Zavrieť

Porady

Spoločenstvo vlastníkov bytov

Na základe upozornenia vlastníkov bytov na nedostatky v hospodárení správcu našich bytov, sa správca rozhodol vypovedať zmluvu o správe k 31.12.2004. Vlastníci bytov teraz stoja pred problémom, či založiť spoločenstvo vlastníkov bytov (18 vlastníkov bytov) alebo robiť mŕtveho chrobáka - veď nás nemôže prinútiť k založeniu spoločenstva vlastníkov a v našom meste nie je iná správcovská spoločnosť. Ak by sme sa rozhodli založiť spoločenstvo vlastníkov, museli by sme vyriešiť veľa problémov a nedostatkov, ktoré sa za 5 rokov správy nahromadili. Terajší správca je zároveň dodávateľom tepla, teplej vody a má zmluvu s vodárňami na dodávku studenej vody.
Jedným z problémov čo nás ťaží, je systém vedenia účtovníctva v takomto malom spoločenstve - zatiaľ nemal kto ani len chuť poradiť - aké účtovníctvo sme povinní viesť - ako zaúčtovať DPH?
Kto poradí váhajúcim zakladateľom spoločenstva?
Usporiadat
Téma je uzavretá.
susu susu

susu je offline (nepripojený) susu

Správu sme mali ošetrenú zmluvou o výkone spravy....
ukáž však mi barák, v ktorom nie je problém...myslím si, že taký ani neexistuje...
1. Problém...máme s jedným bytom, v ktorom zomrel nájomník / mal zaplatené tri splátky na byt/ a mesto po jeho smrti nevypovedalo zmluvo o predaji bytu/..a takto sa to ťahá už 2 roky...

V tomto prípade pomoze len sud. Pokial su tam dedici a prebehlo dedicske konanie, je potrebne dlznu ciastku vymahat od nich. V opacnom pripade je dlznikom obec ako vlastnik bytu.
Novela 182 umoznuje podat navrh na sud o odpredaj bytu dlznika. Samozrejme, ze je to na dlhe lakte, ale niekde zacat musite.

2. Problém z dôvodu splácania úveru na strechu..nie je dostatok financíí / vo FO/.

Zaujimalo by ma, akym sposobom ste si stanovili prispevok do FPOaU. Zatial je vo vseobecnosti zazita sadzba za m2 podlahovej plochy, co vsak castokrat nestaci na pokrytie nakladov schatralych domov, ktore sme odkupili. Pokial prispievate do FO menej ako 10Sk/m2, tak sa ani necudujem, ze mate vo FO malo financii.
Celorocny prispevok do FO by sa mal odvijat od kvalitne spracovaneho planu oprav a udrzby.
V skratke: planom si urcite, co chcete v tom-ktorom roku na dome urobit, zistite z predlozenych ponuk, co to bude stat a podla velkosti spoluvlastnickeho podielu rozratate na jednotlive byty a potom je uz na rozhodnuti vlastnikov, ci tuto sumu uhradite na raz alebo v mesacnych prispevkoch do FO.
Mne sa v domoch ktore spravujem podarilo presvedcit ludi, aby si do FO prispievali aspon sumu 7Sk/m2 a na vacsie akcie si priplacaju dalsou sumou (napr. na vymenu stupaciek to bolo pocas troch rokov 200 Sk/byt), ked si stupacky splatili, tak si nechali preratat kolko by ich to stalo, ak by si prispevok zdvihli na 10 Sk/m2. Zistilo sa, ze u 2-izbovych to bol rozdiel 3Sk/mes, u 1-izbovych sa to znizilo o cca 20Sk/mes a u 3 izbovych bolo navysenie cosi okolo 35 Sk/mes.
Ide to tazko, ale treba len argumentovat, aby ludia otvorili oci.

a podľa mňa 46 bytov...nie je zase tak málo...
je fakt..že sa k nám nikto nehrnie..ale myslím si, že je to čiastočne zapríčinené aj prístupom ľudí...keď zo 46 ľudí príde 12 na schôdzu..vypovedá to niečo o ľuďoch baráku..

