(v nasledujúcich riadkoch nechcem znevažovať profesionalitu alebo schopnosti dotazujúceho - rád by som len poukázal na niektoré zjavné chyby tak, aby sa ich ostatní v budúcnosti radšej vyvarovali)
No podľa toho, čo je to napísané mi vyvstáva niekoľko otázok:
1. v prvom rade, prečo sa likvidácia tiahne od roku 2010 do 2012 a stále nie je ukončená? Určite to má svoj dôvod, len či bude ten dôvod aj dostatočne dôležitý. Tým chcem len poukázať na to, že takéto naťahovanie ešte nikdy nič dobré neprinieslo.
2. V druhom rade, prečo ste si na riešenie tejto situácie neprizvali odborníka? Ten by Vám určite v likvidácii neodporučil odpustenie dlhu, pretože potom, tak ako sa to aj stalo, sa Vám vytvorí veľký výnos, ktorý treba zdaniť. Pravdepodobne by sa to vyriešilo inými právnymi krokmi, ako napríklad pristúpením k záväzku samotného veriteľa, ktorý by si potom svoju pohľadávku so svojim záväzkom sám započítal, zvyšok umoril a Vám by zostal minimálny výnos na zdanienie. (tu opísaný postup je iba rámcový a laicky vysvetlený - v skutočnosti ide o pomerne náročnú operáciu vyžadujúcu si niekoľko na seba nadväzujúcich právnych úkonov a zmlúv)
3. V treťom rade, vedeli ste pred vstupom do likvidácie, že veriteľ Vám bude chcieť dlh odpustiť? Ak áno, prečo ste k odpusteniu dlhu nepristúpili ešte pred vstupom do likvidácie? V takom prípade by ste stratu vzniknutú počas činnosti spoločnosti, ktorá, podľa toho čo píšete, bude približne zodpovedať výške Vášho záväzku voči veriteľovi mohli započítať práve s týmto záväzkom a daňovú povinnosť z prípadného výnosu po započítaní ste tak mohli eliminovať (pretože výnosy v likvidácii už nemôžete započítať so stratou z obdobia pred likvidáciou). Ak nie, prečo ste vôbec vstupovali do likvidácie? Museli ste predsa vedieť, že tento záväzok budete musieť nejakým spôsobom ponižovať, čím Vám bude vznikať výnos!
4. Vo štvrtom rade, píšete, že ste z požičaných peňazí uskutočňovali stavbu. To znamená, že z týchto peňazí ste museli niečo vytvoriť, niečo, čo má svoju hodnotu, teda sa dá predať. Alebo nie? Čo vediete v účtovníctve ako výdavok z prijatej pôžičky? Dá sa to speňažiť?
Aby som to zhrnul a najmä pomohol, opýtam sa takto: je možné sa s veriteľom, ktorý pôžičku poskytol ešte nejako dohodnúť o zrušení vzdania sa jeho pohľadávky voči Vám? Zostali zachované dobré vzťahy, ktoré ešte umožňujú účtovné korekcie? Ak áno, navrhol by som okamžité zrušenie likvidácie, vyriešenie problému a opätovný vstup do likvidácie bez toho, aby počas likvidácie vznikol akýkoľvek výnos. Ak komunikácia s veriteľom už nie je možná, bude potrebné vykonať (zákonom dovolené) účtovné operácie smerujúce ku vzniku nákladu v likvidácii - napr. urobiť presne to, čo Vám urobil Váš veriteľ = poskytnúť úver a odpustiť ho.
Upozornenie! Tieto rady sú len orientačné a vychádzajú len z Vami poskytnutých útržkovitých informácií. V žiadnom prípade nepodnikajte také úkony, ktoré sú v rozpore s právnymi predpismi! A pre istotu sa nabudúce radšej poraďte s niekým, kto dokáže tieto situácie po odbornej stránke zvládnuť.