Komentár k zákonu z internetu
Zákon č. 244/2002 Z. z. o rozhodcovskom konaní
Mnohí z občanov Slovenskej republiky už stáli zoči-voči problému ťažkej vymožiteľnosti práva a prieťahom v súdnom konaní. Tieto problémy sú často odôvodňované nedostatočným financovaním a vybavením súdov, ich preťažením či korupciou. Riešeniu tohto problému nebola donedávna naklonená ani legislatíva SR upravujúca konanie pred súdmi, ktorá až príliš „skostnatelo“ reaguje na spoločenské zmeny. Náprava týchto nedostatkov v kratšom časovom úseku neprichádza do úvahy ani v prípade, že by sa do nej zapojili všetci zainteresovaní, predovšetkým Národná rada a vláda SR reprezentovaná najmä Ministerstvom spravodlivosti, ale aj mnohé ďalšie subjekty.
Existencia sporov a nezrovnalostí je v každej spoločnosti samozrejmá, rovnako ako je samozrejmá potreba ich rýchleho a spoľahlivého riešenia, obzvlášť v podnikateľskom prostredí, kde rýchle a spoľahlivé riešenie sporu pred súdom predstavuje predpoklad presadenia sa na trhu. Rýchle a spoľahlivé uzavretie sporného prípadu s obchodným partnerom v krátkom časovom období a na vysokej odbornej úrovni bez prehnane vysokých nákladov, vrátane reálnej možnosti uspokojenia svojho práva, to sú atribúty úspešnosti a právnej istoty podnikateľských subjektov.
Slovenská republika prijala v roku 2002 zákon č. 244 o rozhodcovskom konaní, prostredníctvom ktorého sa pridala ku skupine európskych krajín riešiacich spory aj alternatívnym spôsobom. Tento zákon de facto reprezentuje realizáciu právnych záruk, ktoré upravuje článok 46 Ústavy Slovenskej republiky ako právo na súdnu a inú právnu ochranu a Dohovor o ľudských právach a základných slobodách v článku 6 ako právo na spravodlivé a primerané prejednanie záležitosti pred nezávislým a nestranným súdom.
O výhodách rozhodcovského konania v porovnaní s klasickým konaním pred súdom nemožno mať pochýb. Táto alternatíva riešenia sporov umožňuje zmluvným stranám dohodnúť sa na riešení svojich občianskoprávnych a obchodnoprávnych sporov pred ustanoveným rozhodcom či rozhodcami stáleho rozhodcovského súdu. Táto moderná alternatíva ponúka možnosť rýchleho, objektívneho a flexibilného riešenia sporov, vrátane garancie právnej istoty.
Krátko k dôvodom, prečo došlo k nahradeniu zákona č. 218/1996 Z. z. o rozhodcovskom konaní zákonom č. 244/2002 Z. z. o rozhodcovskom konaní
Zákon č. 218/1996 Z. z. o rozhodcovskom konaní sa časom jeho aplikácie ukázal ako neefektívny a príliš reštriktívny. Dôkazom nutnosti ho zmeniť bolo malé množstvo rozhodcovských sporov, ktoré sa podľa neho riešili, či už ide o vnútroštátne alebo medzinárodné spory. Jeho hlavným nedostatkom bol najmä úzky rozsah arbitrovateľných vecí, nedostatočná voľnosť strán pri voľbe štruktúry arbitráže, neexistencia dostatočných pravidiel na riešenie nečinnosti a nedostatok úpravy voľby hmotného práva.