Pokial vychadzam z ceny za spravu 120 Sk/byt/mes, tak na uzivenie jedneho aparatu SVB je to strasne malo (5.520,-Sk).
Pre spravcu-zivnostnika, ktory spravuje viac ako 100 bytov, by to nemal byt ziaden problem.
Vybav si zivnost, poobzeraj sa po okoli a mozno tych 100-200 bytov zozenies. Nie je to ziadna veda, ale popri inej robote sa to neda. Vyzaduje si to celeho cloveka... najmä v maji, ked sa robia vyuctovacky.
Problem s (ne) chodenim na schodze vyriesila elegentne novela, a tak z tohto by som si tazku hlavu nerobil.
Naposledy upravil susu : 19.11.04 at 00:28
0 0
susu susu

susu je offline (nepripojený) susu

GABRIELA
Myslím že nie je možná existencia bytov v súkromnom vlastníctve bez zriadenia SVB. Veď aj keď sa dáte spravovať nejakj spoločnosti a urobíte zmluvu o výkone správy, niekto za vlastníkov túto zmluvu musel podpísať, či ste to podpisovali všetci? Neviem , možno sa mýlim, ale asi je vždy nejaký zástupca-predseda spoločenstva, ktorý komunikuje so správcom. Ale asi je odo mňa teraz len mudrovanie. My sme mali prechodom 51% bytov do súkromného vlastníctva uzavretú s mestom Zmluvu o spoločenstve, zvolil sa predseda, a ten podpísoval na základe rozhodnutia vlastníkov Zmluvu o výkone správy. Pred dvoma rokmi sme sa rozhodli že to skúsime sami. Ide to zložito, ale dá sa. Zvolili sme si nového predsedu, podpredsedov, dozornú radu, ja robím účtovníctvo. Teraz robíme strechu, chvalabohu, ostali nám aj nejaké peniaze na FÚO. Ľudia hundrú furt, nič sa im nepáči ,ale ja sa nevzdám, lebo ak nič nebudeme robiť, len čakať čo nám padne z neba alebo od správcu budeme mať ..nič..A kto nechce nech na schôdze nechodí, na schvaľovačky stačí okrem určitých konkrétnych vecí polovičná väčšina hlasov, ktoré sa schôdze zúčastnia. .... A ľudia ktorí nechodia si to začali uvedomovať. My sme po 1.7.04 takýmto spôsobom schválili opravu strechy.
Zmluvu o vykone spravy uzatvara spravca s kazdym vlastnikom bytu tzn., ze ked je v dome 100 bytov, tak je aj 100 zmluv.
Aby takto upraveny zmluvny vztah mohol fungovat, tak je dobre aby si vlastnici zvolili tzv. vybor vlastnikov, ktory kontroluje spravcu. (takto to funguje u mna).
Okrem vyboru to moze byt aj zastupca vlastnikov, ktory je v neustalom kontakte so spravcom a prenasa na spravcu poziadavky vlastnikov a naopak. Pokial je manualne zrucny, vykonava aj drobne opravy. Je to platena funkcia 25Sk/mes/byt.
Prinasa to usporu, pretoze ako spravca, namusim na kazdu banalitu (vymena zamku, ziarovky a pod) volat firmu prip. nejakeho zivnostnika, ktori este ani nevylezie z auta a uz ma zarobenych 200 Sk.
Navyse tento clovek zabezpecuje odpocty meradiel, pocty osob atd.
Vybor vlastnikov na zaklade zmluvy o vykone spravy a na zaklade uzneseni zo zhromazdeni vlastnikov hospodari s FO.
Podiela sa na priprave planu oprav a udrzby na cely rok.

V praxi to vyzera asi takto: Ja im na konci roka oznamim aky maju zostatok vo FO, aka je prepokladna tvorba FO a v ktorom mesiaci, kolko financii bude k dispozicii na opravy a udrzbu. Taktiez ich upozornim na revizie a ine pravidelne alebo preventivne prehliadky, ktore je potrebne vykonat, predlozim ponuky co to bude stat a termin, kedy je potrebne tieto akcie vykonat.
Oni si povedia, co by chceli v danom roku opravit pripadne zlepsit (ziju v tom dome a tak sami najlepsie vedia kde ich tlaci pata), zariadia sa podla toho, kolko im na to ostane financii. Potom sa nechaju predlozit dalsie ponuky, vyberie sa dodavatel a moze sa frcat na zhromazdenie, aby to ludia odklepli.
Oni sami si vyberu a sami si povedia co urobia s vlastnymi peniazmi. Mna ako spravcu ich peniaze nezaujimaju pokial nepotrebujem nejaku reviziu.
Robim to takto uz od roku 1999 a funguje to.
1. barak (80 bytov): GO strechy, stupacky, regulacia TUV a UK, vymena vchodovych bran, vymalovanie schodisk, vymena dlazby vo vestibuloch a kopec inych drobnosti.

