Pozeral som si navrh noveho zakona - zatial iba tak letmo. Ak to v tejto podobe aj schvalili, tak musim bohuzial skonstatovat, ze tento zakon je v mnohych bodoch krokom spat. Tento zakon v mnohych bodoch nezaruci bezpecnost, ale naopak v podstate podporuje netolerantne spravanie sa na cestach a bude sposobovat zbytocne nehody a spory.
Cital som ho iba velmi zbezne, preto sa vyjadrim iba k dvom bodom.
napriklad §14 bod 1:
"Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy."
Teda ak pojdete napr. cez Certovicu alebo Donovaly, a natrafite v neprehladnej zakrute na odstavene nakladne auto, tak nemate moznost tuto situaciu vyriesit inak, ako porusenim vyhlasky a navyse relne hrozi, ze sposobite nehodu, za ktoru budete zodpovedni. Pretoze ak nejake auto, nesmiete ani "obmedzit", teda nesmiete ist tak, aby ste ho donutili co i len malicko spomalit. Vzhladom k tomu, ze za prekazku nevidite, to nie je mozne. Tento zakon presuva vsetku zodpovednost na toho chudaka, ktory ma na ceste prekazku. Ten, ktory ide v protismere, sa moze rutit veselo 90 km/h, aj ked vidi, ze v protismere stoji odstavene auto a da sa predpokladat, ze ho bude musiet niekto obiehat. Pritom by nebolo problemom riesit to podobne, ako bod 2 rovnakeho paragrafu, citujem:
Vodič je povinný pri obchádzaní stojaceho vozidla hromadnej dopravy osôb prihliadnuť na možnosť vbehnutia osôb na vozovku a jazdu prispôsobiť tak, aby neboli ohrozené; to platí aj pre vodiča vozidla jazdiaceho v protismere."[
Teda ak v protismere zastavi autobus, som povinny predpokladat, ze za nim budu chciet prejst cez cestu chodci. Logicke nie? Preco tak nie je upraveny aj bod 1?
Pre nazornost este raz - vy idete hore kopcom a v neprehladnej zakrute mate stojacu skrinovu Aviu, alebo "Vetriesku". Aj v pripade, ze budete maximalne opatrni a budete ju obchadzat pomaly, ja, iduci zhora v protismere do vas mozem kludne celne napalit a este vas potom tahat aj po sudoch. Mne totiz zakon neprikazuje dbat ziadnej zvysenej opartnosti, dokonca nemusim byt ani obmedzeny, teda nemam za povinnost znizit rychlost. V zakone je sice stary klasicky §16, bd 1: "
(1)Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad." - ale ten to neriesi. Ja budem mat za povinnost zastavit na vzdialenost, na ktoru mam dohlad, lenze to znamena, ze musim zastavit do bodu, v ktorom som vas zbadal oproti mne v protismere. Ak by ste stali, do toho bodu zastavim. Lenze vy sa pohybujete, aj ked iba 10 km/h. Kym zareagujete a zastavite, prejdete este niekolko metrov oproti mne. Mna to vsak nemusi trapit, pretoze ja mam na to airbagy a vasu povinnu poistku.
Druhy pripad §20 bod 1, jazda cez krizovatku "Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou „Daj prednosť v jazde“ alebo „Stoj, daj prednosť v jazde“ je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste, okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare".
Tu je hlavna zmena v tom, ze podla doterajsieho zakona ste pri vchadzani na hlavnu cestu z vedlajsej sice nesmeli auta na hlavnej ohrozit, ale mohli ste ich obmedzit. Ohrozenie bolo definovane ako prinutenie prudko brzdit alebo menit smer a obmedzenie ako nutnost mierne znizit rychlost. Teraz sa v zakone hovori iba o povinnosti "dat prednost". Tento termon upravuje §2 bod 2b), ktory ju upravuje nasledovne: "dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy."
Teda ak ja idem po hlavnej, tak nemusim strpiet ziadne obmedzenie nemam za povinnost spomalit, ak mi do mojho pruhu vojdete z vedlajej a nebudete schopni vcas zrychlit na 90 km/h. V podstate v zmysle tohto zakona, ak ja pojdem 90 km/h a vy predo mna odbocite na hlavnu hoci aj 500m predo mnou, ja vas mozem kludne naburat v bode, v ktorom vas dobehnem, hoci by to malo byt aj o dva km dalej. Ak sa niekto rozhodne ist po ceste 80 km/h, tak ka takemuto "stretnutiu" nutne musi dojst. Dokonca to neporiesi ani §17 bod 1 - ktory hovori:
(1)Vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví."
