Zavrieť

Porady

Tržby z ERP a skutočný stav hotovosti

Dobrý den poraďáci,
už jsem přečetla milion diskusí na toto téma a stále netuším odpověď. Jedná se mi o nový zákon 289/2008 o ERP, platný od 1.1.2012, kdy budeme muset na ERP evidovat i úhrady faktur a tržby za predaj tovaru. To je mi jasné, problém vidím v evidovaní vkladu na ERP. Z diskusí jsem se dočetla, že v případě náhodné daň.kotroly mi musí stav na ERP sedět s tržbou v "šuplíku", kde si ukládám tyto tržby. Z těchto peněz průběžně platíme během dne různé provozní náklady (PHM,kanc.potr.,mzdy.... aj.)Pokud je tržba vysoká, tak ji průběžně nosíme do banky. Nebo naopak mám i nějaké peníze za servis elektro zariadení na které vystavuji PPD a které nemusím evidovat přez ERP. Takže mě nikdy nesedne stav ERP se stavem hotovosti v "šuplíku". Jak toto prosím řešíte?
Musím si vést analyticky i fyzicky dvě pokladny?
Usporiadat
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
KEJKA Pozri príspevok
ja vyznačenú vetu čítam a rozumiem jej tak, že evidencia je povinná, AK podnikateľ vloží hotovosť do pokladnice (=do ERP).
ergo - ak hotovosť nevložím do ERP, ale napr. idem ju vložiť na účet do banky, tak takúto hotovosť účtujem ako normálnu dotáciu bežnej pokladncie mimo ERP v účtovníctve.
Zadávateľka sa pýtala, či osobný vklad do pokladne treba zaevidovať do ERP.
Ďalšia z možností je aj tá, ktorú uvádzaš ty, že ak v pokladni má len 3 000 Eur, do banky potrebuje vložiť 10 000 Eur, tak chýbajúcich 7 000 Eur vloží priamo ako vklad do banky, bez predchádzajúceho vkladu do pokladne.
1 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
rodina1 Pozri príspevok
V predchádzajúcom príspevku je uvedená odpoveď z DRSR, z ktorej vyberám:
"Okrem prijatej tržby je podnikateľ povinný v pokladnici (ERP) zaevidovať aj každú hotovosť, ktorú vloží do pokladnice."

Z uvedeného vyplýva, že aj osobný vklad podnikateľa je podnikateľ povinný zaevidovať v ERP.
mne to z uvedenej vety nevyplýva, načo je tam slovíčko AK?
Ak ....čo? Ak áno, ak nie? ERP je fyzická pokladnica, ak do nej fyzicky niečo vložím-áno som povinná zaevidovať.
ale AK idem s hotovosťou do banky, tak to fyzicky vložím na účet, nie do ERP, iba som povinná tento účtovný prípad správne zaúčtovať.
marjankaj Pozri príspevok
Kejka, ťažko budeš oponovať kontrole, ak povie, že "každá hotovosť" je naozaj každá hotovosť, teda aj osobný vklad. A príjem hotovosti treba registrovať cez ERP.
Veru ľahko budem oponovať každej kontrole. Osobný vklad na účet nie je osobný vklad do pokladnice.
Nie ......príjem hotovosti treba registrovať cez ERP..................
ale hotovosť, ktorú vložím do ERP. Najskôr ju musím fyzicky vložiť do tej ERP, potom sa môže hovoriť o tom, že som ju tam vložila a teda ju musím zaevidovať.
1 0
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
marjankaj Pozri príspevok
Veď ja nejdem vkladať na účet. Napríklad potrebujem, aby zamestnanec kúpil v hotovosti toner. Keďže nemá hotovosť, tak ako ho má kúpiť? Mám vložiť Do pokladne (ERP) hotovosť a samozrejme aj zaregistrovať. A keď dodávateľ príde s tonerom, tak mu ho cez ERP zaplatím?
Janko, z odpovede DR vyplýva, aspoň ja to tak chápem, ak dodávateľ príde s tonerom, tak vyberieš peniaze z ERP, vystavíš VPD a zaplatíš.
1 0
dede2 dede2