2. barak (102bytov): Vymena stupaciek, vymena spodnych rozvodov TUV, SV a cirkulacky, vymena ventilov na UK, v roku 2005 zrejme vymena vstupnych bran a malovanie v roku 2006 regulacia a meranie UK a pokial vyjde nadstavba tak aj zateplenie a vytahy.

3. barak (160 bytov): od maja 2004 - zatial iba hasim co bolo zanedbane, revizie elektro, plyn, vymena dlazby vo vestibuloch, na jar by sa malo malovat len este u povodneho spravcu ostalo cca 400tisic a tak sa caka ako dopadne sud.

4. barak (80 bytov): od augusta 2004 - zaciname s nulou a kedze ide zima nerobime nic len zanedbane revizie... u stareho spravcu je takmer 1/2 miliona a sud na spadnutie.

To vsetko len vo dvojici s manzelkou. V jednom s tych domov fungujem ako predseda SVB a ostatne su na zaklade zmluvy o vykone spravy.
Ak by som mal dnes presviedcat ludi ci SVB alebo zmluva, tak poviem zmluva. SVB je najvacsia pakovina aku kto kedy vymyslel.
Spravujes cudzi majetok, ziadne vynosy ale ako debil behas po DU, socialke apod.

Takze nie je pravdou tvrdenie, ze bez SVB to nejde.
Naposledy upravil susu : 19.11.04 at 01:03
0 0
Nella Nella

Nella je offline (nepripojený) Nella

GABRIELA
Nella, chcem sa ešte spýtať jednu vec, ktorú som si ja nevedela vyjasniť s pani na KÚ v TN. Od vytvorenia SVB sa nejaké byty vymenili, predali a pod. Pani mi povedala že potrebujem k zaregistrovanie okrem toho čo si napísala aj ty ešte papier o pristúpení k SVB podpísaný novými vlastníkmi bytov. Ja si však myslím že keď mám odfotenú zmluvy o kúpe bytu, darovaciu zmluvu a pod. kde tieto zmluvy obsahujú zo zákona formulu o pristúpení k SVB,malo by to stačiť ak by som im tieto kópie zmlúv poslala ako prílohu. Ona však odo mňa chce ( zatiaľ ústne, uvidím či mi prídu podklady) aby som dala všetkým pristúpeným novým vlastníkom ešte raz podísať pristupenie k SVB. Myslím že to nemá logiku, a tak ma zaujíma, či to chceli aj od Vás.

Ďakujem.
Gabriela, to fakt nemá logiku. Od nás nič také nechceli. Lebo každý nový vlastník, ktorý pristúpil k zmluve u nás to bola zmluva o výkone správy, musel byť uvedený na katastri v liste vlastníctva a tento list je dostačujúci doklad.
Ahoj Alena
0 0
Nella Nella

Nella je offline (nepripojený) Nella

Gabriela, my sme po odkúpení bytov podpísali zmluvu so správcom - každý vlastník bytu osobitne. A dopadlo to tak, ako dopadlo. Sme dom s dvoma vchodmi a mali sme dvoch zástupcov vlastníkov, ktorí mali kontrolovať správcu. Od roku 1999 do roku 2004 si správca robil, čo chcel, čerpal si čiastku z FO, aké chcel, naši správcovia iba podpísali súhlas a to bolo všetko. Vlastníci o ničom nerozhodovali. Preto sme sa rozhodli založiť SVB. Ja som zástupkyňou od mája 2004 a to sme už stihli urobiť strechu, rôzne iné opravy - svojpomocne a teraz zakladáme SVB. Je to tŕnistá cesta plná peripetií a preto som aj radaj, že som objavila túto stránku, lebo každá rada je dobrá. Ja som budem teraz aj predsedom SVB aj účtovníkom a čakajú ma zmluvy na teplo, TÚV - ale to tiež je neprebádaná cesta, lebo ako som sa dočítala na nete pre rozpočítanie nákladov na vykurovanie a na prípravu TÚV neexistupu na Slovensku od roku 1998 žiadne pravidlá. Vraj sme v tomto v európskom regióne asi raritou.
Nella
0 0
Hlinkovx Hlinkovx

