Zavrieť

Porady

Materiál alebo réžia?

Poprosila by som Vás o radu ,ak je to možné.Pokračujem v JÚ po koleg.,ktorá viedla účtovníctvo manuálne.Nákup krátkodobého majetku viedla v PD ako materiál,ktorý aj ako materiál uviedla na vo výkaze o MaZ.Já som začala účtovať v ALFE a tento materiál vediem ako réžiu,ktorú člením .Do výkazu o MZ ju teda nemôžem dať.Prosím Vás je môj postup správný? Vopred ďakujem.
Usporiadat
Marína Marína

Marína je offline (nepripojený) Marína

Ociviste Pozri príspevok
Dobry vecer, chcela by som sa este raz uistit, ci som spravne pochopila, ak mam stavebnu firmu, ktora nakupuje material v malom mnozstve napr. 1 dvere v cene 1000,/ Sk evidovat to ako material ale ak si urcim v internej smernici, ze k tomuto materialu nebudem robit skladovu kartu, nemusim ju vytvarat? Je nejaky limit, do akej vysky nemusim evidovat skladove karty pri materialy, ktory je kupovany len jednrazovo a hned vydany do spotreby?
V tvojom prípade nejde o spotrebný materiál, ako sú napr. kelňa, meter, ...... nie som stavbár, ty vieš, čo potrebuješ k svojej robote, ale o materiál, ktorý použiješ na splnenie zákazky, patrí na sklad a pri jeho použití ho zo skladu vydáš. Internou smernicou si môžeš ošetriť, že nakúpený materiál v čase od začatia prác na zákazke, nebudeš evidovať na sklade. Na sklade eviduješ nakúpené zásoby, ktoré použiješ v budúcnosti.
Naposledy upravil Marína : 12.03.09 at 12:54
0 0
veronkaj veronkaj

veronkaj je offline (nepripojený) veronkaj

ego = prosím prečo ide kanc. potreby a čist.potr. ako materiál v tomto prípade, ved nejaké perá, papier, ceruzka a tlačivá toho je len pár kusov nemôže to byť réžia???

náradie - brala som to tak že náradie to s čím robí ne to z čoho robí tak mi logicky z toho vyplynulo že je to niečo čo potrebuje k výkonu práce ale nezahrňuje to do faktúr ako položky nemôže byť v tom prípade réžia??

- tlačiareň to už vôbec nechápem prečo materiál, ved urobí na nej len faktúry.

prosím pozrite sa mi na to ešte
dakujem
0 0
lenkam68 lenkam68

lenkam68 je offline (nepripojený) lenkam68

Je to síce postavené na hlavu a proti logike (aspoň podľa mňa), ale tak to určuje § 11 Zásoby - Postupy účtovania JÚ. V internej smernici mám uvedené, že na náradie, kanc. potreby, PHM a pod. nevediem skladovú evidenciu a účtujem to priamo do spotreby a vtedy je to pre účtovníčku jedno, či sa to zapíše do stĺpca materiál alebo réžia.
Ale celá táto téma sa venuje tejto problematike a je to tu dosť podrobne vysvetlené.
0 0
veronkaj veronkaj

veronkaj je offline (nepripojený) veronkaj

lenkam68

ved to čítala som a čítala a som jeleň

takže ak si szčo napíše smernicu že náradie, kanc. a čist. potreby, phm a pod. bude dávať do spotreby to aj dáva lebo nekupuje do zásoby tak to môžem tak nechať ako to mám a dať ako pr. réžia s analytikou.

a tú tlačiareň si môže tiež napísať že napr. pc, a náležitosti k nemu patria do pr. réžie a od určitej sumy sú zaradené ako drobný majetok a zaevidujem ich potom aj do knihy drob. majetku.

tak???
0 0
veronkaj veronkaj

veronkaj je offline (nepripojený) veronkaj

tie čist. prostr. sú myslené ako mydlo a jar na ruky alebo sáčok na smeti.

do auta čist. prostriedky použité pri práci dávam ako výdaj za materiál.
0 0
lenkam68 lenkam68

