Zavrieť

Porady

Tržby z ERP a skutočný stav hotovosti

Dobrý den poraďáci,
už jsem přečetla milion diskusí na toto téma a stále netuším odpověď. Jedná se mi o nový zákon 289/2008 o ERP, platný od 1.1.2012, kdy budeme muset na ERP evidovat i úhrady faktur a tržby za predaj tovaru. To je mi jasné, problém vidím v evidovaní vkladu na ERP. Z diskusí jsem se dočetla, že v případě náhodné daň.kotroly mi musí stav na ERP sedět s tržbou v "šuplíku", kde si ukládám tyto tržby. Z těchto peněz průběžně platíme během dne různé provozní náklady (PHM,kanc.potr.,mzdy.... aj.)Pokud je tržba vysoká, tak ji průběžně nosíme do banky. Nebo naopak mám i nějaké peníze za servis elektro zariadení na které vystavuji PPD a které nemusím evidovat přez ERP. Takže mě nikdy nesedne stav ERP se stavem hotovosti v "šuplíku". Jak toto prosím řešíte?
Musím si vést analyticky i fyzicky dvě pokladny?
Usporiadat
marjankaj marjankaj

marjankaj je offline (nepripojený) marjankaj

I am a man
rodina1 Pozri príspevok
Janko, z odpovede DR vyplýva, aspoň ja to tak chápem, ak dodávateľ príde s tonerom, tak vyberieš peniaze z ERP, vystavíš VPD a zaplatíš.
Jarka neviem ako to bude po novom od 1.1.2012. Ale tak ako píše Kejka. Okrem ERP(tých môžem mať niekoľko na prevádzke) mám ešte jednu hotovostnú pokladňu. Tam môžem prijímať v hotovosti vklady podnikateľa(neviem prečo by všetko musel vkladať do ERP) a rovnako aj úhrady pohľadávok v hotovosti. Aspoň ja som nenašiel v zákone, že úhrada pohľadávky musí ísť cez ERP.
Vklady do ERP(väčšinou drobné, aby bolo čo vydávať) a výbery (veľké bankovky - V ERP by nemali byť veľké sumy, ale to si určí sám podnikateľ koľko) treba samozrejme registrovať. Je to aj kvôli reklamáciám zákazníkov, ak im zle vydajú, tak aby bolo možné skontrolovať stav pokladne.
0 0
dede2 dede2

dede2 je offline (nepripojený) dede2

Niekedy podnikateľ nakúpi niečo zo svojich peňazí, nevyberie vklad z pokladne. A ty ako účtovník to zistíš o 2 týždne, ked mu účtuješ tie výdavky. V takom prípade som dal osobný vklad do pokladne, k tomu dátumu kedy urobil ten výdavok. Lenže teraz ako spatne nahodím do ERP ten vklad?!
0 0
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
marjankaj Pozri príspevok
Jarka neviem ako to bude po novom od 1.1.2012. Ale tak ako píše Kejka. Okrem ERP(tých môžem mať niekoľko na prevádzke) mám ešte jednu hotovostnú pokladňu. Tam môžem prijímať v hotovosti vklady podnikateľa(neviem prečo by všetko musel vkladať do ERP) a rovnako aj úhrady pohľadávok v hotovosti. Aspoň ja som nenašiel v zákone, že úhrada pohľadávky musí ísť cez ERP.
Vklady do ERP(väčšinou drobné, aby bolo čo vydávať) a výbery (veľké bankovky - V ERP by nemali byť veľké sumy, ale to si určí sám podnikateľ koľko) treba samozrejme registrovať. Je to aj kvôli reklamáciám zákazníkov, ak im zle vydajú, tak aby bolo možné skontrolovať stav pokladne.
Janko, ohľadom úhrady pohľadávky, dávam do pozornosti link:
http://www.finance.gov.sk/Default.aspx?CatID=7576 (otázku č. 18)
2 0
marjankaj marjankaj

marjankaj je offline (nepripojený) marjankaj

I am a man
rodina1 Pozri príspevok
Janko, ohľadom úhrady pohľadávky, dávam do pozornosti link:
http://www.finance.gov.sk/Default.aspx?CatID=7576 (otázku č. 18)
Jarka, nový zákon som ešte nečítal. Ale ak v tej 18. píšu

Pri úhrade pohľadávky je potrebné prijatú tržbu evidovať na elektronickej registračnej pokladnici, a to s prihliadnutím na to, že v prípade uhradenia vystavenej faktúry (pohľadávky) dochádza následne k prijatiu tržby za predaj tovaru alebo poskytnutie služby.
Tak je to dosť zaujímavé. Napríklad faktúra je vystavená v 2/2011 a uhradená v hotovosti 10/2011, tak by som to chcel vysvetliť v JU a najmä PU a ešte aj ohľadne DPH.

