Zavrieť

Porady

POZOR - Zákon o ochrane osobných údajov

Prajem všetkým krásny deň.

Včera som sa zúčastnila školenia ohľadom Zákona o ochrane osobných údajov /č.428/2002 Z.z./, rada by som dala do pozornosti niekoľko skutočností vzhľadom k tomu, že nás prednášajúci strašil, že Úrad na ochranu osobných údajov už začal robiť kontroly a pokuty za nedodržanie zákona sú skutočne dosť mastné.

Takže, tento zákon sa týka - štátnej správy, miest a obcí a všetkých FO a PO, ktoré spracúvajú osobné údaje.

Tento zákon definuje povinnosť pre každého prevádzkovateľa IS /FO i PO/, ktorý samestnáva viac sko 5 osôb, výkonom dohľadu písomne poveriť zodpovednú osobu alebo viaceré zodpovedné osoby, ktoré dozerajú na dodržiavanie zákonných ustanovení pri spracúvaní osobných údajov. Odborné vyškolenie zodpovednej osoby alebo zodpovedných osob je povinný zabezpečiť prevádzkovateľ.
- to znamená, že ak vo svojim informačnom systéme spracúvate osobné údaje a máte viac ako 5 zamestnancov, musíte niekoho zaškoliť /dostane certifikát, že sa takého školenia zúčastnil/, a potom túto zaškolenú osobu písomne poveríte, že ona sa bude zaoberať spracúvaním osobných údajov, ak sa jedná o viac osôb, písomných poverení bude viac.

Ďalej, osobné údaje možeme spracovať len so súhlasom dotknutej osoby /dotknutá osoba je vlastne každý človek/.

Ak zamestnanec podpíše pracovnú zmluvu, svojím podpisom dáva súhlas na spracovanie osobných údajov, ktoré sa v pracovnej zmluve nachádzajú.

Ak zamestnávateľ požaduje od zamestnanca viacej informácií, ako je uvedených na pracovnej zmluve môže ich pracovávať len s jeho súhlasom.
Zakázané údaje /§ 8 zákona/ - rasový a etnický pôvod, politické názory, náboženská viera, zdravotný stav, atď.

Skartácia osobných údajov - platí tu, že prevádzkovateľ osobných údajov je povinný bezodkladne osobné údaje zlikvidovať, ak ich už nepotrebuje, ale ak sa na túto skutočnosť neviaže iný zákon. Samozrejme, že v účtovníctve musíme archivovať všetky doklady podľa osobitných predpisov /asi 20 rokov/ - takže na tento prípad sa skartácia nevzťahuje.

Ďalej za osobné údaje, za ich bezpečnosť zodpovedá prevádzkovateľ a je povinný zabezpečiť ich proti strate, ukradnutiu, zničeniu, atď.

Každý, kto pracuje s osobnými údajmi je povinný mať BEZPEČNOSTNÝ PROJEKT - môžeme si ho vypracovať aj sami, alebo sa na trhu už vyskytujú firmy, ktoré takéto projekty robia - lektor nám bohužiaľ nevedel nikoho odporučiť, ale jeden kolega sa vyjadril, že počul, že to robia aj niektorí právnici a že to tak može stáť okolo 3.000,- Sk, ale tá cena sa bude zrejme odvíjať aj od veľkosti toho projektu, takže neviem ...

Ak si bezpečnostný projekt urobíme sami, musíme mať na neho urobený AUDIT /kto to robí - o tom nepadla žiadna zmienka/.

BEZPEČNOSTNÝ PROJEKT sa skladá - zámer
- analýza bezpezpečnosti - súčastný stav na pracovisku
- bezpečnostné smernice - ako dosiahneme žiadaný stav.

POUČENIE - zamestnanec, ktorý spracúváva osobné údaje, a ktorý prichádza do styku s osob.údajmi, musí podpísať poučenie o povinnosti mlčanlivosti, v rozsahu ich spracovania a nakladania s nimi.

