jananov
To je vsetko ok, ale pani Mrížová by mala podávať tieto komplexné informácie vždy, keď o tom informuje, či už v novinách, alebo na školeniach. Ako účastník jej školenia som dostala informáciu, že SZČO niečo robiť nemusia, na inom mieste povie, že to úplne tak nie je, že sú aj výnimky. Keby som nenatrafila na tie noviny, kde o tom písali, tak mám len neúplnú informáciu zo školenia, že žiadna SZČO poriadok nemusí predkladať na schválenie, čo ale v praxi nie tak úplne pravda. O to mi ide. Na to som si zaplatila školenie, aby som sa od kompetentnej osoby dozvedela všetko, čo mám robiť a nie aby som to musela zisťovať z novín.
Možno budú viacerí prekvapení mojim príspevkom, ale dovolím si tvrdiť:
Metodický pokyn z 22.11.2004, ktorý akosi nejapne upravuje postup fyzických osôb, hodnotím, že bol vydaný na základe zhrozenia pracovníkov štátnych archívov, ktorí pochopili, čo ich čaká. Že to nie je až tak jasný metodický pokyn, svedčí celá táto diskusia k registratúrnym poriadkom. Keby bol jasný, tak sa tu nevypytuje takmer každý na základné veci. Ani tie totiž nie sú jasné z toho pokynu. Preto i Jana tu hovorí, že nie je celkom pravda, čo jej povedali pracovníci archívu. Viackrát som tu čítal, že z metodického pokynu jasne vyplýva, že FO nemusí dať nič nikam schvaľovať. Je tam snáď uvedené, že FO nie je povinná predkladať registratúrny plán a poriadok na schválenie? Citujte mi prosím niekto túto vetu, pokiaľ som ju ja prehliadol. Je to len voľná dedukcia z textu, a preto sa i tu stretávame s rôznymi vyjadreniami, ktoré viacerí z vás získali od niekoho zo štátneho archívu. Ani oni jednoznačne nevedia, čo majú FO hovoriť. Preto i ten zmätok na týchto stránkach.
Navyše tvrdím, že metodický pokyn, v prípade takéhoto ponímania, je v rozpore so zákonom, pretože žiadny metodický pokyn nie je nadradený zákonu - to je vyššia forma. I v prípade, že by tam bola veta "Fyzická osoba nemusí predkladať registratúrny plán a registratúrny poriadok na schválenie" tak je to v rozpore so zákonom 395/2002, práve z dôvodu, že metodický pokyn nemôže byť v rozpore so zákonom, ktorý o tejto veci pojednáva. Už i len z praktického hľadiska uvediem príklad: samostatne podnikajúca FO si vypracuje stručný a jednoduchý postup na spracovanie registratúry a registratúrny plán s pár registratúrnymi značkami. Každý však, bez rozdielu, vytvára nejakú registratúru, hoci len pár vecí za rok. Ale každý určite podáva daňové priznanie, má nejaké "papiere" na nemocenské poistenie, sem tam faktúru atd. Všetko má svoju lehotu uloženia. No a teraz si náhodou niekto zmyslí, trebárs i pri skončení živnosti, že to skontrolujú. A samostatne podnikajúca FO predloží plán, ktorý nikto nevidel, neschválil a on podľa toho postupoval, už povedzme 5 rokov. A zle. Obháji sa tým, že predsa nemusel to nikam dávať na schválenie? Bude to mať každý dobre? Pripomína mi to pokyn učiteľky: "deti spravte si doma úlohu, budete potom podľa toho ďalej robiť, ale nemusíte mi ju ukazovať, nebudem ju ani kontrolovať" (dajte mi všetci svätý pokoj). No všetci to určite spravia, a určite všetci to budú mať dobre. Tak ja teraz hodnotím prístup archívov vo vzťahu zákon 395/2002 : FO. A to tu nejdem rozvádzať problém FO, ktorý má viac ako 100 zamestancov (poznám konkrétne takého podnikateľa) a ten by tiež nemusel nič dávať na schválenie, pretože nie je právnická osoba.
Ste názoru, že ide len o to, aby bol registratúrny plán na papieri? Ak robíte ako FO účtovníctvo, ste názoru, že podstatné to je pre niekoho robiť, len aby sa to robilo? Je jedno na aký účet zapíšete náklady na služobnú cestu z Bratislavy do Trnavy a výdaje za nákup tonera do tlačiarne? Obidve predsa nič moc, tak je to jedno nie? Robíte daňové priznanie, len aby nejaké bolo, alebo sledujete zákony, nariadenia, zmeny a spravíte to tak aby to bolo dobre? Nezabúdajte, že podľa registratúrneho plánu, ktorý si vypracujete, budete musieť robiť a bude to vaša vlastná interná norma na spracovávanie vašej vlastnej registratúry.
No a záverom pripomínam skutočnosť, že MV SR si dalo do plánu na rok 2005 získať príjem 500 mil. Sk na pokutách od vodičov. No a štátne archívy patria pod Ministerstvo vnútra SR. Presný názov toho najvyššieho je: Ministerstvo vnútra SR - sekcia verejnej správy, odbor archívov a registratúr. A každý archív sa volá: Ministerstvo vnútra SR, Štátny archív .... v Hornom Dolnom. Pokiaľ chcú od vodiča vybrať pokutu, tak ho musia nachytať. Ale evidencia o schválení plánov bude jasne hovoriť o tom, kto plán má a kto nemá. Takže pôjdu na isto. V zákone 395/2002 si pozrite § 31 Správne delikty. Celkom dobrý potenciálny zdroj príjmov.
Nechcel som strašiť, je tu diskusia a ja som sa do nej zapojil týmto príspevkom. Nemusíte s ním súhlasiť. Len sa čudujem tým FO, ktoré na živnosť robia účtovníctvo a tu v diskusii o zákone 395/2002 meditujú nad tým, čo treba, ako treba, kde opísať, čo stačí a čo nestačí, kde poslať, čo sú to registratúrne značky, ten povedal, že stačí,... etc. Prečo títo diskutéri z radov ekonómov neporadia svojim vlastným klientom, že nech si účtovníctvo robia sami. Je to predsa všetko jednoduché, stačí predsa len opísať číslo z bločkov a faktúr, zapísať všetko tam, kam to patrí a daňové priznanie má predtlačené tlačivo a stačí ho len vyplniť. Stretávate sa s tým, že Vašu prácu niektorí klienti podceňujú a zdá sa im, že za to, čo Vám platia robíte len jednoduché veci? Určite áno. Len Vy viete čo to obnáša, a čo robíte. Ako sa napr. aj babrete s bločkami vhodenými do škatule a klienti si myslia, že nič nie je jednoduchšie ako to zaúčtovať. Vám je však ľúto zaplatiť 1000,- Sk (toľko je priemerná cena za registratúrny poriadok a plán pre FO bez zamestnancov), niekomu kto to robiť vie a ponesie zodpovednosť za Vás, tak ako i Vy zodpovedáte, že účtovne je všetko správne a tak ako má byť. Howgh