Zavrieť

Porady

Tržby z ERP a skutočný stav hotovosti

Dobrý den poraďáci,
už jsem přečetla milion diskusí na toto téma a stále netuším odpověď. Jedná se mi o nový zákon 289/2008 o ERP, platný od 1.1.2012, kdy budeme muset na ERP evidovat i úhrady faktur a tržby za predaj tovaru. To je mi jasné, problém vidím v evidovaní vkladu na ERP. Z diskusí jsem se dočetla, že v případě náhodné daň.kotroly mi musí stav na ERP sedět s tržbou v "šuplíku", kde si ukládám tyto tržby. Z těchto peněz průběžně platíme během dne různé provozní náklady (PHM,kanc.potr.,mzdy.... aj.)Pokud je tržba vysoká, tak ji průběžně nosíme do banky. Nebo naopak mám i nějaké peníze za servis elektro zariadení na které vystavuji PPD a které nemusím evidovat přez ERP. Takže mě nikdy nesedne stav ERP se stavem hotovosti v "šuplíku". Jak toto prosím řešíte?
Musím si vést analyticky i fyzicky dvě pokladny?
Usporiadat
monimadle monimadle

monimadle je offline (nepripojený) monimadle

Dobrý deň.
Žiadala som o metodické usmernenie Daňové riaditeľstvo a tu je odpoveď:
Dobrý deň,
k problematike uplatňovania zákona č. č. 289/2008 Z. z o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona SNR č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov, zaujíma Daňové riaditeľstvo SR nasledovné stanovisko:

Podľa § 3 zákona č. 289/2008 Z. z. je podnikateľ povinný v elektronickej registračnej pokladnici (ďalej „pokladnica“) evidovať prijaté tržby z predaja tovaru alebo z poskytovania vymedzených služieb (okrem predaja vecí uvedených v § 3 ods. 2 cit. zákona). Okrem prijatej tržby je podnikateľ povinný v pokladnici zaevidovať aj každú hotovosť, ktorú vloží do pokladnice.
Tržbou podľa § 2 písm. h) zákona č. 289/2008 Z. z. je platba prijatá z predaja tovaru alebo z poskytovania služieb na predajnom mieste v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutia služby; tržbou je aj platba prijatá ako preddavok.
Nakoľko účelom zákona č. 289/2008 Z.z. je len evidencia prijatých tržieb, preto výber hotovosti z pokladnice cit. zákon nerieši.

Z vyššie uvedeného vyplýva, že podľa zákona č. 289/2008 Z.z. podnikateľ nie je povinný výber v hotovosti evidovať v pokladnici. Vzniknutý rozdiel medzi prijatými tržbami do pokladnice a výberom hotovosti z nej, je možné preukázať kontrolným orgánom príslušným dokladom (výdavkový pokladničný doklad) .
Odbor služieb pre verejnosť
DR SR Banská Bystrica
Dúfam, že som pomohla.
17 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

Peci5 Pozri príspevok
Pekný deň...prečítala som veľa týchto článkov-odpovedí...nenašla som alebo nezaregistrovala jednoznačnú odpoveď na to, či pri tovare, ktorý kúpim v hotovosti(napr alobal bežne v obchode ) mám spraviť vyber z ERP...Viem píše sa ,že zákon výber nerieši,kontrolným orgánom rozdiel v tržbe a výbere stačí zdokladovať na príšlušnom doklade -čiže výdavkový poklad.blok...ALE AKO TO!!! keď sa vraví,že VPD už nebudú...moja účtovníčka mi povedala,že každý nákup v hotovosti musím zaregistrovať v ERP (pretože VPD nebudú existovať),inak mi nemá ako zaevidovať do JU bloček (alobal)...neviem či je to zrozumiteľné a za odpoveď ďakujem(aj opakovaniu)...
Ja len žasnem na čo všetko dokážu ľudia prísť pri týchto nových ERP. Čítajú kde kade čo, miesto toho, aby si každý kto s tým robí prečítal zákon, ktorý má bez prílohy možno dve tri strany. Pritom sa s manipuláciou ERP až tak veľa nezmenilo - pribudli 2 povinnosti - evidovať vklad do pokladne /šuplíčka ERP/ a evidovať úhrady faktúr v hotovosti /vrátane záloh/pre tých, ktorí majú povinnosť evidovať tržby prostredníctvom ERP.
Podčiarkujem jednu dôležitú skutočnosť a je to odrazené aj v zákone



