Zavrieť

Porady

Tržby z ERP a skutočný stav hotovosti

Dobrý den poraďáci,
už jsem přečetla milion diskusí na toto téma a stále netuším odpověď. Jedná se mi o nový zákon 289/2008 o ERP, platný od 1.1.2012, kdy budeme muset na ERP evidovat i úhrady faktur a tržby za predaj tovaru. To je mi jasné, problém vidím v evidovaní vkladu na ERP. Z diskusí jsem se dočetla, že v případě náhodné daň.kotroly mi musí stav na ERP sedět s tržbou v "šuplíku", kde si ukládám tyto tržby. Z těchto peněz průběžně platíme během dne různé provozní náklady (PHM,kanc.potr.,mzdy.... aj.)Pokud je tržba vysoká, tak ji průběžně nosíme do banky. Nebo naopak mám i nějaké peníze za servis elektro zariadení na které vystavuji PPD a které nemusím evidovat přez ERP. Takže mě nikdy nesedne stav ERP se stavem hotovosti v "šuplíku". Jak toto prosím řešíte?
Musím si vést analyticky i fyzicky dvě pokladny?
Usporiadat
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
správna pripomienka, ale nebudem to riešiť, zákon je zákon, treba ho dodržať. Aj tak nám tí hore dosť komplikujú život, tak nemám v úmysle robiť nič nad rámec zákona. Denné uzávierky mi poslúžia dať dokopy účtovníctvo, po uzávierke mesiaca ich účtovníčka nepotrebuje. Často nepotrebuje ani denné, stačí jej intervalová. Po ukončení roka reálne tie pásky môže chcieť audítor. Potom kto? a po roku kto?
citujem
tlačové výstupy z dennej uzávierky je podnikateľ povinný uchovávať po dobu piatich rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom boli vyhotovené.
takže aj ten klient, ktorý sa rozhodol uchovávať denné uzávierky popísaným spôsobom, dodrží zákon. On ich bude uchovávať. Budú to denné uzávierky. Zákon nič nepíše o termopapieri, alebo áno? V citovanej vete nie je slovko "čitateľné".
takže žiadne naviacnáklady s kopírovaním......
na odľahčenie zážitok z konkrétnej nemenovanej dnes mne vzdíalenej ale všeobecne známej veľkej firmy::
vedenie firmy prikázalo pracovníkom na org.útvaroch mesačne k urť´čitému dňu odovzdať disketu s istými údajmi. Pracovníčka konkrétneho človeka dosť naháňala, že nedodržal termín a nedoniesol disketu, márne oponoval, že to nevie urobiť, že mu odišla účtovníčka......... napokon sa rozhodol, odniesol disketu a osobne odovzdal oproti podpisu disketu a mal pokoj.
až cca o mesiac prišla reklamácia, že disketa je prázdna. A tento vychytralec len s kľudom angličana namietol, že však chceli disketu, tak ju odovzdal.
I tak še dá.
0 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
KEJKA Pozri príspevok
správna pripomienka, ale nebudem to riešiť, zákon je zákon, treba ho dodržať. Aj tak nám tí hore dosť komplikujú život, tak nemám v úmysle robiť nič nad rámec zákona. Denné uzávierky mi poslúžia dať dokopy účtovníctvo, po uzávierke mesiaca ich účtovníčka nepotrebuje. Často nepotrebuje ani denné, stačí jej intervalová. Po ukončení roka reálne tie pásky môže chcieť audítor. Potom kto? a po roku kto?
citujem
tlačové výstupy z dennej uzávierky je podnikateľ povinný uchovávať po dobu piatich rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom boli vyhotovené.
takže aj ten klient, ktorý sa rozhodol uchovávať denné uzávierky popísaným spôsobom, dodrží zákon. On ich bude uchovávať. Budú to denné uzávierky. Zákon nič nepíše o termopapieri, alebo áno? V citovanej vete nie je slovko "čitateľné".
takže žiadne naviacnáklady s kopírovaním......
na odľahčenie zážitok z konkrétnej nemenovanej dnes mne vzdíalenej ale všeobecne známej veľkej firmy::
vedenie firmy prikázalo pracovníkom na org.útvaroch mesačne k urť´čitému dňu odovzdať disketu s istými údajmi. Pracovníčka konkrétneho človeka dosť naháňala, že nedodržal termín a nedoniesol disketu, márne oponoval, že to nevie urobiť, že mu odišla účtovníčka......... napokon sa rozhodol, odniesol disketu a osobne odovzdal oproti podpisu disketu a mal pokoj.
až cca o mesiac prišla reklamácia, že disketa je prázdna. A tento vychytralec len s kľudom angličana namietol, že však chceli disketu, tak ju odovzdal.
I tak še dá.
§ 4
Požiadavky na elektronickú
registračnú pokladnicu