Hlinkovx je offline (nepripojený) Hlinkovx

ta som to ja :-)
SUSU...díky za rady...
1. Problém...máme s jedným bytom, v ktorom zomrel nájomník / mal zaplatené tri splátky na byt/ a mesto po jeho smrti nevypovedalo zmluvo o predaji bytu/..a takto sa to ťahá už 2 roky...
V tomto prípade pomoze len sud. Pokial su tam dedici a prebehlo dedicske konanie, je potrebne dlznu ciastku vymahat od nich. V opacnom pripade je dlznikom obec ako vlastnik bytu.
počas dedičského konania sa syna nájomníka nepodarilo nájsť.., ale už je to na súde..takže uvidíme..ako dlho to ešte bude trvať..
Novela 182 umoznuje podat navrh na sud o odpredaj bytu dlznika. Samozrejme, ze je to na dlhe lakte, ale niekde zacat musite.

2. Problém z dôvodu splácania úveru na strechu..nie je dostatok financíí / vo FO/.

Zaujimalo by ma, akym sposobom ste si stanovili prispevok do FPOaU. Zatial je vo vseobecnosti zazita sadzba za m2 podlahovej plochy, co vsak castokrat nestaci na pokrytie nakladov schatralych domov, ktore sme odkupili. Pokial prispievate do FO menej ako 10Sk/m2, tak sa ani necudujem, ze mate vo FO malo financii.
prispievame sumou 8 Sk/ m2... ale keby nebolo vtedy môjho nátlaku tak stále sa bude platiť 4 Sk/m2...to som pôvodne chcela 10 Sk/m2..ale to by už neprešlo vôbec....
na účet nám prichádza mesačne niečo okolo 20 000,- a 18 000 splácame úver...takže s tým zvyškom sa zázraky robiť nedajú...
Celorocny prispevok do FO by sa mal odvijat od kvalitne spracovaneho planu oprav a udrzby.
no ..zatiaľ je to asi tak...robíme zanedbané veci.. revízie plynu, elektriky, hasiacich, výmena vodomerov, výmena ventilov na stupačkách......jednoducho to, čo už malo dávno byť...
Ohľadom argumentácie.. je to ťažké..sme staré sídlisko.. na 90% tam bývajú dôchodcovia...ich argumentácia končí tým: "však nás to prežije"...

Pokial vychadzam z ceny za spravu 120 Sk/byt/mes, tak na uzivenie jedneho aparatu SVB je to strasne malo (5.520,-Sk).
za správu platíme 85 Sk / byt/ mes ... ale správu nám robí..bývalý bytový podnik ...
Pre spravcu-zivnostnika, ktory spravuje viac ako 100 bytov, by to nemal byt ziaden problem.
Vybav si zivnost, poobzeraj sa po okoli a mozno tych 100-200 bytov zozenies. Nie je to ziadna veda, ale popri inej robote sa to neda. Vyzaduje si to celeho cloveka... najmä v maji, ked sa robia vyuctovacky.
Ohľadom živnosti...ja sa do toho asi ťažko pustím.. skôr keby niekto iný.....
to by sa susedia museli vymeniť...resp. počkať si na novú generáciu... ja už mám peklo v dome aj tak... a potom by to bolo ešte horšie...chcem po každom poriadok, zamykanie vchodov, umývanie schodov a tak... a to už je na nich veľa... a to nehovorím čo by bolo, keby chcem peniaze od nich...
Problem s (ne) chodenim na schodze vyriesila elegentne novela, a tak z tohto by som si tazku hlavu nerobil.
celkom som privítala novelu...lebo však my sme boli uznášaniaschopný akorát, keď sa zvacali preplatky...ináč...nikdy...a to každý zobral peniaze..a už fičal...

