Bastian Ja som tú debatu nevidel, čiže sa nebudem vyjadrovať k tomu. Vyjadrím sa skôr k tej pravde
.
Misomiso, tu nejde o to, či mali v niečom pravdu. To je isté, že veľa z toho, čo mali naplánované bolo pekné. O tom niet pochýb. Ide tu skôr o to, že
socializmus nemá kto realizovať... a ani ho nie je pre koho . Tí, čo sa do toho púšťali nikdy nevytvorili a ani nevytvoria nič. Iba skonzumujú a nechajú prehniť všetko do základov. A ani ľudia čo tak plačú za tým nie sú schopní sa držať nejakých pravidiel. Možno pár kúskov... ale väčšina nikdy neurobí nič iné, iba využije čo môže.
Nikdy nebude realizovateľné, aby mal každý rovnako, aby každý robil rovnako, aby si každý zobral z obchodu len to, čo naozaj potrebuje... To sú pekné predstavy, ale je to nerealizovateľné. Ľudia nie sú anjeli...
a vážiť si budú vždy iba to, čo vlastnia a na čo si museli sami svojim potom zarobiť. Nepochopil si ma Bastian, zrejme preto, ze si to nepozeral. Ja som tym nemyslel, ze by snad ta lavicova skupinka mala pravdu v obhajobe socializmu (hoci aj take nazory tam zaznievali). Mali pravdu v kritike sucasneho stavu kapitalizmu a v kritike toho, kam smeruje.
Debata bola v podstate o globalizacii (jedneho zo zakladnych znakov dneskeho kapitalizmu) a to, v com mali podla mna pravdu je tvrdenie, ze globalizacia mozno prinasa viac skody ako uzitku. Statistiky hovori jasne, coraz viac majetku a moci (nie len ekonomickej) sa sustreduje v rukach coraz mensieho poctu ludi.
Teraz je zbytocne dumat nad tym, ze ci sa ma ta (chudobna) vacsina napriek tomu lepsie ako pred 50 rokmi, urcite sa ma, najma vdaka technologickemu pokroku. Ide ale o to, ze prehlbovanie rozdielov v prijmoch chudobnych a bohatych prinasa mnohe problemy.
1. Bohati maju problem realne minut tie obrovske majetky, peniaze nejdu do spotreby, ale velka cast z nich je investovana do roznych virtualnych a spekulativnych obchodov, ktore v konecnom dosledku vyrazne prispeli aj k vzniku krizy.
2. Chudobni sa zasa "musia" zadlzovat, ci tiez prispieva k nestabilite vo financiach. Musia som dal do uvodzoviek, pretoze sa vacsinou nemusia, no kedze clovek vnima svoju ziv. uroven vzdy relativne a nie absolutne, "musia", sa, pretoze inak by nazazivali nic iba frustraciu. Napriklad pred 100 rokmi televizor nikomu nechybal, no dnes by clovek vnimal ako obrovsku krivdu, ked by si ho nemohol dovolit.
3. Vznika tlak, ktory moze vyvolat socialne nepokoje, ktore potom vzdy v podstate vyustia do extremych rieseni - ako napr. komunistickych revolucii.
Co ale mne najviac prekaza, - ze kapitalizmus straca svoje caro aj pre mnohych uspesnych a pracovitych ludi, ktori by sa inak mohli prave v tomto systeme citit ako ryba vo vode. Prave globalizaciou a koncentraciou kapitalu znacne klesaju sance na start vlastneho biznisu. Pan Oravec v debate ako svetly priklad uspechu napr. spominal pana Zálešáka, ktory po revolucii z jedneho obchodika s elektronikou na Obchodnej ul. vybudoval uspesnu siet NAY a chysta sa expandovat aj do zahranicia. No - rad by som sa opytal, aky kapital na to potreboval - okrem jeho sikovnosti a pracovitosti - samozrejme. Predpokladam, ze vtedy nepotreboval disponovat stovkami milionov, ci miliardami.
Skuste dnes vybudovat podobny biznis. Nebudete moc zacinat v obchodiku na Obchodnej, ak budete chciet prist na trh, tak jedine uz ako siet, aby ste boli schopni konkurovat nie len NAY, ale aj DATARTu, OKAY, TPD, a mozno este nejakym dvom sietam, ktore som zabudol spomenut. Ak nebudete mat zo dna na den rovno siet, nemate sancu efektovne investovat do reklamy, ani napukovat za konkurencieschopne ceny. Panovi Zalesakovi boli na zaciatku konkurenciou rovnako "velki" predajcovia, vacsinou na ploche 50 m2, s kapitalom, ktory si mohol clovek usetrit aj z priemerneho platu, ci pozicat od blizkych. Dnes si netrufam odhadnut, kolko by potreboval rovnako schopny clovek ako p. Zalesak na to, aby vstupil na trh.
Pred 100 rokmi mohol zacat s vyrobou aut kazdy shopnejsi klampiar doma v garazi (ved tak aj vsetci zacinali, vratane Daimlera a Benza, Renaulta a pod.) Dnes sa uz hovori o tom, ze najblizsie roky sa budu musiet automobilky sfuzovat a klesne ich pocet celosvetovo na 3, maximalne 4.
Tlak velkych na malych je enormny, ja to vidim sam na nasej firme. Su to v podstate vsetko neferove praktiky, kedy sa vas velki napr. snazia odrezat od dodavok surovin a materialu. Kedze maju velku ekonomicku moc, tak sa im to aj dari. Vsetko smeruje k tomu, ze o par rokov bude na celom svete vyrabat napoje jeden koncern, auta jeden holding a pod. Teda vymizne akakolvek moznost konkurencie, moznost konkurovat ostane iba v teoretickej rovine - na papieri, ako jestvovala v teoretickej rovine za sociku demokracia a sloboda prejavu. Aky to bude mat vplyv na dalsie zvysovanie rozdielov v prijmoch ludi a na vyvoj cien tovaru, asi nie je tazke odhadnut.