Pri vypracovávaní nového zákona o rozhodcovskom konaní, t. j. z. č. 244/2002 Z. z., sa opieral zákonodarca do značnej miery o Modelový zákon UNCITRAL o rozhodcovskom konaní v medzinárodnom obchodnom styku. Komisia vytvorená za účelom prípravy návrhu nového zákona o rozhodcovskom konaní sa však nakoniec neobmedzila iba na odporúčania vyjadrené v modelovom zákone, ale zobrala na zreteľ i moderné právne úpravy komerčnej arbitráže v iných štátoch, najmä členských štátoch Európskej únie. Týmto novým zákonom sa odstránili problémy, ktoré viedli k malému využívaniu rozhodcovského konania. K najdôležitejším zmenám patrilo napríklad to, že sa rozšíril rozsah arbitrovateľných vecí, a to predovšetkým umožnením podriadiť rozhodcovskému konaniu aj občianskoprávne spory s určitými, taxatívne vymedzenými výnimkami. Účastníkom právnych vzťahov sa tak umožnilo zvoliť si, či určitý spor, ktorý medzi nimi vznikne, budú riešiť pre súdom alebo pred rozhodcami. Preto súdy nebudú natoľko zaťažované spormi, ktoré už môžu riešiť rozhodcovské orgány. Jasným vyjasnením si toho, či určité veci sú arbitrovateľné, sa samozrejme zvýšila príťažlivosť arbitráže, najmä pre jej neformálnosť, finančnú výhodnosť a rýchlosť. Inštitút rozhodcovského konania sa liberalizoval natoľko, aby mohol byť častejšie využívaný domácimi, ako aj zahraničnými subjektmi. Zreteľným spôsobom sa upravujú komplexné postupy na vytvorenie rozhodcovského súdu a podanie námietok proti rozhodcom. V zákone č. 244/2002 Z. z. sa zároveň vymedzujú jasné mechanizmy na vynútenie rozhodcovských zmlúv a rozsudkov. Zavádza sa nový inštitút preskúmania rozhodcovského rozsudku, ktorý predstavuje významnú možnosť na dosiahnutie zmeny rozhodcovského rozsudku mimo občianskeho súdneho konania, čím sa rovnako znižuje zaťaženosť súdov. Úloha súdov sa obmedzuje len na prevenciu zásahov do práva na spravodlivý proces, avšak bez toho, aby sa neprimerane zasahovalo do autonómie strán alebo rozhodovacieho procesu rozhodcovského súdu. V zákone sa jasne definujú dôvody pre preskúmanie rozhodcovského rozsudku všeobecným súdom.
Cieľom tohto zákona je zaradiť rozhodcovské konanie na také miesto, aké mu v skutočnosti patrí, aby mohlo plniť svoje prioritné postavenie, t. j. mimosúdne riešiť spory a tým skutočne odbremeniť všeobecné súdy od sporov, ktoré sa v rozhodcovskom konaní dajú k spokojnosti sporových strán vyriešiť. Riešenie sporov formou rozhodcovského konania ako alternatívnej možnosti k súdnemu konaniu má totiž nesporne veľa výhod. Patrí k nim najmä:
– pružnejšie a rýchlejšie konanie – od podania žaloby do vydania rozhodcovského rozsudku môže uplynúť jeden až tri mesiace, a to v závislosti od náročnosti sporu
– úspora nákladov konania – súdne poplatky sú rozhodne vyššie ako poplatky za konanie pred rozhodcovským súdom, vzhľadom na rýchlosť riešenia sporu neplatí účastník často prehnané cestovné výdavky, resp. vzhľadom na kontradiktórnosť konania a hodnotenia písomných dôkazov nie je potrebné platiť náklady právneho zastúpenia
– jednoduchosť a flexibilita postupov
– dôvernosť a súkromný charakter – na rozhodcovské konanie nemá prístup verejnosť, je neverejné a rozhodcovia sú viazaní mlčanlivosťou, preto sa účastník tohto konania môže spoľahnúť, že nedôjde k „pretriasaniu“ jeho sporu na verejnosti alebo v podnikateľskej obci, čo by mohlo vážne ohroziť jeho dobré meno
– špecializácia prostredníctvom rozhodcov, ktorí sú odborníkmi v danej oblasti, resp. možnosť ustanoviť za rozhodcov skúsených právnikov – na rozhodcovskom súde najčastejšie pôsobia právnici „experti“ na obchodné právo a riešenie občianskoprávnych sporov, čo zaručuje vysokú odbornosť a spoľahlivosť