Takže toľko moje zážitky...z nášho domu...
my sme sa do toho chceli aj pustiť..bolo to ešte predtým, ako sme založili spoločenstvo / boli sme traja/ ale tých sprostých rečí, čo sme si vypočuli....to mi nestojí zato...aj keď ma to v kútiku duše štve, že keď to ide niekde inde..tak prečo nie u nás....ale ľudí tam nezmením....a zožierať nervy nemá asi zmysel....
0 0
susu susu

susu je offline (nepripojený) susu

Nella
Gabriela, my sme po odkúpení bytov podpísali zmluvu so správcom - každý vlastník bytu osobitne. A dopadlo to tak, ako dopadlo. Sme dom s dvoma vchodmi a mali sme dvoch zástupcov vlastníkov, ktorí mali kontrolovať správcu. Od roku 1999 do roku 2004 si správca robil, čo chcel, čerpal si čiastku z FO, aké chcel, naši správcovia iba podpísali súhlas a to bolo všetko. Vlastníci o ničom nerozhodovali. Preto sme sa rozhodli založiť SVB. Ja som zástupkyňou od mája 2004 a to sme už stihli urobiť strechu, rôzne iné opravy - svojpomocne a teraz zakladáme SVB. Je to tŕnistá cesta plná peripetií a preto som aj radaj, že som objavila túto stránku, lebo každá rada je dobrá. Ja som budem teraz aj predsedom SVB aj účtovníkom a čakajú ma zmluvy na teplo, TÚV - ale to tiež je neprebádaná cesta, lebo ako som sa dočítala na nete pre rozpočítanie nákladov na vykurovanie a na prípravu TÚV neexistupu na Slovensku od roku 1998 žiadne pravidlá. Vraj sme v tomto v európskom regióne asi raritou.
Nella
Podrobne bol popisany postup pri rozuctovani tepla vo FS 5/95 (ale tým cislom si nie som celkom isty).
V praxi je to asi takto:

GjCelkom / VykurovanaPlochaCelkom * VykurovanaPlochaBytu = SpotrebaBytu (v GJ)


Vynasobis to cenou za GJ a mas naklad na vykurovanie v Sk.
0 0
Nella Nella

Nella je offline (nepripojený) Nella

Hurá, SVB sa nám podarilo zaregistrovať, hoci s platnosťou od 1.1.2005. Spomínala som zmluvy na teplo, TÚV a SV, ak niekto má nejaký vzor na tieto zmluvy, budem povďačná. Niečo mám stiahnuté z netu ale je to z roku 1994, takže niektoré náležitosti už budú určite prekonané.
K tomu rozzúčtovaniu - díky SUSU - za radu, ale toto mi nerobí problém. Ja som sa trochu nepresne vyjadrila, skôr vidím problém v legislatíve, pretože často pri podpisovaní zmluvy na dodávku tepla je problém spôsob platby: či do výšky 1/12 odborne odhadnutých ročných nákladov alebo formou úhrady skutočne odobratého tepla za dohodnuté časové obdobie. Mne logicky pripadá správny prvý spôsob, ktorý nezaťažuje odberateľov neprimerane vo vykurovacom období, ale umožňuje rovnomerne platiť preddavky počas celého roka.
Nella
0 0
Janca Janca

Janca je offline (nepripojený) Janca

to Susu: neporadila by si mi dobry program na vedenia ucta pre SVB? v PU aj JU. V com to spracovavas Ty?
0 0
Janca Janca

Janca je offline (nepripojený) Janca

to Susu: Neviem nikde v manuali najst, ako ma vyzerat zaloba na obec, ktora nam do dnesneho dna neodovzdala vsetku ek. agendu, ako tvorili FPUaO, kopie zmluv a takpodobne. Neporadila by si mi, co s tym dalej ?
0 0
Marta L Marta L

Marta L je offline (nepripojený) Marta L

človek, ktorý sa nedá odradiť ...viac
To susu - keď máš skúsenosti s SVB, prosím do oslobodených príjmov SVB patria príspevky na činnosť SVB - ako poštovné, rozmnožovanie dokumentov, platby za externé vedenie účtovníctva, odmeny predsedovi SVB, odmeny za upratovanie spoločných priestorov? Kam zaradiť príjem z úrokov z omeškania vyúčtovaný vlastníkom za oneskorené úhrady záloh? Treba podávať priznanie k dani z príjmov?
SVB vedie JU. A ešte jedno zálohy podľa novely zákona majú platiť vlastníci mesiac dopredu, však?
0 0
Hlinkovx Hlinkovx

