Zavrieť

Porady

STRAVNÉ - správne zaúčtovanie

k téme stravné:
1.chcem sa opýtať, či v prípade keď si chcem dať do nákladov stravné za obedy v reštaurácii - mám z každého obeda bloček z reg.pokladne v min hodnote 89,-Sk/1obed. Môžem si to zaučtovať napr. 1x za mesiac - dám všetky bločky spolu, zrátam koľko tých obedov bolo, v peň. denníku to dám pod jeden výdaj s textom napr. stravné január´07 početx89,-Sk a do kolónky výdavok v hotovosti dám výslednú sumu (početx89)?

2. je potom nejaký rozdiel pri účtovaní stravného pre platcu DPH a pre neplatcu DPH?

3. v prípade že uvažujem o kúpe stravných lístkov - môžem si potom dať do nákladov fa za tieto stravné lístky v plnej výške (pri platcovi DPH - neuplatňujem DPH z lístkov, uplatňujem DPH len z ostatných poplatkov v tejto faktúre)??? - bolo by to takto správne?
Usporiadat
Anja111 Anja111

Anja111 je offline (nepripojený) Anja111

L-M Pozri príspevok
Ja som truhlík-dala som tam iný zdaniteľný príjem,len som myslela,že keď je to PR,tak aj príjem by mohol byť to isté.
Chcela som sa uistiť- ale veď to je asi riadna hlúposť.
ďakujem pekne za odpoveď

Ale ja nemám klasické str.lístky-takže žiaden poplatok tam nie je.
My sa stravujeme v jednej jedálni-ak sa to tak dá nazvať. Takže tam máme len hodnotu lístkov 80,- s DPH.
Tak to zaúčtujem celé ako výdaj - PR.
A potom príjem 45% - od zamestnancov ,tiež s DPH ako iný zdaniteľný príjem-viď rada od "manual".
Nie je to tak dobre????? -Toto je len stravovanie zamestnancov.
SŽČO-účtujem tak ako si napísala- ten má -tzv.-gastrolístky. A DPH si vtedy neuplatňujeme.
Lucia
Ak tomu správne rozumiem, tak účtuješ pri nákupe do prevádzkovej réžie á 67,23 Sk a DPH si uplatníš.
45 % z toho je 30,25 Sk, ktoré dáš do ostatného zdaniteľného príjmu a DPH odvedieš. Zamestnanec v tomto prípade platí za jeden obed 36 Sk... Máš to správne.
0 0
L-M L-M

L-M je offline (nepripojený) L-M

Anja111 Pozri príspevok
Ak tomu správne rozumiem, tak účtuješ pri nákupe do prevádzkovej réžie á 67,23 Sk a DPH si uplatníš.
45 % z toho je 30,25 Sk, ktoré dáš do ostatného zdaniteľného príjmu a DPH odvedieš. Zamestnanec v tomto prípade platí za jeden obed 36 Sk... Máš to správne.
Veru tak to účtujem, kedže tam vždy dávem celú FA,tak som tú sumu 80,- s DPH nerozrátavala na DPH a bez DPH. Až pri rozúčtovaní na tých 45% zamestnancom.
Ale je to presne tak ako si napísala.
ďakujem veľmim pekne za odpoveď- potešila ma,
lebo už som tu čítala všelijaké názory a v ALFE v príkladoch je to tiež úplne inak-zrejme je viacero možností-ale táto sa mi najviac pozdáva
Prajem pekný deň
0 0
TATRY MKS TATRY MKS

TATRY MKS je offline (nepripojený) TATRY MKS

Prosím, nepomohol by mi niekto z praxe s takýmto prípadom:
zamestnanec má pracovnú zmluvu, je hodnotený hodinovou mzdou, do práce chodí podľa potreby prevádzky. Zamestnávateľ mu chce poskytnúť finančný príspevok na stravu a finančný príspevok zo sociálneho fondu - spolu vo výške 54 Sk - tieto príspevky sa zdaňujú, vchádzajú len do vymeriavacieho základu zdrav.poistenia. Pracovník pracuje v týždni napri. Po-4 hod., Ut-5 hod., St-6 hod., št-7, pi-8 hod. Už som prečítala všetky možné príspevky, kde sa píše, že pracovník má nárok na stravu po štyroch hodinách a §91 ods.1-zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi, ktorého pracovná zmena je dlhšia ako šesť hodín prestávku na odpoč.a jedenie v trvaní 30. minút. Moja otázka, či pri 4-hod prac.dni má nárok na príspevok a či musí odpracovať o polhodinu viac, čiže 4,5 hod. alebo 0,5 hodinu nadpracuje len po 6 hodinách. Prosím, ak ste sa s takýmto prípadom stretli, poraďte. ďakujem
0 0
liba2 liba2