Je už nové znenie toho zákona 289/2008?
0 0
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
marjankaj Pozri príspevok
Jarka, nový zákon som ešte nečítal. Ale ak v tej 18. píšu



Tak je to dosť zaujímavé. Napríklad faktúra je vystavená v 2/2011 a uhradená v hotovosti 10/2011, tak by som to chcel vysvetliť v JU a najmä PU a ešte aj ohľadne DPH.

Je už nové znenie toho zákona 289/2008?
Zákon o ERP


http://www.fiskalnepokladnice.sk/ind...d=14&Itemid=16
4 0
marjankaj marjankaj

marjankaj je offline (nepripojený) marjankaj

I am a man
Ten mám aj ja.
Jarka podľa tohto je aj úhrada pohľadávky tržba? Mne sa to nevidí. Ak vystavím v roku 2011 faktúru a uhradia mi ju v hotovosti až v roku 2012, tak ako to mám zaúčtovať v ERP?
h) tržbou platba prijatá z predaja tovaru alebo z poskytovania
služby na predajnom mieste v hotovosti alebo
inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi
hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami
alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup
tovaru alebo poskytnutie služby; tržbou je aj
platba prijatá ako preddavok,
0 0
Zdenka175 Zdenka175

Zdenka175 je offline (nepripojený) Zdenka175

rodina1 Pozri príspevok
Janko, ale v odpovedi z daňového riaditeľstva sa uvádza, že výber v hotovosti sa nerieši cez ERP, ale kontrolnému orgánu sa preukáže Výdavkový pokladničný doklad.
Ja to chápem tak, že len príjem tržieb a ostatný príjem v hotovosti do pokladne sa rieši cez ERP, výber nie.
Moja mama robí v potravinách a keď dávajú peniaze na účet, ,dávajú to aj cez registračnú pokladňu, také majú nariadenie
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
vidím, že sa tu od môjho posledného príspevku debata uberá viacerými smermi. Pridám svoj názor k niektorým príspevkom:
marjankaj Pozri príspevok
Veď ja nejdem vkladať na účet. Napríklad potrebujem, aby zamestnanec kúpil v hotovosti toner. Keďže nemá hotovosť, tak ako ho má kúpiť? Mám vložiť Do pokladne (ERP) hotovosť a samozrejme aj zaregistrovať. A keď dodávateľ príde s tonerom, tak mu ho cez ERP zaplatím?
predtým som odpovedala na otázku týkajúcu sa vkladu na účet. Na túto otázku si odpoveď dostal, len zopakujem:
Nákup tonera je výdavok a výdaje z ERP zákon o ERP nerieši - nenariaďuje spôsob evidencie výdavkov, teda stačí VPD.

dede2 Pozri príspevok
Problém je, keď sa účtovnictvo nerobí priebežne.
to veru je problém, ale Z_ERP toto nerieši.
Čo ak v máji zistím, že podnikateľ išiel v marci v pokladni do mínusu.
podnikateľ nemôže ísť do mínusu, ak fyzicky nemohol zobrať peniaze z ERP, lebo tam neboli, tak ich zobral z vlastného vrecka, alebo z inej pokladnice - musíš zistiť kde ju má. Určite však nebral odtiaľ kde neboli. Chybu robí účtovník, že automaticky hotovostné nákupy účtuje z jedinej pokladnice a nerieši súvislosti vyššie naznačené. Doklad o vklade nedostane, pokladnica "ide do mínusu" tak si svojvoľne vklad urobí....CHYBA.
Doteraz som tam v pohode šupol nejaký osobný vklad. Odteraz to už robiť nemôžem, kedže sa vklady evidujú cez ERP.

