacalo to uz tou modou umiestnovat vsetky budiky do stredu palubky.
Niekedy mam pocit, ze automobilovi vyvojari sa riadia tym heslom, ktore raz ktosi mudry (keby som si teraz spomenul kto) povedal o medicine: "Na medicine je najhroznejsie to, ze musi konat, aj ked nevie co". Teda aj od lekara musite odchadzat s nejakou tabletkou, dokonca aj v pripade, ze vobec netusi, co vam je. Podobny pocit maju zrejme aj automobilky - pokrok musi byt za kazdu cenu - aj ked nevieme aky a preco vlastne...