liba2 je offline (nepripojený) liba2

TATRY MKS Pozri príspevok
Prosím, nepomohol by mi niekto z praxe s takýmto prípadom:
zamestnanec má pracovnú zmluvu, je hodnotený hodinovou mzdou, do práce chodí podľa potreby prevádzky. Zamestnávateľ mu chce poskytnúť finančný príspevok na stravu a finančný príspevok zo sociálneho fondu - spolu vo výške 54 Sk - tieto príspevky sa zdaňujú, vchádzajú len do vymeriavacieho základu zdrav.poistenia. Pracovník pracuje v týždni napri. Po-4 hod., Ut-5 hod., St-6 hod., št-7, pi-8 hod. Už som prečítala všetky možné príspevky, kde sa píše, že pracovník má nárok na stravu po štyroch hodinách a §91 ods.1-zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi, ktorého pracovná zmena je dlhšia ako šesť hodín prestávku na odpoč.a jedenie v trvaní 30. minút. Moja otázka, či pri 4-hod prac.dni má nárok na príspevok a či musí odpracovať o polhodinu viac, čiže 4,5 hod. alebo 0,5 hodinu nadpracuje len po 6 hodinách. Prosím, ak ste sa s takýmto prípadom stretli, poraďte. ďakujem
V tomto prípade, v pondelok by nemal nárok na SL; ak by však odpracoval 4 h. 5 min. - nárok by mu vznikol.
(t.j. viac ako 4 hod.)
0 0
TATRY MKS TATRY MKS

TATRY MKS je offline (nepripojený) TATRY MKS

Ďakuje, keby teda pracovník odpracoval napr. 4 hod 15 minút, mal by nárok na stravné, musí potom ešte nadrobiť 30 minút akože prestávku na jedlo, alebo ich odpracuje až keď robí 6 hodín.
Ide mi hlavne o to, čo je hovorené v zákone, nárok na obed po odpracovaní viac ako 4 hodíny, a prestávka na obed v trvaní 30 minút po odpracovaní 6 hodín. A či môžu byť vyplácané tie finančné príspevky z prostr. zam-ľa a zo SF.
0 0
TATRY MKS TATRY MKS

TATRY MKS je offline (nepripojený) TATRY MKS

Neporadili by ste mi prosím, ako to funguje v praxi, pri hodinovej mzde nárok na stravné tak ako to rozpisujem v príspevku 146.
obed po odpracovaní viac ako 4 hodiny a prestávku na obed v trvaní 30 minút po odpracovaní 6 hodín. Ď
0 0
L-M L-M

L-M je offline (nepripojený) L-M

Neviem či by to bolo takto správne-
ak by sa zamestnávateľ rozhodol, že bude stravné platiť zamestnancom v plnej výške.
Má stravné lístky aj s DPH do stravovacej prevádzky a je platiteľom DPH. V tom prípade si dá do nákladov 55% z hodnoty lístku aj si uplatní z tej sumy DPH. A tá ostatná časť čo by zaplatil spolu s DPH - by mu išla takpovediac z vlastného vrecka???
A čo s tou ostávajúcou sumou-treba to zdaniť zamestnancovi ako nepeňažný príjem. A s ostávajúcou DPH??
Ďakujem za radu
Lucia
Naposledy upravil L-M : 20.10.08 at 15:47
0 0
L-M L-M