(1) Tento zákon upravuje

a) podmienky používania elektronickej registračnej pokladnice na evidenciu tržieb na území Slovenskej republiky,


Ak účtovníčka nevie, čo sú to tržby, je potom ťažká každá diskusia.
Povedzte jej, že by nás na stránke Porady veľmi zaujímalo ako zaeviduje nákup alobalu v delení ntto cena, DPH /ak ide o výdaj - náklad/ v kase, ktorá slúži na evidenciu príjmov. Zároveň nás zaujíma, kde je napísané, že sa zrušia VPD prípadne PPD a pod. hlúposti - už naozaj prestávam chápať.

ERP sa používa len na evidenciu tržieb pri predaji tovaru a vybraných službách podľa prílohy zákona. Po novom od 1.1.2012 sa prostredníctvom ERP zaznamenávajú aj úhrady faktúr v hotovosti na tovar a vybrané služby a prijímané zálohy /PRÍJMOVÉ/ na tento tovar a vybrané služby. V prípade, že pri prvých ranných nákupoch je potrebné mať určitú sumu peňazí napríklad na vydávanie, tak i tieto sa evidujú ako vklad hotovosti do pokladne najmä z dôvodu kontroly tržieb a hotovosti v šuplíčku. Ak si tam napríklad hodia čašníci aj všimné, tak ho samozrejme musia zaevidovať. Denný vklad do pokladne nie je podľa zákona povinný. Samozrejme neeviduje sa tu vklad podnikateľa na účet prípadne iné hotovostné presuny peňazí v rámci firmy.
Je povinná denná uzávierka, ktorú už nie je povinnosť lepiť do knihy, ale je povinnosť ju 5 rokov uchovávať. Tržby je možnú účtovať denne podľa dennej uzávierky alebo týždenne,, mesačne kto ako sa rozhodne - podľa napríklad intervalovej uzávierky, lebo mesačná už neexistuje, takže v rámci intervalovej si navolíte napríklad 1.1.2012 - 31.01.2012. Ak má povinnosť niekto používať ERP na predaj tovaru a poskytuje zároveň služby, ktoré nie sú predmetom prílohy zákona, nemá povinnosť tieto tržby evidovať prostredníctvom kasy /len predaj tovaru/ a môže používať systém úhrady faktúry prostredníctvom PPD. Nič iné /nehovorím o technickom vybavení a sankciách/ zákon nehovorí.......Zákon nekáže ani zaznamenávať výdaj z kasy /napríklad výber tržby/, ale doporučuje sa /a správne podľa mňa/ vyberať akukoľvek hotovosť z kasy cez VPD, ktorého kópiu vložíte do šuplíčka - alebo vedľa kasy na stôl, keby sa niekto pýtal čo robiť , ak nemá šuplík....

Nezabudnite Elektronická registračná kasa slúži na evidenciu tržieb - t.j. príjmov, výnosov.




h) tržbou platba prijatá z predaja tovaru alebo z poskytovania služby na predajnom mieste v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutie služby; tržbou je aj platba prijatá ako preddavok,