REGISTRÁCIA informačného systému - § 8 - osobitné kategórie /hovorí sa tam o tom, ktoré IS musia byť zaregistrované na Úrade o ochrane osobných údajov - sú to tie, ktoré sú uvedené v § 8 a ďalej tie, ktoré narábajú s rodnými číslami, alebo sa ich týka cezhraničný tok.

Cezhraničný tok - ak osobné údaje vychádzajú z našej republiky von - napr. v prípade zamestnania v cudzine.

Lektor povedal, že ak nevieme, či naša firma je povinná sa na tomto úrade zaregistovať, máme tam dať požiadavku a napísať, s čím sa zaoberáme, akým spôsob spracúvame osobné údaje a ni nám pošlú odpoveď, či sa máme zaregistrovať alebo nie.

Výnimky registrácie sú - pracovný pomer, odborová organizácia, os.údaje nábož., polit. charakteru, os.údaje pre vnútornú potrebu, štátna správa, obce mestá, v zdravotníctve, školstve, štatistike a pri vstupoch k zamestnávateľovi /myslí sa ak prechádzame cez vrátnicu a musíme sa zaevidovať/.

Ďalej každý, kto spracúváva osobné údaje musí mať vypracovanú EVIDENCIU OSOB. ÚDAJOV - § 29 /ak nie je povinný sa zaregistrovať/
- obsahom evidencie - § 26
- názov firmy, sídlo, právna forma, IČO, atď.
- zoznam, účel spracovania osob. údajov
- zoznam osôb, ktoré nakladajú s osob. údajmi

TÚTO EVIDENCIU TREBA KAŽDOPÁDNE SPRACOVAŤ !!!

SANKCIE - pri nedodržaní zákona -

- ak sa firma nazaregistruje a má - pokuta do 3 mil. SK
- ak firma nemá vypracovanú evidenciu os.údajov - pokuta do 1 mil.
- ak neurčí písomne poverenú osobu - pokuta do 500 t. Sk
- ak poskytne osobné údaje neoprávnenej osobe - pokuta do 100 t.


A túto skutočnosť sme mali mať urobenú od 1.marca 2003. čiže byť zaregistrovaný, alebo mať urobenú evidenciu a spracovný bezpeč.projekt/.

ADRESA - Úrad na ochranu osobných údajov
Odborárske námestie 3
817 60 Bratislava 5

alebo www.dataprotection.gov.sk


PS - Ak neviete, či Vám stačí podpísaná pracovná zmluva každého zamestnanca, dajte im ešte podpísať prehlásenie.
Vzor jedného prehlásenia /veľmi pekne spracované/ je už aj na porade, ale momentálne sa mi nedarí ho nájsť.

EJ, ale som sa rozpísala, dúfam, že to aspoň niekomu pomôže.
Pekné čítanie a pekný deň.
Monika

UPRAVA RICHARD:
Dovolím si zasiahnuť do tohoto príspevku a dať na začiatok rešerš o ochrane os. údajov od VLADAN (23.06.2005):
OCHRANA OSOBNÝCH ÚDAJOV – MALÉ ZHRNUTIE

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-comfficeffice" /><o:p></o:p>

Dávam do pléna materiál, ktorý som spracovala na základe absolvovaného školenia dňa 10.6.2005, kde školiteľkou bola JUDr. Drabišinová – kontrolórka na Úrade na ochranu osobných údajov SR.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

K tomuto materiálu vám ako pomôcka poslúži aj samotný Zákon o ochrane osobných údajov (ďalej „zákon“) č. 90/2005, ktorý nadobudol účinnosť dňa 1.5.2005.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

1. Zákon upravuje ochranu osobných údajov fyzických osôb pri ich spracúvaní (údajmi fyzických osôb sa rozumejú údaje občanov).<o:p></o:p>

2. Zákon sa vzťahuje, okrem iných, aj na právnické a fyzické osoby, ktoré spracúvajú osobné údaje.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 3 - Osobný údaj<o:p></o:p>

Údaj týkajúci sa určenej alebo určiteľnej FO, pričom takou osobou je osoba, ktorú možno určiť priamo alebo nepriamo, najmä na základe všeobecne použiteľného identifikátora (u nás je to RODNÉ ČÍSLO) alebo na základe jednej či viacerých charakteristík alebo znakov, ktoré tvoria jej fyzickú, fyziologickú, psychickú, mentálnu, ekonomickú, kultúrnu alebo sociálnu identitu.<o:p></o:p>