L-M je offline (nepripojený) L-M

L-M Pozri príspevok
Neviem či by to bolo takto správne-
ak by sa zamestnávateľ rozhodol, že bude stravné platiť zamestnancom v plnej výške.
Má stravné lístky aj s DPH do stravovacej prevádzky a je platiteľom DPH. V tom prípade si dá do nákladov 55% z hodnoty lístku aj si uplatní z tej sumy DPH. A tá ostatná časť čo by zaplatil spolu s DPH - by mu išla takpovediac z vlastného vrecka???
A čo s tou ostávajúcou sumou-treba to zdaniť zamestnancovi ako nepeňažný príjem. A s ostávajúcou DPH??
Ďakujem za radu
Lucia
Pracuje ešte niekto ,kto by mi mohol poradiť?
0 0
L-M L-M

L-M je offline (nepripojený) L-M

Dočítala som sa v Drakovi- že nepeňažný príjem poskztnutý z-vateľom za stravu sa z- com nezda%nuje a čo s tou DPH- viete mi niekto prosím poradiť???
Lucia
0 0
EMILY04 EMILY04

EMILY04 je offline (nepripojený) EMILY04

Chcem sa spýtať na takúto otázku. Podnikateľ SZCO sa stravuje v závodnej jedalni inej firmy. Tam mu každý deň poznačia do zošita, že bol na obede a na konci mesiaca mu daju doklad z registračnej pokladne o pocte obedov. Na dokladne je napísané hlavné jedlo napr. 20x58,- Sk. to je 1160,- Sk. Z tejto čiastky je odpočítané DPH. Tak teraz nevie, ci si može uplatniť odpočet DPH pri takomto doklade.
Ďakujem za odpovede.
0 0
margaretka71 margaretka71

margaretka71 je offline (nepripojený) margaretka71

Ako mám pri rozúčtovaní miezd zohľadniť 45% za stravné lístky, ktoré zamestnancovi zrazím vo výplate? Ide mi o to, aby mi sedelo rozúčtovanie mzdy.


Poraďte mi niekto prosím.
Naposledy upravil margaretka71 : 04.01.09 at 18:01
0 0
Rozalka Rozalka

Rozalka je offline (nepripojený) Rozalka

Spoluvlastníčka "Prvého nitrianskeho medveďária" ...viac
EMILY04 Pozri príspevok
Chcem sa spýtať na takúto otázku. Podnikateľ SZCO sa stravuje v závodnej jedalni inej firmy. Tam mu každý deň poznačia do zošita, že bol na obede a na konci mesiaca mu daju doklad z registračnej pokladne o pocte obedov. Na dokladne je napísané hlavné jedlo napr. 20x58,- Sk. to je 1160,- Sk. Z tejto čiastky je odpočítané DPH. Tak teraz nevie, ci si može uplatniť odpočet DPH pri takomto doklade.
Ďakujem za odpovede.
Čo to znamená: odpočítané DPH?
Koľko ho stojí obed - 58,- Sk spolu s DPH?
Ak je aj na doklade DPH vyčíslená, SZČO nemá v tomto prípade nárok na odpočítanie DPH
0 0
sugababes17 sugababes17

sugababes17 je offline (nepripojený) sugababes17

chcela by som sa opytat ci je stanoveny den do ktoreho musia byt vydane stravne listky zamestnancom a ci sa mozu péodla zakona vydavat mes.pozadu diki
0 0
Rozalka Rozalka

Rozalka je offline (nepripojený) Rozalka

Spoluvlastníčka "Prvého nitrianskeho medveďária" ...viac
A môžeš sa dnes najesť za lístky, ktoré dostaneš až o mesiac?
To sú praktiky mnohých zamestnávateľov, ale je to proti predpisom.