Preco to neporiesi? Na prvy pohlad sa zda, ze tieto dva paragrafy si odporuju. Na jednej strane ten co odbocil z vedlajsej ma nemohol obmedzit, to znamena, ze ak aj neznizim rychlost, nevadi, na vine je on, lebo ma obmedzil. Na druhej strane §17 bod 1 hovori, ze musim dodrziavat bezpecnu vzdialenost aby som mohol vcas zastavit. Lenze pozor - iba v pripade, ze "vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví." To by ale nebol nas pripad, ja by som do vas nenarazil z dovodu, ze by ste znizili rychost. Vy by ste odbocili predo mna a rozhodli by ste sa pokracovat 80 km/h. Ja vas dobehnem po 1 km, idem stale 90 km/h. Tato rychlost nie je v rozpore s §16 bod 1, pretoze rozhlad mam na niekolo sto metrov a brzdna draha by nebola pri 90 km/h ani 100m. V urcitom bode vas dobehnem a pokojne do vas narazim, pretoze sa na tuto situaciu nevztahuje ani §17 bod 1. Ja som predsa do vas nenarazil pretoze by ste snad "znizili rychlost alebo zastavili" ako to uklada predmetny paragraf. Ja by som do vas narazil z toho dovodu, ze ste pri vchadzani na hlavnu cestu nedbali povinnost neobmedzit ma v jazde.
Toto ma byt zakon, ktory ma vychovavat k tolerancii na cestach? Toto ma byt zakon, ktory nas ma chranit pred nehodami? Toto ma byt zakon, ktory mam ctit a dodrziavat? No - ja si teda prilis vazim svoj zivot na to, aby som sa riadil tymto zakonom.
Zakon ide uplne proti duchu tolerance a bezpecnosti, ked rusi moznost obmedzit auto na hlavnej. Chapal by som to niekedy pred 20 rokmi, ked bola slaba premavka na cestach. Chapal by som, ak by sa az teraz, na zaklade realnej praxe rozhodli taketo nieco do zakona pridat. Ale oni to naopak vypustili !!!
Teraz uz tusim, co mi chcete odpisat. Aky som sibnuty, ze sa chytam slovicok, ze predsa rozumny clovek nebude...
Lenze prave o tom to je. Rozumny clovek nepotrebuje zakon. To je dovod, preco ja nesposobujem nehody napriek tomu, ze sa neriadim rychlostnymi limitmi a casto ani inymi predpismi. A ak zakon, tak ma byt kvalitny a ma ludi nutit byt k tolerancii, ked uz to ludia nevedia sami. A nie naopak. Ved toto je zakon pre poistnych podvodnikov.
Pozerate obcas ceske TV? Tam nahodou natrafili na chlapika, ktory mal taku domacu autodielnu a zivil sa tym, ze inscenoval dopravne nehody. Nie, ze by ich fingoval, on ich sposoboval. Niekolko nehod mesacne. Vsetky ale s cudzaim zavinenim. Teda vyhladaval neskusenych vodicov a vzdy ich prinutil ho naburat. Bud pred vami bezdovodne prudko zabrzdil a potom tvrdil, ze mu vbehol pes. alebo sa pri jazde po hlavnej tvaril nerozhodne a potom, ked ten z vedlajsej vystartoval, tak pridal a nabral ho a podobne. Sposobil niekolko sto nehod, kym nanho prilsli. Nemyslite si, ze bol v CR sam a ze na Slovensku takych nemame.
Pri platnosti tohto zakona je celkom mozne, ze do vas napali 500 m za krizovatkou a potom za vam bude na sude rehotat do oci aj so svojim pravnikom. Prave takychto podvodnikov tento zakon podporuje. O nejakej tolerancii na cestach nemoze byt ani reci.
Tento zakon je zly, nebezpecny a to teraz vobec nehovorim o pokutach, iba o dopravnych predpisoch.
Naposledy upravil misomiso : 05.07.08 at 20:46