dede2 je offline (nepripojený) dede2

marjankaj Pozri príspevok
Veď ja nejdem vkladať na účet. Napríklad potrebujem, aby zamestnanec kúpil v hotovosti toner. Keďže nemá hotovosť, tak ako ho má kúpiť? Mám vložiť Do pokladne (ERP) hotovosť a samozrejme aj zaregistrovať. A keď dodávateľ príde s tonerom, tak mu ho cez ERP zaplatím?
Áno zaplatíš. Ide o to, že v pokladni môžeš mať fyzicky menej peňazí ako máš mať podľa údajov v pokladni, ale nemôžeš mať viac fyzicky peňazí. Keď máš fyzicky viac peňazí ako máš mať to je "veľmi zlé".
1 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
vidím, že sa tu od môjho posledného príspevku debata uberá viacerými smermi. Pridám svoj názor k niektorým príspevkom:
marjankaj Pozri príspevok
Veď ja nejdem vkladať na účet. Napríklad potrebujem, aby zamestnanec kúpil v hotovosti toner. Keďže nemá hotovosť, tak ako ho má kúpiť? Mám vložiť Do pokladne (ERP) hotovosť a samozrejme aj zaregistrovať. A keď dodávateľ príde s tonerom, tak mu ho cez ERP zaplatím?
predtým som odpovedala na otázku týkajúcu sa vkladu na účet. Na túto otázku si odpoveď dostal, len zopakujem:
Nákup tonera je výdavok a výdaje z ERP zákon o ERP nerieši - nenariaďuje spôsob evidencie výdavkov, teda stačí VPD.

dede2 Pozri príspevok
Problém je, keď sa účtovnictvo nerobí priebežne.
to veru je problém, ale Z_ERP toto nerieši.
Čo ak v máji zistím, že podnikateľ išiel v marci v pokladni do mínusu.
podnikateľ nemôže ísť do mínusu, ak fyzicky nemohol zobrať peniaze z ERP, lebo tam neboli, tak ich zobral z vlastného vrecka, alebo z inej pokladnice - musíš zistiť kde ju má. Určite však nebral odtiaľ kde neboli. Chybu robí účtovník, že automaticky hotovostné nákupy účtuje z jedinej pokladnice a nerieši súvislosti vyššie naznačené. Doklad o vklade nedostane, pokladnica "ide do mínusu" tak si svojvoľne vklad urobí....CHYBA.
Doteraz som tam v pohode šupol nejaký osobný vklad. Odteraz to už robiť nemôžem, kedže sa vklady evidujú cez ERP.

Tento problém rieši možnosť dvoch pokladní

účtovne 211.100-pokladnica /režijná, bežná, neviem aká/
...........211.200-pokladnica ERP
len som si nie istý, že to aj obstojí pred kontrolou.
Logicky musí existovať ešte aspoň jedna pokladnica - to podnikateľovo vrecko, do ktorého nevidíš. Kedže to nie je pokladnica v pravom zmysle slova, výdavky, ktoré by inak robili "mínusovú" ERP, účtujem cez 365-Podnikateľ=konateľ=spoločník. Ak iba konateľ, tak 379/bez PP/, alebo 333-konateľ v pracovnom pomere. Opakujem -výdavky zákon o ERP nerieši
rovnako pôžičky konateľa/spoločníka do firmy, takže čo fyzicky do ERP nebolo vložené, to pôjde cez druhú pokladnicu.
dede2 Pozri príspevok
Niekedy podnikateľ nakúpi niečo zo svojich peňazí, nevyberie vklad z pokladne. A ty ako účtovník to zistíš o 2 týždne, ked mu účtuješ tie výdavky. V takom prípade som dal osobný vklad do pokladne, k tomu dátumu kedy urobil ten výdavok. Lenže teraz ako spatne nahodím do ERP ten vklad?!
do ERP nahadzuje vklady ten, kto ich tam fyzicky vložil, alebo poverená osoba, nie účtovník. Účtovný prípad - nákup z peňazí podnikateľa - sa neúčtuje automaticky cez pokladnicu, ale ako výdavok podnikateľa
PU 5xx/365,
JU VOZD/-osobná spotreba ......... alebo lepšie riešiť v uzávierkových prácach? Neviem.
1 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
witch Pozri príspevok
Nerozumiem tomu, ako z dennej uzávierky - nejakej súhrnnej sumy, ja ako účtovníčka zistím, aké fa boli uhradené, keď mi úhrady robia 3 predavači, hradia sa fa z daného dňa, aj fa vystavené pred mesiacom, pol rokom, niektoré čiastočne..??? ......................
to nie je vec účtovníčky. Ak to inak nepôjde, tak ku každej dennej uzávierke bude musieť niekto kompetentný - napr. tí predavači dopísať č.faktúry, ku ktorej prijali platbu.
Okrem toho - sú, a budú nové ERP, je to len vec SW, čo sa tam vloží okrem povinných údajov.
Tiež je možnosť vytlačiť každú faktúru v kopii a pripnúť k dennej uzávierke.
1 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
ankajanko Pozri príspevok
prečítala som všetky príspevky aj zákony na ktoré som bola nasmerovaná ale nikde som nenašla zmienku o tom, že keď kúpim tovar od dílera a on mi vystaví doklad z ERP tak ho mám zaevidovať najprv v mojej ERP až potom v peňažnom denníku /pohyb v pokladni/. Zjavne ERP nesupluje PD. Ako majiteľ zoberiem tržbu aj s dennou uzavierkou a je celkom prirodzené že ju dám do" vrecka "z ktorého uhrádzam výdavky v hotovosti. Na každý výdaj mám doklad o zaplatení ktorý už neevidujem v ERP ale v PD /pokladňa/. Ak idem nakúpiť tovar a predavačka v ten deň nie je v práci že je predajňa zatvorená ú inak by som jej musela telefonovať aby urobila vklad a výber ERP, to by som mala zobrať zo sebou aj ERP ?aby som podľa účtovníkov urobila pohyb. Ja sa môžem vrátiť aj o dva dni.Tak sa na to pozrite prakticky a povedzte čo s tým?
Niečo si mýlite .Registračná pokladňa a firemná pokladňa (Kniha pokladne alebo Pokladničná kniha ) sú dve veci .V registračnej pokladnici evidujete tržby za tovar a prípadne ak vložíte vklad do registračnej pokladnice .