§ 152 ZP
Stravovanie zamestnancov

(1) Zamestnávateľ je povinný zabezpečovať zamestnancom vo všetkých zmenách stravovanie zodpovedajúce zásadám správnej výživy priamo na pracoviskách alebo v ich blízkosti. Túto povinnosť nemá voči zamestnancom vyslaným na pracovnú cestu, s výnimkou zamestnancov vyslaných na pracovnú cestu, ktorí na svojom pravidelnom pracovisku odpracovali viac ako štyri hodiny. Povinnosť zamestnávateľa ustanovená v prvej vete sa nevzťahuje na zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme v zahraničí.
(2) Zamestnávateľ zabezpečuje stravovanie podľa odseku 1 najmä poskytovaním jedného teplého hlavného jedla vrátane vhodného nápoja zamestnancovi v priebehu pracovnej zmeny vo vlastnom stravovacom zariadení, v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa alebo zabezpečí stravovanie pre svojich zamestnancov prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby, ak ich sprostredkuje u právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie poskytovať stravovacie služby. Nárok na poskytnutie stravy má zamestnanec, ktorý v rámci pracovnej zmeny vykonáva prácu viac ako štyri hodiny. Ak pracovná zmena trvá viac ako 11 hodín, zamestnávateľ môže zabezpečiť poskytnutie ďalšieho teplého hlavného jedla.
0 0
Lucinka23 Lucinka23

Lucinka23 je offline (nepripojený) Lucinka23

Ahojte prosím vás poraďte mi ohľadom stravných lístkoch.

1. SZČO v rámci tržby dostáva stravné lístky, tieto využíva na nákup ďalšieho tovaru a časť dáva zamestnancom pri výplate. No jeho technika je strašne divná - napr. je 17 prac.dní, nárok 74,- Sk spolu 1258, 55% čo platí zamestnávateľ je 692,- - tak on im dá lístky v tejto hodnote 692,- Sk. Podľa mňa je to úplne zle.
Dala som mu návrh, že buď im bude dávať celú hodnotu t.j. 1258 bez toho aby oni platili tých 45%t.j. zamestnávateľ im ich bude celé dotovať. Alebo nech si časť platia sami. Ale ako to potom zaúčtovať?
1. ak by ich dal celé v hodnote 1258, dáva ich z tržby. Tak by som urobila výdaj z knihy cenín, výdaj v peňažnom denníku cez ID ale kde to na druhej strane zaúčtovať, do akých nákladov? Robiť to mesačne alebo raz za rok v rámci uzávierky?
2. a ak by im dal časť k náhrade? tak príjem 45% z hodnoty stravných lístkov v hotovosti do pokladne, výdaj z knihy cenín a ako zaúčtujem tých 55%?

A ešte by ma zaujímalo ako je to so stravným SZČO? Buď si môže dávať tiež stravné lístky alebo denne dokladať bločky z reštaurácie, prípadne faktúru za mesiac. Ako by sa to účtovalo keby si to tiež dával v stravných lístkoch z tržby?

No možno som to dosť zamotala ale už sama neviem asi ani ako sa volám.

Ďakujem.
0 0
calawen calawen

calawen je offline (nepripojený) calawen

Lucinka23 Pozri príspevok
Ahojte prosím vás poraďte mi ohľadom stravných lístkoch.

1. SZČO v rámci tržby dostáva stravné lístky, tieto využíva na nákup ďalšieho tovaru a časť dáva zamestnancom pri výplate. No jeho technika je strašne divná - napr. je 17 prac.dní, nárok 74,- Sk spolu 1258, 55% čo platí zamestnávateľ je 692,- - tak on im dá lístky v tejto hodnote 692,- Sk. Podľa mňa je to úplne zle.
Dala som mu návrh, že buď im bude dávať celú hodnotu t.j. 1258 bez toho aby oni platili tých 45%t.j. zamestnávateľ im ich bude celé dotovať. Alebo nech si časť platia sami. Ale ako to potom zaúčtovať?
1. ak by ich dal celé v hodnote 1258, dáva ich z tržby. Tak by som urobila výdaj z knihy cenín, výdaj v peňažnom denníku cez ID ale kde to na druhej strane zaúčtovať, do akých nákladov? Robiť to mesačne alebo raz za rok v rámci uzávierky?
2. a ak by im dal časť k náhrade? tak príjem 45% z hodnoty stravných lístkov v hotovosti do pokladne, výdaj z knihy cenín a ako zaúčtujem tých 55%?

A ešte by ma zaujímalo ako je to so stravným SZČO? Buď si môže dávať tiež stravné lístky alebo denne dokladať bločky z reštaurácie, prípadne faktúru za mesiac. Ako by sa to účtovalo keby si to tiež dával v stravných lístkoch z tržby?

No možno som to dosť zamotala ale už sama neviem asi ani ako sa volám.