Tento problém rieši možnosť dvoch pokladní

účtovne 211.100-pokladnica /režijná, bežná, neviem aká/
...........211.200-pokladnica ERP
len som si nie istý, že to aj obstojí pred kontrolou.
Logicky musí existovať ešte aspoň jedna pokladnica - to podnikateľovo vrecko, do ktorého nevidíš. Kedže to nie je pokladnica v pravom zmysle slova, výdavky, ktoré by inak robili "mínusovú" ERP, účtujem cez 365-Podnikateľ=konateľ=spoločník. Ak iba konateľ, tak 379/bez PP/, alebo 333-konateľ v pracovnom pomere. Opakujem -výdavky zákon o ERP nerieši
rovnako pôžičky konateľa/spoločníka do firmy, takže čo fyzicky do ERP nebolo vložené, to pôjde cez druhú pokladnicu.
dede2 Pozri príspevok
Niekedy podnikateľ nakúpi niečo zo svojich peňazí, nevyberie vklad z pokladne. A ty ako účtovník to zistíš o 2 týždne, ked mu účtuješ tie výdavky. V takom prípade som dal osobný vklad do pokladne, k tomu dátumu kedy urobil ten výdavok. Lenže teraz ako spatne nahodím do ERP ten vklad?!
do ERP nahadzuje vklady ten, kto ich tam fyzicky vložil, alebo poverená osoba, nie účtovník. Účtovný prípad - nákup z peňazí podnikateľa - sa neúčtuje automaticky cez pokladnicu, ale ako výdavok podnikateľa
PU 5xx/365,
JU VOZD/-osobná spotreba ......... alebo lepšie riešiť v uzávierkových prácach? Neviem.
1 0
mercy mercy

mercy je offline (nepripojený) mercy

ja viem, ze je to uz domiesane sprava zľava. ale tiez ma desi jedna vec ako Janka:
uhrada pohladavok v hotovosti. akoze vsetci moji klienti funguju na tom, ze vystavia fakturu a pripadne vypisu rucne prijmovy pokl. doklad. ked je faktura nastavena na prevodny prikaz a klient sa rozhodne zaplatit cash (tak ho snad neodmietneme, ze ano )....
a predsa si nebudu kvoli par pripadom rocne kupovat registracnu pokladnicu. naco by ju cely rok oprasovali?
to uz uplne zmiznu z papiernictiev cervene prijmove doklady - doklad o uhrade v hotovosti? prevod, uhrada FA a pod. ?
nikdy nesluzil na riadne danove ucely, ale na taketo uhrady bol idealny.
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
žiaľ - je to tak. Ak spadá klient so svojou činnosťou do skupiny s povinnosťou evidovať tržby cez ERP, tak musí všetky.
0 0
dede2 dede2

dede2 je offline (nepripojený) dede2

Z horeuvedených príspevkov vyplýva:

Každú tržbu musí podnikateľ zaevidovať do ERP, teda aj úhradu faktúry, nakoľko sa považuje tiež za tržbu.
Vklad je podnikateľ povinný zaevidovať do ERP len vtedy, keď vloží fyzicky peniaze do ERP. Ked vloží peniaze (teda ten vklad) do nejakej inej pokladne (nie ERP) nie je povinný zaevidovať tento vklad do ERP. Takže vklad explicitne nie je povinnosť evidovať v ERP.

Ešte čo sa týka úhrad faktúr cez ERP.
Pri nahodení sumy úhrady do ERP vyjde blok s ochranným znakom. Ten dá podnikateľ zákazníkovi. (Teda originál ide zákazníkovi. Dosť ľudí v tom má chaos, nakoľko niektorí dávajú originál, niektorí zase kópie zákazníkovi.) Následne sa vytlačí kópia a tá sa dá do účtovníctva ako podklad k úhrade faktúry.