Nákupy bežné pre podnikanie , nákupy tovaru účtujete Pokladničnej knihe a v peňažnom denníku , t.j. nie cez registračnú pokladnicu .

Postupy JU

§ 4
Peňažný denník


(1) V peňažnom denníku sa účtujú
a) príjmy a výdavky v hotovosti, vrátane prijatých a vydaných šekov a cenín (ďalej len „peňažné prostriedky v hotovosti“),
b) príjmy a výdavky na účtoch v bankách alebo pobočkách zahraničných bánk (ďalej len „banka“) vrátane úverov a termínovaných vkladov bez ohľadu na dobu ich splatnosti,
c) priebežné položky,
d) uzávierkové účtovné operácie, ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.

(2) Pohyb peňažných prostriedkov v pokladniciach sa účtuje v peňažnom denníku v prehľade peňažných prostriedkov v hotovosti na základe pokladničných dokladov. Pohyb peňažných prostriedkov na účtoch v bankách sa účtuje v peňažnom denníku v prehľade peňažných prostriedkov na účtoch v bankách podľa výpisov z účtov v bankách. V peňažnom denníku sa účtuje v eurách.

§ 6
Pomocné knihy zložiek majetku a záväzkov

(12) V pokladničnej knihe sa účtuje stav a pohyb peňažných prostriedkov v hotovosti s výnimkou cenín. Ak je v účtovníctve otvorených niekoľko pokladníc v eurách a niekoľko pokladníc v cudzej mene, otvorí sa pre každú pokladnicu pokladničná kniha pre každý druh meny. V pokladničnej knihe, otvorenej pre príslušnú menu, sa účtuje v eurách a v cudzej
mene.
Naposledy upravil Zita5 : 01.01.12 at 19:55
1 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
ankajanko Pozri príspevok
Zita 5 , ja tomu rozumiem tak ako píšete, ale niektoré príspevky tvrdia o tom, že keď kúpim kancelársky papier za hotové a zoberiem na to peniaze z pokladne, tak to musím dať do výberu z pokladne. Aby som to upresnila, už aj dnes som o tom písala s Kejkou, že niektoré predajne to takto robia, ak idú ráno pre rožky do bufetu a hneď im príde tovar tak dajú vklad do ERP a následne výber z ERP aby mali doklad pre daň. kontrolu. Majú to príkazom od svojích účtovníkov . Podľa mňa je vklad hotovosti ráno na vydavanie a výber ak mám väčší obnos hotovosti aby som ho nemusela držať v pokladni -100EUR doklad o výbere
Presne do témy, kde ste diskutovali s Kejkou som Vám pripla stanovisko resp. odpoveď z DRSR, ktorú ste si zrejme nevšimli ..
prikladám ju sem
http://www.porada.sk/t159012-uctujem...ml#post1929181
1 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
VieraPopluharova Pozri príspevok
Prosila by som o radu:

1/ klientovi sa podaril výber z ERP miesto 12 000,-€ urobiť 120 000,-€, samozrejme si to nevšimol, ako to dať na pravu mieru?