(2) Elektronická registračná pokladnica musí okrem
technických požiadaviek podľa odseku 1 písm. d) spĺňať
aj tieto požiadavky:

b) umožňovať
8. vytlačenie tlačových výstupov čitateľných podobu desiatich rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom boli vyhotovené,
1 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
A ešte priložím
§ 9
Ochrana údajov a elektronickej registračnej
pokladnice, uchovávanie údajov

(1) Podnikateľ je povinný zabezpečiť ochranu údajov
uložených v elektronickej registračnej pokladnici, údajov
na dokladoch podľa § 4 ods. 2 písm. a) ôsmeho bodu
alebo údajov na paragónoch podľa § 10 ods. 4, údajov
uložených na tlačových výstupoch z dennej uzávierky
a údajov uložených v elektronickej podobe na dátových
médiách pred stratou, zničením, poškodením, zneužitím,
neoprávneným zásahom do nich a neoprávneným
prístupom k nim; rovnako je podnikateľ povinný zabezpečiť
ochranu elektronickej registračnej pokladnice
vrátane vstavaného registračného programu.

Takže Kejka povinnosť tu nejaká je .
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
súhlasím, ale nič z toho nenúti podnikateľa kopírovať bločky. Prípadný postih prenesie na servisnú org.,
ved ERP má splňovať určité požiadavky, a ak nesplňuje, tak to nie je vina kupujúceho/užívateľa.
Skrátka - neriešim. REsp. riešim do tej miery, aby klient kupoval pásky podľa odporúčania dodávateľa, to je všetko.
Naposledy upravil KEJKA : 05.01.12 at 18:57
4 0
Stefan2005 Stefan2005

Stefan2005 je offline (nepripojený) Stefan2005

!
KEJKA Pozri príspevok
súhlasím, ale nič z toho nenúti podnikateľa kopírovať bločky. Prípadný postih prenesie na servisnú org.,...
a tak by mali postupovať všetci...veď sa na na povinnosti RP pekne nabalili...
Okrem toho, prečo to má všetko "prasknúť" u účtovníka ? veď ten doklad nie je jeho !
Ja klienta upozorním na možnosť "vyparenia dát" a doporučím mu buď predkladať doklad s kópiou, alebo nakupovať u tých predajcov (sú aj takí) ktorí netlačia na termopásky...
2 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
Niektoré poraďáčky teraz budú mať menšie náklady, nebudú kupovať sviečky a nahrievať bloky sviečkou
http://www.porada.sk/t12207-p17-ofot...tml#post368795
Naposledy upravil Zita5 : 05.01.12 at 19:23
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
to už by som sa aj zdržala komentára, ale nedá mi.
Aké sviečky? aké nahrievanie?
ak podnikateľ doručí nečitateľný doklad, je to jeho problém. Ak už nemám čitateľný doklad pri účtovaní, tak pán podnikateľ má smolu - tieto bločky mu vraciam. Je to síce len jeden doklad zo sto, obvykle nejaké parkovné, ktoré on oželie. Iný klient vedomý si toho, že termopásky vyblednú, mi dáva originály pricvaknuté ku kopii - toto je jeho prístup a tak by mal postupovať vo vlastnom záujme každý.
Opakujem - starostlivosť o doklady je vecou podnikateľa, ja ako účtovníčka mu zaúčtujem a zodpovedám v rozsahu predložených dokladov za správnosť účtovníctva.
Podnikateľom opakovane odporúčam žiadať na svoje nákupy faktúru, ak sú platitelia DPH, tak im musi dodávateľ vyhovieť.
1 0
ami ami

ami je offline (nepripojený) ami

Je tu niekto, kto nemá ERP od Elcomu - ktoré veci zálohujete pre potreby DR?
0 0
GABRIELA GABRIELA

