Zavrieť

Porady

Tržby z ERP a skutočný stav hotovosti

Dobrý den poraďáci,
už jsem přečetla milion diskusí na toto téma a stále netuším odpověď. Jedná se mi o nový zákon 289/2008 o ERP, platný od 1.1.2012, kdy budeme muset na ERP evidovat i úhrady faktur a tržby za predaj tovaru. To je mi jasné, problém vidím v evidovaní vkladu na ERP. Z diskusí jsem se dočetla, že v případě náhodné daň.kotroly mi musí stav na ERP sedět s tržbou v "šuplíku", kde si ukládám tyto tržby. Z těchto peněz průběžně platíme během dne různé provozní náklady (PHM,kanc.potr.,mzdy.... aj.)Pokud je tržba vysoká, tak ji průběžně nosíme do banky. Nebo naopak mám i nějaké peníze za servis elektro zariadení na které vystavuji PPD a které nemusím evidovat přez ERP. Takže mě nikdy nesedne stav ERP se stavem hotovosti v "šuplíku". Jak toto prosím řešíte?
Musím si vést analyticky i fyzicky dvě pokladny?
Usporiadat
dede2 dede2

dede2 je offline (nepripojený) dede2

Z horeuvedených príspevkov vyplýva:

Každú tržbu musí podnikateľ zaevidovať do ERP, teda aj úhradu faktúry, nakoľko sa považuje tiež za tržbu.
Vklad je podnikateľ povinný zaevidovať do ERP len vtedy, keď vloží fyzicky peniaze do ERP. Ked vloží peniaze (teda ten vklad) do nejakej inej pokladne (nie ERP) nie je povinný zaevidovať tento vklad do ERP. Takže vklad explicitne nie je povinnosť evidovať v ERP.

Ešte čo sa týka úhrad faktúr cez ERP.
Pri nahodení sumy úhrady do ERP vyjde blok s ochranným znakom. Ten dá podnikateľ zákazníkovi. (Teda originál ide zákazníkovi. Dosť ľudí v tom má chaos, nakoľko niektorí dávajú originál, niektorí zase kópie zákazníkovi.) Následne sa vytlačí kópia a tá sa dá do účtovníctva ako podklad k úhrade faktúry.

Je toto riešenie správne?
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
dede2 Pozri príspevok
...........................
Ešte čo sa týka úhrad faktúr cez ERP.
Pri nahodení sumy úhrady do ERP vyjde blok s ochranným znakom. Ten dá podnikateľ zákazníkovi. (Teda originál ide zákazníkovi. Dosť ľudí v tom má chaos, nakoľko niektorí dávajú originál, niektorí zase kópie zákazníkovi.) Následne sa vytlačí kópia a tá sa dá do účtovníctva ako podklad k úhrade faktúry.
Je toto riešenie správne?
k citovanému toľko
Pri nahodení sumy úhrady FAKTÚRY do ERP vyjde blok s ochranným znakom. ....podľa mňa nie, pri úhrade FA nemá byť na bloku ochranný znak, ani ZD, ani DPH.....
Ten dá podnikateľ zákazníkovi. ...........áno

Blok dá zákazníkovi, ale žiadna kópia sa netlačí. Vyhotovuje sa povinne denná uzávierka. Pravdepodobne tá pôjde do účtovníctva.
0 0
dede2 dede2

dede2 je offline (nepripojený) dede2

Denná uzávierka obsahuje súhrnné údaje. Ak urobím počas dňa úhrady 4 faktúr, na základe čoho urobím úhrady do účtovníctva? Na základe uzávierky? Trochu čudné...
0 0
dede2 dede2

dede2 je offline (nepripojený) dede2

KEJKA Pozri príspevok
k citovanému toľko
Pri nahodení sumy úhrady FAKTÚRY do ERP vyjde blok s ochranným znakom. ....podľa mňa nie, pri úhrade FA nemá byť na bloku ochranný znak, ani ZD, ani DPH..... Ten dá podnikateľ zákazníkovi. ...........áno