– písomnosť rozhodcovského konania – rozhodcovské konanie je zásadne písomné, bez potreby ústne vec prejednávať rozhoduje rozhodcovský súd na základe písomne predložených dôkazov a vyjadrení. Ak však navrhne účastník konania ústne pojednávanie a svoj návrh dostatočne odôvodní a ústne pojednávanie nebude prekážkou rýchleho a efektívneho rozhodnutia vo veci, rozhodcovské konanie bude ústne
– vykonateľnosť rozhodcovských rozsudkov exekútormi a súdmi – rozhodcovský rozsudok sa stáva po tom, čo je doručený všetkým účastníkom sporu, právoplatný a vykonateľný, čo umožňuje oprávnenej strane v prípade riadneho a dobrovoľného plnenia stranou povinnou domáhať sa okamžite svojho nároku
– senátny typ rozhodovania – rozhodovanie tromi rozhodcami zabezpečuje objektívnosť a dôkladné posúdenie sporu, rozhoduje sa na základe väčšiny hlasov
Zákon č. 244/2002 Z. z. o rozhodcovskom konaní
Predmetom úpravy tohto zákona je riešenie majetkových sporov, ktoré vzniknú alebo už vznikli nielen z tuzemských, ale aj medzinárodných záväzkových vzťahov. Oproti predchádzajúcemu zákonu č. 218/1996 Z. z., ktorý sa v praxi málo využíval, sa týmto zákonom rozšíril okruh sporov, ktoré môžu účastníci konania riešiť v rozhodcovskom konaní, z obchodných i na občianskoprávne. Predmetom právnej úpravy tohto zákona je i uznanie a výkon rozhodcovských rozhodnutí, tuzemských i cudzích, ak miesto výkonu rozhodcovského rozhodnutia je v Slovenskej republike. Táto úprava je zakotvená v ôsmej časti zákona. Zároveň sa však obmedzuje možnosť zmluvných strán podrobiť rozhodcovskému konaniu len tie spory, ktoré možno ukončiť súdnym zmierom. Vzhľadom na zachovanie princípu teritoriálnej pôsobnosti zákona sa týmto zákonom spravujú spory, len ak je miesto rozhodcovského konania alebo konania o uznanie a výkon cudzích rozhodcovských rozhodnutí na území Slovenskej republiky. Nemožno však obmedziť rozhodnutie účastníkov konania zvoliť si tento zákon pre rozhodcovské konanie v cudzine, ak to pripúšťa právny poriadok štátu, na území ktorého sa rozhodcovské konanie uskutoční. Zákon tiež negatívne určuje, ktoré spory nemôžu byť predmetom konania z dôvodu osobitného významu veci samej. Ide o vznik, zmenu a zánik vlastníckych a iných vecných práv k nehnuteľnostiam, kde sa vyžaduje zápis práv k nehnuteľnostiam a ich zmien v katastri nehnuteľností a rozhodcovské rozhodnutie nie je právnou skutočnosťou na zápis práv k nehnuteľnostiam. Ďalej sú z rozhodcovského konania vyňaté tzv. statusové spory, kde je osobitný spoločenský záujem na tom, aby o nich rozhodoval všeobecný súd v občianskom súdnom konaní. Spory, súvisiace s výkonom rozhodnutí alebo súvisiace s konkurzným a vyrovnávacím konaním, sú bezprostredne zviazané s týmito konaniami, v ktorých autoritatívne rozhoduje všeobecný súd. Z hľadiska ich hladkého priebehu nie je možné zveriť rozhodovanie sporov, vzniknutých počas trvania konania a s ním nejakým spôsobom prepojených, rozhodcovskému súdu.
Dohoda rodičov o úprave práv a povinností k dieťaťu, ktorá pre svoju platnosť potrebuje schválenie súdu a ani dohoda o styku rodičov s dieťaťom a o výžive a výchove maloletého dieťaťa nemajú povahu súdneho zmieru, a preto o nich podľa tohto zákona nemožno rozhodovať v rozhodcovskom konaní. Obdobne tiež súd upravuje pomery rodičov k maloletému dieťaťu, ak rodičia nežijú spolu. Majetkové práva maloletého dieťaťa sú teda z rozhodcovského konania tiež vylúčené.
Rozhodcovská zmluva a rozhodcovská doložka
Druhá časť zákona upravuje spôsob, akým si účastníci zmluvných právnych vzťahov môžu dohodnúť rozhodovanie prípadných sporov v budúcnosti alebo sporov prebiehajúcich v rozhodcovskom konaní.
