Zavrieť

Porady

Zdravotné poistenie - najčastejšie otázky k RZ, študenti a dôchodcovia

Lektor - dane, mzdy a odvody a poslanec NRSR (SaS) ...viac
Otázka:
Som študent (dôchodca). Celý rok 2005 som mal príjmy na dohodu o brigádnickej práci študentov (dohodu o vykonaní práce). Spolu som za rok 2005 takto zarobil 100000 Sk. Musím podať ročné zúčtovanie?

Odpoveď:
Nie je dôležité, koľko ste zarobili po celý rok 2005. Podstatné je, koľko ste zarobili za mesiace september až december 2005. Ak ste za tieto štyri mesiace mali príjem vyšší, ako 13000 Sk, musíte podať ročné zúčtovanie.

Otázka:
Prečo sa neberú do úvahy príjmy na dohody do augusta 2005?

Odpoveď:
Pozrite § 31 ods. 9 zákona o zdravotnom poistení. Podľa toho, ak by si niekto platil poistné za rok 2005 ako poistenec podľa § 11 ods.2 zákona, jeho vymeriavací základ sa určuje len za mesiace od účinnosti novelu č.352/2005 Z.z., tj. od septembra 2005.

Otázka:
Čo sa započítava do príjmu študenta (dôchodcu). Sú to len dohody?

Odpoveď:
Pozrite § 13 ods.7 zákona. Do vymeriavacieho základu (tj. "príjmu") sa započítavajú príjmy, posudzované ako príjmy zo závislej činnosti podľa § 5 zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov, ďalej príjmy z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov, s výnimkou príjmov z prenájmov (§ 6 ods.3 zákona o dani z príjmov) a s výnimkou príjmov zdanených zrážkovou daňou (§ 43 zákona o dani z príjmov).

Sú to napríklad:

- príjmy z dohôd o vykonaní práce,
- príjmy z dohôd o brigádnickej práci študentov,
- zdaniteľné príjmy dôchodcov v prípadoch, kedy im bývalý zamestnávateľ poskytuje napr. príspevky zo sociálneho fondu a rôzne nepeňažné zvýhodnenia,
- doplatky miezd a odmien od bývalého zamestnávateľa,
- príjmy na zmluvy podľa Občianskeho zákonníka (napr. na príkazné zmluvy), ak ide o závislú činnosť - ak sa príjem zdaňuje preddavkovou daňou,
- honoráre umelcov a autorov, priznané v daňovom priznaní a zdanené podľa § 6 zákona o dani z príjmov,