P.s. Prepáčte farebnosť a zvýraznenie , ale donútilo ma k tomu množstvo tém na túto problematiku a stále dokola to isté /najmä o evidencii nákupov/. Pre starých poraďákov je to na základe KSNENP /keby sa náhodou ešte niekto pýtal/
Naposledy upravil evina : 12.01.12 at 09:43
9 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
a kto ti povedal, že je to zle? Tu si možno niekde prečítala názor niekoho - mala si aspoň anonymne odcitovať, možno si to iba zle pochopila.
Samozrejme, že na rôzne pokladnice môžeš a máš mať rôzne analytiky. My máme v jednej firme 7-8 AU k 211, z toho sú 4 rôzne ERP.
Takže klasickú si nechaj - mala by to byť nejaká firemná pokladnička, mimo ERP, možno iba "vrecko konateľa" to ja neviem.
Výber z účtu dáš do klasickej pokladnice, ale môžeš v niektorých prípadoch dať aj do ERP - ak tam z nejakého dôvodu chýbajú peniaze, ale tento vklad musíš v ERP aj zaznamenať, potom o tom samozrejme aj účtuješ.
ak vyberie=odovzdá tržbu z ERP do klasickej pokladnice, tak tiež musíš zaúčtovať prevod.
režijné výdavky - 100 blokov - účtuješ tiež z režijnej pokladnice. Ako? tak podľa mňa podľa smernice, denne, týždenne - najlepšie podľa skutočného preplácania týchto nákupov.
Ak sa to platí priamo z ERP, tak potom z ERP, ale pochybujem, že takýto spôsob je efektívny.
6 0
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
marjankaj Pozri príspevok
Jarka, nový zákon som ešte nečítal. Ale ak v tej 18. píšu



Tak je to dosť zaujímavé. Napríklad faktúra je vystavená v 2/2011 a uhradená v hotovosti 10/2011, tak by som to chcel vysvetliť v JU a najmä PU a ešte aj ohľadne DPH.

Je už nové znenie toho zákona 289/2008?
Zákon o ERP


http://www.fiskalnepokladnice.sk/ind...d=14&Itemid=16
4 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
veronikasad Dnes, 10:31
Mám klienta, ktorý po uvedení fiškálnej pokladne do prevádzky odmieta viesť knihu tržieb v papierovej forme. Denné uzávierky robí, má ich vytlačené. Je nutná písomná evidencia, ak ano, aké sankcie hrozia ak ju viesť nebude ?

---------------------------------------------------------------
Veronika neviem Ťa inak citovať , ako takto ....

Zákon hovorí o povinnosti viesť Knihu registračnej pokladnice paragrafe


§ 13
Kniha elektronickej registračnej pokladnice

(1) Podnikateľ je povinný viesť knihu elektronickej registračnej
pokladnice. Kniha elektronickej registračnej pokladnice
nemôže obsahovať iné údaje alebo záznamy,
ako sú uvedené vo vzore.

Pozri k tomu Príloha č. 3
k zákonu č. 289/2008 Z. z.

http://www.poradca.sk/SubPages/Otvor...idclanok=84279

Sankcia je od 33,19 eur do 3319,39 eur ......ale do Knihy nerobí bežné denné zápisy, ako sa robili podľa starej vyhlášky, vlastne to je Kniha pre daňový úrad, kontrolný orgán a pre servisnú organizáciu . Ale musí byť a musia tam byť uvedené údaje podľa vzoru v súlade s §13 odst.1
4 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
súhlasím, ale nič z toho nenúti podnikateľa kopírovať bločky. Prípadný postih prenesie na servisnú org.,
ved ERP má splňovať určité požiadavky, a ak nesplňuje, tak to nie je vina kupujúceho/užívateľa.
Skrátka - neriešim. REsp. riešim do tej miery, aby klient kupoval pásky podľa odporúčania dodávateľa, to je všetko.
Naposledy upravil KEJKA : 05.01.12 at 18:57
4 0
Danielle369 Danielle369

Danielle369 je offline (nepripojený) Danielle369

Prečo musela dať najprv bloček??? Ved ked dá zákazník stovku, tak predavačka má príkaz tú stovku nahodiť do pokladne, a pokladňa ukáže kolko má vydať. Až potom vydá bloček a následne peniaze.

Alebo v reštaurácii to je ináč...zrejme
4 0
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
dede2 Pozri príspevok
Podnikateľ potrebuje vložiť do banky na účet 10.000 eur, v pokladni má len 3000 eur. Vloží teda do pokladne osobný vklad podnikateľa 7.000 eur. Musí tento vklad zaevidovať do ERP?
V predchádzajúcom príspevku je uvedená odpoveď z DRSR, z ktorej vyberám:
"Okrem prijatej tržby je podnikateľ povinný v pokladnici (ERP) zaevidovať aj každú hotovosť, ktorú vloží do pokladnice."