lenkam68 je offline (nepripojený) lenkam68

Veď práve to, že v uvedenom paragrafe odst. 2 sa hovorí, že ako zásoby sa účtujú toľko spomínané predmety ako sú čistiace prostriedky (napr. jar, mydlo), kancel. potreby, PHM a ostatné veci. A v peňažnom denníku máme nato stĺpec MATERIÁL. Ods. 8 tohto paragrafu hovorí o možnosti nevedenia skladovej evidencie, ale zaúčtovanie priamo do spotreby - ale stále v stĺpci MATERIÁL. Ods. 6 § 11 Zásoby - detto.
Ja všetky tieto veci účtujem do stĺpca MATERIÁL, už len z toho dôvodu, že pracujem síce ako fin. účtovníčka účtujúca v PÚ v jednej veľkej firme, ale sa mi zdá, že účtovanie materiálu v JÚ sa od 1.1.2008 dosť priblížilo k účtovaniu materiálu v PÚ a tam sa tieto veci účtujú ako spotreba materiálu. Ako som už písala v predchádzajúcom príspevku, z daň. pohľadu je jedno, či je to PR alebo Materiál, stále je to VOZD, ale keď príde kontrolór (tzv. šťoural), môže sa toho chytiť.
Do prevádzkovej réžie účtujem iba služby. Takto som to pochopila ja, z postupov účtovania JÚ a prečítaných príspevkov.

Ako to budeš účtovať sa musíš rozhodnúť sama, ale pridala som Ti i výňatok z § 11, ktorý si už určite čítala (ale ja si ho čítam dosť často pri účtovaní)
§ 11
Zásoby

(1) Zásoby sa účtujú v knihe zásob a ich úhrada podľa § 4 ods. 6 písm. e) prvého bodu alebo druhého bodu.

(2) Ako materiál sa účtujú najmä suroviny, pomocné látky a prevádzkové látky, náhradné dielce, obaly a majetok podľa § 10 ods. 25 do doby jeho uvedenia do používania a majetok podľa § 10 ods. 26, pričom ako
a) suroviny sa účtujú hmoty, ktoré pri výrobnom procese prechádzajú úplne alebo sčasti do výrobku a tvoria jeho podstatu,
b) pomocné látky sa účtujú hmoty, ktoré prechádzajú priamo do výrobku, netvoria však jeho podstatu,
c) prevádzkové látky sa účtujú hmoty, ktoré sú potrebné na prevádzku účtovnej jednotky ako celku, napríklad mazadlá, palivo, čistiace prostriedky,
d) náhradné dielce sa účtujú predmety určené na uvedenie hmotného majetku do pôvodného stavu alebo prevádzkyschopného stavu,
e) obaly sa účtujú veci, ktoré slúžia na ochranu a dopravu nakúpeného materiálu, tovaru a vlastných výrobkov; a ak sa nevratné obaly dodávajú zákazníkovi alebo odovzdávajú vo vnútri účtovnej jednotky spolu s dodaným
obsahom.
(6) V zásobách sa účtujú aj hnuteľné veci s dobou použiteľnosti najviac jeden rok bez ohľadu na ich obstarávaciu cenu.
(8) Zásoby sa neúčtujú v knihe zásob ale priamo do spotreby, ak sú tieto druhy zásob určené vnútorným predpisom účtovnej jednotky.
Naposledy upravil lenkam68 : 11.03.09 at 13:39
1 0
veronkaj veronkaj

veronkaj je offline (nepripojený) veronkaj

lenkam68
takže ak to dobre chápem tak by som aspoň to náradie mala prehodiť pod materiál - v členení materiál a náradie a v podstate kanc. potr, čist. a prac. odev môžem nechať v réžii pretože to kupuje raz za čas a nie vo velkom množstve ale po 1-2 kusoch.

a tú tlačiareň môžem nechať ako DM. ??

a podla toho zákona kam účtujete PHM ?????

ja ho dávam do réžie v členení PHM

účtujem to tak ako predchádzajúce roky boli robené.
0 0
ego.mc ego.mc

ego.mc je offline (nepripojený) ego.mc

?
Zákon o účtovníctve a Postupy účtovania sa zmenili od 1.1.2008.
Nie je celkom v poriadku to robiť tak, ako predchádzajúce roky.
PHM dávam do nákupu materiálu v členení PHM.
0 0
7lienka 7lienka

7lienka je offline (nepripojený) 7lienka

prečo to JU tak komplikujú? A pritom sa tvária, že je to jednoduché a ani na školách sa tomu nevenujú.
0 0
Marína Marína

Marína je offline (nepripojený) Marína

ego.mc Pozri príspevok
Zákon o účtovníctve a Postupy účtovania sa zmenili od 1.1.2008.
Nie je celkom v poriadku to robiť tak, ako predchádzajúce roky.
PHM dávam do nákupu materiálu v členení PHM.
Pridám svoj názor, že to, čo sa dáva priamo do spotreby(kanc.papier, hygien. potreby, .....atd.) je vlastne materiál, len nie je vo väčšom množstve(teda ak to mám ošetrené vnútorným predpisom-smernicou), preto ho neevidujem na sklade, pretože ihneď ide do spotreby, teda je to spotrebný materiál a v účte člením analyticky napr.
materiál-PHL
materiál-do spotreby(ten sa môže členiť podrobnejšie napr. kanc.potr, hygien.potr., .... atd)
materiál-drobný HM
..... atd.
Tým, že sa spotrebúva na prevádzke, neznamená, že patrí do prevádzkovej réžie.