Hlinkovx je offline (nepripojený) Hlinkovx

ta som to ja :-)
GABRIELA
Myslím že nie je možná existencia bytov v súkromnom vlastníctve bez zriadenia SVB. Veď aj keď sa dáte spravovať nejakj spoločnosti a urobíte zmluvu o výkone správy, niekto za vlastníkov túto zmluvu musel podpísať, či ste to podpisovali všetci? Neviem , možno sa mýlim, ale asi je vždy nejaký zástupca-predseda spoločenstva, ktorý komunikuje so správcom. Ale asi je odo mňa teraz len mudrovanie. My sme mali prechodom 51% bytov do súkromného vlastníctva uzavretú s mestom Zmluvu o spoločenstve, zvolil sa predseda, a ten podpísoval na základe rozhodnutia vlastníkov Zmluvu o výkone správy. Pred dvoma rokmi sme sa rozhodli že to skúsime sami. Ide to zložito, ale dá sa. Zvolili sme si nového predsedu, podpredsedov, dozornú radu, ja robím účtovníctvo. Teraz robíme strechu, chvalabohu, ostali nám aj nejaké peniaze na FÚO. Ľudia hundrú furt, nič sa im nepáči ,ale ja sa nevzdám, lebo ak nič nebudeme robiť, len čakať čo nám padne z neba alebo od správcu budeme mať ..nič..A kto nechce nech na schôdze nechodí, na schvaľovačky stačí okrem určitých konkrétnych vecí polovičná väčšina hlasov, ktoré sa schôdze zúčastnia. .... A ľudia ktorí nechodia si to začali uvedomovať. My sme po 1.7.04 takýmto spôsobom schválili opravu strechy.
my sme podpisovali zmluvu o výkone správy..pri podpise kúpno - predajnej zmluvy o kúpe bytu...každý nájomník..na spoločný papier..
0 0
susu susu

susu je offline (nepripojený) susu

To: Nella

Nella,
kedze tato tema je navycerpatelna a vyziadala si aj nejake tabulky, mas odpoved v prilohe.

Prijmenu zabavu.

Zistujem, ze nemozem pridat prilohu.
Richard pomooooooooc
Naposledy upravil susu : 13.12.04 at 16:09 Dôvod: dodanie prilohy
0 0
Hlinkovx Hlinkovx

Hlinkovx je offline (nepripojený) Hlinkovx

ta som to ja :-)
SUSU:
ak chceš vložiť prílohy, musíš ísť cez "cituj", alebo "odpovedať" ...pri rýchlej odpovedi možnosť priloženia prílohy neexistuje..skús to tak...
0 0
susu susu

susu je offline (nepripojený) susu

Hlinkovx
SUSU:
ak chceš vložiť prílohy, musíš ísť cez "cituj", alebo "odpovedať" ...pri rýchlej odpovedi možnosť priloženia prílohy neexistuje..skús to tak...
Hlinkovx
Skusal som, vobec sa mi neotvara okno na pridanie prilohy. Neviem cim to je.

Dik za radu
0 0
susu susu

susu je offline (nepripojený) susu

To: Janca

Existuju softy pre tuto cinnost, ale ani jeden z nich mi nebol dost dobry. Vo vsetkych bolo strasne vela blbosti, ktore nikdy nevyuzijes a tak som v prvom roku robil evidenciu cez tabulku v exceli. Zacali sme v septembri a tak do konca roku to bolo v pohode.
V dalsom roku uz okolo leta tabulka nestihala a tak som presiel na databazu access, ktora je sucastou balika Office pro.
U SVB sa ani neda hovorit o plnohodnotnom vedeni ucta. Je to vlastne len sledovanie prijmov a vydavkov, a tak si myslim, ze na to musi stacit akykolvek soft na JU za predpokladu, ze nema SVB prijmy z prenajmu a pod.
Pokial SVB nepodnika, vedie len JU.

S tou zalobou na obec:
Najlepsie by vedel poradit nejaky pravnik. Ale urcite zaberie upozornenie, ze ak do datumu xy neodovzdaju agendu, rozmazete ich v mediach. Vsetky telky po tom chnapnu, lebo ide o sledovanost. Samozrejme, ze najprv si to preveria. A nez pride k odvysielaniu mozes mat papiere doma.