Ak je zverejnené iba meno a priezvisko – nie je to osobný údaj, lebo v našom geografickom priestore (Slovensko) je viacero osôb, ktoré môžu mať rovnaké meno a priezvisko. Ani rodné číslo samo o sebe nie je osobný údaj – z rodného čísla vieme určiť dátum narodenia a pohlavie, nevieme konkrétne určiť, že je to presne osoba XY. Napr. rodné číslo+adresa už možno považovať za osobný údaj, lebo podľa týchto dvoch charakteristík sa dá jednoznačne určiť, identifikovať osobu.<o:p></o:p>

Osobnými údajmi nie sú, ak sú samostatne napr.tieto údaje o fyzickej osobe:<o:p></o:p>

- číslo občianskeho preukazu,<o:p></o:p>

- číslo pasu,<o:p></o:p>

- číslo vodičského preukazu,<o:p></o:p>

- telefónne číslo,<o:p></o:p>

- emailová adresa,<o:p></o:p>

- číslo bankového účtu.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 4 - Prevádzkovateľ<o:p></o:p>

Právnická a fyzická osoba, ktorá sama alebo spoločne s inými určuje účely a prostriedky spracúvania osobných údajov.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 4 - Sprostredkovateľ<o:p></o:p>

Právnická a fyzická osoba, ktorá spracúva osobné údaje v mene prevádzkovateľa – tu by mala existovať určitá forma zmluvy alebo písomné poverenie medzi prevádzkovateľom a sprostredkovateľom, ktoré určuje rozsah a podmienky spracúvania osobných údajov. Väčšinou sú to už uzavreté zmluvy na účtovnícke služby, alebo na výpočet miezd, stačí doplniť dodatkom k tejto zmluve, ktorý hovorí o ochrane osobných údajov.<o:p></o:p>

Ak prevádzkovateľ poveril spracúvaním sprostredkovateľa až po získaní osobných údajov, oznámi to dotknutým osobám pri najbližšom kontakte s nimi, najneskôr však do troch mesiacov od poverenia sprostredkovateľa (tu nám školiteľka nevedela jednoznačne povedať, či musím zvlášť upozorniť aj manželku, dieťa, ak mi zamestnanec poskytol ich osobné údaje na spracovanie mzdovej a personálnej agendy).<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 4 - Oprávnená osoba<o:p></o:p>

Každá fyzická osoba, ktorá prichádza do styku s osobnými údajmi v rámci svojho pracovnoprávneho vzťahu, na základe poverenia, zvolenia alebo vymenovania a ktorá môže osobné údaje spracúvať len na základe pokynu prevádzkovateľa, zástupcu prevádzkovateľa alebo sprostredkovateľa.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

§ 4 - Dotknutá osoba<o:p></o:p>

Každá fyzická osoba, o ktorej sa spracúvajú osobné údaje.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 7 - Súhlas dotknutej osoby<o:p></o:p>

Osobné údaje možno spracúvať len so súhlasom dotknutej osoby, ak tento zákon neustanovuje inak!!! Pre nás mzdárov je dôležitý § 7 ods. 3, ktorý hovorí o tom, že ak sa osobné údaje spracúvajú na základe osobitného zákona (napr. sociálne poistenie, zdravotné poistenie, daň z príjmov a pod.), súhlas dotknutej osoby sa NEVYŽADUJE!!!<o:p></o:p>

V tomto § sme sa bavili o tom, že čo ak mi príde zamestnanec s tlačivom pre banku (potvrdenie o príjme) na účely poskytnutia pôžičky alebo úveru – keďže tlačivo dáva vyplniť zamestnanec je si vedomý, že tam budú jeho osobné údaje, tak súhlas k tomuto poskytnutiu netreba.

