janomila
Popravde, nemala som už veľa chuti reagovať, pretože sa pomaly bojím, že ma za môj iný názor odstrelia, ale nech. Je jednoduché súhlasiť, ale nesúhlasiť je v dnešnej dobe trochu zložitejšie. Z toho všetkého mi nakoniec vychádza, že by asi na riešenie otázky bezpečnosti cestnej premávky stačil takýto postup"
1. zrušme policajtov. Aj tak sú nanič, tak aspoň ušetríme peniaze. Ak vychadzame z toho, ze casto plnia svoje sukromne vrecka a buzerju vodicov tam, kde to netrbe, tak to ma logiku.
2. zrušme zákony a legislatívu tohto štátu, veď aj tak sú nanič, aspoň ušetríme peniaze. To je zaujimavy nazor, ale o legislative vo vseobecnosti ti nebola rec.
3. zrušme územné plány pre komunikácie a chodníky. Veď sú nanič. Aspoň ušetríme peniaze. Ja som tu prezentoval prave opacny nazor - chodniky stavat vsade tam, kde je to ucelne a mozne.
4. zrušme čiary na cestách a dopravné značenie. Aj tak je nanič, aspoň ušetríme peniaze. Pri kvalite toho nasho dopravneho znacenia celkom rozumny nazor.
5. zrušme radary. Veď aj tak sú nanič, aspoň ušetríme peniaze. Ja by som ich skor presunul na miesta, kde naozaj o nieco ide a kde maju rychlostne limity opotstatnenie.
A všetky ušetrené peniaze potom môžeme investovať do škôd spôsobených nehodami. Ja som prezentoval opacny nazor - zamerat sa na prevenciu. Budovanie chodnikov pre cyklistov je prevencia dopravnych nehod. Alebo možno žiadne nebudú, keď si bude každý jazdiť ako chce, ako sa cíti a nie podľa nanič predpisov.
K tomuto sa vyjadrim trocha podrobnejsie. Myslim, ze nikto nepochybuje o tom, ze v leteckej doprave sa dost dba na bezpecnost. Je tam kopec predpisov, ale ked ide do tuheho, nikto si nedovoli pilotovi nieco prikazovat. Napr. ak vznikne technicky problem a lietadlo musi co naskor pristat, tak je iba na pilotovi, ci si zvoli napr. pristatie na najblizsom letisku (kde moze byt podla predpisov draha prilis kratka pre pristatie konkretneho lietadla) alebo si zvoli dlhsi let na vzdialanejsie vacsie letisko. Bolo by sice mozne spravit nejaky podrobny predpis, ktory by stanovoval, pri akom druhu problemov sa ma zvolit aka alternativa, ale taky predpis by bol kontraproduktivny. Iba pilot v danej situacii vie prijat najlepsie riozhodnutie, nikto z kancelarie vopred to zan nespravi lepsie. Pri tom opakujem - vseobecnych predpisov upravujucich beznu premavku vo vzduchu je dost.
Podobne aj na cestach. Samozrejme, ze musia existovat zakladne predpisy. Napriklad nemozno nechavat na rozhodnuti vodicov, ci sa budu minat vlavo alebo vpravo. Teda uzakonilo sa, ze sa jazdi vpravo. Dalej musi byt absolutne jasne, kto ma kedy prednost, a potom este aj dalsie dolezite veci. No nie je dolezite urcovat, rychlost aut vzdy a vsade s presnostou na 1 km/hod. Dokonca ani to, kde sa da predbehnut a kde nie, pretoze je rozdiel ak chcem predbehnut kamion, a lebo cigana s karicku nalozenou zeleznym srotom. A opat je rozdiel, ci ho predbieha niekto, kto za nim ide 5 km/h s autom, ktore ma 250 koni a nahon na 4 kolesa, alebo niekto so skodou 105, ktorej vykon bol opotrebovanim znizeny z povodnych 40 koni na 20. V prvom pripade bude predbiehanie trvat mozno ani nie 2 sekundy, na co moze byt dostatocny rozhlad, v druhom pripade hrozi, ze pri prudkom stlaceni plynu auto naopak "skape" prave vo chvili, kedy vyboci do protismeru.
Princip, ponechat viac priestoru vodicom a sankcionovat iba naozaj nebezpecne porusenia zakona by nepochybne nezhorsil situaciu na cestach. Opytajte sa dirigentov symfonickeho orchestra. V momente, ked sa hudobnici zacnu "sypat", teda orchester ma problemy so suhrou a koordinaciou, zly dirigent chyti paniku a v snahe to riesit, zacne mohutne mavat rukami, a ukozovat vsetko na vsetky strany ako regulovcik. Vysledkom byva vacsi chaos. Dobry dirigent ale urobi presny opak. V podstate prestane dirigovat. Hudobnici sa zacnu viac vzajomne pocuvat a nepresnosti sa zrovnaju. Teda - oni sa mali pocuvat aj predtym, ale nerobili to. Preco? Pretoze spoliehali na dirigenta, ze im vsetko ukaze. To by samozrejme mohlo viest k zjednodusenemu zaveru, ze dirigent je zbytocny. Vobec nie. On tomu dava svoju koncepciu, napr. reguluje tempa. No to, ze sa hudobnici rytmicky "nepozrazaju", musia strazit oni sami, vzajomne sluchom, podobne ako vodici to na cestach musia robit zrakom.
Vysledky statistiky, ze 90% nehod je sposobenych rychlou jazdou su vysledkom neprofesionalnej prace policajtov a hrubeho zjednodusovania pristupu k statistike v principe. To je ako keby sme povedali, ze orchester sa "rozsypal" preto, ze hral prirychlo. Ak sa take nieco v orchestri stane, nikdy to nie je dosledok prilis vysokeho tempa, ale nesustredenia sa hracov (rutiny). To je aj dovod, preco ja osobne casto jazdim nad rychlostne limity. Nie je to vzdy preto, aby som setril cas. Ovela castejsim dovodom je to, ze sa udrziavam pri plnej pozornosti (co by bol inak problem), teda je to bezpecnostny dovod. Bohuzial ak nieco narusa a odvadza nieco moju pozornost pri jazde, tak su to prave zaparkovane auta s radarmi.
Samozrejme, tento môj názor zaváňa trochu extrémom. Ale bol myslený ironicky (pre tých, ktorí to nepochopili).