GABRIELA je offline (nepripojený) GABRIELA

Taká praktická otázka: originál dennej uzávierky môžem archivovať aj v účtovníctve- nahrám tržbu, alebo kópiu do účtovníctva a originál niekde nalepím, uložím?
Ďakujem
0 0
dolce222 dolce222

dolce222 je offline (nepripojený) dolce222

Dobrý deň, zajtra budem prvýkrát používať ERP. Nie je mi jasné, čo sa týka "vkladu". Musí sa pred použitím tento vklad nejakej hotovosti urobiť? Alebo nemusím, môžem zrovna nahrať tržbu aj bez vkladu? Lebo sa mi zdá absurdné aby som ja urobila vklad napr. 100€ a budem týchto 100€ tlačiť stále pred sebou. Načo mne tam ten vklad vlastne bude? ERP budeme používať len minimálne.
0 0
dduussaann dduussaann

dduussaann je offline (nepripojený) dduussaann

dobry den,evidencia VKLAD do erp je jasny,ale nikto nevie odpovedat na zaklade akeho zakona ma pravo DU kontrolovat hotovost v penaznej zasuvke.resp.ak niekto nema penaznu zasuvku -lebo ju zo zakona nemusi mat- a dava si napr.trzbu do vrecka,suplika atd.to by clovek v podstate nemohol mat na prevadzke ziadne vlastne peniaze nikde v obchodnom priestore.na tuto otazku nevedeli odpovedat ani na du.dakujem za nazor
0 0
tictac7 tictac7

tictac7 je offline (nepripojený) tictac7

dduussaann Pozri príspevok
dobry den,evidencia VKLAD do erp je jasny,ale nikto nevie odpovedat na zaklade akeho zakona ma pravo DU kontrolovat hotovost v penaznej zasuvke.resp.ak niekto nema penaznu zasuvku -lebo ju zo zakona nemusi mat- a dava si napr.trzbu do vrecka,suplika atd.to by clovek v podstate nemohol mat na prevadzke ziadne vlastne peniaze nikde v obchodnom priestore.na tuto otazku nevedeli odpovedat ani na du.dakujem za nazor
urob kukuč sem

http://www.porada.sk/t183001-p2-regi...ml#post1940274

...a na DÚ sa pýtaj na oddelení kontroly a nie u správcu....
0 0
dduussaann dduussaann

dduussaann je offline (nepripojený) dduussaann

tictac7 Pozri príspevok
urob kukuč sem

http://www.porada.sk/t183001-p2-regi...ml#post1940274

...a na DÚ sa pýtaj na oddelení kontroly a nie u správcu....
dakujem ,je jasne ze musim poskytnut nalezitu sucinnost v pripade kontroly,ale stale neviem na zaklade ktoreho zakona musim mat prijatu trzbu v nejakej penaznej zasuvke priamo na prevadzke.pozor neriesim tu pokladnu v uctovnictve.
0 0
tictac7 tictac7

tictac7 je offline (nepripojený) tictac7

dduussaann Pozri príspevok
dakujem ,je jasne ze musim poskytnut nalezitu sucinnost v pripade kontroly,ale stale neviem na zaklade ktoreho zakona musim mat prijatu trzbu v nejakej penaznej zasuvke priamo na prevadzke.pozor neriesim tu pokladnu v uctovnictve.
...to sa mi fakt terazky nechce riešiť - my to tiež máme v pokladničke šuflíku. Neviem, či je niekde presne definovaná peňažná zásuvka - lebo pokiaľ máš fiškál cez PC - nemáš takú klasickú peňažnú zásuvku....čo sa automaticky otvorí a potom ju musíš buchnúť
0 0
Peci5 Peci5

Peci5 je offline (nepripojený) Peci5

Pekný deň...prečítala som veľa týchto článkov-odpovedí...nenašla som alebo nezaregistrovala jednoznačnú odpoveď na to, či pri tovare, ktorý kúpim v hotovosti(napr alobal bežne v obchode ) mám spraviť vyber z ERP...Viem píše sa ,že zákon výber nerieši,kontrolným orgánom rozdiel v tržbe a výbere stačí zdokladovať na príšlušnom doklade -čiže výdavkový poklad.blok...ALE AKO TO!!! keď sa vraví,že VPD už nebudú...moja účtovníčka mi povedala,že každý nákup v hotovosti musím zaregistrovať v ERP (pretože VPD nebudú existovať),inak mi nemá ako zaevidovať do JU bloček (alobal)...neviem či je to zrozumiteľné a za odpoveď ďakujem(aj opakovaniu)...
0 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
Peci5 Pozri príspevok
Pekný deň...prečítala som veľa týchto článkov-odpovedí...nenašla som alebo nezaregistrovala jednoznačnú odpoveď na to, či pri tovare, ktorý kúpim v hotovosti(napr alobal bežne v obchode ) mám spraviť vyber z ERP...Viem píše sa ,že zákon výber nerieši,kontrolným orgánom rozdiel v tržbe a výbere stačí zdokladovať na príšlušnom doklade -čiže výdavkový poklad.blok...ALE AKO TO!!! keď sa vraví,že VPD už nebudú...moja účtovníčka mi povedala,že každý nákup v hotovosti musím zaregistrovať v ERP (pretože VPD nebudú existovať),inak mi nemá ako zaevidovať do JU bloček (alobal)...neviem či je to zrozumiteľné a za odpoveď ďakujem(aj opakovaniu)...
Nech Vám účtovníčka podloží jej tvrdenie konkrétnym paragrafom zákon (Inak jej tvrdenie nie je pravdivé).K VPD - to je len šírenie a zavádzanie .
0 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