2/ Ak som dobre čítala, denné vklady sú povinnosťou,

S ERP som nepracovala doteraz, preto tie otázky, vďaka.
Vierka , to znamená , že má mínusový zostatok pokladne, teda predpokladám .Neviem o aký dátum sa jedná , ale ak ide s mínusovým zostatkom, tak by som spravila záznam s popísaním skutočnosti a vklad by som dala 120 000 euro (t.j.späť) a výber 12 000 euro.
Inak výber nemusí zaznamenávať cez RP .V deň kedy si peniaze z pokladne vyberie, stačí toto zaznamenať na ten deň len VPD .

Možno ma niekto opraví , ale takto by som to riešila .
1 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
Kavi Pozri príspevok
Čiže do klasickej pokladne dostanem peniaze, ak vyberám z účtu. Ale ak mi to nestačí - mám ju aj tak mínusovú? Môžem spraviť len účtovne výber z ERP a príjem do klasickej pokladne(211.Kl.Pok/ 211.ERP) a vystavím VPD z ERP a PPD do klasickej pokladne? Bez toho aby som čokoľvek nahadzovala fyzicky do ERP? Potrebujem totiž zvýšiť peňažnú hotovosť v klasickej pokladni nakoľko mám veľa výdavkov v hotovosti.
samozrejme, že nemôžeš mať mínusové peniaze. A v ERP predsa nedržíš peniaze, či áno? Drž sa reality, vyberieš peniaze z ERP a použiješ na nákup, tak ich musíš vložiť do klasickej pokladnice.
1 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
Kavi Pozri príspevok
Tomu rozumiem, skôr mi ide o to, či fyzicky do ERP nahadzujem výber, alebo si peniaze odtiaľ len zoberiem a vystavím VPD na to na čo som ich minula?!
http://www.porada.sk/t183388-registr...ml#post1933590
1 0
tictac7 tictac7

tictac7 je offline (nepripojený) tictac7

AnikoAd Pozri príspevok
Tak po prečítaní príspevkov mám ešte jednu otazku...do klasiskej pokladne , nie do ERP možem učtovat vklad podnikatela PPD-om, nemusím to riešit cez ERP? Inak dakujem všetkým,čo tu trpezlivo odpovedaju na naše otázky...
áno
1 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

veronikasad Pozri príspevok
Evi, som to asi len zle nazvala, myslela som knihu pokladnicu s lepenými uzávierkami ... (pokladničnú knihu v účtovníctve neriešim)
YES, to je jasné. Dnes to však už nie je potrebné, denné ani nijaké uzávierky sa nelepia, túto funkciu nahradil fiskálny modul takže na klienta sa usmej a povedz dobre teda ako nechcete, nemusíte
1 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
KEJKA Pozri príspevok
správna pripomienka, ale nebudem to riešiť, zákon je zákon, treba ho dodržať. Aj tak nám tí hore dosť komplikujú život, tak nemám v úmysle robiť nič nad rámec zákona. Denné uzávierky mi poslúžia dať dokopy účtovníctvo, po uzávierke mesiaca ich účtovníčka nepotrebuje. Často nepotrebuje ani denné, stačí jej intervalová. Po ukončení roka reálne tie pásky môže chcieť audítor. Potom kto? a po roku kto?
citujem
tlačové výstupy z dennej uzávierky je podnikateľ povinný uchovávať po dobu piatich rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom boli vyhotovené.
takže aj ten klient, ktorý sa rozhodol uchovávať denné uzávierky popísaným spôsobom, dodrží zákon. On ich bude uchovávať. Budú to denné uzávierky. Zákon nič nepíše o termopapieri, alebo áno? V citovanej vete nie je slovko "čitateľné".
takže žiadne naviacnáklady s kopírovaním......
na odľahčenie zážitok z konkrétnej nemenovanej dnes mne vzdíalenej ale všeobecne známej veľkej firmy::
vedenie firmy prikázalo pracovníkom na org.útvaroch mesačne k urť´čitému dňu odovzdať disketu s istými údajmi. Pracovníčka konkrétneho človeka dosť naháňala, že nedodržal termín a nedoniesol disketu, márne oponoval, že to nevie urobiť, že mu odišla účtovníčka......... napokon sa rozhodol, odniesol disketu a osobne odovzdal oproti podpisu disketu a mal pokoj.
až cca o mesiac prišla reklamácia, že disketa je prázdna. A tento vychytralec len s kľudom angličana namietol, že však chceli disketu, tak ju odovzdal.
I tak še dá.
§ 4
Požiadavky na elektronickú
registračnú pokladnicu