Záväzok zmluvných strán predložiť existujúci alebo budúci spor na rozhodovanie rozhodcovskému súdu vyplýva pre strany z rozhodcovskej zmluvy. Rozhodcovská zmluva môže byť uzavretá ako:
1. samostatná zmluva,
2. rozhodcovská doložka k zmluve.
Zákon definuje rozhodcovskú zmluvu ako dohodu zmluvných strán o tom, že všetky alebo len niektoré spory, ktoré medzi nimi vznikli alebo medzi nimi vzniknú vo vopred určenom zmluvnom alebo inom právnom vzťahu, budú rozhodnuté v rozhodcovskom konaní. Zmluvné strany sa môžu dohodnúť, že rozhodcovská zmluva nebude zaväzovať ich právnych nástupcov. Takáto dohoda musí byť súčasťou rozhodcovskej zmluvy a musí z nej jednoznačne vyplývať vôľa zmluvných strán. Ak sa na tomto zmluvné strany výslovne v zmluve nedohodnú, uplatní sa zákonná úprava a rozhodcovská zmluva bude zaväzovať i právnych nástupcov zmluvných strán.
Rozhodcovská zmluva musí mať písomnú formu, inak je neplatná. Rozhodcovská zmluva môže byť obsiahnutá aj v inom, nezmluvnom dokumente. Môže byť uzavretá vzájomnou korešpondenciou (listom, telefaxovou správou, e-mailovou správou), pričom návrh (oferta) a prijatie návrhu (akceptácia) nemusia byť obsiahnuté na tej istej listine. Rozhodcovská zmluva môže byť obsiahnutá aj na skladiskovom alebo tovarovom náložnom liste, čo je bežný spôsob uzatvárania rozhodcovských zmlúv v iných štátoch. Zákon umožňuje konvalidáciu písomnej formy tým, že zmluvné stany vyhlásia do zápisnice pred rozhodcom, že svoj spor podrobujú rozhodcovskému konaniu. Takéto vyhlásenie však zmluvné strany môžu urobiť najneskôr do začatia konania o podstate sporu, t. j. o veci samej.
Platnosť rozhodcovskej zmluvy
Zmluvné strany sa v rozhodcovskej zmluve môžu výslovne dohodnúť na uzavretí rozhodcovskej zmluvy podľa právneho poriadku iného štátu, nespôsobuje to neplatnosť rozhodcovskej zmluvy. V tomto prípade sa posudzuje platnosť rozhodcovskej zmluvy podľa právneho poriadku, podľa ktorého sa uzavrela.
Ak nastane situácia, že súčasťou inak neplatnej zmluvy je rozhodcovská doložka, táto rozhodcovská doložka bude neplatnou iba v prípade, že sa aj na ňu vzťahuje dôvod neplatnosti zmluvy.
Najčastejším a najľahším spôsobom uzavretia rozhodcovskej zmluvy je vloženie rozhodcovskej doložky do zmluvy, resp. do záverečných ustanovení zmluvy. Takáto rozhodcovská doložka následne vyzerá takto:
„Zmluvné stany tejto zmluvy sa dohodli, že všetky spory, ktoré medzi nimi vzniknú z právnych vzťahov vzniknutých na základe tejto zmluvy alebo súvisiacich s touto zmluvou, vrátane sporov o platnosť, výklad a zánik tejto zmluvy, predložia na rozhodnutie v rozhodcovskom konaní Stálemu rozhodcovskému súdu ............................................ . Zmluvné strany sa rozhodnutiu vydanému v rozhodcovskom konaní podriadia s tým, že takéto rozhodnutie bude pre zmluvné strany konečné a záväzné“.
V súlade s ustanovení § 1 ods. 1 písm. a) a § 1 ods. 2 zákona možno rozhodnúť v rozhodcovskom konaní:
1. majetkové spory vzniknuté z tuzemských a medzinárodných obchodnoprávnych a občianskoprávnych vzťahov, ak je miesto rozhodcovského konania v Slovenskej republike
2. a súčasne ide o spory, ktoré je možné skončiť pred súdom zmierom.