Je toto riešenie správne?
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
dede2 Pozri príspevok
...........................
Ešte čo sa týka úhrad faktúr cez ERP.
Pri nahodení sumy úhrady do ERP vyjde blok s ochranným znakom. Ten dá podnikateľ zákazníkovi. (Teda originál ide zákazníkovi. Dosť ľudí v tom má chaos, nakoľko niektorí dávajú originál, niektorí zase kópie zákazníkovi.) Následne sa vytlačí kópia a tá sa dá do účtovníctva ako podklad k úhrade faktúry.
Je toto riešenie správne?
k citovanému toľko
Pri nahodení sumy úhrady FAKTÚRY do ERP vyjde blok s ochranným znakom. ....podľa mňa nie, pri úhrade FA nemá byť na bloku ochranný znak, ani ZD, ani DPH.....
Ten dá podnikateľ zákazníkovi. ...........áno

Blok dá zákazníkovi, ale žiadna kópia sa netlačí. Vyhotovuje sa povinne denná uzávierka. Pravdepodobne tá pôjde do účtovníctva.
0 0
dede2 dede2

dede2 je offline (nepripojený) dede2

Denná uzávierka obsahuje súhrnné údaje. Ak urobím počas dňa úhrady 4 faktúr, na základe čoho urobím úhrady do účtovníctva? Na základe uzávierky? Trochu čudné...
0 0
dede2 dede2

dede2 je offline (nepripojený) dede2

KEJKA Pozri príspevok
k citovanému toľko
Pri nahodení sumy úhrady FAKTÚRY do ERP vyjde blok s ochranným znakom. ....podľa mňa nie, pri úhrade FA nemá byť na bloku ochranný znak, ani ZD, ani DPH..... Ten dá podnikateľ zákazníkovi. ...........áno

Blok dá zákazníkovi, ale žiadna kópia sa netlačí. Vyhotovuje sa povinne denná uzávierka. Pravdepodobne tá pôjde do účtovníctva.
OBSAHUJE OCHRANNý ZNAK "MF"
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
dede2 Pozri príspevok
OBSAHUJE OCHRANNý ZNAK "MF"
áno, presne tak. Ešte stále to skúmam, študujem a riešim s klientmi. Ten ochranný znak nemajú obsahovať neplatné doklady a vklady.
Blok s úhradou faktúry je:
„(2) Pokladničný doklad, ak ide o úhradu faktúry alebo jej časti, nesmie obsahovať údaje podľa odseku 1 písm. g), h) a j) až l).
t.j. nesmie obsahovať
g) označenie tovaru alebo označenie služby, množstvo tovaru alebo rozsah služby a priradenie sadzby dane z pridanej hodnoty,
h) cenu tovaru alebo cenu služby,
j) základ dane z pridanej hodnoty, ak podnikateľ je platiteľom dane z pridanej hodnoty v členení podia sadzieb,
k) sadzbu dane z pridanej hodnoty alebo údaj o oslobodení od dane z pridanej hodnoty, ak podnikateľ je
platiteľom dane z pridanej hodnoty v členení podia sadzieb,
l) výšku dane z pridanej hodnoty spolu, ak podnikatel je platiteľom dane z pridanej hodnoty v členení podia sadzieb,
=====================čiže ochranný znak áno.
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
dede2 Pozri príspevok
Denná uzávierka obsahuje súhrnné údaje. Ak urobím počas dňa úhrady 4 faktúr, na základe čoho urobím úhrady do účtovníctva? Na základe uzávierky? Trochu čudné...
denná uzávierka bude osobitne uvádzať tržby s DPH a osobitne prijaté úhrady za faktúry. To priraďovanie aj mňa zaujíma, ale posledná info je, že sa bloky v kopii netlačia - videla som materiál servisnej organizácie, ktorá tieto ERP ponúka a má to tak uvedené v materiáloch.
Ozvem sa, ak zistím niečo nové.
0 0
dede2 dede2

dede2 je offline (nepripojený) dede2

Najvhodnejšie riešenie je asi také, že k dennej uzávierke popripínam kópie blokov -úhrad faktúr.
0 0
jeso jeso

jeso je offline (nepripojený) jeso

monimadle Pozri príspevok
Dobrý deň.
Žiadala som o metodické usmernenie Daňové riaditeľstvo a tu je odpoveď:
Dobrý deň,
k problematike uplatňovania zákona č. č. 289/2008 Z. z o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona SNR č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov, zaujíma Daňové riaditeľstvo SR nasledovné stanovisko:

Podľa § 3 zákona č. 289/2008 Z. z. je podnikateľ povinný v elektronickej registračnej pokladnici (ďalej „pokladnica“) evidovať prijaté tržby z predaja tovaru alebo z poskytovania vymedzených služieb (okrem predaja vecí uvedených v § 3 ods. 2 cit. zákona). Okrem prijatej tržby je podnikateľ povinný v pokladnici zaevidovať aj každú hotovosť, ktorú vloží do pokladnice.
Tržbou podľa § 2 písm. h) zákona č. 289/2008 Z. z. je platba prijatá z predaja tovaru alebo z poskytovania služieb na predajnom mieste v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutia služby; tržbou je aj platba prijatá ako preddavok.
Nakoľko účelom zákona č. 289/2008 Z.z. je len evidencia prijatých tržieb, preto výber hotovosti z pokladnice cit. zákon nerieši.

Z vyššie uvedeného vyplýva, že podľa zákona č. 289/2008 Z.z. podnikateľ nie je povinný výber v hotovosti evidovať v pokladnici. Vzniknutý rozdiel medzi prijatými tržbami do pokladnice a výberom hotovosti z nej, je možné preukázať kontrolným orgánom príslušným dokladom (výdavkový pokladničný doklad) .
Odbor služieb pre verejnosť
DR SR Banská Bystrica
Dúfam, že som pomohla.

so záujmom som si prečítala všetky príspevky, ale teraz už ozaj neviem či dosť pozorne...asi som nechápavá ...

SZČO poskytuje len služby a nemá povinnosť používať ERP ,na základe dodania vystavuje VF , ktoré mu odberatelia platia výlučne na účet !!!
jediné hotovostné platby , ktoré realizuje sú úhrady drobných nákupov / poštovné , PHM .../ a samozrejme dotácia pokladne- výber z účtu / resp. osobný vklad /
na základe odpovede z DRSR - Okrem prijatej tržby je podnikateľ povinný v pokladnici zaevidovať aj každú hotovosť, ktorú vloží do pokladnice - by si mal podnikateľ teraz kúpiť ERP ???
Naposledy upravil jeso : 13.09.11 at 07:20
0 0
Zužu Zužu

Zužu je offline (nepripojený) Zužu

dede2 Pozri príspevok
Najvhodnejšie riešenie je asi také, že k dennej uzávierke popripínam kópie blokov -úhrad faktúr.
Nové ERP už nemajú kópie, aj ja som na začiatku roka mala s tým problém aký systém si spraviť. Vykonávame služby, ktoré nepodielhajú registr. pokl. ale zároveň predávame tovar na faktúru a úhradu musím riešiť cez registr. pokladňu / predaj tovaru nie je pravidelne, možno 6 -10 fakúr za mesiac/. Keď vytlačím dennú uzávierku tak na zadnú stranu si napíšem čísla faktúr a do pokladne účtujem príjem za každú faktúru samostane a k tomu dňu pripnem dennú uzávierku. A ja cez registr. pokladňu riešim len úhrady týchto fa v hotovosti, nedávam tam žiadny vklad. Mám úplne jednoduchú registr. pokladničku - veľkosť kalkulačky.
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
jeso Pozri príspevok
so záujmom som si prečítala všetky príspevky, ale teraz už ozaj neviem či dosť pozorne...asi som nechápavá ...

SZČO poskytuje len služby a nemá povinnosť používať ERP ,na základe dodania vystavuje VF , ktoré mu odberatelia platia výlučne na účet !!!
jediné hotovostné platby , ktoré realizuje sú úhrady drobných nákupov / poštovné , PHM .../ a samozrejme dotácia pokladne- výber z účtu / resp. osobný vklad /
na základe odpovede z DRSR - Okrem prijatej tržby je podnikateľ povinný v pokladnici zaevidovať aj každú hotovosť, ktorú vloží do pokladnice - by si mal podnikateľ teraz kúpiť ERP ???
odpoved je všeobecná a týka sa subjektov, ktorí majú povinnosť mať ERP.
Čiže
najskôr musíš splniť podmienku že máš povinnosť mať ERP - máš tržby v hotovosti za tovar /príklad/
a potom, až ked máš ERP, tak v nej musíš evidovať aj prípadné vklady, ktoré môžu ale nemusia sa vyskytnúť..
0 0
Načítať ďalšie