Určite ste sa stretli s tým, že vyplnené tlačivá a údaje z nich, si banky, resp. spoločnosti, ktoré požičiavajú peniaze, overujú telefonicky. Tento postup však neupravuje žiadny osobitný predpis, preto odporúčanie školiteľky bolo v tom, že na otázky treba odpovedať iba áno/nie, teda potvrdiť iba pravdivosť/nepravdivosť uvedených údajov. Lebo ak by sme do telefónu „chceli“ poskytnúť nejaké osobné údaje, nemohli by sme tak učiniť, lebo na toto už potrebujeme súhlas dotknutej osoby.<o:p></o:p>

Ďalšou témou k tomuto § boli životopisy a žiadosti o prijatie do pracovného pomeru – zaradili sme to do § 7 ods. 4b) – je to istá forma predzmluvného vzťahu, čiže tu sa súhlas dotknutej osoby taktiež nevyžaduje. Týmto uchádzačom by sa mala oznámiť likvidácia ich osobných údajov po splnení účelu, ale je tu možnosť od tejto činnosti upustiť a to podľa § 14 ods. 2.

<o:p> </o:p>

§ 15 – Zodpovednosť za bezpečnosť osobných údajov<o:p></o:p>

Za bezpečnosť osobných údajov zodpovedá prevádzkovateľ a sprostredkovateľ a na tento účel prijme primerané technické, organizačné a personálne opatrenia (tu zaznela otázka aké sú tie primerané opatrenia – tak napríklad: spisy zamestnancov majú byť uložené tak, aby sa „nepovaľovali“ – školiteľka uviedla, že netreba sejf alebo trezor ale primerané opatrenia). Opatrenie vo forme BEZPEČNOSTNÉHO PROJEKTU IS (súčasťou bezpečnostného projektu sú aj bezpečnostné smernice) prijme prevádzkovateľ a sprostredkovateľ, ak sú v IS spracúvané osobitné kategórie osobných údajov (u nás RODNÉ ČÍSLO) a IS je prepojený na verejne prístupnú počítačovú sieť (u nás INTERNET) alebo je prevádzkovaný v počítačovej sieti, ktorá je prepojená na verejne prístupnú počítačovú sieť.<o:p></o:p>

Ostatní, ktorý je nemajú IS prepojený na internet sú povinní vypracovať BEZPEČNOSTNÉ SMERNICE.<o:p></o:p>

V prípade, ak dávate spracovávať mzdy externe a nevlastníte vo firme IS, ktorý obsahuje osobné údaje ale iba kartotéku (teda osobné údaje v listinnej podobe), stačí vám, ako prevádzkovateľovi, vypracovať bezpečnostné smernice a bezpečnostný projekt vypracuje sprostredkovateľ, ak on vlastní IS prepojený na verejne prístupnú počítačovú sieť.<o:p></o:p>

Audit-hodnotiacu správu treba predložiť až na požiadanie úradu, a to vtedy, ak má úrad pochybnosti o bezpečnosti vášho IS.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 16 – Bezpečnostný projekt<o:p></o:p>

Bezpečnostný projekt by mal obsahovať všetko podľa ods. 3, 4, 5 a bezpečnostné smernice podľa ods. 6.<o:p></o:p>

Vypracovaný bezpečnostný projekt ostáva vo firme, nikde sa neposiela, nikomu sa nepredkladá, podľa neho by sa mala riadiť zodpovedná osoba.<o:p></o:p>

Ešte som sa pýtala školiteľky, kto podpisuje vypracovanie bezpečnostného projektu – odpoveď: bezpečnostný projekt netreba podpisovať, je to záväzný predpis pre oprávnené osoby. Podpisuje sa iba jeho schválenie.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 17 – Poučenie<o:p></o:p>

Prevádzkovateľ alebo sprostredkovateľ je povinný poučiť oprávnené osoby o právach a povinnostiach ustanovených týmto zákonom.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 19 – Dohľad nad ochranou osobných údajov<o:p></o:p>

Ak prevádzkovateľ zamestnáva viac ako 5 osôb, výkonom dohľadu písomne poverí zodpovednú osobu.<o:p></o:p>

