Komentár advokáta
Všetky nižšie uvedené sťažnosti spája niekoľko spoločných znakov a preto sa im budem venovať naraz. Jedným zo znakov je tá skutočnosť, že ide o vzťah medzi poisťovňou na jednej strane a klientmi na strane druhej. V tomto komentári sa nebudem venovať každej jednej sťažnosti osobitne, ale zameriam sa najmä na problematické momenty vo vyššie uvedenom vzťahu, ktoré sa vyskytujú v každej z vyššie uvedených sťažností. Výslovne uvádzam, že nejde o právnu pomoc v konkrétnej veci, ale o snahu definovať prípadné problematické body vzniknutej situácie.
V prvom rade je pri mnohých sťažnostiach zaujímavá tá skutočnosť, že v priebehu roka 2007 došlo takmer u všetkých klientov, ak nie u všetkých, k zmene VPP, čím poisťovňa zmenila poistné produkty a tým aj poistné zmluvy. Dôležitý je v tejto súvislosti spôsob, ako túto zmenu poisťovňa vykonala a prezentovala svojim klientom. Ako vyplýva z listov doložených sťažovateľmi - poisťovňa oficiálne prezentovala zníženie poistného, resp. vecný dar a zároveň podstatne menším písmom uviedla, že týmto dochádza aj k zmene VPP. Tieto nové VPP ale neboli súčasťou predmetného listu a boli len na nahliadnutie na internetovej stránke poisťovne.
Druhým sporným bodom sťažností je tá skutočnosť, že poisťovňa od 1. 1. 2009 účtuje svojim klientom za administratívu spojenú so správou poistiek nový administratívny poplatok, pričom tento poplatok je nezriedka vyšší ako samotné poistné, resp. poistenci zaplatia počas trvania zmluvy podstatne viac za poplatky, ako je suma, na ktorú sa poistili. Zároveň ale poisťovňa vyššie uvedeným spôsobom zmenila VPP tak, že v prípade predčasného ukončenia určitého typu zmlúv nebude povinná vyplatiť poistencom odkupné hodnoty. Poistenie sa tak pre mnohých klientov stáva ekonomicky nevýhodné, pre niektorých priamo likvidačné.
K samotnému poplatku je potrebné konštatovať, že možnosť zavádzať poplatky za služby reálne ponúkané a dodávané popri samotnej poisťovacej činnosti, zákon o poisťovníctve neobmedzuje. Na druhej strane ale zákon prikazuje poisťovni §37 ods. 1 aby konala vždy v záujme klienta. Zároveň je potrebné poukázať na povinnosť každého subjektu súkromného práva, konať v súlade s dobrými mravmi.
Rovnako je podnikateľ v zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa povinný dodržiavať poctivý obchodný styk, dobré mravy a zvyklosti pri poskytovaní služby. Je veľmi otázne, či administratívny poplatok, ktorý nie je zahrnutý v poplatkoch určených v platných VPP
http://www.rapidlife.sk/pdf/vpp_0109.pdf ale je súčasťou sadzobníka, na základe samostatného ustanovenia VPP, ktoré takýto poplatok stanoviť umožňuje, spĺňa vyššie uvedené zákonné ustanovenia, najmä s ohľadom na tú skutočnosť, že sa týka len niektorých poistencov, čo priamo porušuje povinnosť nediskriminácie poistencov a je určený v takej výške, že poistencov priamo poškodzuje. Dohľad nad poisťovňami má NBS. Je jej právom ale aj povinnosťou kontrolovať poisťovne a dohliadať na ich podnikanie v tejto oblasti.
Taktiež je otázne, či postup poisťovne spĺňa podmienky Kódexu etiky v poisťovníctve, prijatého Slovenskou asociáciou poisťovní. Aj napriek tomu, že predmetná poisťovňa nie je členom asociácie, asociácia určuje štandardy pre tento sektor poskytovania služieb a tieto v zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa sa stávajú pre každého záväzné, ak sú dodržiavané, ako zásady poctivého obchodného styku a obyčaje vo vzťahu k spotrebiteľovi. Zároveň je otázne, či situácia do ktorej poisťovňa dostala svojich klientov ako aj VPP, prostredníctvom ktorých tak spravila, spĺňajú podmienky kladené na spotrebiteľské zmluvy Občianskym zákonníkom.
Situácia, ak spotrebiteľ reálne nemôže uplatniť svoje právo zo zmluvy bez absolútnej finančnej straty, nakoľko poisťovňa jednostranne zmenila podmienky, ktoré spotrebiteľ ovplyvniť nemohol, zrejme spĺňa definíciu neprimeranej podmienky, ktorá je zo zákona neplatná.
Druhou veľkou oblasťou je otázka spôsobu prijatia VPP sťažovateľmi. Mnohí vo svojich sťažnostiach uvádzajú, že nemali vedomosť o tom, že svojim podpisom prijímajú nové znenie VPP. Je otázne, či ich prijatie je platné. Taktiež je otázne či postupom poisťovne neboli naplnené znaky skutkového omylu, na strane klientov, ktorý poisťovňa vyvolala, nakoľko nové VPP neboli súčasťou oznámenia a preto sa s nimi zrejme prevažná väčšina klientov neoboznámila.
VPP sú súčasťou poistnej zmluvy a zmluvu ako dvojstranný právny úkon je možné meniť len dohodou strán. Možno ale hovoriť o dohode, rovnosti strán a slobodne, vážne, určite a zrozumiteľne prejavenej vôli, ak jedna zo strán tak závažnú a podstatnú zmenu poistnej zmluvy, ktorá zásadným spôsobom nanovo definuje vzťahy a prakticky úplne mení podmienky, ktoré sú rozhodujúce pre klienta, uvedie malým písmom, pod hlavný text v liste tak, že jej klienti neprikladajú vážnosť a hlavným motívom listu je marketingový ťah?
Zrejme ťažko bude takýto spôsob zmeny VPP a tým aj poistnej zmluvy spĺňať požiadavku informovanosti klienta, dobrých mravov a etického konania. O to viac, že nové VPP neboli súčasťou predmetného listu, čo samo o sebe vzbudzuje minimálne otázky.
V zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa by mohlo ísť o klamlivý obchod. V zmysle ustanovení občianskeho zákonníka by mohlo ísť o úmyselné vyvolanie omylu v podstatnej skutočnosti, čo spôsobuje neplatnosť právneho úkonu, t.z. neplatnosť nového znenia VPP.
Zároveň si dovoľujem vysloviť vážnu pochybnosť, že takýto spôsob prijatia VPP a zmeny poistnej zmluvy je v súlade s dobrými mravmi a ustanoveniami občianskeho zákonníka o spotrebiteľských zmluvách. Rovnako je otázne či vôbec došlo k platnému prijatiu nových VPP v roku 2007 klientmi, ktorí nevedeli, resp. si nevšimli, že podstatou listu, ktorý dostali je práve zmena VPP. Poistná zmluvy je dvojstranný právny úkon, pričom zmeniť ju je možné len na základe novej dohody, t.z. uzatvorenia novej zmluvy medzi stranami. Smeroval prejav vôle klientov k uzatvoreniu novej zmluvy a k vzdaniu sa práv, napr. na riadne súdne konanie v prospech rozhodcu? Splnila si poisťovňa v tejto súvislosti riadne informačnú povinnosť ako aj povinnosť konať v prospech klienta? Alebo skôr šlo o formálne plnenie?
V súvislosti s vyššie uvedenými sťažnosťami sa vynára viacero závažných otázok ohľadom samotných VPP, spôsobu a formy akou poisťovňa koná voči svojim klientom a posúdenia tohto konania vo vzťahu k právam klientov z hľadiska poistných zmlúv, ale aj z hľadiska ich spotrebiteľských práv. Rozhodne by NBS mala vo veci promptne konať a vykonať v tejto záležitosti kontrolu, podnetov bude mať, ak už nemá, dostatok. Zároveň je na mieste otázka, či práve tento prípad nie je vhodný na hromadnú žalobu klientov voči poisťovni
Trošku iný pohľad ako v príspevku Macko555 č.3965
Ale zase Macko555 asi nie je advokát