Z rozhodovania sú v zmysle § 1 ods. 3 zákona vylúčené:
1. spory o vzniku, zmene alebo zániku vlastníckeho práva a iných vecných práv k nehnuteľnostiam,
2. spory o osobnom stave,
3. spory súvisiace s núteným výkonom rozhodnutí,
4. spory, ktoré vzniknú v priebehu konkurzného a vyrovnacieho konania.
V súlade s týmto je potom možné rozhodcovskú doložku vkladať najmä do týchto zmlúv:
1. všetky záväzkové zmluvy podľa Občianskeho zákonníka,
2. všetky záväzkové zmluvy podľa Obchodného zákonníka,
3. zmluvy a právne vzťahy vznikajúce medzi zakladateľmi a spoločníkmi obchodných spoločností a družstiev, najmä spoločenské zmluvy, zakladateľské zmluvy a stanovy obchodných spoločností a družstiev,
4. zmluvy uzatvárané podľa Zákonníka práce, napr. pracovné zmluvy, dohody o pracovnej činnosti, kolektívne zmluvy,
5. zmluvy uzatvárané v zmysle osobitných predpisov, ktoré sa subsidiárne riadia Občianskym alebo Obchodným zákonníkom, napr. zmluvy uzatvárané podľa zákona o cenných papieroch, podľa zákona o kolektívnom investovaní atď.
Konanie pred rozhodcovským súdom
Úprava konania pred rozhodcovským súdom je upravená odlišne ako konanie pred všeobecným súdom, rovnako tiež niektoré inštitúty. Celkovo možno hodnotiť úpravu konania za jednoduchšiu. Odlišná je aj povaha noriem v tomto zákone. Niektoré normy sú konštruované zjavne kogentne, napriek tomu s ich nedodržaním zákon nespájal až do novelizácie zákona s účinnosťou od 1. januára 2006 žiadne negatívne následky (k novelizácii zákona pozri text nižšie).
Účastníci konania majú pred rozhodcami spravidla rovné postavenie. Porušenie tejto zásady je zákonom postihnuteľné a je považované za dôvod na zrušenie rozhodcovského rozsudku.
Začatie konania
Nevyhnutným predpokladom začatia konania pred rozhodcovským súdom je podanie návrhu, resp. žaloby, keďže v prípade arbitráže ide vždy o spor (na rozdiel od všeobecných súdov, ktoré môžu prejednávať aj nesporové veci). Zaujímavosťou v prípade arbitráže je, že konanie vlastne môže začať už vtedy, keď je žaloba doručená žalovanému (pokiaľ nie je adresovaná na konkrétny rozhodcovský súd), aj keď ešte neboli ustanovení rozhodcovia. To riešenie je prevzaté z Modelového zákona UNCITRAL a možno ho v našej praxi považovať za nóvum. Potom je však už iba na žalobcovi, aby si zabezpečil dôkaz o tom, že druhá strana žalobu prijala. Náležitosti žaloby, postup pre jej doplnenie alebo zmenu podrobne upravuje zákon. Tieto pravidlá však majú viac-menej dispozitívny charakter a záleží predovšetkým na rozhodcoch (prípadne pravidlách stáleho rozhodcovského súdu alebo dohode strán), ako ovplyvnia priebeh konania. Na to, aby bolo rozhodcovské konanie skutočne výhodnejšie ako súdny spor, je potrebné, aby boli žalobe priznané rovnaké účinky ako žalobe podanej na súde, vrátane pretrhnutia všetkých lehôt, prípadne zastavenie výkonu práva či prekážky litispendencie. Tu je na mieste poznamenať, že úprava prekážky litispendencie je zakotvená iba jednosmerne (§ 19 ods. 2: „Po začatí rozhodcovského konania nemožno v tej istej veci konať a rozhodnúť na súde alebo pred iným rozhodcovským súdom.“). Preto je vhodné položiť si otázku, či je možné začať rozhodcovské konanie počas už prebiehajúceho konania pred všeobecným súdom. Keďže zákonodarca pri tvorbe návrhu zákona o rozhodcovskom konaní postupoval podľa predlohy Modelového zákona UNCITRAL, ktorý na takúto otázku odpovedá kladne a keďže samotný zákon o rozhodcovskom konaní to nevylučuje, môžeme konštatovať, že je to možné. V konečnom dôsledku je rozhodujúce, ktorý zo súdov právoplatne rozhodne ako prvý. Zákon tiež upravuje tzv. vzájomnú žalobu. Takúto žalobu môže žalovaný podať najneskôr do prvého pojednávania vo veci samej. Analogicky sa v tomto prípade bude uplatňovať Občiansky súdny poriadok, podľa ktorého pôjde o vzájomnú žalobu iba v tom prípade, ak žalovaný požaduje, aby mu bolo prisúdené viac, ako žiada žalobca. Takúto žalobu je možné podať len v prípade, ak bola aj v tomto vzťahu uzatvorená rozhodcovská zmluva alebo ak ide o nárok z toho istého právneho vzťahu.