Odborné vyškolenie zabezpečí prevádzkovateľ, odborným vyškolením sa chápe buď absolvované školenie alebo aj ovládanie zákona a úloh z neho vyplývajúcich. Vtedy stačí Vyhlásenie prevádzkovateľa, že daný človek ovláda tento zákon.<o:p></o:p>

Ak prevádzkovateľ písomne poveril zodpovednú osobu, je povinný o tom písomne informovať úrad, najneskôr do 30 dní odo dňa poverenia a to doporučenou zásielkou. Tlačivo oznámenia sa dá nájsť na www.pdp.gov.sk - v časti registrácia.<o:p></o:p>

Zodpovednou osobu môže byť FO, ktorá má spôsobilosť na právne úkony (t.j. dosiahla vek 18 rokov) a je bezúhonná (nemá zápis v registri trestov). Bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov, ktorý ostáva u prevádzkovateľa, resp. sprostredkovateľa. Zodpovednou osobou môže byť zamestnanec, sprostredkovateľ alebo aj iná fyzická osoba ale aj živnostník. Živnostník nie je považovaný za štatutárny orgán, preto môže byť zodpovednou osobou.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 24 – Povinnosť registrácie a evidencie<o:p></o:p>

Prevádzkovateľ registruje IS alebo vedie o nich evidenciu. <o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 25 – Podmienky registrácie<o:p></o:p>

Povinnosť registrácie sa vzťahuje na všetky IS, v ktorých sa spracúvajú osobné údaje úplne alebo čiastočne automatizovanými prostriedkami spracúvania s výnimkou tých IS, ktoré:<o:p></o:p>

- podliehajú osobitnej registrácii podľa § 27 ods. 2,<o:p></o:p>

- podliehajú dohľadu zodpovednej osoby,<o:p></o:p>

- obsahujú osobné údaje FO na účely vedenia mzdovej a personálnej agendy – tu spadajú mzdové softy firiem, ktoré nemajú zodpovednú osobu, čiže nemusia registrovať IS (ale musia viesť evidenciu o nich!!!)<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 29 – Podmienky evidencie<o:p></o:p>

O IS, ktoré nepodliehajú registrácii (naše mzdové programy), prevádzkovateľ vedie evidenciu, a to najneskôr odo dňa začatia spracúvania údajov o týchto IS. Rozsah tejto evidencie je totožný s údajmi, ktoré sú uvedené v § 26 ods. 3 – tu je pomôckou Registračný formulár na www.pdp.gov.sk , stačí si ho vytlačiť a urobiť evidenciu podľa bodov tam uvedených. <o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 55 – Prechodné ustanovenia<o:p></o:p>

Písomné poverenie zodpovednej osoby prevádzkovateľ oznámi úradu najneksôr do 30. 6. 2005. Vyhlásenie o tom, že zodpovedná osoba bola odborne vyškolená je jednou vetou obsiahnuté už v oznámení prevádzkovateľa, takže nie je potrebné posielať potvrdenie o vyškolení.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

<o:p> </o:p>

Úrad na ochranu osobných údajov SR pripravuje FAQ (často kladené otázky), neviem kedy sa to zrealizuje, treba sledovať ich stránku.<o:p></o:p>

Naposledy upravil Richard : 23.06.05 at 07:52
Usporiadat
magdush magdush

magdush je offline (nepripojený) magdush

Nenajde sa niekto, kto by mi poradil?
0 0
AlexS AlexS

AlexS je offline (nepripojený) AlexS

magdush
Nenajde sa niekto, kto by mi poradil?
Spracovať bezpečnostnú smernicu (ak je pripojený k internetu, tak bezpečnostný projekt) a vedie evidenciu o tomto informačmom systéme. Termín do 30. júna 2005. Dátum 31. 10. 2005 platí pre akutalizáciu už zaevidovaných IS.
0 0
mimuška mimuška

mimuška je offline (nepripojený) mimuška

v mestskych novinach oznamili,ze aby neporusovali zakon o ochrane osob.udajov uz nemozu uverejnovat mena narodenych, s jubileom a pod.
a to pritom sa uvadzali len mena ,nie rodne cisla,nie datumy
podla mna si zle vysvetlili zakon
narodene deti bola moja oblubena rubrika :-(
0 0
mbielik mbielik