(2) Elektronická registračná pokladnica musí okrem
technických požiadaviek podľa odseku 1 písm. d) spĺňať
aj tieto požiadavky:

b) umožňovať
8. vytlačenie tlačových výstupov čitateľných podobu desiatich rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom boli vyhotovené,
1 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
to už by som sa aj zdržala komentára, ale nedá mi.
Aké sviečky? aké nahrievanie?
ak podnikateľ doručí nečitateľný doklad, je to jeho problém. Ak už nemám čitateľný doklad pri účtovaní, tak pán podnikateľ má smolu - tieto bločky mu vraciam. Je to síce len jeden doklad zo sto, obvykle nejaké parkovné, ktoré on oželie. Iný klient vedomý si toho, že termopásky vyblednú, mi dáva originály pricvaknuté ku kopii - toto je jeho prístup a tak by mal postupovať vo vlastnom záujme každý.
Opakujem - starostlivosť o doklady je vecou podnikateľa, ja ako účtovníčka mu zaúčtujem a zodpovedám v rozsahu predložených dokladov za správnosť účtovníctva.
Podnikateľom opakovane odporúčam žiadať na svoje nákupy faktúru, ak sú platitelia DPH, tak im musi dodávateľ vyhovieť.
1 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

dolce222 Pozri príspevok
evi, ďakujem, doteraz sme ERP nepoužívali, je to pre nás úplná novinka, takže sa to môže pre svetaskúsených zdať že niekto nechápe takéto prkotiny. Jednoducho som chcela vedieť ako mám po prvýkrát použiť ERP. Bola som na školení ale z praxe, čo som sa pýtala, tak sa názory rozchádzajú a každý si robí to svoje fakt vidím, že v tom majú ľudia chaos.
Ten doklad, to mám predaj obilia na drobno členom podniku. Samozrejme že viem že faktúry musím evidovať v ERP podľa zákona.

Mne sa nezdá, že sú to prkotiny /a pri novej kase ani nie je nikto svetaskúsený/- tak ani nebol myslený žiadny môj príspevok príspevok , ani mi neprekáža a nikdy neprekážalo, ak sa niekto pýta čokokoľvek čomu nerozumie . Prekáža mi však, ressp. mrzí ma, musím priznať, ak pár príspevkov vyššie je odpoveď na otázku, ktorú sa niekto pýta, t.j. akokeby Tí čo sa snažia pomôcť to robili nadarmo......
Dovolím si povedať, že dokoola tie isté otázky týkajúce sa tejto témy boli x-krát zodpovedané Zitou5 Tictac7 a Mila 123 a aj mnou, takže treba skutočne aj troška viac čítať. Aj príspevok 138, v ktorom som sa snažila zhrnúť tie otázky najviac kladené mal slúžiť k tomu, aby ľudia na jednom mieste videli všetko spolu a mal zároveň slúžiť aj trocha výchovne viac sa snažiť čítať....
Nemohla som prejsť z hľadiska stavovského ani to, že /ak to tak naozaj bolo/ účtovníčka tvrdí, že nákupy sa musia evidovať cez ERP a VPD sa zrušia - lebo to už naozaj nie ........

P.s. predaj obilia by som evidovala cez ERP ako tržbu....
Naposledy upravil evina : 12.01.12 at 15:18
1 0
veronikasad veronikasad

veronikasad je offline (nepripojený) veronikasad

Pracovníčka jedného môjho klienta dostala pokutu za to, že výdavok nepodala kontrolorovi spolu s dokladom z ERP (ten sa ešte len tlačil, tržba bola zaevidovaná).
1 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

dan Pozri príspevok
Prečo musela dať najprv bloček??? Ved ked dá zákazník stovku, tak predavačka má príkaz tú stovku nahodiť do pokladne, a pokladňa ukáže kolko má vydať. Až potom vydá bloček a následne peniaze.

Alebo v reštaurácii to je ináč...zrejme
Ona ešte nenablokovala tú tržbu. Na výzvu prišla k stolu, že čo a zobrala podávanú bankovku dopredu - čo nemala. Mala ísť proste ku kase, nablokovať a až potom- jednoducho chyták....
1 0
k-a-t-k-a k-a-t-k-a

k-a-t-k-a je offline (nepripojený) k-a-t-k-a

nech sa na mňa nikto nehnevá, ale toto je už fakt že čistá ŠIKANA, a len striehnutie
na nejakú chybičku aby mohli skasírovať pokutu.To je choré už nemám slov.
1 0
Mila123 Mila123

Mila123 je offline (nepripojený) Mila123

jasne, čudné to je, ERP slúži iba na vedenie tržieb, u Vás za služby či tovar v pneuservise......
1 0
Načítať ďalšie