Blok dá zákazníkovi, ale žiadna kópia sa netlačí. Vyhotovuje sa povinne denná uzávierka. Pravdepodobne tá pôjde do účtovníctva.
OBSAHUJE OCHRANNý ZNAK "MF"
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
dede2 Pozri príspevok
OBSAHUJE OCHRANNý ZNAK "MF"
áno, presne tak. Ešte stále to skúmam, študujem a riešim s klientmi. Ten ochranný znak nemajú obsahovať neplatné doklady a vklady.
Blok s úhradou faktúry je:
„(2) Pokladničný doklad, ak ide o úhradu faktúry alebo jej časti, nesmie obsahovať údaje podľa odseku 1 písm. g), h) a j) až l).
t.j. nesmie obsahovať
g) označenie tovaru alebo označenie služby, množstvo tovaru alebo rozsah služby a priradenie sadzby dane z pridanej hodnoty,
h) cenu tovaru alebo cenu služby,
j) základ dane z pridanej hodnoty, ak podnikateľ je platiteľom dane z pridanej hodnoty v členení podia sadzieb,
k) sadzbu dane z pridanej hodnoty alebo údaj o oslobodení od dane z pridanej hodnoty, ak podnikateľ je
platiteľom dane z pridanej hodnoty v členení podia sadzieb,
l) výšku dane z pridanej hodnoty spolu, ak podnikatel je platiteľom dane z pridanej hodnoty v členení podia sadzieb,
=====================čiže ochranný znak áno.
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
dede2 Pozri príspevok
Denná uzávierka obsahuje súhrnné údaje. Ak urobím počas dňa úhrady 4 faktúr, na základe čoho urobím úhrady do účtovníctva? Na základe uzávierky? Trochu čudné...
denná uzávierka bude osobitne uvádzať tržby s DPH a osobitne prijaté úhrady za faktúry. To priraďovanie aj mňa zaujíma, ale posledná info je, že sa bloky v kopii netlačia - videla som materiál servisnej organizácie, ktorá tieto ERP ponúka a má to tak uvedené v materiáloch.
Ozvem sa, ak zistím niečo nové.
0 0
dede2 dede2

dede2 je offline (nepripojený) dede2

Najvhodnejšie riešenie je asi také, že k dennej uzávierke popripínam kópie blokov -úhrad faktúr.
0 0
jeso jeso

jeso je offline (nepripojený) jeso

monimadle Pozri príspevok
Dobrý deň.
Žiadala som o metodické usmernenie Daňové riaditeľstvo a tu je odpoveď:
Dobrý deň,
k problematike uplatňovania zákona č. č. 289/2008 Z. z o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona SNR č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov, zaujíma Daňové riaditeľstvo SR nasledovné stanovisko:

Podľa § 3 zákona č. 289/2008 Z. z. je podnikateľ povinný v elektronickej registračnej pokladnici (ďalej „pokladnica“) evidovať prijaté tržby z predaja tovaru alebo z poskytovania vymedzených služieb (okrem predaja vecí uvedených v § 3 ods. 2 cit. zákona). Okrem prijatej tržby je podnikateľ povinný v pokladnici zaevidovať aj každú hotovosť, ktorú vloží do pokladnice.
Tržbou podľa § 2 písm. h) zákona č. 289/2008 Z. z. je platba prijatá z predaja tovaru alebo z poskytovania služieb na predajnom mieste v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutia služby; tržbou je aj platba prijatá ako preddavok.
Nakoľko účelom zákona č. 289/2008 Z.z. je len evidencia prijatých tržieb, preto výber hotovosti z pokladnice cit. zákon nerieši.

Z vyššie uvedeného vyplýva, že podľa zákona č. 289/2008 Z.z. podnikateľ nie je povinný výber v hotovosti evidovať v pokladnici. Vzniknutý rozdiel medzi prijatými tržbami do pokladnice a výberom hotovosti z nej, je možné preukázať kontrolným orgánom príslušným dokladom (výdavkový pokladničný doklad) .
Odbor služieb pre verejnosť
DR SR Banská Bystrica
Dúfam, že som pomohla.

so záujmom som si prečítala všetky príspevky, ale teraz už ozaj neviem či dosť pozorne...asi som nechápavá ...