mbielik je offline (nepripojený) mbielik

magdush
Nenajde sa niekto, kto by mi poradil?
na adrese http://www.kyberos.sk je ponuka na typový šablónový projekt, je tam aj DEMO na stiahnutie a pozretie.
0 0
mbielik mbielik

mbielik je offline (nepripojený) mbielik

magdush
Dobry den,
prosila by som poradit. Prakticky lekar, ma 1 sestricku. Uctovnictvo si robi sam na
pocitaci v uctovnickom programe. Co musi urobit ohladom Ochrany os. udajov?
Mam na mysli udaje o pacientoch - ich osobne udaje - mena, rod. cisla, adresy,
diagnozy. Vsetky tieto udaje ma ulozene v pocitaci.
Ako sa ho dotykaju povinnosti ohladom datumu do 31.10.05? (prosim blizsie vysvetlit).
Dakujem
Musite uviesť viac informácií, hlavne, či je PC s informačným systémom pripojené na Internet, či je na danom pracovisku spracúvaná aj personalistika a akými prostriedkami (papierovo alebo elektronicky).
0 0
alexxandra alexxandra

alexxandra je offline (nepripojený) alexxandra

dobry den,

bola som na skoleni,ale asi som natvrdla,nepochopila som.

Chcem sa opytat jednoduchu vec:

Ja ako firma robim inym firmam vyplaty.

Viem si osetrit to,ze budem tieto vyplaty robit na takom pocitaci,ktory nema
pristup na internet.


CO SOM DALEJ POVINNA UROBIT? :-)


predpokladam,ze za kazdu firmu vypracovat bezpecnostnu smernicu. Predpokladam spravne? Tuto smernicu si mam dat aj schvalit alebo ju niekam poslat,alebo si ju iba urobim,vytlacim a schovam?

Dalej ked som JA osoba vyskolena preskolena a mudra, tak musim byt vo firme,kde dohliadam nad bezpecnostou,v pracovnom pomere?

Vsetkym firmam,ktore vediem, mam nahlasit na urad ze ja im robim dohlad?

Pani,co robila skolenie,bola strasne sympaticka,ale mala jeden dar,ze nevedela povedat to podstatne ...

tak dakujem za pomoc :-)
0 0
AlexS AlexS

AlexS je offline (nepripojený) AlexS

Urobíš si smernicu na zabezpečenie svojeho IS v Tvojom PC. Máš ju iba pre seba, nikde je neposielaš. Predpokladám že databáza údajov pre výplaty je podobná pre všetky spoločnosti. Ak si Ty zodpovedná osoba pre všetky spoločnosti, tak to za ne oznámiš v ich mene. Nemusíš byť ich zamestnancom, ale si veľký optimista, keď ručíš za ochranu dát v spoločnosti kde sa iba občas ukážeš. Za svoj IS musíš ručiť ako ich sprostredkovateľ.

Alexx
0 0
Bionda Bionda

Bionda je offline (nepripojený) Bionda

som taká aká som
Alexxandra, ak robíš externe výplaty pre iné firmy, práve tieto firmy mali mať vyškolené zodpovedné osoby a ty by si bola už len oprávnená ososba , ktorá pracuje so zverenými údajmi v zmysle zaškolenia zodpovednou osobou. Tieto firmy musia mať bezpečnostné projekty a smernice, ty musíš plniť všetko v zmysle zaškolenia.
Takže nechápem prečo by si práve Ty mala byť zodpovedná osoba, keď práve tie osobné údaje ani len nezberáš a tým nemáš ani možnosť kontroly , či nedochádza k úniku informácii a či sú zberané podľa toho čo je v ELIS.
0 0
SzabM SzabM

SzabM je offline (nepripojený) SzabM

Ak ide o podnikateľa, ktorý zamestnáva iba tzv. dohodárov, aj v tom prípade musí vypracovať dokument o ochrane osobných údajov a niekoho tým poveriť? Aj tu je platný limit nad 5 zamestnancov?
0 0
Jarmila Jarmila

Jarmila je offline (nepripojený) Jarmila

Prosím keby mi mohol niekto poradiť s riešením problematiky ochrany osobných údajov v zdravotníctve. Zdravotné karty a kartotéky.
Ďakujem Jarmila
0 0
Karina Karina

Karina je offline (nepripojený) Karina

alexxandra
dobry den,

bola som na skoleni,ale asi som natvrdla,nepochopila som.