Peci5 Pozri príspevok
Pekný deň...prečítala som veľa týchto článkov-odpovedí...nenašla som alebo nezaregistrovala jednoznačnú odpoveď na to, či pri tovare, ktorý kúpim v hotovosti(napr alobal bežne v obchode ) mám spraviť vyber z ERP...Viem píše sa ,že zákon výber nerieši,kontrolným orgánom rozdiel v tržbe a výbere stačí zdokladovať na príšlušnom doklade -čiže výdavkový poklad.blok...ALE AKO TO!!! keď sa vraví,že VPD už nebudú...moja účtovníčka mi povedala,že každý nákup v hotovosti musím zaregistrovať v ERP (pretože VPD nebudú existovať),inak mi nemá ako zaevidovať do JU bloček (alobal)...neviem či je to zrozumiteľné a za odpoveď ďakujem(aj opakovaniu)...
Ja len žasnem na čo všetko dokážu ľudia prísť pri týchto nových ERP. Čítajú kde kade čo, miesto toho, aby si každý kto s tým robí prečítal zákon, ktorý má bez prílohy možno dve tri strany. Pritom sa s manipuláciou ERP až tak veľa nezmenilo - pribudli 2 povinnosti - evidovať vklad do pokladne /šuplíčka ERP/ a evidovať úhrady faktúr v hotovosti /vrátane záloh/pre tých, ktorí majú povinnosť evidovať tržby prostredníctvom ERP.
Podčiarkujem jednu dôležitú skutočnosť a je to odrazené aj v zákone



(1) Tento zákon upravuje

a) podmienky používania elektronickej registračnej pokladnice na evidenciu tržieb na území Slovenskej republiky,


Ak účtovníčka nevie, čo sú to tržby, je potom ťažká každá diskusia.
Povedzte jej, že by nás na stránke Porady veľmi zaujímalo ako zaeviduje nákup alobalu v delení ntto cena, DPH /ak ide o výdaj - náklad/ v kase, ktorá slúži na evidenciu príjmov. Zároveň nás zaujíma, kde je napísané, že sa zrušia VPD prípadne PPD a pod. hlúposti - už naozaj prestávam chápať.

ERP sa používa len na evidenciu tržieb pri predaji tovaru a vybraných službách podľa prílohy zákona. Po novom od 1.1.2012 sa prostredníctvom ERP zaznamenávajú aj úhrady faktúr v hotovosti na tovar a vybrané služby a prijímané zálohy /PRÍJMOVÉ/ na tento tovar a vybrané služby. V prípade, že pri prvých ranných nákupoch je potrebné mať určitú sumu peňazí napríklad na vydávanie, tak i tieto sa evidujú ako vklad hotovosti do pokladne najmä z dôvodu kontroly tržieb a hotovosti v šuplíčku. Ak si tam napríklad hodia čašníci aj všimné, tak ho samozrejme musia zaevidovať. Denný vklad do pokladne nie je podľa zákona povinný. Samozrejme neeviduje sa tu vklad podnikateľa na účet prípadne iné hotovostné presuny peňazí v rámci firmy.
Je povinná denná uzávierka, ktorú už nie je povinnosť lepiť do knihy, ale je povinnosť ju 5 rokov uchovávať. Tržby je možnú účtovať denne podľa dennej uzávierky alebo týždenne,, mesačne kto ako sa rozhodne - podľa napríklad intervalovej uzávierky, lebo mesačná už neexistuje, takže v rámci intervalovej si navolíte napríklad 1.1.2012 - 31.01.2012. Ak má povinnosť niekto používať ERP na predaj tovaru a poskytuje zároveň služby, ktoré nie sú predmetom prílohy zákona, nemá povinnosť tieto tržby evidovať prostredníctvom kasy /len predaj tovaru/ a môže používať systém úhrady faktúry prostredníctvom PPD. Nič iné /nehovorím o technickom vybavení a sankciách/ zákon nehovorí.......Zákon nekáže ani zaznamenávať výdaj z kasy /napríklad výber tržby/, ale doporučuje sa /a správne podľa mňa/ vyberať akukoľvek hotovosť z kasy cez VPD, ktorého kópiu vložíte do šuplíčka - alebo vedľa kasy na stôl, keby sa niekto pýtal čo robiť , ak nemá šuplík....