Pod sankciou zastavenia konania si právna úprava konania vyžaduje zaplatenie preddavku na trovy konania. Obdobne to prakticky platí aj pred štátnym súdom, kde je potrebné uhradiť súdny poplatok, avšak v prípade rozhodcovského konania sa strany môžu dohodnúť, že tento preddavok zaplatia spoločne. Konkrétny spôsob a výšku preddavku spravidla upravujú predpisy platné pri konkrétnom rozhodcovskom súde, prípadne si ich stanovia rozhodcovia ad hoc.
Rozhodovanie o právomoci
Právomocou rozhodcovského súdu je skúmať, či má právomoc rozhodnúť spor, ktorý mu bol predložený, najmä či je rozhodcovská zmluva medzi stranami platne uzavretá. Rovnako sa to vzťahuje aj na prípady chýb úkonu. Pojem právomoci zahŕňa oprávnenie autoritatívne rozhodnúť o predloženom návrhu. V prípade, že rozhodcovský súd dospeje k záveru, že takúto právomoc nemá, konanie zastaví. Ak však otázka právomoci zostane nevyriešená a rozhodcovské konanie sa právoplatne skončí, nie je možné napadnúť rozhodcovský rozsudok, s výnimkou absolútne nearbitrovateľných sporov (ide o rozhodovanie vo veci, ktorá nemôže byť predmetom rozhodcovského konania podľa § 1 ods. 3). Tento záver vyplýva z povahy veci a z extenzívneho výkladu ustanovenia § 21 ods. 2 prvej vety. Účastník konania môže uplatniť námietku nedostatku právomoci rozhodcovského súdu pre neexistenciu alebo neplatnosť rozhodcovskej zmluvy, avšak môže tak urobiť v rozhodcovskom konaní najneskôr pri prvom úkone vo veci samej, tzn. najlepšie ešte pred vyjadrením k žalobe (žalobná odpoveď). Ak to nestihne, je už táto námietka neprípustná a z tohto dôvodu nie je možné neskôr žiadať zrušenie rozhodcovského rozsudku, a to ani v prípade, ak rozhodcovská zmluva nikdy neexistovala (toto časové obmedzenie neplatí pre námietku neplatnosti rozhodcovskej zmluvy zakladajúcej sa na tom, že o veci nemožno rozhodovať v rozhodcovskom konaní). Rozhodcovský súd síce môže zmeškanie tejto lehoty odpustiť, a to v prípade, že omeškanie účastníka je spôsobené príčinou, ktorú rozhodcovský súd považuje za dostatočnú. Ak rozhodcovský súd uznesením rozhodne, že má právomoc rozhodovať (môže tak urobiť dvoma spôsobmi: uznesením ako o predbežnej otázke alebo vydaním rozhodcovského rozsudku), účastník rozhodcovského konania, ktorý námietku podal, môže do 30 dní po doručení predbežného rozhodnutia podať návrh na súd, aby o námietke rozhodol. Proti rozhodnutiu súdu o námietke nie je prípustný opravný prostriedok. Rozhodcovský súd môže počas rozhodovania súdu o námietke pokračovať v rozhodcovskom konaní a vydať rozhodcovský rozsudok. Dostatočnou ochranou proti zdržiavacím taktikám je možnosť rozhodcov pokračovať v konaní a krátka lehota na podanie námietok a návrhu na súd.