SZČO poskytuje len služby a nemá povinnosť používať ERP ,na základe dodania vystavuje VF , ktoré mu odberatelia platia výlučne na účet !!!
jediné hotovostné platby , ktoré realizuje sú úhrady drobných nákupov / poštovné , PHM .../ a samozrejme dotácia pokladne- výber z účtu / resp. osobný vklad /
na základe odpovede z DRSR - Okrem prijatej tržby je podnikateľ povinný v pokladnici zaevidovať aj každú hotovosť, ktorú vloží do pokladnice - by si mal podnikateľ teraz kúpiť ERP ???
Naposledy upravil jeso : 13.09.11 at 07:20
0 0
Zužu Zužu

Zužu je offline (nepripojený) Zužu

dede2 Pozri príspevok
Najvhodnejšie riešenie je asi také, že k dennej uzávierke popripínam kópie blokov -úhrad faktúr.
Nové ERP už nemajú kópie, aj ja som na začiatku roka mala s tým problém aký systém si spraviť. Vykonávame služby, ktoré nepodielhajú registr. pokl. ale zároveň predávame tovar na faktúru a úhradu musím riešiť cez registr. pokladňu / predaj tovaru nie je pravidelne, možno 6 -10 fakúr za mesiac/. Keď vytlačím dennú uzávierku tak na zadnú stranu si napíšem čísla faktúr a do pokladne účtujem príjem za každú faktúru samostane a k tomu dňu pripnem dennú uzávierku. A ja cez registr. pokladňu riešim len úhrady týchto fa v hotovosti, nedávam tam žiadny vklad. Mám úplne jednoduchú registr. pokladničku - veľkosť kalkulačky.
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
jeso Pozri príspevok
so záujmom som si prečítala všetky príspevky, ale teraz už ozaj neviem či dosť pozorne...asi som nechápavá ...

SZČO poskytuje len služby a nemá povinnosť používať ERP ,na základe dodania vystavuje VF , ktoré mu odberatelia platia výlučne na účet !!!
jediné hotovostné platby , ktoré realizuje sú úhrady drobných nákupov / poštovné , PHM .../ a samozrejme dotácia pokladne- výber z účtu / resp. osobný vklad /
na základe odpovede z DRSR - Okrem prijatej tržby je podnikateľ povinný v pokladnici zaevidovať aj každú hotovosť, ktorú vloží do pokladnice - by si mal podnikateľ teraz kúpiť ERP ???
odpoved je všeobecná a týka sa subjektov, ktorí majú povinnosť mať ERP.
Čiže
najskôr musíš splniť podmienku že máš povinnosť mať ERP - máš tržby v hotovosti za tovar /príklad/
a potom, až ked máš ERP, tak v nej musíš evidovať aj prípadné vklady, ktoré môžu ale nemusia sa vyskytnúť..
0 0
katkajoska katkajoska

katkajoska je offline (nepripojený) katkajoska

Ahojte poraďáci, našla som tu veľa podnetných info o používaní ERP, ale stále mi nie je jasné, ako bude SZČO vykonávajúci veľkoobchodný predaj evidovať napríklad čiastočné hotovostné úhrady faktúr, alebo hotovostné úhrady faktúr s posunutým termínom splatnosti? Už sa to tu spomínalo, ale nenašla som nejakú konkrétnu odpoveď. Ďakujem.
0 0
Zužu Zužu

Zužu je offline (nepripojený) Zužu

Neviem čo mám rozumieť pod posunutým termínom splatnosti. Vystavím faktúru za tovar a tá bude uhradená v hotovosti napr. o 14 dní tak bude potrebné platbu evidovať cez ERP.
0 0
Mila123 Mila123

Mila123 je offline (nepripojený) Mila123

Zužu Pozri príspevok
Neviem čo mám rozumieť pod posunutým termínom splatnosti. Vystavím faktúru za tovar a tá bude uhradená v hotovosti napr. o 14 dní tak bude potrebné platbu evidovať cez ERP.
samozrejme, príjem v hotovosti nebude možný....iba cez ERP......aj v prípade ak by ti platili faktúru po 10 € za deň.....
0 0
Ovena1 Ovena1