Z uvedeného vyplýva, že aj osobný vklad podnikateľa je podnikateľ povinný zaevidovať v ERP.
3 0
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
Janko, ale v odpovedi z daňového riaditeľstva sa uvádza, že výber v hotovosti sa nerieši cez ERP, ale kontrolnému orgánu sa preukáže Výdavkový pokladničný doklad.
Ja to chápem tak, že len príjem tržieb a ostatný príjem v hotovosti do pokladne sa rieši cez ERP, výber nie.
3 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

veronikasad Pozri príspevok
Zitka, kniha tržieb pokladnice a kniha pokladnice sú asi dva rozdielne pojmy. Zo zotrvačnosti robíme aj knihu tržieb, takže tá sa vlastne nemusí ?

Knihu pokladnice (pre servisné záznamy) má ...
Kniha tržieb sa nemusela a nemusí viesť. Podľa starého predpisu boli vlastne uzávierky lepené do knihy a teraz podľa nového sú vo fiskálnom moduli, takže určite to nie je tereba
3 0
Danielle369 Danielle369

Danielle369 je offline (nepripojený) Danielle369

Myslím že toto by som vyhádala a môj muž by toho kontrolora ovalil ešte pantoflou..to by mal ako dezert.
3 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
rodina1 Pozri príspevok
V predchádzajúcom príspevku je uvedená odpoveď z DRSR, z ktorej vyberám:
"Okrem prijatej tržby je podnikateľ povinný v pokladnici (ERP) zaevidovať aj každú hotovosť, ktorú vloží do pokladnice."

Z uvedeného vyplýva, že aj osobný vklad podnikateľa je podnikateľ povinný zaevidovať v ERP.
ja vyznačenú vetu čítam a rozumiem jej tak, že evidencia je povinná, AK podnikateľ vloží hotovosť do pokladnice (=do ERP).
ergo - ak hotovosť nevložím do ERP, ale napr. idem ju vložiť na účet do banky, tak takúto hotovosť účtujem ako normálnu dotáciu bežnej pokladncie mimo ERP v účtovníctve.
2 0
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
Ak ti chýbajú peniaze v pokladni na nákup, tak vložíš do poklade = ERP ako osobný vklad podnikateľa.
Ak potrebuješ vložiť peniaze do banky, tak, podľa mňa to môžeš urobiť priamo ako osobný vklad podnikateľa, už bez predchádzajúceho vkladu do ERP.
Aspoň tak to chápem ja.
2 0
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
marjankaj Pozri príspevok
Jarka neviem ako to bude po novom od 1.1.2012. Ale tak ako píše Kejka. Okrem ERP(tých môžem mať niekoľko na prevádzke) mám ešte jednu hotovostnú pokladňu. Tam môžem prijímať v hotovosti vklady podnikateľa(neviem prečo by všetko musel vkladať do ERP) a rovnako aj úhrady pohľadávok v hotovosti. Aspoň ja som nenašiel v zákone, že úhrada pohľadávky musí ísť cez ERP.
Vklady do ERP(väčšinou drobné, aby bolo čo vydávať) a výbery (veľké bankovky - V ERP by nemali byť veľké sumy, ale to si určí sám podnikateľ koľko) treba samozrejme registrovať. Je to aj kvôli reklamáciám zákazníkov, ak im zle vydajú, tak aby bolo možné skontrolovať stav pokladne.
Janko, ohľadom úhrady pohľadávky, dávam do pozornosti link:
http://www.finance.gov.sk/Default.aspx?CatID=7576 (otázku č. 18)
2 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

Napríklad aj v samotnom zákone o ERP par. 16a písmeno h:

h) nezaeviduje v elektronickej registračnej pokladnici hotovosť podľa § 3 ods. 3,

Ak máš v pokladni viac peňazí ako sú tržby, tažko vysvetlíš iný dôvod ako príjem peňazí bez blokovania. Ak by si peniaze nevyberala zo šuplíka to sa načítaním jednotlivých denných uzávierok dá podľa mňa presne zistiť, že je to tento dôvod, ale ....

