Prehľad výšok životného minima za posledné roky
Účinnosť | Plnoletá fyzická osoba | Ďalšia spoločne posudzovaná plnoletá fyzická osoba | Nezaopatrené dieťa |
1. júla 2013 | 198,09 € | 138,19 € | 90,42 € |
1. júla 2012 | 194,58 € | 135,74 € | 88,82 € |
1. júla 2011 | 189,83 € | 132,42 € | 86,65 € |
1. júla 2010 | 185,38 € | 129,31 € | 84,61 € |
1. júla 2009 | 185,19 € | 129,18 € | 84,52 € |
1. júla 2008 | 5 390 Sk | 3 760 Sk | 2 460 Sk |
1. júla 2007 | 5 130 Sk | 3 580 Sk | 2 340 Sk |
Na zistenie príjmu fyzickej osoby na účely určenia súm životného minima sa započítavajú:
a) u posudzovanej fyzickej osoby jej príjem a príjem jej manžela,
b) u rodičov s nezaopatreným dieťaťom príjmy týchto rodičov a príjem nezaopatreného dieťaťa žijúceho s nimi v domácnosti,
c) u rodičov, ktorí sú sami nezaopatrené deti, ich príjmy a príjmy, ktoré na ne poberá iná fyzická osoba,
d) u nezaopatreného dieťaťa jeho príjem a príjem jeho rodičov, ak s ním žijú v domácnosti; ak toto dieťa žije v domácnosti len s jedným rodičom, s inou fyzickou osobou alebo samostatne, príjem dieťaťa, príjem rodiča a príjem, ktorý na dieťa poberá iná fyzická osoba,
e) u zaopatreného neplnoletého dieťaťa jeho príjem.
Za príjem na účely určenia súm životného minima sa považujú:
a) príjmy fyzických osôb, ktoré sú predmetom dane z príjmu podľa zákona o dani z príjmov po odpočítaní
1. poistného na povinné zdravotné poistenie,
2. poistného na nemocenské poistenie, poistného na starobné poistenie, poistného na invalidné poistenie a poistného na poistenie v nezamestnanosti,
3. preddavku na daň alebo dane z príjmov fyzických osôb,
4. ďalších výdavkov vynaložených na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov fyzických osôb podľa osobitného predpisu,
b) príjmy oslobodené od dane z príjmov fyzických osôb podľa zákona o dani z príjmov okrem prijatých náhrad škôd, náhrad nemajetkovej ujmy, plnenia z poistenia majetku a plnenia z poistenia zodpovednosti za škodu okrem platieb prijatých ako náhrada za stratu zdaniteľného príjmu,
c) sumy vreckového pri zahraničných pracovných cestách do výšky 40 % nároku na stravné ustanovené zákonom o cestných náhradách,
d) náhrady niektorých výdavkov zamestnancov do výšky ustanovenej zákonom o cestných náhradách,
e) ďalšie príjmy fyzických osôb podľa osobitných predpisov (Občianskeho zákonníka.
Zákon o zmiernení následkov niektorých majetkových krívd v znení neskorších predpisov.
Zákon o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov.
Zákon o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení neskorších predpisov) po odpočítaní dane z prevodu a prechodu nehnuteľností.
V prípade daňovej straty podľa §30 Zákona o dani z príjmov sa zohľadňuje len strata, ktorá vznikla v kalendárnom roku, za ktorý sa príjem zisťuje.
Za príjem na účely určenia súm životného minima sa nepovažujú:
a) jednorazové štátne sociálne dávky poskytnuté podľa osobitných predpisov,*)
b) peňažné príspevky občanov s ťažkým zdravotným postihnutím na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ich ťažkého zdravotného postihnutia okrem príspevku za opatrovanie, ak zákon o sociálnej pomoci neustanovuje inak,
c) zvýšenie dôchodku pre bezvládnosť,
d) jednorazová dávka v hmotnej núdzi,
e) štipendiá,
f) jednorazový príspevok podľa zákona o vyplatení jednorazového príspevku poberateľovi dôchodku,
g) príspevok na stravu podľa zákona o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele,
h) resocializačný príspevok podľa zákona o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele,
i) vianočný príspevok podľa zákona o poskytovaní vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku
Sumy životného minima sa upravia vždy k 1. júlu bežného kalendárneho roka podľa pravidiel stanovených v §5 Zákona č. 601/2003 Z.z..
Výška životného minima má priamy vplyv nielen na stanovenie výšky rôznych sociálnych dávok, podpôr, príspevkov a dôchodkov, ale aj na zdaňovanie príjmov fyzických osôb prostredníctvom rôznych ukazovateľov, ako sú napr. daňový bonus, nezdaniteľné časti základu dane, hranice príjmov na účely stanovenia povinnosti podať daňové priznanie a minimálna výška dane.
*) Napr.
Zákon č. 235/1998 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa, o príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá a ktorým sa menia ďalšie zákony v znení zákona č. 453/2003 Z. z.,
Zákon č. 238/1998 Z. z. o príspevku na pohreb v znení zákona č. 453/2003 Z. z., § 11 ods. 1 písm. a)
Zákona č. 265/1998 Z. z. o pestúnskej starostlivosti a o príspevkoch pestúnskej starostlivosti v znení zákona