Ovena1 je offline (nepripojený) Ovena1

K účtovaniu JU a evidencii ERP:
Na základe dennej uzávierky vystavím PPD na tržbu tak ako to bolo pri starej pokladni. Na dennej uzávierke sú jednou sumou aj tzv. nezd. príjmy - akontácie pri splátkovom predaji, úhrada faktúry v hotovosti. Na každú takúto platbu vystavím PPD - priradenie nájdem v reportoch programu.
Čo s tými uzávierkami? Ja ich lepím do knihy obratov ako pri starej pokladni ibaže bez zápisov. Poradili mi to servisáci. Logickejšie mi ale príde prikladať ich do účtovníctva. Ako to robíte?
0 0
witch witch

witch je offline (nepripojený) witch

človek milujúci a chybujúci
Nerozumiem tomu, ako z dennej uzávierky - nejakej súhrnnej sumy, ja ako účtovníčka zistím, aké fa boli uhradené, keď mi úhrady robia 3 predavači, hradia sa fa z daného dňa, aj fa vystavené pred mesiacom, pol rokom, niektoré čiastočne..??? Teraz mi program POHODA vytlačí príjmový doklad, kde je uvedená suma, č. FV, dátum, adresa odberateľa.. Doklady z ERP toto neobsahujú, ako priradím úhrady, netuším. Videla som v obchodoch, že predavačka každú prijatú sumu cez ERP písala do zošita. Neviem si to ale predstaviť u nás, keď je sezóna a máme tu také frmoly, že sa nestihneme ani ... Zákonite bude dochádzať k omylom, alebo sa zabudne niečo poznačiť.. Nedá sa na doklad ERP nejako nahodiť číslo FV, ku ktorej sa vzťahuje?
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
Ovena1 Pozri príspevok
K účtovaniu JU a evidencii ERP:
Na základe dennej uzávierky vystavím PPD na tržbu tak ako to bolo pri starej pokladni. Na dennej uzávierke sú jednou sumou aj tzv. nezd. príjmy - akontácie pri splátkovom predaji, úhrada faktúry v hotovosti. Na každú takúto platbu vystavím PPD - priradenie nájdem v reportoch programu.
Čo s tými uzávierkami? Ja ich lepím do knihy obratov ako pri starej pokladni ibaže bez zápisov. Poradili mi to servisáci. Logickejšie mi ale príde prikladať ich do účtovníctva. Ako to robíte?
denné uzávierky sa budú lepiť, archivovať,takže do účtovníctva ísť nemôžu.
Ale každá má svoje číslo, podľa mňa uplne stačí do popisu účt.prípadu a na príslušný PPD uviesť toto číslo s tým, že originály denných uzávierok sú....tam a tam.
0 0
Zužu Zužu

Zužu je offline (nepripojený) Zužu

denné uzávierky sa netlačia každý deň, len keď je obrat a ja viem tak, že lepiť sa už nemusia podľa novelizácie. Ja ich mám založené v účtovnícve a osobitne si vediem zoznam obratov podľa poradia uzávierok.
0 0
Ovena1 Ovena1

Ovena1 je offline (nepripojený) Ovena1

Aby som to upresnila - máme ERP ako fiškálny modul k SW ABRA /sklad, fakturácia/ a preto mám možnosť vytvárania rôznych prehľadov.
0 0
Viera Viera

Viera je offline (nepripojený) Viera

Ja mám v účtovníctve zavedenú osobitnú analytiku na ERP ( 211 001 ) a úhrady faktúr účtujem priamo do tejto pokladne. Na základe dennej uzávierky potom doúčtujem jedným súhrnným dokladom aj ostatné tržby v hotovosti ( bločky ) a všetky tieto pohyby potom sedia na dennú uzávierku.
0 0
Kavi Kavi

Kavi je offline (nepripojený) Kavi

Klient má kúpenú novú ERP a používa ju asi od 8/2011. Ja v účtovníctve som si len pridala analytiku k účtu 211 a teraz mám aj "klasickú" pokladňu aj ERP. To som sa dočítala, že je zle, že by mala byť len ERP. Ale potom nerozumiem tomu, ako budem napr. účtovať výber z účtu (PÚ)? účtujem výber z účtu a zároveň príjem do pokladne. Teda účtujem príjem do ERP a z toho mi vychádza, že aj klient by mal nahrať príjem fyzicky do ERP....takto to má byť? vie mi niekto poradiť? A čo sa týka výberov z pokladne...klient má za mesiac cca 100 blokov za PHM, kancelárske potreby atď. čiže má vypĺňať 100 VPD mesačne ako výber z ERP???!!!
Ďakujem za odpoveď
0 0
Načítať ďalšie