a sankcia
c) § 16a písm. g) až u) od 30 do 3 300 eur.
2 0
Stefan2005 Stefan2005

Stefan2005 je offline (nepripojený) Stefan2005

!
KEJKA Pozri príspevok
súhlasím, ale nič z toho nenúti podnikateľa kopírovať bločky. Prípadný postih prenesie na servisnú org.,...
a tak by mali postupovať všetci...veď sa na na povinnosti RP pekne nabalili...
Okrem toho, prečo to má všetko "prasknúť" u účtovníka ? veď ten doklad nie je jeho !
Ja klienta upozorním na možnosť "vyparenia dát" a doporučím mu buď predkladať doklad s kópiou, alebo nakupovať u tých predajcov (sú aj takí) ktorí netlačia na termopásky...
2 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

Peci5 Pozri príspevok
Pekný deň...prečítala som veľa týchto článkov-odpovedí...nenašla som alebo nezaregistrovala jednoznačnú odpoveď na to, či pri tovare, ktorý kúpim v hotovosti(napr alobal bežne v obchode ) mám spraviť vyber z ERP...Viem píše sa ,že zákon výber nerieši,kontrolným orgánom rozdiel v tržbe a výbere stačí zdokladovať na príšlušnom doklade -čiže výdavkový poklad.blok...ALE AKO TO!!! keď sa vraví,že VPD už nebudú...moja účtovníčka mi povedala,že každý nákup v hotovosti musím zaregistrovať v ERP (pretože VPD nebudú existovať),inak mi nemá ako zaevidovať do JU bloček (alobal)...neviem či je to zrozumiteľné a za odpoveď ďakujem(aj opakovaniu)...
Ak nevie, nech vráti živnosť - môžete jej to dať prečítať
2 0
hevea hevea

hevea je offline (nepripojený) hevea

To je citácia zákona, a je tam jasne uvedené "PO ZAEVIDOVANÍ TRŽBY". Nevytlačím predsa doklad, keď neviem či dotyčný vôbec má nejaké lowe
2 0
Žabinka Žabinka

Žabinka je offline (nepripojený) Žabinka

nnanii Pozri príspevok
Dobrý deň, mám otázku, účtujeme v JÚ...používame erp len na úhradu faktúr v hotovosti. V PD evidujem ako príjem len denné uzávierky a k nim priložím info. o faktúrach, kt. sú v tejto dennej uzávierke zahrnuté. Potom prijaté peniaze väčšinou idem vložiť do banky na účet a použijem VPD. Moja otázka znie, ak vyberiem peniaze u bankového účtu a chcem ich vložiť do pokladnice, ale vlastne nie erp ale len na bežné výdavky ako sú kancelárske potreby atď. mám aj takýto vklad evidovať do erp?...alebo mi stačí PPD - priebežná položka???...prosím poraďte
Ak ich vložíš do ERP, zaúčtuješ cez priebežné položky, ale v ERP musíš zaevidovať ako vklad.
Ak ich vložíš do "účtovnej pokladne", zaúčtuješ cez priebežné položky.
Naposledy upravil Žabinka : 30.03.12 at 08:10
2 0
marjankaj marjankaj

marjankaj je offline (nepripojený) marjankaj

I am a man
rodina1 Pozri príspevok
Janko, ale v odpovedi z daňového riaditeľstva sa uvádza, že výber v hotovosti sa nerieši cez ERP, ale kontrolnému orgánu sa preukáže Výdavkový pokladničný doklad.
Ja to chápem tak, že len príjem tržieb a ostatný príjem v hotovosti do pokladne sa rieši cez ERP, výber nie.
Veď aj ja. Len mi to pripadá trochu divné. Mám ERP a potom ešte jednu, odkiaľ iba vyberám peniaze na nákupy. Ale nesmiem tam nič vložiť,lebo vkladať môžem iba do ERP. Kto toto vymyslel?
1 0
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
kto to vymyslel? ... no nejaká tá múdra hlava, ktorá sadla za stôl a napísala takú "kravinu", akou je zákon o ERP ... nič nie je prepracované do dôsledku, všetko je len akosi na začiatku ... mali by ísť aspoň na pol roka k niekomu na prax, a videli by, akú galibu tými svojimi zákonmi narobili ... ale ich to netrápi, hlavne, že zákon prešiel ... ako sa hovorí "po nás potopa" ...
1 0
Načítať ďalšie