Chcem sa opytat jednoduchu vec:

Ja ako firma robim inym firmam vyplaty.

Viem si osetrit to,ze budem tieto vyplaty robit na takom pocitaci,ktory nema
pristup na internet.


CO SOM DALEJ POVINNA UROBIT? :-)


predpokladam,ze za kazdu firmu vypracovat bezpecnostnu smernicu. Predpokladam spravne? Tuto smernicu si mam dat aj schvalit alebo ju niekam poslat,alebo si ju iba urobim,vytlacim a schovam?

Dalej ked som JA osoba vyskolena preskolena a mudra, tak musim byt vo firme,kde dohliadam nad bezpecnostou,v pracovnom pomere?

Vsetkym firmam,ktore vediem, mam nahlasit na urad ze ja im robim dohlad?

Pani,co robila skolenie,bola strasne sympaticka,ale mala jeden dar,ze nevedela povedat to podstatne ...

tak dakujem za pomoc :-)
My sme tiež firma a robíme externe mzdy iným firmám a zebezpečili sme si ochranu osob.údajov nasledovne:
- všetkým, čo majú viac ako 5 zamestnancov sme vypracovali Bezpečnostné smernice, zamestnávateľ je povinný oboznámiť s nimi všetkých zamestnancov, podpisovali prehlásenie o oboznámení
- určili si zodpovednú osobu, ktorá predložila výpis z registra trestov ako dôkaz o bezúhonnosti a zamestnávateľ napísal vyhlásenie, že bola "vyškolená" samoštúdiom a nahlásili sme ju na Úrad pre ochranu osob.údajov
- nijaký IS sme neregistrovali, aspoň som to tak pochopila, že nemusíme
- náš PC kde spracovávame mzdy máme v sieti, ktorá je napojená na Internet, teda spracovali sme si Bezpečnostný projekt
- vyhotovili sme Vyhlásenie o mlčanlivosti vzťahujúce sa na ochranu osob.údajov ako prílohy k zmluvám s firmami, ktorým robíme mzdy

No a teraz tajne dúfam, že sme nič nezanedbali . Dávnejšie som si prešla celú túto diskusiu na Porade a prišla som k záveru, že IS nemusíme registrovať a nemusíme dať podpisovať žiadne súhlasy na spracovanie osobných údajov zamestnancom, alebo predsa len niečo som zanedbala? Nebola s tými súhlasmi v auguste alebo v septembri nejaká zmena, ktorú som nezaregistrovala????????
0 0
heket heket

heket je offline (nepripojený) heket

Podľa mňa ak je PC na sieti s internetom musí sa registrovať IS.
0 0
marmal marmal

marmal je offline (nepripojený) marmal

Ja si myslim, ze treba dat podpisat "suhlas ... " zamestnancom tych firiem, ktorym robite mzdy, ale to je vec tej urcenej osoby v jednotlivych firmach.
Tiez spracovavam mzdy inej firme a suhlasy su a dala ich podpisovat ich urcena osoba.

Marta
0 0
Karina Karina

Karina je offline (nepripojený) Karina

heket
Podľa mňa ak je PC na sieti s internetom musí sa registrovať IS.
Ale prevádzkovateľom IS je zamestnávateľ nie sprostredkovateľ. Tá registrácia sa týka jeho IS. Čo chápete pod tým IS?
0 0
Denda Denda

Denda je offline (nepripojený) Denda

heket
Podľa mňa ak je PC na sieti s internetom musí sa registrovať IS.
Ak spadá pod výnimku § 25 odst.2 písm.c, tak nemusí registrovať
0 0
Bionda Bionda