Nariadenie predbežného opatrenia
Aktuálna právna úprava umožňuje rozhodcovskému súdu nariadiť po začatí konania predbežné opatrenie. Pred začatím konania je však nutné podať návrh na takéto opatrenie na všeobecný súd. Predbežné opatrenie rozhodcovského súdu je vykonateľné ako každé rozhodnutie súdu.
Všeobecné pravidlá o priebehu konania
V V. časti zákona sú osobitne upravené: miesto rozhodcovského konania, jazyk, v ktorom bude konanie prebiehať, spôsob doručovania, dokazovanie a ústne pojednávanie. Táto úprava má dispozitívny charakter a účastníci konania ju môžu na základe vzájomnej dohody upraviť odchylne, resp. ju môžu zmluvou vylúčiť.
Zákon o rozhodcovskom konaní pomerne podrobne upravuje postup konania, a preto je možné sa domnievať, že tento postup sa uplatní len v konaní pred rozhodcami ad hoc, a to vzhľadom na to, že stále rozhodcovské súdy sa spravujú vlastnými rokovacími poriadkami.
Na tomto mieste je vhodné upozorniť na úpravu miesta konania vzhľadom na to, že práve na určení miesta konania závisí pôsobnosť slovenského zákona. V prípade, že sa zmluvné strany na mieste konania nedohodli, určí ho so zreteľom na povahu sporu rozhodcovský súd, ktorý ho môže presunúť aj do zahraničia. V tom prípade sa bude na celé konanie aplikovať zahraničný predpis a na Slovensku bude nutné žiadať o uznanie a výkon rozhodnutia.
Jednoduchšia je právna úprava doručovania počas rozhodcovského konania. V prípade, že sa nepodarí doručiť písomnosť na adresu určenú adresátovi ani s vynaložením primeraného úsilia, platí, že písomnosti sa považujú za doručené, ak sú zaslané na jeho poslednú známu adresu spôsobom, ktorý umožňuje overiť snahu doručiť písomnosti.
Na rozdiel od súdneho konania, kde prevláda zásada ústnosti (aj keď väčšina úkonov má písomnú formu), ústne konanie v rozhodcovskom konaní nie je nutnosťou.
Rozhodcovské rozhodnutie
Predpokladom rozhodnutia vo veci rozhodcovským súdom je dôkladné preskúmanie skutkového stavu, t.j. ktoré z tvrdení účastníkov konania sa zakladajú na pravdivých skutočnostiach. Úprava dokazovania je v podstate rovnaká ako pred všeobecným súdom. Rozdielom je, že rozhodcovský súd nedisponuje štátnym donútením a dôkazy si teda nemôže autoritatívne zabezpečiť sám. Rozhodcovia majú pri dokazovaní prisúdené pasívne postavenie. Rozhodcovia nemôžu sami navrhovať vykonanie dôkazov. Okrem toho im zákon nedáva k dispozícii ani žiadny nástroj, pomocou ktorého by mohli zaobstarať navrhnutý dôkaz, najmä výsluch, ak im nebude poskytnutý dobrovoľne. Zákon stanovuje, že ak rozhodcovský súd nemôže zabezpečiť vykonanie dôkazu sám, požiada o to súd. Tu je však opäť potrebné zdôrazniť jednu významnú skutočnosť, že dožiadaný súd nie je povinný takejto žiadosti vyhovieť. Súd rozhodne o tom, či dožiadaniu vyhovie sám. Ak mu vyhovie, nič mu nebráni, aby použil štátne donútenie.
Trovy konania
Právna úprava trov konania je dispozitívna. Rozhodcovský súd, ktorý úhradu trov prikáže, spravidla stanoví aj ich rozsah.
Neplnenie povinností účastníka rozhodcovského konania
Následky pasivity žalovaného upravuje § 30 zákona. V takýchto prípadoch môžu rozhodcovia konať ďalej a definitívne rozhodnúť, aj keď z pasivity žalovaného nie je možné jednoznačne dedukovať jeho súhlas s uplatneným nárokom.