Aj zákony majú svoju logiku, netvrdím však, že všetky §§ znenia.


7lienka Pozri príspevok
prečo to JU tak komplikujú? A pritom sa tvária, že je to jednoduché a ani na školách sa tomu nevenujú.
Bolo by len a len k prospechu veci, ak by vyučujúci na školách venovali pozornosť aktuálnej legislatíve a aplikovali ju do praxe(vyučovania).
1 0
andrea70 andrea70

andrea70 je offline (nepripojený) andrea70

Prosím vás fa od vodohospod. spoločnosti t.j. vodné a stočné môžem zaúčtovať ako réžiu?
Alebo je to tiež materiál?
0 0
lenkam68 lenkam68

lenkam68 je offline (nepripojený) lenkam68

Ja by som to účtovala ako PR v analytickom členení zvlášť vodné a zvlášť stočné, je to pre mňa služba.
0 0
andrea70 andrea70

andrea70 je offline (nepripojený) andrea70

Aj ja to tak účtujem, ale po tom čo sa tu o členení do materiálu popísalo som zostala v pomykove. Díky
0 0
Ejo Ejo

Ejo je offline (nepripojený) Ejo

Nákup pokladničnej knihy, etikety, xeroxovanie mám dať ako materiál alebo réžia? Ide to samozrejme hneď do spotreby.
0 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
Ejo Pozri príspevok
Nákup pokladničnej knihy, etikety, xeroxovanie mám dať ako materiál alebo réžia? Ide to samozrejme hneď do spotreby.
Prevádzková réžia.
0 0
Ejo Ejo

Ejo je offline (nepripojený) Ejo

Čo všetko sa zaraďuje medzi prevádzkové látky podľa §11? Okrem toho, čo je uvedené v zákone.
0 0
Ociviste Ociviste

Ociviste je offline (nepripojený) Ociviste

Takze veci ako lepidlo, tmel, tehly, rozny material na stavby a prestavby bytovych jadier, atd. dam do vydavky na material a mozem si v internej smernici urcit, ci budem viest skladovu kartu?
0 0
martina100 martina100

martina100 je offline (nepripojený) martina100

Ahojte poradaci, takze po preciatni vsetkych prispevkov si len chcem ujasnit: nakup phm treba nauctovat na material, kancelarske potreby, cistiace potreby a drobne vecicky tiez na material, ale pri tych nemusim viest knihu zasob, ak si to osetrim v internej smernici? Aku max. sumu mozem urcit na jednu polozku?
0 0
Vlasta Č. Vlasta Č.

Vlasta Č. je offline (nepripojený) Vlasta Č.

No tak toto je presne téma, ktorú som potrebovala vidieť.
Sedela som pri nej včera 4 hodiny. Vo veľa veciach som sa utvrdila.
Ale na druhej strane som zistila, čo mi najviac komplikuje život, a to je práve analytické členenie jednotlivých stĺpcov PD, ktoré by mi malo v podstate pomáhať. Robím účtov. v krajčírskej firme, materiál mám v členení: 1/textílie; 2/drobná príprava(gombíky, nite, zipsy...); 3/obaly(sáčky, vrecká, tašky...)+vešiaky; 4/DHIM; 5/prevádzkové látky(kanc., čistiace...); 6/mat. na opravy, údržbu, úpravu; 7/PHM(podľa jednotl. áut).
-1/ a 2/ = a sklad. kartách (aj z toho nie všetko- napr. symboly ošetrov....)
-zvyšok = do spotreby

A teraz:
- zmes do ostrekovača: zaradím do 5/ alebo 6/ ?
- pečiatka v sume 160,- Sk: do 5/ alebo 4/ ?
- joklovina,rezanie doska, pílenie dosky, skrutky, konzoly - vyrobí sa z toho regál na tovar: do 6/ alebo 4/ ?
- oprava bŕzd - na 1 bločku valček brzdový, čeľuste, demontáž, výmena, odvzdušnenie: všetko do réžie alebo valčeka čeľuste do materiálu a ostatné do réžie?

........ a takto by som mohla pokračovať do nekonečna.
Mám pocit, že si robím robotu pre robotu. Veď je to v podstate je to jeden stĺpec PD.

Môžete mi doplniť do príspevku odpovede?
Vďaka!!!!!!!
0 0
Vlasta Č. Vlasta Č.

Vlasta Č. je offline (nepripojený) Vlasta Č.

Posúvam
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať