Chobot Priznám sa, že nesledujem presne predmet sporu, mám informácie len útržkovite (ak sa nejaká medzi hádavými príspevkami objaví), ale ako som pochopil, podstata problému tkvie v tom, že klienti pristúpili k novým Poistným podmienkam (PP) a podľa týchto PP poisťovňa zaviedla poplatok vo výške 11 EUR/mesiac. Dobre som pochopil?
Ak áno, ako poisťovňa zdôvodnila tento poplatok? Alebo aký bol dôvod, že ho zaviedla? Myslím, že toto je treba hlavne zodpovedať a potom sa môže diskutovať o tom, či ten poplatok bol adekvátny alebo nie. Pokiaľ klient podpísal pristúpenie k PP, tak je ťažké odstúpiť od týchto PP bez vážnejšieho dôvodu. Jedine, keby tie PP obsahovali nejakú klauzulu, ktorá je evidentne poškodením klienta, vtedy by sa s vyjadrením komisie na posudzovanie spotrebiteľských zmlúv dalo argumentovať súdu s odvolaním sa na ochranu spotrebiteľa.
Ak ale PP neobsahujú nič, čo by evidentne poškodzovalo klienta, tak klienti fakt nemali veľkú šancu odstúpiť od PP, ku ktorým dobrovoľne pristúpili. Nevidel som tie PP, preto sa k nim neviem vyjadriť. Možno by ich niekto mohol pripojiť a uviesť, čo je v tých PP, čo sa namietalo aj na súde, aby som si to mohol pozrieť.
Ja by som sa v argumentoch skôr sústredil na ten poplatok - či bol primeraný alebo nie. Vie mi niekto napísať niečo viac o tom poplatku?
Zdôvodnenie poplatku:
[hore]Vyjadrenie spoločnosti
Poplatok je v podmienkach Slovenskej republiky standardnou súcastou ceny prevaznej väcsiny financných sluzieb, takmer vo vsetkých oblastiach financného trhu.
Zavedený poplatok sa dotýka úzkej skupiny klientov, ktorí doteraz ziadne poplatky neplatili. Administratívny poplatok sme zaviedli po 13 rokoch, pricom sme ho doteraz neuplatnovali, hoci sme tak podla poistných podmienok mohli urobit.
Sadzobník poplatkov bol zverejnený dna 1.1.2007. Niektorých nasich klientov sme doporuceným listom transparentne upozornili, ze pocnúc 1.1.2009 sa poplatok ako súcast ceny poistenia vztahuje aj na ich poistenie. Mnohé financné institúcie dokonca zavedenie poplatkov klientovi ani osobne neoznamujú a len si ho zacnú uplatnovat a klient casto az z výpisov o financných sluzbách zistí, ze poplatok mu je odcítavaný z jeho úctu.
So správou poistenia sú totiz spojené urcité náklady. V case, ked sa tieto zmluvy uzatvárali boli napr. mzdové a postové náklady niekolko násobne nizsie ako dnes, a taktiez sme odvtedy rozsírili ponuku sluzieb klientom. Klient môze vyuzívat internet servis, gsm servis, alebo zhodnocovat svoje vlozené prostriedky jednou z najvyssích úrokových mier na trhu (4,25 % p. a.).
Rapid life zivotná poistovna, a.s. je tiez subjektom poplatkovej povinnosti. Uhrádza rocný poplatok za výkon dohladu nad poistovníctvom a rocný poplatok za audit, ktoré tiez boli zavedené v dobe, ked poistovna uz desat rokov mala poistné zmluvy uzavreté a s poplatkami tohto typu pri uzatváraní poistných zmlúv rátat logicky nemohla.
Zavedenie poplatkovej povinnosti neznamená, ze klient nemôze vyuzit moznost podat ziadost o znízenie poplatku alebo o jeho úplné odpustenie, ked to odôvodnuje jeho sociálna situácia, alebo iný zretela hodný fakt.
Poplatky musia byt pre vsetkých rovnaké a spravodlivé, ci platia poistné 10 EUR alebo 100 EUR. V prostredí poistovníctva patria poplatky ku standardným, o com svedcia aj analýzy nezávislých expertov. Napríklad agentúra Symsite Research, ktorá sa dlhodobo odborne zaoberá analýzou poistných produktov, oznacila viaceré nase produkty za najlepsie a najkomplexnejsie na trhu.
Rapid life zivotná poistovna, a.s. nemá na poistnom trhu zivotného poistenia monopolné postavenie. Pokial je cena poistenia v porovnaní s mozným nárokom na poistné plnenie vyssia ako sú moznosti alebo predstavy klienta, klient môze poistenie písomnou ziadostou ukoncit a v konkurencnom prostredí oslovit prípadne inú poistovnu, ktorá ponúka obdobné poistenie lacnejsie.
Skutocnost, ze tak drvivá väcsina klientov po zavedení poplatkov neucinila, povazujeme za vyjadrenie spokojnosti klientov s poistnými sluzbami poistovne a je pre nás dôlezitým signálom o konkurencnej výhodnosti poistenia v podmienkach Slovenskej republiky.
S úctou a prianím vsetkého dobrého
Rapid life zivotná poistovna, a.s.