Novelizácia zákona o rozhodcovskom konaní
S účinnosťou od 1. januára 2006 bol zákon č. 244/2002 Z. z. novelizovaný zákonom č. 521/2005 Z. z.
Predmetná novela sa predovšetkým dotkla úpravy povinností zriaďovateľa rozhodcovského súdu. Podľa § 12 ods. 3 pôvodného znenia zákona bol zriaďovateľ stáleho rozhodcovského súdu povinný v Obchodnom vestníku zverejniť zriadenie stáleho rozhodcovského súdu, zriadenie pobočiek stáleho rozhodcovského súdu, štatút a rokovací poriadok ním zriadeného stáleho rozhodcovského súdu, zoznam rozhodcov, ktorí pôsobia na ním zriadenom stálom rozhodcovskom súde a jeho zmeny. V zmysle pôvodného znenia zákona o rozhodcovskom konaní nie je vedený žiaden zoznam rozhodcovských súdov. Keďže zo zákona vyplýva povinnosť zriaďovateľa rozhodcovského súdu zverejniť v Obchodnom vestníku zriadenie stáleho rozhodcovského súdu a jeho pobočiek, štatút rozhodcovského súdu, rokovací poriadok a zoznam rozhodcov, informácie o tom, kto má pôsobnosť rozhodcovského súdu, môže verejnosť získať práve z Obchodného vestníka. Takto získané informácie môžu byť predmetom zmluvnej úpravy súkromnoprávnych vzťahov (predmetom tzv. rozhodcovskej doložky k zmluve alebo osobitnej rozhodcovskej zmluvy), preto je dôležité, aby údaje uverejnené v Obchodnom vestníku boli úplné, správne a pravdivé. Pôvodné znenie zákona o rozhodcovskom konaní však tiež neustanovovalo lehotu na zverejnenie údajov v Obchodnom vestníku ani neriešilo prípad nesplnenia povinnosti zverejniť údaje zo strany zriaďovateľa rozhodcovského súdu, ani sa nezaoberalo aktualizáciou údajov zverejnených v Obchodnom vestníku.
Na základe novelizácie zákonom č. 521/2005 Z. z. sa rozšíril okruh povinností zriaďovateľa rozhodcovského súdu a v zmysle aktuálneho znenia ustanovenia § 12 ods. 3 sa zriaďovateľovi rozhodcovského súdu ukladá povinnosť zverejniť v Obchodnom vestníku zriadenie stáleho rozhodcovského súdu, zriadenie pobočiek stáleho rozhodcovského súdu, zrušenie stáleho rozhodcovského súdu alebo jeho pobočiek, ďalej povinnosť zverejniť štatút a rokovací poriadok ním zriadeného stáleho rozhodcovského súdu a jeho zmenu a zoznam rozhodcov, ktorí pôsobia na ním zriadenom rozhodcovskom súde a jeho zmeny. Novelizovaný zákon tiež stanovuje 30-dňovú lehotu na splnenie povinností spočívajúcich vo zverejnení taxatívne stanovených údajov. Stanovuje sa aj sankcia za porušenie týchto povinností vo forme zákazu uskutočňovania rozhodcovských konaní a vydávaní rozhodcovských rozhodnutí, a to až do dňa zverejnenia údajov v Obchodnom vestníku.
Novelizácia priniesla zmenu aj v tom, že sa vedie zoznam stálych rozhodcovských súdov, ktorý vedie Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“). Tento zoznam vytvára a aktualizuje ministerstvo na základe údajov zverejnených zriaďovateľmi rozhodcovských súdov v Obchodnom vestníku v súlade s ustanovením § 12 ods. 3 tohto zákona. V súlade s aktuálnou úpravou potom platí, že ministerstvo zapísalo do zoznamu stálych rozhodcovských súdov v lehote do 1. februára 2006 tie stále rozhodcovské súdy, ktorých zriaďovatelia si splnili k 31. 12. 2005 svoju povinnosť uloženú týmto zákonom v ustanovení § 12 ods. 3 tohto zákona a zverejnili taxatívne stanovené údaje v Obchodnom vestníku.