Ďakujem.
Môj názor na otázky....
- 692 Sk k náhrade zamestnancovi je zle
1. ak do nákladov, tak asi prev. réžia... ale, zabezpečuje im inak stravu ak za SL musia platiť v plnej výške?
2. 55% na prev. réžiu

Myslím, že v prípade tých SL z tržby je to to isté ako u zamestnancov...

Odpoveďou si nie som až tak istá, nakoľko robím v podvojnom účtovníctve. Tam je to celkom jednoduché...

MÁ DAŤ:
55% na 527 - zák. soc. náklad
45% na 335 - pohľadávka voči zamestnancom
DAL:
100% z 213 - cenín.

Pohľadávku voči zamestnancom vyrovnám buď z výplat, alebo z pokladne.

Dúfam, že som ťa nedomotala...
0 0
Lucinka23 Lucinka23

Lucinka23 je offline (nepripojený) Lucinka23

calawen, asi sme sa zle rozumeli (ja som to celé domotala), zamestnanci neplatia za tie lístky tých 692 ale zamestnávateľ im ich v tej hodnote vyplatí, oni vlastne neplatia nič. Ale keď to prepočítaš tak 692:74=9,35 t.z., že on im takto dá lístky iba za 9 dní, nie za skutočne odpracovaných 17 dní.
0 0
calawen calawen

calawen je offline (nepripojený) calawen

Podľa môjho názoru, zamestnanci by mali dostať 17 lístkov x 74 Sk (NH lístku) = 1 258 Sk spolu.
Zamestnávateľ by im mal prispieť 55% z hodnoty tohto lístku - zaúčtuje ako VOZD, zrejme prev. réžia (1258x0,55= 692 Sk)
Ďalej by mal poskytnúť aj príspevok zo soc. fondu (tvorí sa z ich hrubých miezd a slúži okrem iného aj na tieto účely). Ak nedá príspevok, zamestnanci by mali zaplatiť do pokladne zvyšných 45% = 566 Sk.

Aspoň takto by to malo byť podľa mojich vedomostí...

Pre info, u nás dávame lístky po 98 SK (maximum). Z toho vychádza príspevok za 1 lístok takto:
55% = 54 Sk do nákladov
cca 5% = 4 SK zo soc. fondu (viem, že s tými percentami to tak nie je, ale taký je limit nášho soc. fondu a
zvyšok, cca 40% = 40 Sk si doplácajú zamestnanci.

Tieto sumy mám nahodené v exceli ako pevné a po poskytnutí lístkov a uplynutí mesiaca zúčtujem spotrebu lístkov na účty ako som napísala v predošlom príspevku tak, že sumy vynásobím počtom lístkov...

Ak budeš chcieť, zajtra ti môžem z práce poslať môj podklad pre zaúčtovanie spotreby stravných lístkov len na ukážku...
0 0
Lucinka23 Lucinka23

Lucinka23 je offline (nepripojený) Lucinka23

Ďakujem, bola by som rada, keby si mi to poslala. To sa účtuje na základe nepeňažných operácií tých 55%?
0 0
Orsz Orsz

Orsz je offline (nepripojený) Orsz

Lucinka23 Pozri príspevok
Ďakujem, bola by som rada, keby si mi to poslala. To sa účtuje na základe nepeňažných operácií tých 55%?
Lucka v JU stravné lístky účtuješ takto (vychádzať budeme z ceny 89,-Sk za lístok - a počítať budeme napr. s 10 lístkami):

1. nákup stravných lístkov .... 89 x 10 = 890,Sk ..... VNZD (faktúra uhradená cez pokladňu alebo bankou)
2. predaj stravných lístkov .... 38 x 10 = 380,-Sk .... PNZD .... príjmový pokladničný doklad
3. 55% zamestnávateľ .... 48,95 x 10 = 489,50 Sk .... VOZD .... cez uzávierkové operácie na konci roka ..... réžia
prísp.zo SF ...............2,05 x 10 = 20,50 Sk ..... VNZD -čerpanie SF ..... cez uzávierkové operácie na konci roka.

Ja si robím taký sumár za celý rok, alebo za obdobie polroka. Oboje zúčtovávam na konci roka.
0 0
Načítať ďalšie