Bionda je offline (nepripojený) Bionda

som taká aká som
Podľa mojich informácii k registrácii IS má ísť vtedy, ak poskytujete cezhraničný tok informácii (materská firmy je v ČR a vy na Slovensku) cez internet posielate podklady nejaké údaje mimo hranice.Ak máte PC napojený na internet predsa musíte mať Bezpečnostný projekt a to je postačujúce.
0 0
silvia silvia

silvia je offline (nepripojený) silvia

My nemáme vypracovaný bezpečnostný projekt, nakoľko sme mali mzdový a účt. program s osobnými údajmi na samostatnom PC (bez internetu aj akejkoľvek siete), máme len bezpečnostnú smernicu. Spomínaný PC nám ale odišiel a chceme ho nahradiť notebookom, ktorý bude tiež bez pripojenia na akúkoľvek sieť.
Stačí aj tak len smernica, však? PC či notebook - v podstate je to jedno, nie? len pre istotu...
Vďaka!
0 0
petra:-) petra:-)

petra:-) je offline (nepripojený) petra:-)

:-)
silvia
My nemáme vypracovaný bezpečnostný projekt, nakoľko sme mali mzdový a účt. program s osobnými údajmi na samostatnom PC (bez internetu aj akejkoľvek siete), máme len bezpečnostnú smernicu. Spomínaný PC nám ale odišiel a chceme ho nahradiť notebookom, ktorý bude tiež bez pripojenia na akúkoľvek sieť.
Stačí aj tak len smernica, však? PC či notebook - v podstate je to jedno, nie? len pre istotu...
Vďaka!

Áno, v tomto prípade stačí bezpečnostná smernica.
0 0
has has

has je offline (nepripojený) has

Karina
My sme tiež firma a robíme externe mzdy iným firmám a zebezpečili sme si ochranu osob.údajov nasledovne:
- všetkým, čo majú viac ako 5 zamestnancov sme vypracovali Bezpečnostné smernice, zamestnávateľ je povinný oboznámiť s nimi všetkých zamestnancov, podpisovali prehlásenie o oboznámení
- určili si zodpovednú osobu, ktorá predložila výpis z registra trestov ako dôkaz o bezúhonnosti a zamestnávateľ napísal vyhlásenie, že bola "vyškolená" samoštúdiom a nahlásili sme ju na Úrad pre ochranu osob.údajov
- nijaký IS sme neregistrovali, aspoň som to tak pochopila, že nemusíme
- náš PC kde spracovávame mzdy máme v sieti, ktorá je napojená na Internet, teda spracovali sme si Bezpečnostný projekt
- vyhotovili sme Vyhlásenie o mlčanlivosti vzťahujúce sa na ochranu osob.údajov ako prílohy k zmluvám s firmami, ktorým robíme mzdy

No a teraz tajne dúfam, že sme nič nezanedbali . Dávnejšie som si prešla celú túto diskusiu na Porade a prišla som k záveru, že IS nemusíme registrovať a nemusíme dať podpisovať žiadne súhlasy na spracovanie osobných údajov zamestnancom, alebo predsa len niečo som zanedbala? Nebola s tými súhlasmi v auguste alebo v septembri nejaká zmena, ktorú som nezaregistrovala????????
Firma ktorá má svoj IS na počítači, ktorý je napojený na sieť, alebo na internet, musí mať bezpečnostný projekt.Aj keď má menej ako 5 zamestnancov. Každá firma, ktorá má do 5 alebo nad 5 zamestnancov, a nemá svoj IS v sieti, alebo tam nemá internet musí mať bezpečnostnú smernicu aj keď robí mzdy ručne. IS, ktorý spracúva iba mzdy nemusí byť zaregistrovaný. Oboznámenie so smernicou a poučenie podpisujú iba osoby oprávnené narábať s osobnými údajmi.
0 0
Roman.S Roman.S

Roman.S je offline (nepripojený) Roman.S

priemerný muž
Chcel by som malú konzultáciu : poistný maklér pracujúci pre viacero poisťovní má doma v šanóne zložky svojich klientov s kópiami zmlúv, ktoré obsahujú všetky ich osobné informácie a navyše aj ich zdravotné dotazníky. Aké má takýto maklér povinnosti podľa zákona 428/2002 ?
0 0
Načítať ďalšie