tu je ten názor toho advokáta zo sme.sk
---Vsetky vyssie uvedene staznosti spaja niekolko spolocnych znakov a preto sa im budem venovat naraz. Jednym zo znakov je ta skutocnost, ze ide o vztah medzi poistovnou na jednej strane a klientmi na strane druhej. V tomto komentari sa nebudem venovat kazdej jednej staznosti osobitne, ale zameriam sa najma na problematicke momenty vo vyssie uvedenom vztahu, ktore sa vyskytuju, v kazdej, z vyssie uvedenych staznosti. Vyslovne uvadzam, ze nejde o pravnu pomoc v konkretnej veci, ale o snahu definovat pripadne problematicke body vzniknutej situacie.*
*
V prvom rade je pri mnohych staznostiach zaujimava ta skutocnost, ze v priebehu roka 2007 doslo takmer u vsetkych klientov, ak nie u vsetkych, k zmene VPP, cim poistovna zmenila poistne produkty a tym aj poistne zmluvy. Dolezity je v tejto suvislosti sposob ako tuto zmenu poistovna vykonala a prezentovala svojim klientom. Ako vyplyva z listov dolozenych stazovatelmi poistovna oficialne prezentovala znizenie poistneho, resp. vecny dar a zaroven podstatne mensim pismom uviedla, ze tymto dochadza aj k zmene VPP. Tieto nove VPP ale neboli sucastou predmetneho listu a boli len na nahliadnutie na internetovej stranke poistovne.*
*
Druhym spornym bodom staznosti je ta skutocnost, ze poistovna od 1. 1. 2009 uctuje svojim klientom za administrativu spojenu so spravou poistiek novy administrativny, pricom tento poplatok je nezriedka vyssi ako samotne poistne, resp. poistenci zaplatia pocas trvania zmluvy podstatne viac za poplatky ako je suma, na ktoru sa poistili. Zaroven ale poistovna vyssie uvedenym sposobom zmenila VPP tak, ze v pripade predcasneho ukoncenia urciteho typu zmluv, nebude povinna vyplatit poistencom odkupne hodnoty. Postenie sa tak pre mnohych klientov stava ekonomicky nevyhodne, pre niektorych priamo likvidacne.
*
K samotnemu poplatku je potrebne konstatovat, ze moznost zavadzat poplatky za sluzby realne ponukane a dodavane popri samotnej poistovacej cinnosti, zakon o poistovnictve neobmedzuje. Na druhej strane ale zakon prikazuje poistovni §37 ods. 1 aby konala vzdy v zaujme klienta. Zaroven je potrebne poukazat na povinnost kazdeho subjektu sukromneho prava, konat v sulade s dobrymi mravmi. Rovnako je podnikatel v zmysle zakona o ochrane spotrebitela povinny dodrziavat poctivy obchodny styk, dobre mravy a zvyklosti pri poskytovani sluzby. Je velmi otazne, ci administrativny poplatok, ktory nie je zahrnuty v poplatkoch urcenych v platnych VPP
http://www.rapidlife.sk/pdf/vpp_0109.pdf ale je sucastou sadzobnika, na zaklade samostatneho ustanovenia VPP, ktore takyto poplatok stanovit umoznuje, splna vyssie uvedene zakonne ustanovenia, najma s ohladom na tu skutocnost, ze sa tyka len niektorych poistencov, co priamo porusuje povinnost nediskriminacie poistencov a je urceny v takej vyske, ze poistencov priamo poskodzuje. Dohlad nad poistovnami ma NBS. Je jej pravom ale aj povinnostou kontrolovat poistovne a dohliadat na ich podnikanie v tejto oblasti.*
*