Nezabudnite Elektronická registračná kasa slúži na evidenciu tržieb - t.j. príjmov, výnosov.




h) tržbou platba prijatá z predaja tovaru alebo z poskytovania služby na predajnom mieste v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutie služby; tržbou je aj platba prijatá ako preddavok,



P.s. Prepáčte farebnosť a zvýraznenie , ale donútilo ma k tomu množstvo tém na túto problematiku a stále dokola to isté /najmä o evidencii nákupov/. Pre starých poraďákov je to na základe KSNENP /keby sa náhodou ešte niekto pýtal/
Naposledy upravil evina : 12.01.12 at 09:43
9 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

Peci5 Pozri príspevok
Pekný deň...prečítala som veľa týchto článkov-odpovedí...nenašla som alebo nezaregistrovala jednoznačnú odpoveď na to, či pri tovare, ktorý kúpim v hotovosti(napr alobal bežne v obchode ) mám spraviť vyber z ERP...Viem píše sa ,že zákon výber nerieši,kontrolným orgánom rozdiel v tržbe a výbere stačí zdokladovať na príšlušnom doklade -čiže výdavkový poklad.blok...ALE AKO TO!!! keď sa vraví,že VPD už nebudú...moja účtovníčka mi povedala,že každý nákup v hotovosti musím zaregistrovať v ERP (pretože VPD nebudú existovať),inak mi nemá ako zaevidovať do JU bloček (alobal)...neviem či je to zrozumiteľné a za odpoveď ďakujem(aj opakovaniu)...
Ak nevie, nech vráti živnosť - môžete jej to dať prečítať
2 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

dduussaann Pozri príspevok
dakujem ,je jasne ze musim poskytnut nalezitu sucinnost v pripade kontroly,ale stale neviem na zaklade ktoreho zakona musim mat prijatu trzbu v nejakej penaznej zasuvke priamo na prevadzke.pozor neriesim tu pokladnu v uctovnictve.
Nemusíš - ak Ti to vyhovuje môžeš vybrať každú jednotlivú tržbu /nemyslím celú dennú ale položkovite/ zo zásuvky a nie si povinný výber evidovať a môeš ju odniesť do pokladne v účtovníctve ako ju nazývaš, prípadne na inú prevádzku.

Ak to budeš len tak vyberať a prenášať- bez vloženia do šuplíčka napríklad kópie VPD o výbere hotovosti, tak samozrejme rozdiel mať budeš a ...... Tie peniaze v hotovosti vybrané za tržby jednoducho niekde byť musia, principiálne v danom momente aj v Tvojom vrecku, ale presne. ak budeš mať vo vrecku viac, tak oni môžu jednoducho tvrdiť, že si všetko neevidoval v kase a pri miestnom zisťovaní nasleduje pokuta . Skrátka v tomto prípade je to hra o slovíčka a myslím márna
Naposledy upravil evina : 12.01.12 at 08:43
0 0
dolce222 dolce222

dolce222 je offline (nepripojený) dolce222

dduussaann Pozri príspevok
dobry den,evidencia VKLAD do erp je jasny,ale nikto nevie odpovedat na zaklade akeho zakona ma pravo DU kontrolovat hotovost v penaznej zasuvke.resp.ak niekto nema penaznu zasuvku -lebo ju zo zakona nemusi mat- a dava si napr.trzbu do vrecka,suplika atd.to by clovek v podstate nemohol mat na prevadzke ziadne vlastne peniaze nikde v obchodnom priestore.na tuto otazku nevedeli odpovedat ani na du.dakujem za nazor
...zase som tu! Akože vklad je jasný? To fakt sa musí urobiť ten vklad aj keď idem účtovať faktúru? Koho sa spýtam každý mi povie že samozrejme vklad sa musí urobiť! Už tu mám odložený jeden doklad ktorý by sa mal prehnať cez ERP a ja stále neviem či ho mám jednoducho len nahrať do ERP alebo mám spraviť aj nejaký ten vklad.Ale načo mi tam bude nejaká hotovosť keď ja nebudem vydávať peniaze?
0 0
Načítať ďalšie