Prijemnu zabavu.
0 0
susu susu

susu je offline (nepripojený) susu

Marta L
To susu - keď máš skúsenosti s SVB, prosím do oslobodených príjmov SVB patria príspevky na činnosť SVB - ako poštovné, rozmnožovanie dokumentov, platby za externé vedenie účtovníctva, odmeny predsedovi SVB, odmeny za upratovanie spoločných priestorov? Kam zaradiť príjem z úrokov z omeškania vyúčtovaný vlastníkom za oneskorené úhrady záloh? Treba podávať priznanie k dani z príjmov?
SVB vedie JU. A ešte jedno zálohy podľa novely zákona majú platiť vlastníci mesiac dopredu, však?
Zoberiem to pekne od konca.
Zalohove platby
Zo zakona sa maju zalohy platit mesiac dopredu. Lenze pri financnom srabe v akom sa mnohi ludia nachadzaju, malokto najde odvahu pytat si hned na zaciatku dve platby - najma ak je predsedom SVB v dome, kde byva.
Da sa to vyriesit sposobom, ze vo vypoctovom liste sa objavi kolonka napr.:
- "Splatka zalohy" a pod., a budes ju od ludi inkasovat 1/12 a do konca roka mas od vsetkych 13 platieb doma,
- alebo pri pripadnych preplatkoch vyplatis ludom o tuto jednu platbu menej - lenze toto je na dlhe lakte, lebo sa to taha az do leta nasledujuceho roka.

Uroky z omeskania
Uroky z omeskania su prijmom fondu prevadzky, oprav a udrzby - malo by to byt uvedene aj v zmluve o spolocenstve v casti Tvorba fondu.

Prijmy oslobodene
Pokial ma SVB prijmy len od vlastnikov bytov tzn. ze nepodnika resp. nema prijmy z prenajmu, tak vsetky prijmy su oslobodene vratane urokov na BU, pretoze tie zdanuje penazny ustav.

Vydavky na chod SVB
Zjednodusene povedane SVB ma tri druhy vydavkov:
1. Platby za sluzby spojene s uzivanim bytov,
2. Naklady na chod SVB,
3. Vydavky spojene s opravou a udrzbou, pravidelne prehliadky, revizie a pod.
Novela striktne neuvadza, na co nemozes pouzit FO, ale z praxe viem, ze vsetky platby, ktore sa pravidelne opakuju musia byt vyuctovane!
Tzn. ze vo vyuctovani sa okrem sluzieb spojenych s uzivanim bytov musia rozuctovat aj naklady na chod SVB. Treba mat vsak na pamati, ze vlastnici bytov sa mozu rozhodnut, ze napr. poistenie domu alebo havarijnu sluzbu budu hradit z FO. Potom je potrebne takymto sposobom upravit aj vyuctovanie. Vzdy musis vychadzat z toho co mas v zmluve a v uzneseniach, pokial nie su v rozpore so zakonom.

Zhrnutie:
Kazdy prijem by mal byt presne specifikovany na co bude pouzity a v tomto zmysle aj vyuctovany.
Odmena predsedu SVB + odvody = poplatok za vykon spravy,
Upratovanie (mzda, odvody, nakup cistiacich prostriedkov) = upratovanie,
Postovne, fotokopie, vedenie uctovnictva = ostatne administrativne naklady.
Pokial sa mi podari najst sposob ako umiestnit na Poradu prilohy, pridam aj vyuctovanie, z ktoreho je to najlepsie vediet.

susu
0 0
Marta L Marta L

Marta L je offline (nepripojený) Marta L

človek, ktorý sa nedá odradiť ...viac
To susu,
ďakujem za vyčerpávajúcu odpoveď. Ešte ma zaujíma - niekde som čítala, že SVB je povinné podať daňové priznanie (priložiť výkazy) aj keď nemá príjmy z prenájmu spoločných častí domu ani príjmy z podnikania, v ktorom uvedie oslobodené príjmy, ktorými sú príjmy za správu domu, napriek tomu, že daňová povinnosť nevzniká. Prijaté zálohy od vlastníkov, ktoré sa vyúčtovávajú nie sú predmetom dane (t.j. el energia spoločných priestorov, vodné stočné, odvoz odpadu...). Ale napr. vedenie účtovníctva, odmena predsedovi ..., zálohy do FO sa nevyučtovávajú.
Ktoré príjmy by si teda považoval za oslobodené, ktoré treba uviesť do daňového priznania? - je limit 3 mil za rok aby mohlo ísť o jednoduché účtovníctvo.
0 0
susu susu

