an-ps Dobrý deň, pozerám túto tému a mala by som otázku ohľadom likvidácie pozemkového spoločenstva (súkromné lesy, právna subjektivita) a to, či takéto spoločenstvo v likvidácii môže vykonávať ťažbu guľatiny?
pretože:
- lesný úrad to prikazuje (s odvolaním sa na zákon o lesoch, kde som nič konkrétne nenašla) aby sa zabránilo škodcom
- spoločnosť v likvidácii nemôže vykonávať podnikteľskú činnosť, ale podľa zákona o živn.podnikaní lesníctvo nie je živnosťou a teda podnikaním.
a preto sa neviem nikde dopátrať, či sa môže, musí alebo nemôže ťažiť guľatina?
Z právneho hľadiska ... O zrušení, likvidácii a zániku PS hovorí § 23 až 26 zákona 181/95, s podpornými opatreniami § 70 /odkaz 22 v § 26/ a nasledujúcimi Obch. zákonníka. V § 72 Obch. zák. sa píše, že ... Likvidátor môže v mene likvidovanej spoločnosti robiť len úkony, smerujúce k likvidácii. To znamená, že plniť záväzky, uplatňovať pohľadávky a zastupovať PS pred orgánmi. Nové zmluvy uzatvára len v súvislosti s likvidáciou a doposiaľ nevybavenými obchodmi. Z toho vyplýva, že nové ťažby = nové obchody, by už likvidované spoločenstvo nemalo robiť.
Z vecne logického hľadiska ... Ak PS so subjektivitou ide do likvidácie, tak si za tým možno reálne predstaviť len tri dôvody. Prvým je, že nechce ďalej pokračovať ako subjekt, ale ako bez subjektivity /napr. nechce platiť dppo 23%, ale jednotlivo dpfo/. Druhým je, že nie je schopné existovať kvôli nezhodám, neschopnosti postaviť funkčný výbor a samostatne hospodáriť, takže les dá do prenájmu. Tretím je dobrovoľný prenájom. Ostatné spôsoby zániku sú bez likvidácie.
Ak ide o prvý prípad – tak si dokážem predstaviť, že sa detransformuje a môže ďalej fungovať, ako PS bez subjektivity. Ak ide o druhý alebo tretí prípad – tak ... musí existovať niekto, kto preberie lesné pozemky, trebárs do prenájmu a bude podielnikov vyplácať jednotlivo, bez spoločenstva, podľa nájomných zmlúv na podiely. Vtedy by už mal prevziať aj právo a povinnosť starať sa o les dňom zrušenia PS a jeho vstupom do likvidácie. Les musí mať obhospodarovateľa. Divil by som sa, ak by to už dňom zrušenia nepožadoval Obvodný lesný úrad. Podľa § 60, ods. 1, písm. n, zákona o lesoch má OLÚ v takom prípade právo aj určiť obhospodarovateľa. Rovnako by som sa divil, ak lesný úrad požaduje povinnosť hospodárenia a priznáva toto právo subjektu, ktorý ako registračný orgán sám zrušil.
Ak by sme napriek tomu dospeli k názoru, že PS v likvidácii aj po zrušení môže ťažiť guľatinu, je schopné ju predať a peniaze rozdeliť členom, teda plné fungovanie, tak ... prečo sa potom vlastne zrušilo a likviduje sa ?