Taktiez je otazne, ci postup poistovne splna podmienky Kodexu etiky v poistovnictve, prijateho Slovenskou asociaciou poistovni. Aj napriek tomu, ze predmetna poistovna nie je clenom asociacie, asociacia urcuje standardy pre tento sektor poskytovania sluzieb a tieto v zmysle zakona o ochrane spotrebitela sa stavaju pre kazdeho zavazne, ak su dodrziavane, ako zasady poctiveho obchodneho styku a obycaje vo vztahu k spotrebitelovi. Zaroven je otazne, ci situacia do ktorej poistovna dostala svojich klientov ako aj VPP, prostrednictvom, ktorych tak spravila splnaju podmienky, kladene na spotrebitelske zmluvy Obcianskym zakonnikom. Situacia ak spotrebitel realne nemoze uplatnit svoje pravo zo zmluvy bez absolutnej financnej straty, nakolko poistovna jednostranne zmenila podmienky, ktore spotrebitel ovplyvnit nemohol, zrejme splna definiciu neprimeranej podmienky, ktora je zo zakona neplatna.*
*
Druhou velkou oblastou je otazka sposobu prijatia VPP stazovatelmi. Mnohi vo svojich staznostiach uvadzaju, ze nemali vedomost o tom, ze svojim podpisom prijimaju nove znenie VPP. Je otazne, ci ich prijatie je platne. Taktiez je otazne ci postupom poistovne neboli naplnene znaky skutkoveho omylu, na strane klientov, ktory poistovna vyvolala, nakolko nove VPP neboli sucastou oznamenia* a preto sa s nimi zrejme prevazna vacsina klientov neoboznamila. VPP su sucastou poistnej zmluvy a zmluvu ako dvojstranny pravny ukon je mozne menit len dohodou stran. Mozno ale hovorit o dohode, rovnosti stran a slobodne, vazne urcite a zrozumitelne prejavenej voli, ak jedna zo stran tak zavaznu a podstatnu zmenu poistnej zmluvy, ktora zasadnym sposobom nanovo definuje vztahy a prakticky uplne meni podmienky, ktore su rozhodujuce pre klienta, uvedie malym pismom, pod hlavny text v liste, tak, ze jej klienti neprikladaju vaznost a hlavnym motivom listu je marketingovy tah? Zrejme tazko bude takyto sposob zmeny VPP a tym aj poistnej zmluvy splnat poziadavku informovanosti klienta, dobrych mravov a etickeho konania. O to viac, ze nove VPP neboli sucastou predmetneho listu, co samo o sebe vzbudzuje minimalne otazky.*
*
V zmysle zakona o ochrane spotrebitela by mohlo ist o klamlivy obchod. V zmysle ustanoveni obcianskeho zakonnika by mohlo ist o umyselne vyvolanie omylu v podstatnej skutocnosti, co sposobuje neplatnost pravneho ukonu, t.z. neplatnost noveho znenia VPP. Zaroven si dovolujem vyslovit vaznu pochybnost, ze takyto sposob prijatia VPP a zmeny poistnej zmluvy je v sulade s dobrymi mravmi a ustanoveniami obcianskeho zakonnika o spotrebitelskych zmluvach. Rovnako je otazne ci vobec doslo k platnemu prijatiu novych VPP v roku 2007 klientmi, ktori nevedeli, resp. si nevsimli, ze podstatou listu, ktory dostali je prave zmena VPP. Poistna zmluvy je dvojstranny pravny ukon, pricom zmenit ju je mozne len na zaklade novej dohody, t.z. uzatvorenia novej zmluvy medzi stranami. Smeroval prejav vole klientov k uzatvoreniu novej zmluvy a k vzdaniu sa prav, napr. na riadne sudne konanie, v prospech rozhodcu? Splnila si v tejto suvislosti riadne informacnu povinnost a povinnost konat v prospech klienta? Alebo skor slo o formalne plnenie?*
*
V suvislosti s vyssie uvedenymi staznostami sa vynara viacero zavaznych otazok ohladom samotnych VPP, sposobu a formy akou poistovna kona voci svojim klientom a posudenia tohto konania vo vztahu k pravam klientov z hladiska poistnych zmluv, ale aj z hladiska ich spotrebitelskych prav. Rozhodne by NBS mala vo veci promptne konat a vykonat v tejto zalezitosti kontrolu, podnetov bude mat, ak uz nema, dostatok. Zaroven je na mieste otazka, ci prave tento pripad nie je vhodny na hromadnu zalobu klientov voci poistovni.