susu je offline (nepripojený) susu

Marta L
To susu,
ďakujem za vyčerpávajúcu odpoveď. Ešte ma zaujíma - niekde som čítala, že SVB je povinné podať daňové priznanie (priložiť výkazy) aj keď nemá príjmy z prenájmu spoločných častí domu ani príjmy z podnikania, v ktorom uvedie oslobodené príjmy, ktorými sú príjmy za správu domu, napriek tomu, že daňová povinnosť nevzniká. Prijaté zálohy od vlastníkov, ktoré sa vyúčtovávajú nie sú predmetom dane (t.j. el energia spoločných priestorov, vodné stočné, odvoz odpadu...). Ale napr. vedenie účtovníctva, odmena predsedovi ..., zálohy do FO sa nevyučtovávajú.
Ktoré príjmy by si teda považoval za oslobodené, ktoré treba uviesť do daňového priznania? - je limit 3 mil za rok aby mohlo ísť o jednoduché účtovníctvo.
To Marta L:
po dlhsej prstavke som opat tu a tak podme pekne po poriadku a ako je u mna zvykom, tak zase od konca.
1. zakon o uctovnictve v § 9 ods.2 sa pise: v sustave jednoducheho uctovnictva moze uctovat - citujem cele pismeno d) daneho odseku:
d) politická strana a politické hnutie, občianske združenie, ich organizačné zložky, ktoré majú právnu subjektivitu, organizačné zložky Matice slovenskej, ktoré majú právnu subjektivitu, združenia právnických osôb, pozemkové spoločenstvá, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, neinvestičné fondy a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby; ak nepodnikajú a ak ich príjmy nedosiahli v predchádzajúcom účtovnom období 3 000 000 Sk.
Tolko citat. Myslim, ze to nepotrebuje dalsi komentar.
2. zakon o dani z prijmu v § 41 ods 1 sa pise: opat citat celeho odseku:
(1) Daňové priznanie za predchádzajúce zdaňovacie obdobie je povinný podať daňovník v lehote podľa § 49. Daňovník, ktorý nie je založený alebo zriadený na podnikanie, Národná banka Slovenska a Fond národného majetku slovenskej republiky nemusia podať daňové priznanie, ak majú iba príjmy, ktoré nie sú predmetom dane, a príjmy, z ktorých sa daň vyberá podľa § 43. Občianske združenia nemusia podať daňové priznanie, ak majú iba príjmy, ktoré nie sú predmetom dane, príjmy, z ktorých sa daň vyberá podľa § 43, a príjmy oslobodené od dane podľa § 13 ods. 2 písm. b). Rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie nemusia podať daňové priznanie, ak majú okrem príjmov, z ktorých sa daň vyberá podľa § 43, len príjmy oslobodené od dane.
Tolko citat, opat dodavam no coment.

Znenia citovanych zakonov su uverejnene na stranke www.zbierka.sk

Prijemnu zabavu
susu

0 0
pretor pretor

pretor je offline (nepripojený) pretor

Sme v podobnej situacii ako niektori z vas. Spravca nas tlaci do SVB a ponuka nam mandatnu zmluvu. Nechce niest priamu zodpovednost ( ako statutar). Tu si mame niest sami, teda predseda spolocenstva. On(nas byvaly spravca) bude robit vsetko ako predtym. P pre zachovanie zdania SVB si mame nechat riadenie upratovacky, lebo mandatnou zmluvou nemozno preniest celu spravu na byvaleho spravcu. Reagujem hlavne preto, ze vo velmi kratkej dobe mame spracovat zmluvu o SVB a stanovy SVB. Keby nikto mal vzor zmluvy a stanov velmi by nam pomohol. Pripadne kde by sa to dalo stiahnut z ie. Verziu pred novelou som nasiel na webe ale vraj ne nevhodna.
0 0
Hlinkovx Hlinkovx

Hlinkovx je offline (nepripojený) Hlinkovx

ta som to ja :-)
PRETOR...
tiež nás náš správca tlačí do podpísania mandátnej zmluvy..ktorá nás zaväzuje ku všetkému, ale jeho, ako správcu, k ničomu!!!!
...Ako to riešite?? Máte s tým niekto skúsenosti???
podľa mňa má zmluva obojstanne vyvážená...ale táto je o ničom...
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať